Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Klena stakar i McLaren
14 besök senaste veckan (1516 totalt)
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17351


Trådstartare
Påminn mig om att inte köpa en tidig McLaren!


_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6243



För en gångs skull en intressant Vlogger. Tack Lennart. Skönt att äga en gammal Opel ibland.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689



Tydligen så har man även hittat krökta stakar i bilar med originaleffekt.
Och 675LT har ännu klenare stakar än vanliga 650 mfl.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3372



jesus... 2a handsmarknaden för en sådan bil é??....

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19495



Det är väl som vanligt, ett optimerat musikinstrument för höga varv som nån "kundoptimerare" tvingat fram mer vridmoment vid lägre varv (för nåt så fånigt som "körbarhet") och då blir det krokigt.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6243



Amerikaner som shortshiftar och ger full pjäxa från rödljusen.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17351


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Det är väl som vanligt, ett optimerat musikinstrument för höga varv som nån "kundoptimerare" tvingat fram mer vridmoment vid lägre varv (för nåt så fånigt som "körbarhet") och då blir det krokigt.
Nä, det är ju turbomaskiner med små snurror så det är gjort för låga varv. Det såg lagom roligt ut när de lyfte topparna och kolvarna var på fel höjd.

Den där dämparen mellan motor och låda kan de inte ha tänkt färdigt innan de släppte ifrån sig.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19495



Lennart Mäkinen skrev:
Niklas Falk skrev:
Det är väl som vanligt, ett optimerat musikinstrument för höga varv som nån "kundoptimerare" tvingat fram mer vridmoment vid lägre varv (för nåt så fånigt som "körbarhet") och då blir det krokigt.
Nä, det är ju turbomaskiner med små snurror så det är gjort för låga varv. Det såg lagom roligt ut när de lyfte topparna och kolvarna var på fel höjd.

Den där dämparen mellan motor och låda kan de inte ha tänkt färdigt innan de släppte ifrån sig.
Du kan alltid leka med vart du plockar moment, och jag misstänker att valet av komponenter gjorts med en viss förväntan av moment (inte fysiskt max av hårdvaran överallt), och nån senare i kedjan har justerat. Eller så kan engelsmän inte räkna...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6243



Lennart Mäkinen skrev:


Den där dämparen mellan motor och låda kan de inte ha tänkt färdigt innan de släppte ifrån sig.


Enig, ser jävligt bonnigt ut för en 4Msek konsumentprodukt.
Finns det ingen maskinskadeförsäkring på en Mclaren?

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2912

Namndispens
Namndispens

Tänkt på att P1an, som samma person just nu skruvar på så att säga, är byggd på samma motor............

Och att dom alla, utom 540/570, har en intressant hjulupphängning som har en tendens till att inte alltid vara okej. Köper man en beg McLaren, se till att ALLT, verkligen ALLT fungerar - för allt kostar mer än på en Ferrari - om man har tur.

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 429



McLaren motorn är en uppdaterad Nissan VRH V8 som bl.a. användes i R390 GT-1 som TWR byggde för Nissan. Ricardo UK Ltd har varit aktiva som konsult och underleverantör till McLaren. Vevstakarna är ofta ett problem i V8 med 180° vevaxel och man ska inte ladda på för mycket på låga varv p.g.a. vibrationer på låga varvtal. Fördelen är en vevaxel som är ca 20% lättare jämfört med en 90° V8. Ferrari F154 motorn (488 osv) har som mest 780 hkr men max vridmoment är 800 Nm vid 6000 rpm.

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 603



Fattade jag rätt att motorn bara gått c:a 1500 mil och redan havererat totalt och böjt alla stakar? Snacka om att ha valt dåliga komponenter!

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Cayenne Turbo 2019
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



iqbad skrev:
Fattade jag rätt att motorn bara gått c:a 1500 mil och redan havererat totalt och böjt alla stakar? Snacka om att ha valt dåliga komponenter!


Korrekt!

Om man kört en mclaren så är det väldigt tydligt att man arbetat mycket med smooth torgue delivery, väldigt rampat laddtryck för att maskin ska vara pigg på varv, inte vara en vridbomb.

Om jag får gissa har man lagt på mycket laddtryck tidigare, enkelt att börja stakar då...

Men helt klart klena komponenter!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Bilder o videos
Klena stakar i McLaren
14 besök senaste veckan (1516 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande