Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
SBF krismöte fredag 8/3? Nä SBF och STCC ihop igen. Jösses
<<   1, 2, 3, 4 ... 10, 11, 12   >>
49999 besök totalt
beatwise
Stallarholmen
Här sen Jan 2004
Inlägg: 109



Magnus Thomé skrev:
Jag utryckte en viss skepsism till att man skulle kunna få ihop detta (typ "det verkar helt omöjligt om jag ska vara ärlig") men Kåge menade att det absolut skulle gå och att det hängde mest på banägarna. Jag frågade ingenting om man skulle försöka "blocka" STCC från banor eller tillgång till funkisar/klubbar för jag tänkte inte på det just då. Ingen skjutjärnsjournalist här inte

----------------------------------------------------

Jaha. Jösses. Rock n roll i år igen i Svensk racing.


Onekligen rock'n'roll!

Jag som var på plats kan förtydliga att det var tydligt att det finns inga intentioner att blocka någon, eller hindra funktionärer osv. Det kommer förtydligande om detta, då det lär bli en ganska het debatt i veckorna framöver. Det var ett tufft beslut som togs idag och det ska bli mycket intressant att följa vart det här tar vägen.

Det som slog mig som stått utanför och tittat på hela tiden är att man hela tiden beskyller SBF för att vara absolutisterna, när STCC själva kräver i avtalet att få ensamrätter och beslutsrätt om vilka serier som ska få finnas och verka i Sverige...

Varför ska ett bolag få besluta över SBF/RF frågar jag mig? Och är det inte halva grejen som Skoghag krigat om liksom, att det inte ska vara monopol?

_________________
Stefan Atterhall

Alfa Romeo Alfasud TI 1,7 8V -78, #16 CAR Challenge (klass II)
www.carchallenge.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Hmm, Banägarna går med på att driva det som STCC AB gjort förut, en Mästerskapsserie med samma klasser som STCC AB planerat (TTA, V8 Thunder, Carrera CUP, JTCC, Formel R 1600)...

Interessant vändning i så fall, SBF tar initiativet från STCC AB?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Magnus Thomé skrev:
Björn skrev:
Min tanke går till två alternativ. SBF kör någon annan klass som "officiella" kungaklassen tex. Camaro cup eller vad den k allas nu när det kommer olika karosser och försöker ingnorera STCC. Eller så biter de i sura äpplet och inser att de inte kan konkurera med STCC och samarbetar.


Det var klart uttalat att det var STCC-teamen man ville erbjuda att köra. Sen var det landar är en annan femma.


Intressant information, då försöker de med andra ord få över förare, team och arrangörer. De är ju likställda i den frågsn så varför inte.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
beatwise skrev:
Jag som var på plats kan förtydliga att det var tydligt att det finns inga intentioner att blocka någon, eller hindra funktionärer osv. Det kommer förtydligande om detta, då det lär bli en ganska het debatt i veckorna framöver. Det var ett tufft beslut som togs idag och det ska bli mycket intressant att följa vart det här tar vägen.


MYCKET trevligt klargörande.

Som sagt, det är så lätt att ondgöra sig, göra sig lustig, himla med ögonen osv om SBFs göranden. Observera att jag å ena sidan tycker det finns mycket som gjort sånt befogat. Men det är inte produktivt. Så jag försöker hålla tillbaka sådana impulser så gott det går. Sa jag så gott det går?



beatwise skrev:
Det som slog mig som stått utanför och tittat på hela tiden är att man hela tiden beskyller SBF för att vara absolutisterna, när STCC själva kräver i avtalet att få ensamrätter och beslutsrätt om vilka serier som ska få finnas och verka i Sverige...


Mycket handlar om brist på bra kommunikation tycker jag. Då blir det lätt att det driver iväg. Med allt från Facebook till vaddensenastegrejenfördagenheter så kan man inte driva en omfattande verksamhet där många berörs (medlemmar) utan att kommunicera. Men samtidigt är A och O att kan man inte göra det rätt så ska man inte göra det alls. Och det är nog där det ligger som jag ser det.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Hmm, Banägarna går med på att driva det som STCC AB gjort förut, en Mästerskapsserie med samma klasser som STCC AB planerat (TTA, V8 Thunder, Carrera CUP, JTCC, Formel R 1600)...

Interessant vändning i så fall, SBF tar initiativet från STCC AB?


Ja det var så jag uppfattade det. Om det var helt rätt uppfattat och var det landar är en annan femma. Har jag redan sagt det

_________________
Magnus Thomé
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267



Klurax skrev:
Haha, ja j-vlar, jag säger då det . Senaste åren har det ju nästan varit mer byråkrati- och "offseason"-action än action på banan. Bara rubriken får mig att le: "Framtiden för svensk Racing och Rallycross är avgjord!". No questions asked, liksom.
+1 vilken cirkus

_________________
Johan Lekås
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Mycket intressant tråd. En av de viktigaste frågorna i detta är, tycker i alla fall jag, "vill vi ha detta?", "Anser vi medlemmar att det ingår i SBFs uppgifter och funktioner att försöka ta strid med STCC och skapa en egen serie?"

Personligen förstår jag inte alls hur SBF resonerar i detta. Jag skulle väldigt gärna vilja göra deras motivation till att "detta är det bästa för våra medlemmar".

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
AndF
Lund
Här sen Okt 2005
Inlägg: 345

Moderator i ett av underforumen

Varför måste det anordnas ett SM i racing inom SBF om ingen vill göra det på egen hand? Till vilken nytta är det för medlemmarna om förbundet ska anordna detta? Fattar ingenting längre.

Man måste skrivit fel, mötet kan omöjligt ha beslutat om detta, det måste vara förbundsstyrelsen. Låter kanske bättre att det var mötet som beslutade.

_________________
- Honda CRX ED9 - Porsche 986 Boxster S
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Lite intressant läsning om hur Radicalgänget ser på utveckligen:

http://www.radicalmotorsport.se/nyheter/231

Bra pragmatiskt. Och glaset är i allafall halvfullt thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
PiPPi
Nacka
Här sen Dec 2002
Inlägg: 108




_________________
PiPPi Willén
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
PiPPi skrev:
http://www.old.sbf.se/artikel/3470


Citat:
Artikeln publicerad 2008-07-09 av SBF

STCC AB förlänger avtalet med Svenska Bilsportförbundet med sju år


Det är uppsagt av STCC.

_________________
Magnus Thomé
Citera
PiPPi
Nacka
Här sen Dec 2002
Inlägg: 108



Magnus Thomé skrev:
PiPPi skrev:
http://www.old.sbf.se/artikel/3470


Citat:
Artikeln publicerad 2008-07-09 av SBF

STCC AB förlänger avtalet med Svenska Bilsportförbundet med sju år


Det är uppsagt av STCC.

Jo, såg det som ett intressant dokument över svunna tider.

_________________
PiPPi Willén
Citera
Oodsell
Särö, (Göteborg)
Här sen Mar 2008
Inlägg: 134



Man tar sig för pannan! Man hade ju hoppats att hopslagningen av TTA och STCC skulle göra 2013 bättre än 2012. Men nu verkar det mest frågan om vem som har makten på gödselstacken. Handlar det inte bara om pengar? Att SBF krävde 1 MSEK av STCC men de ville bara betala 0,5 MSEK? Känns lite som småpengar jämfört med vad SBF måste betala i advokatkostnader i målet mot SMA.

_________________
Olle Odsell
teammedlem i Flying Fellows ERCup,
ordf i Lotus Car Club of Sweden,
ledamot i SBF Racingutskott
Citera
S Agartsson
Örebro
Här sen Maj 2011
Inlägg: 366



Pär Hansson skrev:
Får man bilda bolag som inte har vinstsyfte?


Enligt skatteverket måste en näringsverksamhet ha vinstsyfte. Vet inte om ett bolag på något vis INTE kan betraktas som näringsverksamhet. I så fall bör väl fördelarna med bolag (moms, avdragsgillt, osv) inte få tas med?

Det måste finnas något sätt att komma runt det här, även DIF hockey (jag antar AIK med) är i bolagsform med uttalat icke vinstsyfte.

_________________
Stefan Agartsson

"Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?"
Citera
Ekeen
Stockholm
Här sen Nov 2010
Inlägg: 59



Varför skulle banägarna säga upp sina avtal för 2013 med Stcc??

Se även; http://racingbarcup.se/forum/

Går det att säga upp dessa avtal??

Som banägare driver man ju en anläggning som skall gå med vinst!


Vad gäller racing klasser och teamföreningar så kan de ju köra sina mästerskapstävlingar hos olika arrangörer även SM-tävlingar gör så. Det är väl också fri konkurrans som gäller här, även om SBF är inblandad.

Med fri konkurrans så har ju SBF-roll förändrats totalt, det innebär att de inte kan stoppa någon.

Med domen i Marknadsdomstolen så kan vilket företag som helst starta en Racing serie i bolagsform. Sbf regler gäller bara licenser, tävlingsregler. (SBF kan alltså inte förbjuda någon tekniska regler så länge de klarar ram-reglerna).

Icke vinstdrivande AB som sägs på mötet, är fortfarande ett bolag!

Citat Kåge Schildt
"- Förankringen och dialogen med medlemmarna är oerhört viktig för ett ideellt idrottsförbund som oss och om jag tittar på den samlade erfarenheten och kompetensen som var med på mötet, samt de diskussioner vi haft, känner vi oss nu trygga i vårt beslut säger förbundsordförande Kåge Schildt".

Vilket skitprat av SBF ordf. Kåge Schildt, fortfarande så tänker han driva detta i bolagsform och ha en affärsverksamhet av Racing SM. Är SBF-styrelse oförstående till vad marknadsdomstolen har beslutat, det han skriver i ovanstånde citat ändrar inte att SBF driver egen affärverksamhet som ej får inskränka andra företags verksamhet i samma bransch.

SBF-har inte monopol på SM-i Racing!!

_________________
Peter Eriksson
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Oodsell skrev:
Man tar sig för pannan! Man hade ju hoppats att hopslagningen av TTA och STCC skulle göra 2013 bättre än 2012. Men nu verkar det mest frågan om vem som har makten på gödselstacken. Handlar det inte bara om pengar? Att SBF krävde 1 MSEK av STCC men de ville bara betala 0,5 MSEK? Känns lite som småpengar jämfört med vad SBF måste betala i advokatkostnader i målet mot SMA.


Man får ju verkligen hoppas att den halvmiljon man tvistat om bara är skälet som låter bra och inte det verkliga skälet. För den försvagade situation i svensk racing som inleddes iom TTA-ambitionen förra året och som nu tragisk nog ser ut att få en förlängning genom att inte heller SBF och STCC inte kan komma överens, kostar nog både STCC AB och SBF betydligt mer pengar i både förlorade intäkter och värde i resp, varumärken. Gäller inte bara förbundet och STCC AB utan alla i näringskedjan svensk racing på "elitnivå".
SBF har ju med dagens besked iaf angett en riktning och viss bakgrund till sitt beslut. Vore intressant att veta hur Richard Pålsson tänker i sitt beslutsfattande och vad som är STCC:s mål. Vari man ser vinsten i att inlåta sig i ytterligare en konfliktfylld racingsäsong. Den publika bakgrundskunskapen är för närvarande ganska assymetrisk. Utan att ta ställning för den ena eller andra parten, undrar jag om det finns någon endaste vinnare i detta?

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
magnusrx7
Gränna, Jönköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 925



Det här är ju så larvigt att man börjar gråta... Ungefär som att Samsung och äppelfolket stämmer skiten av varandra hela tiden...
Tror jag ger fullständigt fan i STCC i år!


Åker jag på nåt i år så blir det historiskt!

/Magnus

_________________
Magnus Berglund Mazda Rx7 1981 Rx5 1977
Wankel? Yes!
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895



Från pressreleasen
"- Förankringen och dialogen med medlemmarna är oerhört viktig för ett ideellt idrottsförbund som oss"


Mitt svar blir: VA!?!? Av de många tusen medlemmar SBF har verkar de bara bry sig om de 100 som råkar köra de klasserna med högst prestige.

Jag blir så j-a förbannad av denna debatten. Någon annan tog upp det tidigare och jag tar upp det nu. Är det inte dags att vi kontrollerar om styrelsen verkligen har majoriteten av medlemmarnas förtroende? Och om de inte har det så är det kanske dags att vi väljer en styrelse som gör det vi medlemmar vill?

_________________
Fredrik Moberg
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Jag har inte läst in mej på hela problematiken.
Men dom svarta moln jag förnimmer...är var banägarna ställer sig.
Jag har en absulut kännsla av att åtminstone en banägare alltid kommer att stå på SBFs sida.

Var kommer det att leda ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2363



Torrt konstaterande
Förra året
Tta folket ogillade stcc tillräckligt för att ta strid
I år ogillar SBF stcc tillräckligt för att ta strid.
Har för mig att det gnällts runt stcc org under alla år? Från förare team och banarrangörer.
Kan det vara så att stcc inte är helt lätta att driva affärer med?
Kan det också vara så att SBF känner ansvar för racing?

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Skip skrev:
Från pressreleasen
"- Förankringen och dialogen med medlemmarna är oerhört viktig för ett ideellt idrottsförbund som oss"


Mitt svar blir: VA!?!? Av de många tusen medlemmar SBF har verkar de bara bry sig om de 100 som råkar köra de klasserna med högst prestige.
jo, det var ju lite detta jag syftade på. Fattar SBF att den absoluta majoriteten av deras medlemmar inte kör STCC? Mitt intryck är att man skiter ganska högaktningsfullt i oss på gräsrotsnivå.

Magnus, kan du inte ställa den frågan vid nästa samtal med Kåge: "Den stora majoriteten av era medlemmar är ju tävlande på en enklare amatörnivå. Hur motiverar ni att ert senaste handlande är det bästa för era medlemmar och för svensk racing?"

Jag tycker SBFs styrelse verkar vara ute på någon personlig vendetta eller ha absurda hävdelsebehov, fullkomligt bortkopplade från medlemmarna och verkligheten.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Allmänt banåkaforum
SBF krismöte fredag 8/3? Nä SBF och STCC ihop igen. Jösses
<<   1, 2, 3, 4 ... 10, 11, 12   >>
49999 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande