Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
SBF krismöte fredag 8/3? Nä SBF och STCC ihop igen. Jösses
1, 2, 3 ... 10, 11, 12   >>
49999 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Citat:
Möte om Racingen och Rallycrossens framtid

Förbundsstyrelsen bjuder personligen in distriktsordföranden, Rallycross- och Racingutskott, domare, tekniker och arrangörsklubbar i dessa sportgrenar samt valberedningens ordförande till möte fredagen 8 mars 2013 på Quality Hotel, Arlandastad.

För fullständigt program och anmälan kontakta janina.stromqvist@sbf.se senast den 2 mars.


Ja, nu målar jag kanske fan på väggen, vad gör man inte för lite uppmärksamhet

Men frågan är: vad är agendan egentligen, vad är anledningen till detta vad jag förstår ganska plötsligt tillkomna möte, nyfiken på om någon vet något mer! Det är ju en ganska omständig och kostsam sak att alla ska resa till Stockholm så det gör man väl inte utan anledning.... Att det skulle snabbinkallas för ett stort möte om racing och rallycross för lite löst brett hållna frågor om framtiden sådär lite allmänt tror jag inte en sekund på.

Som sagt, någon som vet mer????


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

EDIT: Pressrelease efter mötet idag:




SBF Strategimöte på Arlandastad

Framtiden för svensk Racing och Rallycross är avgjord!

Svenska Bilsportförbundet samlade idag till möte med sina företrädare för sportgrenarna Racing och Rallycross på Arlandastad för att diskutera hur man vill organisera sina Svenska Mästerskap framåt. Bakgrunden är att det inte längre finns något avtal med promotorn STCC AB då de valt en annan väg för sin verksamhet.

Lösningen för 2013 och preliminärt 2014 blir på följande sätt.
För Svenska Mästerskapen i Rallycross fortsätter det som planerat med Rallycrossutskottet som huvudman i ett nära samarbete med arrangörsklubbarna. Planeringen för dessa tävlingar har redan pågått en tid.

För att säkra Svenska Mästerskapen i Racing bildas en samarbetsgrupp bestående av representanter från Svenska Bilsportförbundet inklusive arrangörsklubbar, banägare, förare samt teamrepresentanter. Gruppen har flera möjliga lösningar på hur man praktiskt skall hantera arrangemangen. Mötet beslutade också att bilda ett gemensamt bolag utan eget vinstsyfte för att hantera Mästerskapet.

Mötet var välbesökt och samlade hela 59 personer bestående av distriktsordföranden, arrangörsklubbar, banägare, utskott, domare, tekniker, sportgrensansvariga, valberedning, förbundsstyrelsen och kansliet. Alla var överens om de tuffa utmaningar vi står inför nu, men under diskussionerna framkom att mötets gemensamma syn är att detta är det bästa för utövare, team och publik.

- Förankringen och dialogen med medlemmarna är oerhört viktig för ett ideellt idrottsförbund som oss och om jag tittar på den samlade erfarenheten och kompetensen som var med på mötet, samt de diskussioner vi haft, känner vi oss nu trygga i vårt beslut säger förbundsordförande Kåge Schildt.


För ytterligare information:
Förbundsordförande
Kåge Schildt
070-5949696

Förbundsdirektör
Thomas Jansson
08-626 33 13


Svenska Bilsportförbundet har som ändamål att främja och administrera landets bilsport, både som bredd- och elitverksamhet. Totalt har drygt 20 000 förare giltig tävlingslicens, och ytterligare ett par tusen personer är licensierade funktionärer.
Drygt 100 000 personer är medlemmar i någon av de 470 klubbar som är anslutna till Bilsportförbundet. 2011 firade förbundet 75-års jubileum, och sedan 1962 är Svenska Bilsportförbundet medlem i Riksidrottsförbundet.
Varje år arrangeras i Sverige bilsporttävlingar som ingår i VM (Rally Sweden) eller EM (Dragracing i Tierp och Rallycross i Höljes).





EDIT2:

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wow. Liksom.


Kåge ringde tillbaka nyss och vi hade ett trevligt samtal. Jag är ju tyvärr ingen slipad journalist men det här kom fram under samtalet:

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Man bestämde sig under mötet idag att starta en egen serie som ska köras i år. Man vill erbjuda teamen som skaffat bilar till STCC att köra i denna serie istället.

Jösses. Det hade jag ALDRIG trott.

Jag utryckte en viss skepsism till att man skulle kunna få ihop detta (typ "det verkar helt omöjligt om jag ska vara ärlig") men Kåge menade att det absolut skulle gå och att det hängde mest på banägarna. Jag frågade ingenting om man skulle försöka "blocka" STCC från banor eller tillgång till funkisar/klubbar för jag tänkte inte på det just då. Ingen skjutjärnsjournalist här inte

De banor som hade representanter på plats var de här (vilket nog kommer vara centralt i hur det här avlöper):

Mantorp
Gelleråsen
Falkenberg
Tierp
Anderstorp

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

På frågan om han ansåg förhandlingarna med STCC är slutgiltigt strandade och avslutade så sa han att när STCC sa upp kontraktet i februari så ansåg han att det var vägs ände.

Han sa även att STCC var inbjudna till mötet idag från början men att de avböjt och därmed fick ju agendan en annan inriktning.


Jaha. Jösses. Rock n roll i år igen i Svensk racing.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Löst prat är det nog INTE frågan om, speciellt med tanke på att flera av dem som skall delta på mötet sedan samma dag skall ta sig till Linköping för CL-kursen.

Agendan? Gemene hen kan säkert presentera en begåvad gissning om vad det kommer att kretsa kring.. möjligtvis försök till men i slutändan förhoppningsvis och

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1447



....börjar väl närma sig förfallodatumet på fakturan från setterwalls..


tragiskt hur dom håller på inom SBF, tänk hur trevligt livet vore utan byråkrati...

_________________
//Björn Strömberg

BMW Abuser
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag skulle gärna varit med och lyssnat på vilka olika strategier som diskuteras. Och vilka frågor de tar i.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Björn Scheuer
Fjärås
Här sen Okt 2005
Inlägg: 41



Poletten kanske har börjat ramla ner: fällda för illojal konkurrens i två instanser, brevet från STCC m fl om SBFs påverkan på svensk racings framtid, STCC som vägrar att signera kontraktet för säsongen, schabblet med bestämmelserna om HANS-skyddet är väl kanske några punkter som man kan gissa får en del uppmärksamhet på ett sådant här möte.
Man kan ju hoppas att deras läsförståelse har ökat när de försökt förstå Marknadsdomstolens utslag.....
Ha're
Björn S
Regelnisse i ERCup

_________________
Björn Scheuer
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



Nån som hört hur det gick?
Jag hoppas på att sunt förnuft till slut segrade över "Mordac the preventer of motorsport".

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016



Fredrik Nyström skrev:
Nån som hört hur det gick?
Jag hoppas på att sunt förnuft till slut segrade över "Mordac the preventer of motorsport".

SBF:s nyhetsbrev:
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/svenska_bilsportforbundet/press . . . .

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Racing:
"Mötet beslutade också att bilda ett gemensamt bolag utan eget vinstsyfte för att hantera Mästerskapet"

Hmm, har inte det fungerat mindre bra flera gånger förut?
Dessutom är det mao inget solklart än (att bilda ett bolag innebär ju inte att allt är klappat och klart, om det inte mellan raderna betyder att STCC styr själva)).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Niklas Falk skrev:
Racing:
"Mötet beslutade också att bilda ett gemensamt bolag utan eget vinstsyfte för att hantera Mästerskapet"

Hmm, har inte det fungerat mindre bra flera gånger förut?
Dessutom är det mao inget solklart än (att bilda ett bolag innebär ju inte att allt är klappat och klart, om det inte mellan raderna betyder att STCC styr själva)).


Man behöver väl bilda nytt bolag, så man har något nytt att kunna dumpa förluster i .....

Nuvarande SBF ledning har verkligen inte haft tur när man tänkt och förhandlat om allt möjligt senaste åren


KG Schildt leder skyhögt SMAs interna omröstning av Årets försäljare inom SMA ...

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



"Bakgrunden är att det inte längre finns något avtal med promotorn STCC AB då de valt en annan väg för sin verksamhet. "

Intressant...

Och skönt att veta att vår "framtid är avgjord!"
För några alternativ verkar inte få finnas.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496



Varför bildar dom bolag och inte en förening för att hantera mästerskapen?

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



dstr skrev:
Varför bildar dom bolag och inte en förening för att hantera mästerskapen?


för att bolag inte behöver offentligöra beslut???

nuvarande ledning är väl inte så mycket för öppenhet typ

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Om jag försöker dechiffrera pressreleasen....


För att säkra Svenska Mästerskapen i Racing bildas en samarbetsgrupp bestående av representanter från Svenska Bilsportförbundet inklusive arrangörsklubbar, banägare, förare samt teamrepresentanter. Gruppen har flera möjliga lösningar på hur man praktiskt skall hantera arrangemangen. Mötet beslutade också att bilda ett gemensamt bolag utan eget vinstsyfte för att hantera Mästerskapet

Bildar man en samarbetsgrupp eller ett bolag. Båda två står det, men är det alltså en samarbetsgrupp i bolagsform alltså? Hmmm... Låter som det fattas lite info här eller så är det på hugskottsstadiet? Det går ju även att läsa texten som att SBF ensam bildar ett bolag, är inte helt vattentätt formulerat för endera uttydningen. Orden gemensamt bolag gör att det lutar åt att alla i listan ska vara med i det. Jag vill veta mera. Hur ser ägarförhållandena ut om det är en samarbetsgrupp i bolagsform är det tänkt. I listan på de som är med i gruppen slash bolaget är alla utom seriearrangören. Alla. Men inte dom. Hmmm.....

- SBF
- Arrangörsklubbar
- Banägare
- Förare
- Teamrepresentanter

Var förare och teamrepresentanter inbjudna till mötet? Är det verkligen förankrat hos alla team och förare redan nu eller är det ytterligare ett hugskott?

EDIT: Förare och teamrepresentander var INTE på mötet så att de ska vara med är alltså "inte ett beslut utan en önskan" så att säga:
Citat:
Mötet var välbesökt och samlade hela 59 personer bestående av distriktsordföranden, arrangörsklubbar, banägare, utskott, domare, tekniker, sportgrensansvariga, valberedning, förbundsstyrelsen och kansliet



Konspirationsidé nr ett: Man försöker framöver desperat samla trupperna för att kunna styra över STCC genom att samla alla som STCC har att göra med i "sin egen" samarbetsgrupp slash bolag.

Snällare idé: Man samlar alla som STCC har att göra med för att förenkla driften av serien när det gäller regler, vagnsböcker, utbildningscertifiering osv osv. Men då kunde ju arrangören fått vara med i samarbetsgruppen slash bolaget eller hur?







Klurar vidare på dechiffreringen

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



Vad händer då om STCC kör i egen regi?
Kommer arrangörsklubbar att ställa upp? (eller kom man idag kollektivt övererns om att inte göra det?)

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Fredrik Nyström skrev:
Vad händer då om STCC kör i egen regi?
Kommer arrangörsklubbar att ställa upp? (eller kom man idag kollektivt övererns om att inte göra det?)


Ja precis, det är det som konspirationsidé ett lutar mot liksom. Att kunna "sätta press på" STCC så att säga.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Vore intressant och se vilka som var närvarande och vilka klubbar/banägare/förare det är som vill gå samman i sammarbetsgrupp/bolag.

Skulle förare/banägare/klubbar gå samman och stötta STCC via bolaget/sammarbetsgruppen eller skulle de starta en serie själva?

Lite svårt att utläsa.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Slog en signal till Kåge (hans nummer stod ju i pressreleasen så det borde ju liksom vara okej) för jag tänkte fråga om han kunde berätta lite mer så att bilden blev lite klarare. Det är ju så lätt att läsa pressreleaser som djävulen läser bibeln och se konspirationsteorier överallt Men han var lite kort och sa att mötet fortarande höll på. Han lät inte så glad.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Björn skrev:
Vore intressant och se vilka som var närvarande och vilka klubbar/banägare/förare det är som vill gå samman i sammarbetsgrupp/bolag.

Skulle förare/banägare/klubbar gå samman och stötta STCC via bolaget/sammarbetsgruppen eller skulle de starta en serie själva?

Lite svårt att utläsa.


En egen konkurerande serie ser jag som fullständigt omöjligt och uteslutet 2013.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



Magnus Thomé skrev:
Det är ju så lätt att läsa pressreleaser som djävulen läser bibeln och se konspirationsteorier överallt

Jag tycker inte det är ett dugg konstigt att medlemmar är misstänksamma mot SBF, det har man gjort sig förtjänt av med råge!

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

[Foliehatt]

Hmmmm, SBF baklänges blir ju FBS som är akronym för "fucking bullshit", nån mer än jag som anar konspirationer

[/Foliehatt]


_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1305



Haha, ja j-vlar, jag säger då det . Senaste åren har det ju nästan varit mer byråkrati- och "offseason"-action än action på banan. Bara rubriken får mig att le: "Framtiden för svensk Racing och Rallycross är avgjord!". No questions asked, liksom.

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
Allmänt banåkaforum
SBF krismöte fredag 8/3? Nä SBF och STCC ihop igen. Jösses
1, 2, 3 ... 10, 11, 12   >>
49999 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande