Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Ryktena kring SBFs ekonomi - Nu mera allmänt om hur SBF mår?
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16   >>
4 besök senaste veckan (89985 totalt)
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Fredrik - SLC skrev:
SevenEight skrev:
Oodsell skrev:
Jag kan avslöja att ERCup under 2013 kommer att köra 5 deltävlingar under SBF's flagg och en tävling (på Mantorp) under SMA flagg.


thumbs up

Ja men ja!

Fredrik, fila på ett förslag på hantering av vagnböcker för tex SPVM's och ERCup's farkoster!


vi har redan ett färdigt system för det i stort sett.... men det hjälper inte SPVM och ERCup när dom kör med SBF.
ska man köra med SBF så måste man uppfylla SBFs bestämmelser, eller möjligen påverka sbf att ändra dom.


Ja självklart är det så att OM man kör SBF så ska man ha SBF bok... Jag tänkte bara hur man gör sen när man kör under SMA flagg. Typ process och princip... Ett hypotetiskt scenario tänker jag, där tex ERCUp och SPVM eller mostvarande serier skulle köra under SMA. Hypotetiskt.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41522

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Varför är vagnsböcker inte bara en relativt enkel websida med en enkel databas bakom Inloggning för att få ändra osv.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



Magnus Thomé skrev:
Varför är vagnsböcker inte bara en relativt enkel websida med en enkel databas bakom Inloggning för att få ändra osv.



vattentät surtplatta då det händer att det regnar när man besiktigar. men iden är ju utvecklingsbar.
Sedan är det mycket dålig mottagning internet på flertal banor.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41522

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Björnes skrev:
dålig mottagning internet på flertal banor.

jo, så sant

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19490



Magnus Thomé skrev:
Björnes skrev:
dålig mottagning internet på flertal banor.

jo, så sant
Det är jordbävning ibland också...

Beroende på hur man löser det praktiskt så finns det drösvis med möjligher. Gammal kopparADSL och Wifi fungerar fint om det inte är vandrade besiktning. Tom gammeldator som har sladd kan fungera.

Under 2012 var det bara Anderstorp jag har taskig mottagning på (Telesnor) vill jag minnas. Yr måste man ju komma åt (och det var ingen bana som det fallerade på).

Vagnboken under SBF fyller ett par funktioner:
1. Bilens identitet (behövs inte om man totalbesiktar varje gång)
2. Identifikation/dokumentation av säkerhetsdetaljer (behövs inte om man totalbesiktar varje gång)
3. Loggbok över tävlingar och tekniska kommentarer (kan ersättas med en Bloggbok istället)

Fixar man identifikation på nåt bra sätt (RFID eller bara streckkod på säkerhetsetikett på buren etc) så har man moderniserat det mesta.
Men om man vill expandera besiktningen lite (om man har tex 50 bilar, inte 250) och dessutom har samma besiktare hela året (en klubb eller team som följer serie) så kan man strunta i dessa funktioner helt och hållet.

Utan SBFs regelverk så går det att göra precis som man vill, men det fungerar (i mina ögon) mindre bra att göra ingenting. I alla fall utan att aktivt välja att göra ingenting.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



Niklas Falk skrev:
Magnus Thomé skrev:
Björnes skrev:
dålig mottagning internet på flertal banor.

jo, så sant
Det är jordbävning ibland också...

Beroende på hur man löser det praktiskt så finns det drösvis med möjligher. Gammal kopparADSL och Wifi fungerar fint om det inte är vandrade besiktning. Tom gammeldator som har sladd kan fungera.

Under 2012 var det bara Anderstorp jag har taskig mottagning på (Telesnor) vill jag minnas. Yr måste man ju komma åt (och det var ingen bana som det fallerade på).

Vagnboken under SBF fyller ett par funktioner:
1. Bilens identitet (behövs inte om man totalbesiktar varje gång)
2. Identifikation/dokumentation av säkerhetsdetaljer (behövs inte om man totalbesiktar varje gång)
3. Loggbok över tävlingar och tekniska kommentarer (kan ersättas med en Bloggbok istället)

Fixar man identifikation på nåt bra sätt (RFID eller bara streckkod på säkerhetsetikett på buren etc) så har man moderniserat det mesta.
Men om man vill expandera besiktningen lite (om man har tex 50 bilar, inte 250) och dessutom har samma besiktare hela året (en klubb eller team som följer serie) så kan man strunta i dessa funktioner helt och hållet.

Utan SBFs regelverk så går det att göra precis som man vill, men det fungerar (i mina ögon) mindre bra att göra ingenting. I alla fall utan att aktivt välja att göra ingenting.



Totalbesiktning varje gång låter i mina ögon skrämmande då får det inte vara många bilar eller många besiktare och det är inte lätt att få fram många. Men det finns en bra lösning vi spikar igen så ingen kan ställa till nått mellan racen.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Magnus Thomé skrev:
Björnes skrev:
dålig mottagning internet på flertal banor.

jo, så sant


jag har bra mottagning på alla banor numera.... och kör med 3 möjliga system men det är bara 4g som funkar bara på vissa.. dom andra funkar på alla vad jag vet.

kör med ICE-net routern, gamla NMT mobilnätet... funkar alltid hittills iaf och dessutom funkar det även när det är mycket publik som annars körs slut på 3g nätet.....

har även Telenor 4g , som nu funkade klockrent även på Anderstorp... men ibland växlar till 3g när 4g inte finns.

och sen vanlig 3g från telefonen....

och för mig så räcker det till och med för att kolla F1 på streaming från viaplay..... så internetbekymmret känns som det inte finns längre....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



Fredrik - SLC skrev:
Magnus Thomé skrev:
Björnes skrev:
dålig mottagning internet på flertal banor.

jo, så sant


jag har bra mottagning på alla banor numera.... och kör med 3 möjliga system men det är bara 4g som funkar bara på vissa.. dom andra funkar på alla vad jag vet.

kör med ICE-net routern, gamla NMT mobilnätet... funkar alltid hittills iaf och dessutom funkar det även när det är mycket publik som annars körs slut på 3g nätet.....

har även Telenor 4g , som nu funkade klockrent även på Anderstorp... men ibland växlar till 3g när 4g inte finns.

och sen vanlig 3g från telefonen....

och för mig så räcker det till och med för att kolla F1 på streaming från viaplay..... så internetbekymmret känns som det inte finns längre....



Jo det gör det men det kanske mer har med min uppdatering av utrustning att göra då den sidan släpar efter då det mer har varit Lasbil och nu även Ambulans sista tiden.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Niklas Falk skrev:
Magnus Thomé skrev:
Björnes skrev:
dålig mottagning internet på flertal banor.

jo, så sant
Det är jordbävning ibland också...

Beroende på hur man löser det praktiskt så finns det drösvis med möjligher. Gammal kopparADSL och Wifi fungerar fint om det inte är vandrade besiktning. Tom gammeldator som har sladd kan fungera.

Under 2012 var det bara Anderstorp jag har taskig mottagning på (Telesnor) vill jag minnas. Yr måste man ju komma åt (och det var ingen bana som det fallerade på).

Vagnboken under SBF fyller ett par funktioner:
1. Bilens identitet (behövs inte om man totalbesiktar varje gång)
2. Identifikation/dokumentation av säkerhetsdetaljer (behövs inte om man totalbesiktar varje gång)
3. Loggbok över tävlingar och tekniska kommentarer (kan ersättas med en Bloggbok istället)

Fixar man identifikation på nåt bra sätt (RFID eller bara streckkod på säkerhetsetikett på buren etc) så har man moderniserat det mesta.
Men om man vill expandera besiktningen lite (om man har tex 50 bilar, inte 250) och dessutom har samma besiktare hela året (en klubb eller team som följer serie) så kan man strunta i dessa funktioner helt och hållet.

Utan SBFs regelverk så går det att göra precis som man vill, men det fungerar (i mina ögon) mindre bra att göra ingenting. I alla fall utan att aktivt välja att göra ingenting.


Den lösningen vi har koll på... är etikett med streckkod på.... streckkodsläsareprogram i smartphone.... websida med login för både tävlande och besiktningspersonal med olika behörigheter att ändra saker....och alltihopa utlagt på databas på webben..... enkelt och billigt.... smartphone har dom flesta idag, så det kan inte räknas som en merkostnad för arrangören eller ens svårt att fixa.... streckkodsläsareprogram finns gratis till både iphone/ipad/android ....

och driftkostnader på en SMA ledd vagnboksdatabas är låga.....

så när intresset och behovet finns... så kommer vi ha det... men vi är inte där än riktigt.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19490



Om streckkoden dessutom har mänskligt läsbar text/siffror så blir den tekniken en förenklande möjlighet, inte ett hinder.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Niklas Falk skrev:
Om streckkoden dessutom har mänskligt läsbar text/siffror så blir den tekniken en förenklande möjlighet, inte ett hinder.


det man gör är att lägga ut ett idnr som kopplas till en webadress... så använder man inte telefonen och läser av streckkoden... eller rättare sagt den där nya typen fyrkant, vad den nu heter igen..... så går man manuellt till websidan och trycker in idnr... men varför ska man göra det? ett sånt där program som läser in det är gratis och tar max 5 min att installera.....

kanske är dags att göra det skarpt och inte bara ha som test som vi haft hittills.....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



Fredrik - SLC skrev:
Niklas Falk skrev:
Om streckkoden dessutom har mänskligt läsbar text/siffror så blir den tekniken en förenklande möjlighet, inte ett hinder.


det man gör är att lägga ut ett idnr som kopplas till en webadress... så använder man inte telefonen och läser av streckkoden... eller rättare sagt den där nya typen fyrkant, vad den nu heter igen..... så går man manuellt till websidan och trycker in idnr... men varför ska man göra det? ett sånt där program som läser in det är gratis och tar max 5 min att installera.....

kanske är dags att göra det skarpt och inte bara ha som test som vi haft hittills.....



För något år sedan var det ju en Orange Bmw som gick med fyrkantskod lackad på bakskärmen lätt att hitta.
Gatbilsåkare

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



kansli@ostergotlandsbf.se skrev:
Subject: Info möte Östergtölands BF 25 april
 
Hej alla
 
Östergötlands BF hälsar välkommen till infomöte den 25 april.
kl.18.00 Hotell Scandic Väst Linköping enligt bifogad handling.
Styrelsen hoppas på stor uppslutning hjälp till att meddela andra
medlemmar som inte får personlig inbjudan men vill delta på mötet
alla är välkomna.
Samåk gärna, tänk på miljön
 
Östergtölands Bilsportförbund / styrelsen

bifogad handling skrev:
INFORMATIONSMÖTE 25 april kl 18.00 Scandic Väst Linköping

Inbjudna: Klubbledare, medlemmar
-Sprid inbjudan vidare till medlemmar på klubbarnas sidor
-Info SBFs årsmöte
-Verksamheten alla sportgrenar ???
-kom och lämna era synpunkter !!!
-Alla hälsas välkomna

Östergötlands Bilsportförbund / Styrelsen

thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41522

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Fredrik Nyström skrev:
kansli@ostergotlandsbf.se skrev:
Subject: Info möte Östergtölands BF 25 april
 
Hej alla
 
Östergötlands BF hälsar välkommen till infomöte den 25 april.
kl.18.00 Hotell Scandic Väst Linköping enligt bifogad handling.
Styrelsen hoppas på stor uppslutning hjälp till att meddela andra
medlemmar som inte får personlig inbjudan men vill delta på mötet
alla är välkomna.
Samåk gärna, tänk på miljön
 
Östergtölands Bilsportförbund / styrelsen

bifogad handling skrev:
INFORMATIONSMÖTE 25 april kl 18.00 Scandic Väst Linköping

Inbjudna: Klubbledare, medlemmar
-Sprid inbjudan vidare till medlemmar på klubbarnas sidor
-Info SBFs årsmöte
-Verksamheten alla sportgrenar ???
-kom och lämna era synpunkter !!!
-Alla hälsas välkomna

Östergötlands Bilsportförbund / Styrelsen

thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up


Skadar kanske inte med en egen tråd i inför träffar med detta? Eller vad tycker du?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



Magnus Thomé skrev:
Skadar kanske inte med en egen tråd i inför träffar med detta? Eller vad tycker du?

Blev så lycklig av att ett distrikt bjuder in alla medlemmar till möte för att diskutera det som hänt så jag tänkte inte så långt.
Det är väl precis såhär det borde fungera?
Edit: Hoppas fler distrikt gör likadant.

Jag skapar en ny tråd...

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Björnes skrev:
Totalbesiktning varje gång låter i mina ögon skrämmande då får det inte vara många bilar eller många besiktare och det är inte lätt att få fram många. Men det finns en bra lösning vi spikar igen så ingen kan ställa till nått mellan racen.


Jag har vagnboksbesiktigat min bil två gånger, och sett några till blivit besitkgiade av två olika besiktningmän. Ingen av dessa har ens vart i närheten nogranheten av besiktningarna på tävlingshelgerna. Detta har självklart gjort att jag frågat vad vi ska ha vagnböckerna till. Kostar massa onödiga pengar bara imho. Bort med den. Loggen på vilka tävlingar bilen har gått kan man hålla själv om man vill.

Sen bygger mågan om bilarna mellan tävlingarna ändå, så titta på säkerheten inför varje tävling tycker jag är nått som alltid borde finnas.

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19490



Ta inte slappaste möjliga genomförande som kan smusslas under radarn som norm (visst vet jag att det är slapphänt med vagnboksbes här och där).
Jag har nån gång fått tävlingsbesiktat utan att bilen var närvarande, är det då automatiskt alltid så, för alla?

Loggboken du för själv, skulle du då skriva in "Buren råkade bli lite sned vid förra tävlingen och behöver repareras mer än med mer burvaddering och tejp"? Det är ju enklare att inte skriva in det och bara laga den trasiga karossen och mörka burskadan för nästa tävlingsbes.

Hade alla följt tanken bakom reglerna och ingen hade varit lat och kreativ, då hade det inte behövts några regler alls.

Under SBF idag:
Vagnboksbes ska dokumentera vilka säkerhetsdetaljer du har (märkningar, konstruktion, materialval etc)
Tävlingsbes kollar skicket på säkerhetsutrustningen (utgår oftast från att delarna som definierats vid vagnboksbes inte är bytta/ombyggda sen vagnboksbes).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Fredrik - SLC skrev:
Massa bra streckkoder osv!


I like alot! Really like! thumbs up

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Niklas Falk skrev:
Ta inte slappaste möjliga genomförande som kan smusslas under radarn som norm (visst vet jag att det är slapphänt med vagnboksbes här och där).
Jag har nån gång fått tävlingsbesiktat utan att bilen var närvarande, är det då automatiskt alltid så, för alla?

Loggboken du för själv, skulle du då skriva in "Buren råkade bli lite sned vid förra tävlingen och behöver repareras mer än med mer burvaddering och tejp"? Det är ju enklare att inte skriva in det och bara laga den trasiga karossen och mörka burskadan för nästa tävlingsbes.

Hade alla följt tanken bakom reglerna och ingen hade varit lat och kreativ, då hade det inte behövts några regler alls.

Under SBF idag:
Vagnboksbes ska dokumentera vilka säkerhetsdetaljer du har (märkningar, konstruktion, materialval etc)
Tävlingsbes kollar skicket på säkerhetsutrustningen (utgår oftast från att delarna som definierats vid vagnboksbes inte är bytta/ombyggda sen vagnboksbes).


så som vi spånade om för hantering......

först massa info om teknisk såsom motorvolym, typ av komponenter osv som föraren själv skriver i och tekniker kan kontrollera vid efterkontroll om t.ex reglementet säger att det ska vara max 2 liter och föraren skrivit in det och någon protesterat mot att motorn ändå är 3 liter typ...... dvs all info som behövs för att uppfylla ett reglemente....


sen en säkerhetsavdelning som föraren kan skriva i detaljer på.... t.ex vilken typ av stolar och ålder, bälten, typ av bur osv osv..... och som en ackrediterad tekniker måste godkänna för att den ska läggas ut officiellt.

och sen en avdelning med anmärkningar som tekniker skriver in... med ruta för förare att kryssa i åtgärdat och då måste en tekniker godkänna åtgärden.......

och rent tekniskt så tänkte vi upplägget som man t.ex har på Rejsa.nu med förarna som vanliga användare.... och sen teknikerna som Moderatorer..... som kan ändra och godkänna..... borde funka användarmässigt........

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Niklas Falk skrev:
Ta inte slappaste möjliga genomförande som kan smusslas under radarn som norm


Nej jag tog alla vagnboksbesiktningar jag sett. 4 av 27 bilar i mx-5 cup.

Niklas Falk skrev:
Loggboken du för själv, skulle du då skriva in "Buren råkade bli lite sned vid förra tävlingen och behöver repareras mer än med mer burvaddering och tejp"? Det är ju enklare att inte skriva in det och bara laga den trasiga karossen och mörka burskadan för nästa tävlingsbes.


Så vagnboken är till för att se att folk lagar sina bilar efter avåkning? (jag vet fortfarande inte vad den är till för...)

Det argumentet köper jag inte, för avåkningen kan lika gärna hänga under träning, och då skrivs det inte i vagnboken.

Dessutom är ju hur lätt som helst att fuska om man vill, då det inte kollas att vagnboken ens hör till bilen. Låna kompisen tävlingsbil till bes och sen byt ut fotona i vagnbok (jag hade inte ens foton i vagnboken första året).

Så jag frågar igen, varför ska jag betala två tusen för en vagnbok? Att kontrollanterna dessutom kräver EXTRA svarta pengar för att man ska få sin vagnbok gör ju inte saken bättre, "reseersättning". Som om inte dom första tusenlapparna skulle räcka till lite bensin också...

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Magnus Bengtsson skrev:

SBF kan knappast skryta med tvåvägs kommunikation med sina medlemmar om bakgrund till införandet men när polleten hos vissa SBF funktionärer började trilla ner om sidoeffekter (tex fel kombination av stol, felmonterade bälten, HNRS och felbyggda bilar kan förvärra skada) så kom två nivåer för försäkringen, vilket jag tycker är ett åtminstone balanserat sätt att stimulera användandet av nackskydd då enskild utövare får en chans att omdisponera ovan nämnda tusenlappar till att först fixa till rätt förutsättningar för nyttan av HNRS.


Gud hör bön!
http://web.sbf.se/regler/up/99/TR_andringar-20130418.pdf

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Ryktena kring SBFs ekonomi - Nu mera allmänt om hur SBF mår?
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16   >>
4 besök senaste veckan (89985 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande