Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum SBF krismöte fredag 8/3? Nä SBF och STCC ihop igen. Jösses | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 10, 11, 12 >> 13 besök idag (50024 totalt) |
Enligt Expressen är det Flash som ska driva den nya serien.
Mike Luff uttalar sig också, ska bryta avtalet med STCC. http://www.expressen.se/sport/motor/ Jag tror att missnöjet som resulterade i TTA finns kvar hos en hel del personer. Detta gynnar SBF... _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||
Spot on! _________________ Fredrik Moberg |
||||||
Ovanstående gäller väl mer eller mindre i alla ideella organisationer? Jämför AIK fotboll Leksand hockey Ingen tror väl att landslag och liknande inte bärs upp av bredden? Sen är det en helt annat om man vill göra något åt det? Dvs det är ett generellt förhållningssätt snarare än SBF specifikt. Har man elit så är det mer än troligt att breddidrottens behov vs elitidrottens är helt olika. Och därmed olika beslut _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
_________________ Peter Eriksson |
||||||
Hahaha det här är så patetiskt! Jag undrar bara, när kommer filmatiseringen av detta? Gissar på att Arnold kommer vara med. _________________ Stefan Agartsson "Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?" |
||||||
Vi som varit med sedan 70-talet har upplevt tider där SM och svensk elitracing varit betydligt svagare än klubbracingen. Större delen av 80-talet och mer än halva 90-talet till exempel.
Men jag köper inte de inlägg där klubbracers känner sig förfelade för att SBF bryr sig om SM och skiter i klubbracing. För utan elit ingen bredd, utan bredd ingen elit. Dessa två storheter lever i symbios. Det gäller bevisligen bilsporten, likväl som alla andra sporter. En del lyckas mycket bra, som skidor och fotboll. Hockeyn ser bra ut på ytan, men skrapar man lite på den så vet faen... Tennis missade sitt tåg och har trillat tillbaka från sin storhetstid. Risken är överhängande att bilsporten går samma väg som tennis och golf. Vi leker med tanken att SBF skiter i SM och låter STCC ta hand om det på sitt vis helt utanför RF. Att SBF fokuser helt på amatörtävlandet. Vad skulle det medföra? Reduceras man till en korporganisation? Hur attraktivt skulle det vara för de som drömmer om en motorsportkarriär att tävla i SBF regi då? Hur skulle det påverka rekrytering och sportens förmåga att synas i media? På lite längre sikt hur påverkas amatörtävlandet om bilsporten snuttifieras och upplevs som en parentes i samhället? En elitserie (STCC) som inte är kopplad till FIA på något sätt, hur attraktiv är den för de som har högre ambitioner än den svenska ankdammen? Hur skulle det påverka om SBF på breddnivå har ett annat licenssytem än på elitnivå? osv, osv. Frågorna är nog fler än svaren, men jag förvånas över att skygglappar och tunnelseende är så vanligt förekommande både på amatör och proffsnivå i svensk motorsport. Helikopterperspektiv och strategiskt tänkande, det är nog farligt det, för det verkar ingen vilja ägna sig åt... Däremot kan man med all rätt ha synpunkter på SBF.s förmåga att se de ekonomiska konsekvenserna i sina regelbeslut ur klubbracingåkarens perspektiv. HNRS-är ett just nu aktuellt exempel. Kanske vi bredd och amatörutövare kan hoppas på att SMA och STCC såporna iaf medför att man får en ökad insikt i breddutövarnas villkor och att alla fördyrnignar och andra komplikationer medför att många avstår fortsatt tävlande, eller väljer att inte börja tävla, för att istället läggam instl ika mycket pengar och tid på en gatbil för trackdays och resor till nördslingan. Alternativen finn ju för den som tycker körningen räcker och tävlandet är mindre viktigt. Jag väntar med spänning på när SVT i avsaknanden av elitracing, rapporterar från SM i Landracing där striden står mellan ett Badkar på larvfötter, sponsrat av Gustavsberg och en Spark med jetmotor, med Stal som huvusponsor.... Fast vid det laget har jag nog bytt intresse och hobby helt, för det är inte my cup of tea _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
Mmmmmm.... det där var klart tänkvärt. Jag tycker det är bra att vi försöker se saken från flera håll. Att det är väldigt lätt att ondgöra sig över SBF är ingen nyhet. Det finns dessutom flera konkreta anledningar till det. Men det är klart intressantare att försöka vrida och vända på det än att ensidigt bara vara arg. Tänk gärna på det allihop Att bara vara arg är att göra det enkelt för sig _________________ Magnus Thomé |
||||||
Mike Luff = Gelleråsen. Varför ska banägare välja sida och bara låta en serie köra. Precis som hände förra året. Det övergår mitt förstånd. Någon kanske har en bra förklaring för jag greppar det inte. För mig låter det så självklart att man låter alla köra på sin bana. Win-win. Att man under mötet igår markerat att man inte ska blocka STCC faller ju direkt om banägare väljer att bara låta en serie köra under året. -------------------------------------------- Om man som banägare har någon som vill hyra banan som ställer massa krav som man inte vill gå med på så förstår jag att man säger nej till att hyra ut. Men har man bedömt att man vill hyra ut och sen ändrar sig..... Vore intressant att höra hur man skulle formulera sin motivering till en sen ändring. _________________ Magnus Thomé |
||||||
_________________ Mattias Blomberg |
||||||
Det var från 2012-10. Och nu har han gjort en kovändning. Som sagt, ser fram emot att höra hur han kan motivera det. _________________ Magnus Thomé |
||||||
Undrar om det ska bli hela havet stormar med bandatum och årets alla bandatum ska rivas upp (inklusive klubbträffar och klubbracing) Eller kommer vissa banägare helt sonika ta STCCs datum och ge det till den nya serien och that's it? Är ju så ifall ett svar på mina frågor om banägarna, de kan motivera att de inte vill riva upp sin lagda kalender och därför slänger ut STCC för att frigöra ett datum till den nya konkurrerande serien. Extremt osnyggt men något man kan säga.
_________________ Magnus Thomé |
||||||
Om det händer blir det nog polisanmälan om kartellverksamhet, med all rätt! Därmed inte sagt att det inte kommer hända.. _________________ Stefan Agartsson "Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?" |
||||||
Enligt denna artikel tänker även Falkenberg, Mantorp och Tierp bryta kontrakten med STCC.
http://www.vf.se/sport/bilsport/skil Och STCC vill istället köra på Karlstad flygplats: http://www.vf.se/sport/bilsport/stcc Känns lite desperat. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||
http://www.picko.se/
Edit: Bra att en teamägare uttalar sig, tycker det har varit tyst alldeles för länge nu. Inga vare sig förare eller team inbjudna till mötet igår? Säga vad man vill om konspirationsteorier men blockering av STCC:s möjligheter att köra ser ut at vara exakt det som blev konsekvensen? _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||||
Med tanke på Bosses inlägg ovan:
Rätta mig om jag har fel, men är det inte så att DTM drivs av en egen organisation som inte tillhör tyska bilsportförbundet? Vet dock inte om de ändå är kopplade till FIA på något sätt? _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||
Jag som trodde att ett företag som driver en motorbana och hyr ut den har någon form av vinstintresse och vill hyra ut bantimmar så mycket som möjligt
Kartell och konkurenshämmande verksamhet, ett till fall för KKV _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||
Kan man tolka alla turer som att Flash nu har en serie med TTA-bilar som är uppbackad av förbundet med SM-status och har förstatjing på banorna? Utan inblandning av fjolårets fiender Pålsson & co. Spela aldrig poker med den karln!
_________________ /Kristian Elisson |
||||||
Ja...det här är farligt. Det var det jag hänvisade till i ett tidigare inlägg. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Det skulle nog inte hjälpa någon. Att försöka genomföra ett arrangemang på tex Gälleråsen, som Mike inte vill ha där.....skulle inte bli så bra. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Alla teamägare måste gråta blod just nu. Hur reagerar de som satsat pengar på årets team nu? Hur ser avtal mellan team och sponsorer ut? Om avtalet säger att teamet ska tävla i STCC och nu är allt plötsligt osäkert. Känns som man tror att alla team kan vallas runt som en fårskock till ena eller andra serien under olika aktörers... hhrmmm.... "påverkan". Teamägarna kan knappast vara glada. Även om bara en tagit bladet från munnen än så länge. Och oberoende vilken väg varje team väljer så lär de knappast vara speciellt glada. Hualigen.
_________________ Magnus Thomé |
||||||
Allmänt banåkaforum SBF krismöte fredag 8/3? Nä SBF och STCC ihop igen. Jösses | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 10, 11, 12 >> 13 besök idag (50024 totalt) |