Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Mycket bra info om dämpare (splittad tråd)
1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (22419 totalt)
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2864

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
ice skrev:
Jonas Jarlmark skrev:
Öhhh???? Tveksam till om Öhlins kan göra dämpare till bilar????? Nämn något fabrikat som är bättre.

/ Jonas Jarlmark

Öhlins har inte lyckats att övertyga mig om att de skulle vara bättre än KONI.


okej, har DU någonsin provat dom själv, eller går du enbart på vad andra påstår ???

(Kanske skall passa på att nämna att jag dessvärre enbart har 4000 mils erfarenhet av Öhlins 46HRX och 46HRC så jag har ytterst begränsad erfarenhet, till på köpet i en enda bil)

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



Ja KONI är ju bra grejjer. NOT. Och Moton, Bos, Spax, Leda, Sachs, Bilstein, Dynamic Suspension, Penske och övriga med stenålders-filisofi vad gäller settings och i vissa fall undermålig kvalitet (men i vissa fall billiga). Av de tillverkare jag jobbat med på dämparsidan (Bos, Leda, Sachs, Bilstein, Dynamic och Öhlins) så håller jag Öhlins högst. Inte för att alla pratar svenska utan för att de har snappat ett par saker som övriga missat och för att kvaliteten och justerbarheten är super.

Ett enkelt exempel: På förra årets Formula Renault V6 satt det Bos i en rimligt dyr version. Dämparkurvorna var helt åt pipan, på skakriggen var det mycket svårt att få ner störningskänsligheten. Friktion fanns det gott om och kurvorna diffade ca 20% från dämpare till dämpare vilket gjorde att 5 klick på nr 244 motsvarade 9 klick på nr 76. Klicken var så dåligt definierade att man hade svårt att höra eller känna klicken. Om man mot förmodan hade kommit till rätt klick innan tummen var uppskuren för att rattarna gick tungt så var man glad. Kolvstången var så dåligt polerad att man med en nagel kunde känna svarvspåren, dessutom hade de lyckats göra så lite utrymme i ändöglan att rockern böjde kolvstången vid ordentliga kompressioner, tex Eau Rouge på Spa. Helt enkelt inte ett rätt. Personligen tror jag att det var pressad kamelskit på insidan. De var nämligen plomberade så ingen kunde byta ut det mot Jakskit.

I år har de Öhlinsdämpare som var mer än 1 sekund snabbare på testbanan på Öhlins Gissning / Beräkning än vad Bos hade fått fram på ett helt år av testande, detta vid samma tillfälle. Dessutom är alla problem borta.

Det som gäller för Bos gäller delvis för Sachs till GT3RS och Bilstein till 993 RSR / GT2.

/ Jonas Jarlmark
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Mkt intressant diskusion, med en hel del "kännsla och tyckande" inblandat.

För oss vanliga dödliga med låt säga 15-25 kkr att lägga på dämpare till clubracingbilen eller en komb. av gat och banbil, så är det nog som ngn säger: Köp ngt "lagom".

Jonas, du som har bra koll på div olika märken osv. Vad skulle du vilja rekomendera/inte rekomendera för oss med dessa förutsättningar men som vill ha 2-vägs justering men slippa stääändiga underhåll. (En gång per vinter kan man väl drista sig till att plocka isär osv kanske.) Förstår om du inte vill säga ngt märke men du kanske kan hinta om de värsta groparna man ska undvika. Kvalite och därmed repeterbarhet mellan dämparna anser jag vara av stor vikt.

Sen fråga två. Vad menar du specifikt med att Moton osv har stenåldersteknik?

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



om du vill ha dämpare runt 20.000:- så finns en hel del att välja på. De som jag tycker ger mest "pang för pengarna" kring de priserna är Leda utan expansionsburk. Speciellt om man vet vad man vill ha, för de kan till samma kostnad bygga specat längd och slag, dämpkurva samt fjäder. Dessutom kan man få olika options som uniballs i ändarna, gasövertryck för att slippa kavitation osv. De verkar hyffsade.

Stenålderstekniken innebär både att man väljer dämpkurvor som man "alltid" gjort och förjer en "filosofi" om hur en bra dämpare ska bete sig utan att prova lite utanför lådan och komma på nya saker som man inte tänkte på 60-talet. Öhlins har gjort det och fått fram en "filosofi" som fungerar bättre än de flesta. Men det innebär också för vissa att de inte inser betydelsen av att hålla genomgående hög kvalitet. Vissa har bra kvalitet på 90% av dämparen, men sen faller 10% av lösningarna igenom totalt efter bästa biltema-mall och får dämparen att framstå som pinsam. Kan vara saker som justerbarhet, kurvor, friktion eller vad som helst. Men det är svårt att lägga pengarna på rätt saker för tillverkaren om man bara har ett spann på 20.000:- att röra sig i.

/ Jonas Jarlmark
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Tack Jonas, det var ju ett snabbt och tydligt svar som jag "nästan hoppades på".

Men då du skriver "utan expansionsburk" så faller ju möjligheten till 2-vägs bort... Eller har jag kommit ihåg vilse nu?

Eller ska jag tolka dig som om att extrakostnaden för expansionsburken inte är motiverad om man vet ungeför vilken dämpkurva man vill ha från början?

Anledningen till tvåvägs för mig skulle vara för att lära mig saker snabbare genom att testa på egna bilen, inte för att det är bättre/sämre så sätt.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



Nja, justeringen verkar både på kompressionen och returen, men du kan inte justera dem oberoende. Jag tycker själv att merkostnaden på ca 2000:- per dämpare för expansionsburen och en extra justering får den att falla lite ur ramen prismässigt. Med trycksatt gas, uniballs osv så har man dem hemma kring 15.000:-. Med burk och 2-vägs ca. 25.000:-. Men då är frågan om det inte i längden är bättre att satsa på Öhlins TT-44 istället, förvisso till ännu högre pris men mer möjligheter och bättre att jobba med.

/ Jonas Jarlmark
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Jag tror du måste få en ännu bättre titel än "Guru" tilldelad dig Jonas

Jag klurar

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Magnus Thomé skrev:
Jag tror du måste få en ännu bättre titel än "Guru" tilldelad dig Jonas

Jag klurar


Allsmäktig???

Tack Jonas, du tänker inte så dumt... 15 och 25 är en ruggig skillnad egentligen.
Fast det var ju just dethär med att ha komp/retur sepparat som var vitsen...Iaf i mina CSN-finansierade drömmar.

Klarar vi 40 000 kr för 4 st TT44 om det ska vara fjäderben fram och lösa dämpare bak?

Hua vad jag frågar...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



Vet ej. Skulle gissa runt 50' men det beror lite på hur benen ser ut osv. Ring KH och kolla.

CSN är förövrigt urusla som risk-kapitalister. De blir ju skitgriniga om inte målen uppfylls och sen kräver de tillbaka varenda korvöre. Man kanske kan göra som IT-sektorn och gå i konkurs med jämna mellanrum för att bli av med dem?

/ Jonas Jarlmark
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2864

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Jag skulle uppskatta priset för 44TT till det dubblad, dvs runt 80 kkr - inte under, speciellt inte om man skall bygga om fjäderben och andra fästen osv.

För övrigt 44TT är en ren banracingdämpare (om jag minns rätt) och det är tveksamt om man har nytta av en sådan på t.ex. icke formelbilar. Jag skulle titta på 36/46-serien istället.

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



det var inget...
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



Har fått för mej att Leda kräver ganska mycket omsorg? Stämmer detta? Själv är jag sugen på Bilstein PSS9, har fått för mej att bilstein gör hyffsade grejer, iaf för gatbilar...
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



ice skrev:
Att de kan göra bildämpare däremot, ställer jag mig mer tveksam till.


Ibland är du helt obegriplig..........

Men det gäller ju fler av oss...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Jonas Jarlmark skrev:
Ja KONI är ju bra grejjer. NOT...

Vad är det för fel på KONI (2812)?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Bamsefar skrev:
...(Kanske skall passa på att nämna att jag dessvärre enbart har 4000 mils erfarenhet av Öhlins 46HRX och 46HRC så jag har ytterst begränsad erfarenhet, till på köpet i en enda bil)

Hur många mil har du åkt på KONI?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2864

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
ice skrev:
Hur många mil har du åkt på KONI?


om du börjar med att svara på mina frågor så skall jag svara på din enda fråga.

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540



Jonas Jarlmark skrev:
om du vill ha dämpare runt 20.000:- så finns en hel del att välja på. De som jag tycker ger mest "pang för pengarna" kring de priserna är Leda utan expansionsburk. Speciellt om man vet vad man vill ha, för de kan till samma kostnad bygga specat längd och slag, dämpkurva samt fjäder. Dessutom kan man få olika options som uniballs i ändarna, gasövertryck för att slippa kavitation osv. De verkar hyffsade.

/ Jonas Jarlmark


Precis vad jag behövde höra! Det är klart att återförsäljaren här i JKPG (Leif J. Norberg motorsport) lovordar Leda-coilovers, men det känns bra att höra nåt positivt från en, så vitt jag förstår, opartisk källa.
Har för mig att han nämnde pris på ca 2000 st för en "basic" modell, eller har jag fel?

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Anders Karlsson skrev:
........Det är klart att återförsäljaren här i JKPG (Leif J. Norberg motorsport) lovordar Leda-coilovers, men det känns bra att höra nåt positivt från en, så vitt jag förstår, opartisk källa.
Har för mig att han nämnde pris på ca 2000 st för en "basic" modell, eller har jag fel?
http://www.leda.com/PriceList2004.htm ...förutom växelkurs och moms (25% av svensk ÅF, 17.5% av brittisk) kan ju en viss fraktkostnad tillkomma på dessa listpriser.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Här och nu slutar alla känslosamma yttrande om Koni, Öhlins och whatever...

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Däremot:

- Positiva omdömen tydligt förklarande om saker man har ordentlig erfarenhet av rockar!

- Sakliga, väl underbyggda, objektiva beskrivningar av problem man har egen erfarenhet av är osså 100% på!

- Luddiga åsikter kan framföras men isf ytterst ödmjukt och försiktigt så att alla förstår att det är vad det är.



Åsiktsdiktatorn har talat

_________________
Magnus Thomé
Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 902



Magnus Thomé skrev:
Här och nu slutar alla känslosamma yttrande om Koni, Öhlins och whatever...

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Däremot:

- Positiva omdömen tydligt förklarande om saker man har ordentlig erfarenhet av rockar!

- Sakliga, väl underbyggda, objektiva beskrivningar av problem man har egen erfarenhet av är osså 100% på!

- Luddiga åsikter kan framföras men isf ytterst ödmjukt och försiktigt så att alla förstår att det är vad det är.



Åsiktsdiktatorn har talat


Du är faktiskt väldigt rolig!!!

_________________
Joachim Qvarnström
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Bamsefar skrev:
ice skrev:
Hur många mil har du åkt på KONI?


om du börjar med att svara på mina frågor så skall jag svara på din enda fråga.

Jag försökte att döda den här delen av diskussionen eftersom den är en återvändsgränd.
Att du har åkt x-tusen mil med Öhlinare, minskar din trovärdighet lika mycket som min minskas om jag skulle berättar hur många y-tusen mil jag åkt med KONI:sar.

Det finns två typer av inlägg som jag skulle vilja slippa, i den här och alla andra trådar, och det är:
1. Jag åker med de här grejerna, därför är de bäst!
2. Hur har du mage att klaga på något som är gjort i Sverige!

or ?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Sparade trådar/FAQ
Mycket bra info om dämpare (splittad tråd)
1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (22419 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande