Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum SBF krismöte fredag 8/3? Nä SBF och STCC ihop igen. Jösses | << 1, 2, 3 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12 >> 1 besök senaste veckan (50005 totalt) |
Förstår inte varför banägarna tvingas välja? Likt TTA vs STCC ifjol så var det ett ultimatum som ställdes, antingen är ni med eller så är ni utanför. Varför måste det vara så? OK att SBF's regler kanske skiljer sig från STCC AB's regler om de kör själv (om nu inte STCC kör copy-paste med några få ändringar), men vi talar ju ändå samma sport med samma behov oavsett vem som arrangerar? Varför alltid detta "välja sida"-tänk? Förstår inte . Får hoppas det också är ett av alla rykten. _________________ Linus Pettersson Svenska Wankelregistret |
||||||||
Jag har inte jämfört försäkringen som ingår i licensen för SBF/SMA. Ger den exakt samma skydd för föraren? Medförsäkran (för mekaniker mm), ingår den i licensförsäkringen eller i arrangörens motortävlingsförsäkring? Och är skyddet liknande i SBF/SMA? Nu tror jag väl iofs att STCC planerar att lösa försäkringen på annat sätt och då skulle de ju kunna välja nivå själva, dvs både högre och lägre än SBF (så länge lagen uppfylls). _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||||
SMAs förar och SBFs förarförsäkringar likvärdiga förutom att i SMAs så ingår det även ett försäkringsskydd om förarens personliga utrustning blir förstörd, dvs kläder och glasögon.... i övrigt jämförbart. Medförsäkran ingår i motortävlingsförsäkringen.... och den är lagstadgad så där är SBFs och SMAs motortävlingsförsäkring identiska förrutom att SBF köper den av Folksam och SMA köper den av TryggHansa... Så den enda praktiska skillnaden är att SMA är billigare än SBF till sina arrangörer och tävlande än vad SBF och Svemo är. |
||||||||
Det är enkelt det där med att välja sida.
Ekonomiska! Det finns varken publik, TV, funktionärer, team att köra två serier på den här höga nivån. STCC Vill tjäna pengar på att driva högsta serien och det spelar ingen roll om det är med eller utan SBF rent juridiskt om man får med banor och klubbar att hjälpa till. SBF Anser att största serien ska gå "rätt väg" och vill kunna styra över den största serien vilket de inte kan om STCC kör utanför SBF. De flesta klubbar som står för funktionärerna ligger under SBF. Med andra ord vill båda styra och båda vill tjäna pengar och det finns bara plats för en på den här nivån och igentligen inte ens det. Krocken är att det krävs en salig blandning av några som jobbar heltid och massor av idiella för att ro en sådan här serie i land. Ekonomin räcker inte att köra det som en proffscirkus. SBF vill ha pengar för det sker genom deras organisation vilket kanske inte är orimligt, och STCC vill inte betala för det..... Affersverksamhet krockar med idiell verksamhet i en salig röra. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||||
Tack för svaret. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||||
Nu verkar sponsorer och biltillverkare sätta press på båda parter....
http://www.bilsport.se/nyheter/10514
_________________ |
||||||||
"Plötsligt händer det" som en känd reklamslogan säger om att det mest osannolika ändå kanske kan hända Heja teamen, heja teamen (och sponsorer och biltillverkare) _________________ Magnus Thomé |
||||||||
Med andra ord har hela cirkusen hittills bara varit förhandlingstaktik och ett spel för gallerierna <gäsp> Ett sätt att spänna musklerna eller mäta snoppen i omklädningsrummet... För ingen har väl på allvar trott att SBF på egen hand skulle kunna få till något jämförbart med STCC på den korta tid som är kvar innan säsongstart. Men de har väl främst genom sin kontroll över ett antal banägare visat att dom kan pissa lika långt i de här förhandlingarna om ekonomin i SM-serien som STCC. Synd bara på de team som tappat sponsorer på detta. _________________ Mattias Meldert |
||||||||
http://www.swedish-gt.se/
Det lär väl knappast vara lagligt i nåt annat EU-land heller att bestraffa någon för att ha deltagit i icke-FIA-sanktionerad tävling? Jag förstår dock om finns förare och team inte vill chansa på det? _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||||||
Alla fall är individuella, men det KAN finnas fall där det är bättre att köra under FIA än utanför. Jag har inte hört nåt om att FIA har nån svartlista. Det är ju fler än massor som kört för SCCA i USA. De får inte använda de meriterna vid uppklassningar, men de får vara med som alla andra. SCCA är ju en liten klubb däröver som kör allt utanför FIA. NASA är en annan klubb i samma land som också kör utanför FIA. FIA är ju Franskt... |
||||||||
Fast SCCA verkar ju ha viss koppling till FIA i och med att dom är en av grundarna av ACCUS som är paraplyorganisation för FIA i USA? http://en.wikipedia.org/wiki/Automob Är det så att vissa klasser under SCCA körs med FIA-licenser? Det är ju isåfall ett utmärkt exempel på att det är bättre att samarbeta än att försöka förgöra det som är utanför. _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||||||
http://nwt.se/sport/kt-sport/article
Håll i foliehattarna nu... _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||||||
Foliehatt, ja verkligen, det där är ju inte korrekt beskrivet , inte ens Karlskoga motorförening har beskrivit det så. Ja det vet ni ju redan, deras beskrivning står ju i den här tråden. _________________ Magnus Thomé |
||||||||
_________________ Lelle Olsson |
||||||||
Brevet klippt och klistrat: " PRESSMEDDELANDE från PTR RACING 2013-03-12 Hej, Jag har som förare följt utvecklingen mellan STCC AB och SBF de sista dagarna. Det är med stor sorg och besvikelse jag kan konstatera att svensk racing återigen står splittrat, denna gång med endast några veckor till säsongsstart. Jag har av de som undertecknat brevet blivit ombedd att vidarebefordra detta till både STCC AB och SBF. Det är viktigt att poängtera att samtliga på listan står bakom brevet och att önskan och vädjan från oss alla är att STCC AB och SBF kan göra ett sista försök att nå varandra i diskussionerna. Till SBF och STCC AB, De sista åren inom svensk racing har varit turbulenta. STCC AB, SBF, banorna och elitracingen har inte alltid delat åsikten om hur svensk racing skall gå in i framtiden. Med historien bakom oss så kan man konstatera att fjolåret var ett bra exempel på att vi måste göra detta enade tillsammans. Svensk motorsport kan inte ta upp kampen om publiken och media med andra sporter och evenemang om vi inte står enade. Alla parter behövs. När STCC och TTA fann en väg framåt under hösten 2012 var det med tron att vi nu kan blicka framåt, fokusera på idrotten och utveckla svensk motorsport tillsammans. Att nu återigen stå delade bara några veckor innan säsongsstart är tragiskt att se. Samtliga undertecknade vill genom detta brev visa vårt stöd till svensk motorsport. Vi vill också framföra vår enade åsikt att både SBF och STCC AB behövs i detta arbete. Vi har ett gott samarbete med STCC och vi vill även ha ett gott samarbete med SBF, på samma sätt som vi har haft tidigare genom åren. Brevets undertecknade kommer fortsatt att förbereda, och om så erfordras, även genomföra säsongen 2013 tillsammans med STCC ensamt. Vi trodde dock att även SBF var med i detta arbete, något som vi alla ser som en styrka även om möjligheten att agera självständigt numera finns. Vi vädjar till STCC AB och SBF att göra ett sista försök att nå en överenskommelse för framtiden. Det finns ingen som helst möjlighet att dela Svensk racing i två serier även 2013. Vi står enade kring det arbete vi bedrivit sedan STCC och TTA gick ihop under hösten, något alternativ finns inte. Vänligen, för racingsveriges framtid, försök att med höjd blick åter träffas för att gå en enad framtid tillmötes. Samtliga undertecknade finns tillgängliga som stöd i detta arbete men överenskommelsen måste ske mellan STCC AB och SBF. Från: David von Schinkel, Teamägare, Tidö Mattias Andersson, Teamägare, Team Dacia Christian Dahl, Teamägare, Polestar Racing Tobias Johansson, Teamägare, Brovallen Dick Jönsson Wigroth Teamägare, West Coast Racing Picko Troberg Teamägare, PTR Daniel Haglöf, Teamägare, PWR Greger Petersson VD TTA Anders Brofalk Ordförande, V8 Thunder Cars Tony Bryntesson Delägare Performance Automotive Scandinavian AB Rudi Thommann Renault Motorsport Frankrike Joakim Jöhncke Motorsportansvarig Renault Nordic/Dacia Thomas Johansson Ansvarig, Renault Motorsport Nordic Derek Crabb Motorsportansvarig, Volvo Car Corporation Bosse Jansson VD, Porsche Sverige Tommy Kristoffersson Promotor Carrera Cup Scandinavia Göran Bengtsson VD, Yokohama Olle Martinelle Östersund Airport racetrack Affe Akbari Solvalla (Sport&Evenemang) Magnus Öhrström VD Motorbanan Ring Knutstorp Thomas Lindskog City Race Arena Göteborg" ----------------------------------------------- "Brevets undertecknade kommer fortsatt att förbereda, och om så erfordras, även genomföra säsongen 2013 tillsammans med STCC ensamt. " Det är gott om stora team och inflytelserika personer på den listan av undertecknande... Men andemeningen i detta brev kan väl mer eller mindre alla svenska racingentusiaster skriva under på: Oavsett vem eller vilka som gjort fel så vore det för svensk racings bästa att man sänkte garden lite, samsades och genomförde 2013 års serie tillsammans. _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||||||
Varför är det citationstecken runt "konsulter" i nwt-arikeln? Så olika beskrivet att det får mig att tro att det kanske handlar om två separata händelser? Edit:
Det där tror jag majoriteten av alla som är intresserade av racing skulle skriva under på. _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||||||
Det är ju bra om alla på elitnivån kan vara kompisar och allt funkar mellan SBF och STCC....
Men; VARFÖR BEHÖVER SBF VARA EKOMOMISKT INVOLVERADE? KAN INTE STCC KÖPA TJÄNSTEN AV BANÄGARE/FÖRENING RÄTT AV BARA? Som tidigare nämts i tråden krävs "mängder" av ideelt arbete" för att få ihop en stcc tävling och ändå så är de flesta aktörer i dessa serier företag som faktiskt har som målsättning att tjäna pengar på sin verksamhet, denna mix av ekonomiska intressen är inte sund. Om man frågar någon på den fina statliga mydigheten Skatteverket så undrar jag om denna mix ligger innanför de lagar och regler som gäller om man vill vara petig, här i jantelagens högborg. Har inte STCC de intäkter som behövs för att driva racing i bolagsform på elitnivå i sverige, undrar jag? Återigen jag förstår inte varför SBF inte fokuserar på de 99,5% medlemmar som inte kör "elit racing" det är ju vi som betalar lönen. iaf petar de ca 20.000 medlemmarna in minst 10.000.000 Sek i Licenser det så det täcker ju en del av lönener till de som utför de vardagliga sysslorna. ____________________________________________________________________________________________________ Min personliga åsikt är; Att elit racing skall bära sig sjävt. precis som annan elit idrott. Amatör racing skall stöttas av förbundet så att det skapas en arena där nya elit racing talanger kan frodas. Att ett starkt SBF hade verkat för högre db på banorna, tänk om SBF/RF lagt all den energi och ekonomi på detta istället för att bråka med SMA. Eller hur?? Det hade varit så roligt om någon gnällade husägare som köpt ett hus jämte en motorbana som legat där i 30år fått sina fiskar varma i rättsalen av SBF. Är det inte så det borde vara? Hade varit kul å se hur det gick för NASCAR mfl om de fick 90db, undrar hur publiken skulle reagera?? När man hör lastbilarna på motorvägen utanför mantorp och inte racebilen på rakan, då vet man att att det gått in i helvete snett någonstans.(ps målande beskrivning!! vill inte ha ngn debatt om detta kan hända eller inte inte här iaf kan iofs vara ett intressant ämne i en annan tråd. ds) Väldigt tåkigt med förbund som med kavajen på är mest intresserade av elitracing och i ordets rätta bemärkelse motarbetar amatörracing. MER DB = MER PUBLIK (argumentera gärna emot detta i ny tråd... det vore kul) Kan inte vi medlemmar efter någon form av "omröstning/upprop" kräva att SBF skall verka för högre db ?? (iaf är det så ett förbund/förening brukar fungera... men SBF verkar inte rikigt ha anammat detta) Ett upprop med namn underskrifter här på rejsa tex.. magnus?? kanske?? mvh matz ___________________________________________________________________________________________________ _________________ Matz Olli 0702-263604 Fluffen en gammal grön compact |
||||||||
Självklart skall en tävling bära sig själv. Fördelningen mellan STCC och banorna/klubbarna är viktigare än intäkt till SBF i sig självt, i min värld så är en av SBF främsta uppgifter att säkerställa ekonomisk rättvis fördelning så att inte klubbarna utnyttjas eller vittjas på ekonomisk intäkt av de företag som arbetar i brytpunkten mellan ideella- och företagsvärlden.
Lite som F1 och kampen om ekonomiska fördelningen mellan stallen och promotorn Bernie Man skall veta att det ligger ett oerhört tryck på tävlingsarrangör (dvs klubbarna som genomför tävling), att inte göra något fel, den måste därför ge tillräcklig payback för att det skall löna sig att ta på sig ansvaret för att framgångsrikt genomföra en tävling. Har lokala klubben ingen känsla av delägarskap så kommer inte funktionärerna, lösningen lär då bli utomstående och risk för att tävlingen går fel ökar. Naturligtvis kan det gå fel ändå men då inget får gå fel så anstränger sig klubbens funktionärer på ett helt annat sätt när man arbetar för sitt eget. Funktionärer från andra engagerade klubbar sliter väl så mycket och är abslout kompetenta att genomföra tävling på "annans" bana men har inte den lokalkännedom som man har för "egna" banans egenheter. I Falkenbergs fall så är har namnet Västkustloppet ett värde, varken FMK eller nån annan klubb är intresserad av att leja bort datum mm för sina etablerade namn till utomstående. Vad händer om STCC AB suddar ut namnet till förmån av eget namn, vad händer om tävlingen går fel i någon aspekt? Vem drabbas? Jo klubb/bana som folk i allmänhet tror genomför tävlingen. En reell anledning till att man bör vara försiktig med att släppa kontrollen över verksamheten. Ett enkelt exempel är strul under bärgning, något som syns på tv men tittaren ser inte om det är klubbens personal eller inhyrd utifrån. Med stämpeln som oduglig i bärning får hemmaklubb. Ingen som funderat på varför banorna/arrangörsklubbarna är såpass centrala i SBF-STCC diskussionen? |
||||||||
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php En förening till ut ur SBF.... _________________ Matz Olli 0702-263604 Fluffen en gammal grön compact |
||||||||
Som sagt, Matz, starta en tråd om ditt fyrklasssystem. Tror det kunde vara klart intressant att synka upp klubbracing så att man kan samla seriepoäng o sånt under ett paraply. Eller nåt. Dra i det!
_________________ Magnus Thomé |
||||||||
Allmänt banåkaforum SBF krismöte fredag 8/3? Nä SBF och STCC ihop igen. Jösses | << 1, 2, 3 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12 >> 1 besök senaste veckan (50005 totalt) |