Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Mycket bra info om dämpare (splittad tråd)
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (22420 totalt)
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



Byter shimsen i shimspacken som ger stängkraften på ventilen som släpper igenom olja i stötdämparens kolv. Det är utböjningen av shimspacken som ger dämparkurvan. Dvs. mha en "om-shimsning" kan man ändra stötdämparens beteende. Ibland blir det rätt första gången, man behöver en dämpar-dyno för att kolla att det blir som man tänkt sig om man inte har några färdiga shimspackar att gå på.

På dyrare dämpare är det ibland en förspänd nålventil där man kan byta nålform, säte och fjäderkaraktär.

/ Jonas Jarlmark

Ps. hoppas Qvarnis fått svar på sin fråga... Så vi kan använda tråden till annat. Ds.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Magnus Thomé skrev:


Höj nivån på diskussionen eller låt bli o skriva


Bamsefar och jag har redan grävt ner stridsyxan.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



AndersY skrev:
Kanske nåt positivt:
Vi funderar faktiskt på konisar till Volvon: www.stotdamparverkstad.se/documents/coil%20over.htm
Men inte så mycket för att vi tror att de är så himla bra utan mest för att de inte är svindyra samt nära tillgängliga. Å andra sidan är vi inte riktigt racerförare på bästanivån heller, så det går förhoppningsvis att leva med.

Å andra sidan tycker jag att negativa, underbyggda, åsikter om dämpare är nästan ännu viktigare än positiva, så man inte ofrivilligt hamnar i nåt potthål.

Nu vet jag inte vad det här hade med var man kan köpa Öhlins-dämpare och -tjänster att göra... Men stötdämparverkstan säljer och mekar även Öhlins. Har dock inte den blekaste aning om de är bra eller billiga på det.

SDV tar hem Öhlinare om man nu prompt vill ha dem, men de säljer helst KONI:sar.
SDV om Öhlinare vs. KONI:sar: 60% dyrare och svårare att justera (don't shoot the messenger).

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Micke Holmström skrev:

Jonas: Det vore ytterst intressant att höra dina åsikter om den gula Koni-modell (med returjusterratt på toppen) jag använder och som är rätt vanlig till många bilar.

Jag heter inte Jonas, men jag kanske får svara ändå:
Jag köper KONI:s Street dämpare till alla mina tillochfrånjobbetbilar (bättre pris/prestanda har jag inte lyckats att hitta),
men jag brukar köpa Street Sport (gula) till framaxel och Street Special (röda) till bakaxeln.

Micke Holmström skrev:

Är det generellt sett vettigt att ha justeringsmöjlighet av bara returdämpningen eller är det bättre att ha både kompression och retur i samma som Leda-dämparna?...

Jag har åkt med KONI Street (justerbar retur) och med AVo:s billigaste (kompression och retur justeras simultant).
Vad jag tycker om KONI: Se ovan. Vad jag tycker om AVo: De ligger f.n. mycket nära att hamna i gödselstacken.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Jonas Jarlmark skrev:
Ja, då kommer en lite saklig nivåhöjning. Sorry igen.

Naturligtvis är konis 2812 på det stora hela förträfflig stötdämpare som har få övermän, det är trots allt en top-end dämpare. Den är relativt vettigt utförd och har bra ytfinish (åtminstonde de jag sett) och vettig arbetsprincip.

Det finns ett par saker jag vänder mig emot på koni. Dels är det deras fippliga justering där man får göra omtag hela tiden, lätt att tappa räkningen. De har dessutom ganska stora steg (bara 8 klick från min till max) och de saknar bleed-ventil för de riktigt låga farterna, dvs mellan 0 och 0,025 m/s. Det var allt. Får man dem billigt ska man naturligtvis köpa dem eftersom de då hamnar i en annan prisbild.

Du glömde en sak: Expansionskammaren sitter i linje med cylindern, vilket ger ett dåligt slaglängd/totallängdsförhållande.

Jonas Jarlmark skrev:

Men, efter vad jag vet om din bil så kommer de fungera utmärkt och definitivt göra ett bra jobb, speciellt om du kan få upp styvheten bak litegrann...

Det smids planer. Jag saknar bara en Co med viloläge i mitten ('kanske Öhlins kan bygga en så'n).

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



Jo, expansionskammarens placering kan ibland vara ett dilemma om man har kort om utrymme i längsled. Men där är det nog bäst att välja inbyggd, piggy back eller behållare på slang efter hur man enklast kan paketera dämparna.

Varför tycker SDV att öhlins är svårare att justera än koni? Själv tycker jad precis tvärt om. Jag tycker det är enklare att med fingrarna vrida på en relativt stor gummiratt där man tydligt känner klicken än att fippla in ett vektyg i ett litet hål om och om igen. Men det baserar sig naturligtvis på normal stressnivå i pit-lane där man har en förare som sitter och hoppar upp och ner och vill ut och köra. I lugn och ro i boxen spelar det ju ingen större roll.

/ Jonas Jarlmark
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Tack för era svar Jonas och Igino. Jag blev möjligen något klokare men fick ännu mer att fundera på

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Jonas Jarlmark skrev:
Goran:

Ja. Med standard eller snäppet hårdare torsionsstavar funkar Bilstein ClubSport/Rennen eller vad de nu egentligen heter utmärkt på en 911. De kostar dessutom bara runt 7000:-. Ska man använda hårdare fjädrar än detta bör man överväga att gå på andra dämpare.

PSS9 och det som i porschekretsar kallas Bilstein ClubSport är inte samma sak.

/ Jonas Jarlmark


Tack så mycket för svaret Jonas!
Vi har inte haft kontakt med någon som är insatt i dämpare när vi kom på en "vågad" idé med pålimmat gängat rör på själva dämparen samt coilovers...torsionstavar är borta.



Är detta något du avråder från? Vi vet inte hur tjocka väggar är på en sådan dämpare men tyckte i alla fall att påsvetsning av gängat rör inte var aktuellt pga. punktupphettning och massa gummimojänger/jakskit inuti...men tror du att höljet kommer att palla belastningen? Vi kommer att använda bästa epoxilimmet som finns och kontaktytan är bevisligen ganska stor...

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Varför inte göra änden av röret lite mindre så den "vilar" på toppen av dämparen?

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Goran: En liten reflektion (som egentligen inte har med dämparväggen att göra) är att skjuvhållfasthetsmässigt borde det vara lugnt då den statiska skjuvbelastningen hamnar under 1 MPa vid ett överslag. Bara ni kan få vidhäftning och undvika "bom" vid limningen. Den låga spänningen kanske kan leda en att tro att det inte ger beaktansvärda deformationer av tuben också iofs.

Men sen har jag fått erfara att vissa epoxityper inte tål värme särskilt bra, finns exempel som sönderfaller redan vid +70°C. Även om jag inte tror det är sannolikt att det är så dåligt ställt med "normal" epoxi, kan det ju vara en vettig kontrollfråga till leverantören om limmet tål värme.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Pär Hansson skrev:
Goran: En liten reflektion (som egentligen inte har med dämparväggen att göra) är att skjuvhållfasthetsmässigt borde det vara lugnt då den statiska skjuvbelastningen hamnar under 1 MPa vid ett överslag. Bara ni kan få vidhäftning och undvika "bom" vid limningen. Den låga spänningen kanske kan leda en att tro att det inte ger beaktansvärda deformationer av tuben också iofs.

Men sen har jag fått erfara att vissa epoxityper inte tål värme särskilt bra, finns exempel som sönderfaller redan vid +70°C. Även om jag inte tror det är sannolikt att det är så dåligt ställt med "normal" epoxi, kan det ju vara en vettig kontrollfråga till leverantören om limmet tål värme.


Limmet är "metallepoxy" och tål 100 grader enligt förpackningen. Det var värsta tvåkomponentsepoxylimmet som gick att få tag på. Limytan är ungefär lika stor som en A4:a...tror du att dämpare kommer att bli så varm att den släpper?

Mvh.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Westfield skrev:
Varför inte göra änden av röret lite mindre så den "vilar" på toppen av dämparen?


Svårt att klämma ihop ett redan färdigt rör. Man skulle kanske kunna göra en "kork" med hål i och skruva på den på röret...fast det är kanske smartare att sprida belastningen jämnt över hela dämparkroppen och inte bara på toppen?

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



Lim låter som en bra idé, en klack uppe vid tubänden skulle låsa den mekaniskt under normal fjäderbelastning.

Har tyvärr sett folk svetsa på gängade rör och totalt sabba dämparna, bra att ni kommit på något som kommer runt det!

/ Jonas Jarlmark
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



En kompis gjorde pricis sådär med sin dämpare bak på sin 240 inkl en påsvetsad platta på ovansidan som "höll emot" vid fjädring. Funkade mkt bra. thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Jonas Jarlmark skrev:
...Varför tycker SDV att öhlins är svårare att justera än koni? Själv tycker jad precis tvärt om. Jag tycker det är enklare att med fingrarna vrida på en relativt stor gummiratt där man tydligt känner klicken än att fippla in ett vektyg i ett litet hål om och om igen. Men det baserar sig naturligtvis på normal stressnivå i pit-lane där man har en förare som sitter och hoppar upp och ner och vill ut och köra. I lugn och ro i boxen spelar det ju ingen större roll.

/ Jonas Jarlmark

Jag tror inte att de pratar om själva rattpillrandet, utan mer om att KONI:sarna har en ratt som ENBART justerar kompression och en som ENBART justerar retur.
Öhlinarna har ju två stycken komborattar ((en kompression och returratt) och (en kompression och lite returratt), eller hur det nu var).

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2908

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
ice skrev:
Öhlinarna har ju två stycken komborattar ((en kompression och returratt) och (en kompression och lite returratt), eller hur det nu var).


Nja, nu vet jag iofs inte vilken Öhlinare ni pratar om, men 46HRC har en ratt för returen, där kompressionen påverkas 1/3 per click och den andra ratten enbart påverkar kompressionen. 46HRX är identisk på returen, men har då två justerskruvar eller snarare en "mutter" (om jag bara kunde komma på vad det heter ibland vore jag glad) och en vanlig "plattskruv" (inuti "muttern", det var det där med ord ). Den ena påverkar hög- och den andra lågfartskomp (och för sakens skull: nej det är inte fordonets hastighet vi talar om, det är kolvens hastighet i dämparen).

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



beepbeep skrev:
......................Limmet är "metallepoxy" och tål 100 grader enligt förpackningen. Det var värsta tvåkomponentsepoxylimmet som gick att få tag på. Limytan är ungefär lika stor som en A4:a...tror du att dämpare kommer att bli så varm att den släpper?

Mvh.
Jag har egentligen ingen koll på hur varma dämpare blir i olika situationer, kanske inte blir så varma på släta banor/vägar? 70° kändes intuitivt som lite på gränsen, men uppåt 100° ska det väl ändå inte behöva bli? Ville ta upp värme-aspekten utifall den missats.

Det är en elegant lösning! thumbs up

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Bamsefar skrev:
ice skrev:
Öhlinarna har ju två stycken komborattar ((en kompression och returratt) och (en kompression och lite returratt), eller hur det nu var).


Nja, nu vet jag iofs inte vilken Öhlinare ni pratar om, men 46HRC har en ratt för returen, där kompressionen påverkas 1/3 per click och den andra ratten enbart påverkar kompressionen. 46HRX är identisk på returen, men har då två justerskruvar eller snarare en "mutter" (om jag bara kunde komma på vad det heter ibland vore jag glad) och en vanlig "plattskruv" (inuti "muttern", det var det där med ord ). Den ena påverkar hög- och den andra lågfartskomp (och för sakens skull: nej det är inte fordonets hastighet vi talar om, det är kolvens hastighet i dämparen).


"mutter" = insex?
"plattskruv" = spårskruv?

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Pär Hansson skrev:
beepbeep skrev:
......................Limmet är "metallepoxy" och tål 100 grader enligt förpackningen. Det var värsta tvåkomponentsepoxylimmet som gick att få tag på. Limytan är ungefär lika stor som en A4:a...tror du att dämpare kommer att bli så varm att den släpper?

Mvh.
Jag har egentligen ingen koll på hur varma dämpare blir i olika situationer, kanske inte blir så varma på släta banor/vägar? 70° kändes intuitivt som lite på gränsen, men uppåt 100° ska det väl ändå inte behöva bli? Ville ta upp värme-aspekten utifall den missats.

Det är en elegant lösning! thumbs up


Jag vet att dämpare i t.ex. Paris-Dakar kan bli så varma att dom tar eld, men jag vet inte hur varma dom blir på en genomsnittlig bilbana eller t.ex. Nürburgring. Vi får helt enkelt säkra gängade röret genom att svetsa på ett lock på den som vilkar mot toppen av dämparen samt limma hela röret mot resten av kroppen.

Jag har hört att vissa använder så klena saker som chassi-lim för att limma gängade röret, så jag räknade ut att det kan inte vara så himla dåligt med bra epoxy-lim ändå...

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2908

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Niklas Sandström skrev:
Bamsefar skrev:
ice skrev:
Öhlinarna har ju två stycken komborattar ((en kompression och returratt) och (en kompression och lite returratt), eller hur det nu var).


Nja, nu vet jag iofs inte vilken Öhlinare ni pratar om, men 46HRC har en ratt för returen, där kompressionen påverkas 1/3 per click och den andra ratten enbart påverkar kompressionen. 46HRX är identisk på returen, men har då två justerskruvar eller snarare en "mutter" (om jag bara kunde komma på vad det heter ibland vore jag glad) och en vanlig "plattskruv" (inuti "muttern", det var det där med ord ). Den ena påverkar hög- och den andra lågfartskomp (och för sakens skull: nej det är inte fordonets hastighet vi talar om, det är kolvens hastighet i dämparen).


"mutter" = insex?
"plattskruv" = spårskruv?


Nej inte insex - det är åt fel håll, 17mm fast shiftnyckel om jag minns rätt:

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Bamsefar skrev:

Nej inte insex - det är åt fel håll, 17mm fast shiftnyckel om jag minns rätt:


Fast skiftnyckel är inte det lite motsägelsefullt

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Sparade trådar/FAQ
Mycket bra info om dämpare (splittad tråd)
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (22420 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande