Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
TTA bilar vs TA bilar
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (46707 totalt)
Phantom

Här sen Jul 2009
Inlägg: 465



Supramannen skrev:
Absolut Gustav. Men nu påstod denna person att en ta.nu bil skulle åka ifrån tta bilen. Vilket inte finns på kartan idagens läge, men en värsting ta bil på samma däck åker ju självklart ifrån tta bilen. Med rätt förare. Liksom 1000 kg och 900hk typ då går det undan


Varför starta en tråd här om du är så säker på din sak ?
Känns som ett smaklöst sätt att försöka förlöjliga det som skrevs på Facebook.
Varför inte ta diskutionen i tråden på FB ?

_________________
Kinnekulle : 54.0
Mantorp 1.19.4
Gelleråsen 1:08.2
3.4L supra mkiv
Robin Antonsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare

Phantom skrev:
Supramannen skrev:
Absolut Gustav. Men nu påstod denna person att en ta.nu bil skulle åka ifrån tta bilen. Vilket inte finns på kartan idagens läge, men en värsting ta bil på samma däck åker ju självklart ifrån tta bilen. Med rätt förare. Liksom 1000 kg och 900hk typ då går det undan


Varför starta en tråd här om du är så säker på din sak ?
Känns som ett smaklöst sätt att försöka förlöjliga det som skrevs på Facebook.
Varför inte ta diskutionen i tråden på FB ?


Om vi håller oss till frågan hur fort man som absolut bäst kan tänkas lyckas ta sig runt Mantorp under dagens reglemente hos ta.nu, och än intressantare vad receptet för det kan vara... det är en intressant diskussion IMHO. Vad är receptet på det absolut optimalaste bygget i toppklassen? Och hur långt kan man nå.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Phantom

Här sen Jul 2009
Inlägg: 465



Magnus Thomé skrev:
Phantom skrev:
Supramannen skrev:
Absolut Gustav. Men nu påstod denna person att en ta.nu bil skulle åka ifrån tta bilen. Vilket inte finns på kartan idagens läge, men en värsting ta bil på samma däck åker ju självklart ifrån tta bilen. Med rätt förare. Liksom 1000 kg och 900hk typ då går det undan


Varför starta en tråd här om du är så säker på din sak ?
Känns som ett smaklöst sätt att försöka förlöjliga det som skrevs på Facebook.
Varför inte ta diskutionen i tråden på FB ?


Om vi håller oss till frågan hur fort man som absolut bäst kan tänkas lyckas ta sig runt Mantorp under dagens reglemente hos ta.nu, och än intressantare vad receptet för det kan vara... det är en intressant diskussion IMHO. Vad är receptet på det absolut optimalaste bygget i toppklassen? Och hur långt kan man nå.


Absolut. Det är ju alltid kul att diskutera den biten.

Men att starta en tråd om en tråd där någon påstått något bara för att få medhåll att den personen har fel... Känns ju lite sådär i mina ögon.

_________________
Kinnekulle : 54.0
Mantorp 1.19.4
Gelleråsen 1:08.2
3.4L supra mkiv
Robin Antonsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare

Så låt oss diskutera det intressanta och lämna resten därhän. Lätt som en plätt thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Nån får väl lägga upp en databas över årsvarvstider på respektive bana så att man kan söka på klass, blött, torrt, semitorrt, alla.
Gärna med en kommentarsrad så att respektive förare kan lägga in en bortförklaring om att det borde ha gått 10s snabbare om inte det där hade inträffat

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515


Trådstartare
Phantom skrev:
Supramannen skrev:
Absolut Gustav. Men nu påstod denna person att en ta.nu bil skulle åka ifrån tta bilen. Vilket inte finns på kartan idagens läge, men en värsting ta bil på samma däck åker ju självklart ifrån tta bilen. Med rätt förare. Liksom 1000 kg och 900hk typ då går det undan


Varför starta en tråd här om du är så säker på din sak ?
Känns som ett smaklöst sätt att försöka förlöjliga det som skrevs på Facebook.
Varför inte ta diskutionen i tråden på FB ?


Alla har inte fb. Tex inte jag. Samt att jag tycker att rejsa är mycket bättre att ha en sådan här diskution, mycket fler folk här som kan nått om detta. På Facebook är det mest glada heja rop om vad som äns skrivs..här kommer både ris och ros fram

Jag tycket den som skrev det har fel och inte så påläst. Samma som om en ta.nu bil kan köra 43or på Falkenberg.

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515


Trådstartare
Snabbaste jag tror en ta.nu bil kör idag är runt 1,23 or. Och det snabbaste nån ta.nu bil kan gå idag tror jag är runt 1,20 med rätt bil och förare.

Ingen bil som kör idag tror jag kan nå det, men runt 1,20 är möjligt för en maxad r däcks bil i dagens ta.nu reglemente tror jag

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare

Vad i reglementet är det som sätter stopp? Lite snabbare blir det ju med slicks. Men ni som kan reglementet, vad är hindren att få en ännu snabbare bil? Är IMHO en intressant fråga. Reglementen är ju det som sätter gränserna i det flesta racinggrenar. Ordentligt "reglementsoptimerade" bilar är ju en sport i sig

_________________
Magnus Thomé
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515


Trådstartare
Inte reglemente som sätter stopp. Pengar och kunskap och satsningen och förare som Gustav skrev Tar du ett fabriks team likt hks och låter dom köra 500 varv. Va där i några veckor med 100 set däck och ett par mille i budget så ska vi nog se att det går undan.

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare

Bättre förare + kunskap att ställa in chassi och hjulvinklar kan säkert ge 1-3 sekunder mot oss amatörer som kört ett tag. Men inga fem sekunder utan att man börjar bygga om bilen tror jag. Så kassa är vi inte vi hobbyister som kört några år. Sticker jag ut hakan nu?

Det jag vet skiljer mest mellan mig och ett proffs är jämnheten. Mina tider pendlar mycket mer för jag kan inte sätta varv efter varv perfekt. Absolut inte. Sen kör proffset snabbare, men inte fem sekunder snabbare

_________________
Magnus Thomé
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515


Trådstartare
Hänger inte riktigt med vad du far efter ?

En r däcks bil som ska gå 1,15 ?

En värsting lik Japan bilarna är ju flug lätta med massa effekt och massa däck. Och proffs och logestic runt det..1,15 kanske blir svårt men snabba som vesslor är dom

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Nu körs iofs inte TA på Falkenberg men jämförelsen med Roadsport är säkert mer relevant på ett flertal banor än rörramsbilar med begränsande motorreglemente och slicks;

De snabbaste Roadsport A bilarna körde 49:or och de snabbaste Roadsport Miatorna körde 52:or på Falkenberg senast (r-däck), och bättre än så förväntar åtminstone jag mig av en TA bil värd namnet för att det inte skall bli pinsamt.

Att komma ner i tider som tex Camaro Cup mfl (runt 45:or) på Falkenberg kräver en hel del (förarkapacitet oräknat) då ovanstående Roadsportexempel har vikt/hk förhållande på 3,2 repektive 7 men det skiljer bara 3 sek/varvet.

Vad har en TA bil för vikt/hk förhållande?

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17342



Är inte en TTA-bil ganska trög i accet? De har förstås möjlighet till högre fart in i och ut ur kurvor, men däremellan är det ju inga raketer.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515


Trådstartare
Magnus Bengtsson skrev:
Nu körs iofs inte TA på Falkenberg men jämförelsen med Roadsport är säkert mer relevant på ett flertal banor än rörramsbilar med begränsande motorreglemente och slicks;

De snabbaste Roadsport A bilarna körde 49:or och de snabbaste Roadsport Miatorna körde 52:or på Falkenberg senast (r-däck), och bättre än så förväntar åtminstone jag mig av en TA bil värd namnet för att det inte skall bli pinsamt.

Att komma ner i tider som tex Camaro Cup mfl (runt 45:or) på Falkenberg kräver en hel del (förarkapacitet oräknat) då ovanstående Roadsportexempel har vikt/hk förhållande på 3,2 repektive 7 men det skiljer bara 3 sek/varvet.

Vad har en TA bil för vikt/hk förhållande?


450hk är väl inte trögt ?

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515


Trådstartare
Magnus Bengtsson skrev:
Nu körs iofs inte TA på Falkenberg men jämförelsen med Roadsport är säkert mer relevant på ett flertal banor än rörramsbilar med begränsande motorreglemente och slicks;

De snabbaste Roadsport A bilarna körde 49:or och de snabbaste Roadsport Miatorna körde 52:or på Falkenberg senast (r-däck), och bättre än så förväntar åtminstone jag mig av en TA bil värd namnet för att det inte skall bli pinsamt.

Att komma ner i tider som tex Camaro Cup mfl (runt 45:or) på Falkenberg kräver en hel del (förarkapacitet oräknat) då ovanstående Roadsportexempel har vikt/hk förhållande på 3,2 repektive 7 men det skiljer bara 3 sek/varvet.

Vad har en TA bil för vikt/hk förhållande?


Stcc och tta kör 43or på Falkenberg om jag tittade rätt

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7715



Lennart Mäkinen skrev:
Är inte en TTA-bil ganska trög i accet? De har förstås möjlighet till högre fart in i och ut ur kurvor, men däremellan är det ju inga raketer.


Trög i accet är en stcc bil.

Tta är bra mkt rappare!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Supramannen skrev:
Stcc och tta kör 43or på Falkenberg om jag tittade rätt


En side note, fattar inte hur STCC kan köra lika fort som en TTA-bil som väger mindre, optimerat rörramschassi, mer aero, mer effekt? De borde ha snarlikt grepp i däcken.
TTA-bilarna borde vara ett par sec snabbare än Carrera Cup tycker jag.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



TTA-bilarna ligger väl generellt mellan FIA GT3 och Carrera Cup i varvtider, ganska nära GT3 tror jag?

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



Fredrik Nyström skrev:
TTA-bilarna ligger väl generellt mellan FIA GT3 och Carrera Cup i varvtider, ganska nära GT3 tror jag?


Väldigt nära till och med.

Lestrups kvaltid från Anderstorp (Z4 GT3) 1.33.251

Fredrik Larsson samma helg i en TTA-bil 1.33.490

42.863 på Falkenberg.

_________________
Martin Öberg
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Supramannen skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
Nu körs iofs inte TA på Falkenberg men jämförelsen med Roadsport är säkert mer relevant på ett flertal banor än rörramsbilar med begränsande motorreglemente och slicks;

De snabbaste Roadsport A bilarna körde 49:or och de snabbaste Roadsport Miatorna körde 52:or på Falkenberg senast (r-däck), och bättre än så förväntar åtminstone jag mig av en TA bil värd namnet för att det inte skall bli pinsamt.

Att komma ner i tider som tex Camaro Cup mfl (runt 45:or) på Falkenberg kräver en hel del (förarkapacitet oräknat) då ovanstående Roadsportexempel har vikt/hk förhållande på 3,2 repektive 7 men det skiljer bara 3 sek/varvet.

Vad har en TA bil för vikt/hk förhållande?


Stcc och tta kör 43or på Falkenberg om jag tittade rätt

möjligt, men nu var det inte heller specifikt STCC eller TTA bilar jag skrev om eller jämförde med.

Camaro Cup, Modsport 1, TTA ligger på vikt/hk från 2,5. Vad har en TA bil för vikt/hk förhållande?
Ett rimligt antagande torde vara att TA bilar behöver ha ett lägre värde än så för att överhuvudtaget ha en chans att köra jämförbara tider, speciellt som man inte använder slicks inom Time Attack. Och än mer på andra banor än Mantorp som är en utpräglad effekt-rakt-fram bana.

Därav min åsikt att man kanske skall jämföra mellan TA och främst Roadsport (och kanske Carrerra Cup/Modsport trots bruket av slicks),då dessa klasser ligger närmare till hands avseende bilarnas konstruktion än att spekulera kring TA bilars konkurrenskraft mot extrema tävlingsbilar som tex STCC/TTA bilar.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 753



Magnus Bengtsson skrev:
Supramannen skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
Nu körs iofs inte TA på Falkenberg men jämförelsen med Roadsport är säkert mer relevant på ett flertal banor än rörramsbilar med begränsande motorreglemente och slicks;

De snabbaste Roadsport A bilarna körde 49:or och de snabbaste Roadsport Miatorna körde 52:or på Falkenberg senast (r-däck), och bättre än så förväntar åtminstone jag mig av en TA bil värd namnet för att det inte skall bli pinsamt.

Att komma ner i tider som tex Camaro Cup mfl (runt 45:or) på Falkenberg kräver en hel del (förarkapacitet oräknat) då ovanstående Roadsportexempel har vikt/hk förhållande på 3,2 repektive 7 men det skiljer bara 3 sek/varvet.

Vad har en TA bil för vikt/hk förhållande?


Stcc och tta kör 43or på Falkenberg om jag tittade rätt



möjligt, men nu var det inte heller specifikt STCC eller TTA bilar jag skrev om eller jämförde med.

Camaro Cup, Modsport 1, TTA ligger på vikt/hk från 2,5. Vad har en TA bil för vikt/hk förhållande?
Ett rimligt antagande torde vara att TA bilar behöver ha ett lägre värde än så för att överhuvudtaget ha en chans att köra jämförbara tider, speciellt som man inte använder slicks inom Time Attack. Och än mer på andra banor än Mantorp som är en utpräglad effekt-rakt-fram bana.

Därav min åsikt att man kanske skall jämföra mellan TA och främst Roadsport (och kanske Carrerra Cup/Modsport trots bruket av slicks),då dessa klasser ligger närmare till hands avseende bilarnas konstruktion än att spekulera kring TA bilars konkurrenskraft mot extrema tävlingsbilar som tex STCC/TTA bilar.




Mitt fösta mål är ligga ca 2kg per hk nästa år.
Kollar man i Japan ligger deras nästan 1hk per kg.

_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
Allmänt banåkaforum
TTA bilar vs TA bilar
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (46707 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande