Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Ryktena kring SBFs ekonomi - Nu mera allmänt om hur SBF mår?
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15, 16   >>
89959 besök totalt
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



Tobias Nyström skrev:
Niklas Falk skrev:
Ta inte slappaste möjliga genomförande som kan smusslas under radarn som norm


Nej jag tog alla vagnboksbesiktningar jag sett. 4 av 27 bilar i mx-5 cup.

Niklas Falk skrev:
Loggboken du för själv, skulle du då skriva in "Buren råkade bli lite sned vid förra tävlingen och behöver repareras mer än med mer burvaddering och tejp"? Det är ju enklare att inte skriva in det och bara laga den trasiga karossen och mörka burskadan för nästa tävlingsbes.


Så vagnboken är till för att se att folk lagar sina bilar efter avåkning? (jag vet fortfarande inte vad den är till för...)

Det argumentet köper jag inte, för avåkningen kan lika gärna hänga under träning, och då skrivs det inte i vagnboken.

Dessutom är ju hur lätt som helst att fuska om man vill, då det inte kollas att vagnboken ens hör till bilen. Låna kompisen tävlingsbil till bes och sen byt ut fotona i vagnbok (jag hade inte ens foton i vagnboken första året).

Så jag frågar igen, varför ska jag betala två tusen för en vagnbok? Att kontrollanterna dessutom kräver EXTRA svarta pengar för att man ska få sin vagnbok gör ju inte saken bättre, "reseersättning". Som om inte dom första tusenlapparna skulle räcka till lite bensin också...




Det är så att man blir inte rik på att reg bes bilar åt sbf. Den delen av avgiften som tillfaller reg bes. skall det läggas skatt på och redan före skatt så blir det inte många mil. Jag löser det gärna istället så att jag gör dem när jag ändå passerar i jobbet och då åker jag tjänstebil och tar då inte ut någon reseersättning.

Men jag tror inte du vill jobba för den timlönen vi har för det jobbet och vill du det så har jag mycket jobb här hemma som släpar för att jag åker runt och gör besiktningar. Om det är någon som kräver extra pengar utöver det som är redovisningsbar reseersättning så skall du ta kontakt med förbundet om detta för det är inte ok att kräva något extra.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
SHySwe
Fagersta
Här sen Aug 2010
Inlägg: 358



Mycket info i qr kräver en rejäl fyrkant:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/110392030/Rolla/rejsa/rejsa_qr.png . . . .
Fast visst har tråden tappat fokus nu?

_________________
Samuel Hyving
Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



Magnus Bengtsson skrev:
Magnus Bengtsson skrev:

SBF kan knappast skryta med tvåvägs kommunikation med sina medlemmar om bakgrund till införandet men när polleten hos vissa SBF funktionärer började trilla ner om sidoeffekter (tex fel kombination av stol, felmonterade bälten, HNRS och felbyggda bilar kan förvärra skada) så kom två nivåer för försäkringen, vilket jag tycker är ett åtminstone balanserat sätt att stimulera användandet av nackskydd då enskild utövare får en chans att omdisponera ovan nämnda tusenlappar till att först fixa till rätt förutsättningar för nyttan av HNRS.


Gud hör bön!
http://web.sbf.se/regler/up/99/TR_andringar-20130418.pdf



Din gud är inte rättvis den heller. Skitkul för dem som redan sprungit iväg och köpt nytt.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Oodsell
Särö, (Göteborg)
Här sen Mar 2008
Inlägg: 134



Ja även om SBF nu har tagit sitt förnuft tillfånga och slopar kravet på HANS eller Hybridskydd på nationella tävlingar, så är det ju år hel...e för sent! Alla i vårt långloppsteam och de flesta i vår serie ERCup har köpt ny hjälm och H-skydd för ca 10.000 kr per man, trots att man har en ganska fräsch hjälm. Man får väl hoppas att det trots allt ger ett utökat skydd, även om man inte kan vara säker på det.

_________________
Olle Odsell
teammedlem i Flying Fellows ERCup,
ordf i Lotus Car Club of Sweden,
ledamot i SBF Racingutskott
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Björnes skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
Magnus Bengtsson skrev:

SBF kan knappast skryta med tvåvägs kommunikation med sina medlemmar om bakgrund till införandet men när polleten hos vissa SBF funktionärer började trilla ner om sidoeffekter (tex fel kombination av stol, felmonterade bälten, HNRS och felbyggda bilar kan förvärra skada) så kom två nivåer för försäkringen, vilket jag tycker är ett åtminstone balanserat sätt att stimulera användandet av nackskydd då enskild utövare får en chans att omdisponera ovan nämnda tusenlappar till att först fixa till rätt förutsättningar för nyttan av HNRS.


Gud hör bön!
http://web.sbf.se/regler/up/99/TR_andringar-20130418.pdf



Din gud är inte rättvis den heller. Skitkul för dem som redan sprungit iväg och köpt nytt.


Jag ser inte gjorda inköp som onödiga, möjligtvis att investeringar inom personlig säkerhetsutrustning kommit i fel turordning i onödan.

Tänkte närmast på att när SBF ansvariga fått kännedom om hur den säkerhetsmässiga (och vidkopplade ekonomiska) verkligheten verkar förhålla sig och ev kommande oavsiktliga konsekvenser av deras tidigare beslut, så visar de på en vilja att göra ett omtag och få till förbättringsåtgärder i rätt ordning.
Jan Pherssons/Simpson föredragande om personlig säkerhetsutrustning har sannolikt varit en avgörande ögonöppnare.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Per F
Hässleholm typ
Här sen Mar 2004
Inlägg: 369



Björnes skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
Magnus Bengtsson skrev:

SBF kan knappast skryta med tvåvägs kommunikation med sina medlemmar om bakgrund till införandet men när polleten hos vissa SBF funktionärer började trilla ner om sidoeffekter (tex fel kombination av stol, felmonterade bälten, HNRS och felbyggda bilar kan förvärra skada) så kom två nivåer för försäkringen, vilket jag tycker är ett åtminstone balanserat sätt att stimulera användandet av nackskydd då enskild utövare får en chans att omdisponera ovan nämnda tusenlappar till att först fixa till rätt förutsättningar för nyttan av HNRS.


Gud hör bön!
http://web.sbf.se/regler/up/99/TR_andringar-20130418.pdf



Din gud är inte rättvis den heller. Skitkul för dem som redan sprungit iväg och köpt nytt.


Det är väl en viss bytestid/ångertid

_________________
Per Ferm
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



Magnus Bengtsson skrev:
Björnes skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
Magnus Bengtsson skrev:

SBF kan knappast skryta med tvåvägs kommunikation med sina medlemmar om bakgrund till införandet men när polleten hos vissa SBF funktionärer började trilla ner om sidoeffekter (tex fel kombination av stol, felmonterade bälten, HNRS och felbyggda bilar kan förvärra skada) så kom två nivåer för försäkringen, vilket jag tycker är ett åtminstone balanserat sätt att stimulera användandet av nackskydd då enskild utövare får en chans att omdisponera ovan nämnda tusenlappar till att först fixa till rätt förutsättningar för nyttan av HNRS.


Gud hör bön!
http://web.sbf.se/regler/up/99/TR_andringar-20130418.pdf



Din gud är inte rättvis den heller. Skitkul för dem som redan sprungit iväg och köpt nytt.


Jag ser inte gjorda inköp som onödiga, möjligtvis att investeringar inom personlig säkerhetsutrustning kommit i fel turordning i onödan.

Tänkte närmast på att när SBF ansvariga fått kännedom om hur den säkerhetsmässiga (och vidkopplade ekonomiska) verkligheten verkar förhålla sig och ev kommande oavsiktliga konsekvenser av deras tidigare beslut, så visar de på en vilja att göra ett omtag och få till förbättringsåtgärder i rätt ordning.
Jan Pherssons/Simpson föredragande om personlig säkerhetsutrustning har sannolikt varit en avgörande ögonöppnare.



Samma sak som med peltorhjälmen man rusar iväg med ett regelverk som inte är färdigtänkt tvinga fram inköp av hans innan utvecklingen är färdig då det nu istället ligger på Hybrid. vilket då i fallet hans framtvingat ny stol osv. vilket hybrid inte gör.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
kriller78
Mantorp
Här sen Jan 2007
Inlägg: 75



Citat:
[="Fredrik Nyström"] "kansli@ostergotlandsbf.se"]Subject: Info möte Östergtölands BF 25 april
 
Hej alla
 
Östergötlands BF hälsar välkommen till infomöte den 25 april.
kl.18.00 Hotell Scandic Väst Linköping enligt
Styrelsen hoppas på stor uppslutning hjälp till att meddela andra
medlemmar som inte får personlig inbjudan men vill delta på mötet
alla är välkomna.
Samåk gärna, tänk på miljön
 
Östergtölands Bilsportförbund / styrelsen


Var på detta möte som tyvärr hade dålig uppslutning.. Vilket med tanke på vad/hur saker sades var väldigt synd! Kort beskrivet så fick vi som var där en genomgång om senaste tidens "ekonomi-turbulens" m.m. ur Öbf's synvinkel från folk som varit med på möten. Sen var den egentliga frågeställningen hur gör vi för att få bilsporten att fungera på gräsrotsnivå och får SBF att fungera som ett förbund för oss medlemmar?
Här diskuterades och debatterades det mesta av senaste tidens händelser.. (HNRS/stolar/bälten/ljud/hur enkelt ska det vara att börja tävla/ SBF's styrelse/ekonomi/öppenhet m.m. m.m.)
Mycket handlade om rally men inte enbart. Var helt enkelt så att det var flera aktiva/funktionärer från denna gren på plats.

Summan av diskussionerna skrivs ner och kommer presenteras. Enades om 5 punkter för att börja försöka påverka i någon ände. Nu kommer mitt dåliga minne + att jag var tvungen att gå ifrån pga. jobbet några gånger in i spel så det kan bli lite fel i dessa men jag rättar när jag läst det nerskrivna från mötet eller om någon annan som var med kan fylla på..

1. Mötes protokoll från SBF där det går att läsa beslut och varför de tagits.
2. Skilj på Hobby och SM-nivå regler/arrangemang
3. Ett förbund som jobbar för motorsport inte mot dess utövare.
4. Förenkla att börja med motorsport
5. kommer senare

Hoppas nu att det låter liknande i andra distrikt och att nästa möte blir mer välbesökt för det "beslutades" att det skulle bli fler. Då kommer det kunna påverka i längden!

_________________
Kristian Björk-Timm
Pontiac Trans am -91
Team 24 i msls (Opel Ascona)
Vinnare klass 5 MSLS 2011/2012
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag är inte förvånad. Jag har kallat det demokratiunderskott vilket säkert är helt fel term. Men att majoriteten av oss medlemmar historiskt sett inte gör vårt jobb att som medlemmar hålla oss aktiva kring SBFs göranden är nog tyvärr sant. Vi orkar inte, vår tid fylls av så mycket annat än föreningsverksamhet i SBF. SBF är urdåliga på att informera, de gillar att små- eller stormörka, de förankrar inte saker och kommer med krav och nya regler alldeles försent, och ändrar sig lite kors o tvärs. Men vi majoriteten medlemmar läser inte tillräckligt noga, eller inte alls, det som ändå faktiskt kommer. Inte helt ovanligt ATT något har infomerats men att vi inte fattar det förrän det plötsligt är i sjunde timmen. De medlemmar som är aktiva, följer med och har koll kallas eldsjälar och är många men ändå i minoritet totalt sett. Tyvärr. Så om man vill ta tag i problemen inom SBF centralt så måste man nog ändå OCKSÅ se hur man förbättrar medlemmarnas engagemang, eller åtminstone deras ha-lite-koll-i-alla-fall-som-minimum.

Jag pessimist just nu? Jo. Det går säkert över

_________________
Magnus Thomé
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267



Jan-Åke Hallerstedt, ordförande i stockholms bf www.stockholmsbf.org/ , ger sin syn efter förbundsmötet www.stockholmsbf.org/ordforande/2013_april.html

_________________
Johan Lekås
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



När jag läser de olika funderingarna och sammanfattningarna från distriktstänkare (StBF och ÖBF hittils) så verkar det finnas mycket ödmjuk vilja till förändring.
Men att hoppas på att bara bättre information till medlemmarna inom befintlig struktur kan fixa det tror jag är lite kortsiktigt (men bättre än att gå åt andra hållet eller inte göra nåt) .
Problemet blir att de som finns i strukturen och redan nu har brist på tid känner att de behöver lägga ännu mer tid på att informera, och det finns inte alltid nån som vill lyssna.
Om det är ont om eldsjälar så är det ännu mer sällsynt med evangelister som klarar av att få ut ett budskap (till personer som inte visste att de behövde informationen).

Att försöka känna av utövare är svårt, speciellt om man har för många isolerande lager emellan (man löder inte finelektronik med svetshandskar).
Att SBFs forum aldrig fungerande var väl inte förvånande, ingen förväntade sig nåt. Men det skulle ju kunna gå att vara aktivare på de ställen där utövare (och presumtiva utövare) hänger (Mohammed och berget eller nåt).

Regelinfo är krångligt, inte ens här på rejsa är det lätt att hålla information aktuell (hur många gånger har samma fråga besvarats om och om igen i Gustafs "SFRO-tråd").

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
PiPPi
Nacka
Här sen Dec 2002
Inlägg: 108



Revisorsnämnden har beslutat att öppna ett disciplinärende avseende revisors agerande i samband med årsredovisningen för Svenska Bilsportförbundet för år 2012.

Att RN "öppnar ett disciplinärende" betyder att ärendet har passerat en grundkontroll eller två och att RN då anser att ärendet bör utredas närmare.

_________________
PiPPi Willén
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4681



PiPPi skrev:
Revisorsnämnden har beslutat att öppna ett disciplinärende avseende revisors agerande i samband med årsredovisningen för Svenska Bilsportförbundet för år 2012.


Var hittade du denna information?

.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



MX-5 Racing Club har valt att försäkra sina arrangemang under SMA istället för SBF i år:

http://mx5racingclub.se/forum/viewtopic.php?f=3&t=2781

Ursäkta om någon redan skrivit detta

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Tobias Nyström skrev:
MX-5 Racing Club har valt att försäkra sina arrangemang under SMA istället för SBF i år:

http://mx5racingclub.se/forum/viewtopic.php?f=3&t=2781

Ursäkta om någon redan skrivit detta


thumbs up .......

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



kriller78 skrev:
Citat:
[="Fredrik Nyström"] "kansli@ostergotlandsbf.se"]Subject: Info möte Östergtölands BF 25 april
 
Hej alla
 
Östergötlands BF hälsar välkommen till infomöte den 25 april.
kl.18.00 Hotell Scandic Väst Linköping enligt
Styrelsen hoppas på stor uppslutning hjälp till att meddela andra
medlemmar som inte får personlig inbjudan men vill delta på mötet
alla är välkomna.
Samåk gärna, tänk på miljön
 
Östergtölands Bilsportförbund / styrelsen


Var på detta möte som tyvärr hade dålig uppslutning.. Vilket med tanke på vad/hur saker sades var väldigt synd! Kort beskrivet så fick vi som var där en genomgång om senaste tidens "ekonomi-turbulens" m.m. ur Öbf's synvinkel från folk som varit med på möten. Sen var den egentliga frågeställningen hur gör vi för att få bilsporten att fungera på gräsrotsnivå och får SBF att fungera som ett förbund för oss medlemmar?
Här diskuterades och debatterades det mesta av senaste tidens händelser.. (HNRS/stolar/bälten/ljud/hur enkelt ska det vara att börja tävla/ SBF's styrelse/ekonomi/öppenhet m.m. m.m.)
Mycket handlade om rally men inte enbart. Var helt enkelt så att det var flera aktiva/funktionärer från denna gren på plats.

Summan av diskussionerna skrivs ner och kommer presenteras. Enades om 5 punkter för att börja försöka påverka i någon ände. Nu kommer mitt dåliga minne + att jag var tvungen att gå ifrån pga. jobbet några gånger in i spel så det kan bli lite fel i dessa men jag rättar när jag läst det nerskrivna från mötet eller om någon annan som var med kan fylla på..

1. Mötes protokoll från SBF där det går att läsa beslut och varför de tagits.
2. Skilj på Hobby och SM-nivå regler/arrangemang
3. Ett förbund som jobbar för motorsport inte mot dess utövare.
4. Förenkla att börja med motorsport
5. kommer senare

Hoppas nu att det låter liknande i andra distrikt och att nästa möte blir mer välbesökt för det "beslutades" att det skulle bli fler. Då kommer det kunna påverka i längden!

Mötesanteckningar kom med epost igår kväll. Skapade en eftersnackstråd men det kanske passar bättre direkt i denna tråd?
Fredrik Nyström skrev:
Detta kom med epost för en stund sedan:
Östergötlands Bilsportförbund skrev:
Hejsan

Bifogar anteckning som fördes vid INFO-mötet den 25 april Scandic
Väst Linköping.
Sprid informationen till alla medlemmar, vi fortsätter med hårt
arbete för bilsporten.

Synpunkter och förslag kan sammanställas på klubbarna i ÖBF och
sändas till Östergtölands Bilsportförbund så vi vet mera om
medlemmars inställning för bilsportens utveckling inte minst
breddverksamheten, förare, funktionärer och ungdom.


Östergtötands Bilsportförbund-Styrelsen


Mötesanteckningar, klippt och klistrat från bifogad pdf:
Östergötlands Bilsportförbund skrev:
Informationsträff ÖBF 2013-04-25



Nedanstående anteckningar fördes vid ett informationsmöte/diskussionsmöte om bilsporten
och hur vi skall kunna föra den framåt. Deltagare var delar av styrelsen ÖBF, inbjudna
klubbledare, arrangörer, aktiva och den som har intresse av bilsport. Protokollet tar upp den
informationen som gavs av styrelsen samt de synpunkter idéer som kom från mötet.
Slutklämmen på mötet blev sex stycken punkter som mötet enades om var viktiga och som vi
kommer att delge övriga distrikt samt förbundsstyrelsen som en input om vad vi inom ÖBF
tänker behöver ändras/jobbas vidare på.

Styrelsen började med att delge mötet den information som kom från Arlanda mötet den
8/3, angående STCC, RC och ekonomin. En rådsdelegat informerade om de möten och
information som kom fram innan och under SBFs rådsmöte.

Nedan följer det jag uppfattade från mötesdeltagarna i form av frågor, synpunkter och idéer,
jag refererar inte allt som sades utan hoppas att jag fått med kärnan i respektive fundering.

Varför fick styrelsen ansvarsfrihet: 13 delegater var mot ansvarsfrihet, 28 st för
ansvarsfrihet, ÖBFs inställning var mot ansvarsfrihet.

Finns det inga skriftliga instruktioner på hur pengar ska placeras/om man får placera finns
det inget att bryta mot?

Man skyller på 2 individer, övriga hade inte tagit del av/kände inte till att dessa
placeringar/utlåning gjorts, men tycker att det var klarlagt att så fick man inte bete sig därför
offras dessa styrelsemedlemmar.

Gav revisorerna ansvarsfrihet i sin revisionsberättelse: Ja

Revisorn är "enligt uppgift" anmäld till revisorsnämnden för oren revisionsberättelse.

Anmärkningsvärt att ingen från förbundsstyrelsen var och stöttade FD Tomas Jansson i
under förhandlingarna i marknadsdomstolen.

Är Tomas Jansson anmäld för övergrepp i rättssak: Ja

4 ungdomar från ÖBF deltog i ungdomsforum under rådsmötes helgen.

Vad gör förbundsstyrelsen nu framåt i den ekonomiska frågan: Inväntar de utredningar som
pågår för att kunna fatta beslut.

Nu lämnar vi bakgrunden och rådsmötet för att inrikta oss på hur vi skall komma framåt, få
aktiva till våra arrangemang samt hur vi skall få ungdomar/ nya aktiva till våra arrangemang.

Hur är det med försäkringen nu när HNRS kravet drogs tillbaka: som mötesdeltagarna
uppfattat det så gäller ändå full utrustning full ersättning och inget HNRS ersättning i
fallande skala, stämmer det?

Vi behöver ett sansat säkerhetstänk där inte besluten ändras ideligen.

De flesta skador hos utövare med HNRS beror på felmonterade skydd, fel bältesinfästning,
felanvända skydd, fel storlek på skydd, det är inte enkelt att få till det med HNRS på ett bra
och lätt sätt. Alla är olika i kroppen, svårt att få till det ex vid långlopp där personer av olika
längd delar bil, det finns förmånga felkällor som spelar in om olyckan är framme.

Vi skall vara försiktiga när vi pratar om säkerhetsutrustning, det är bra grejer om de används
rätt.

Kostnadsspiralen för de aktiva har ökat kraftigt, men till stor del så är de aktiva själva
orsaken till det, värre bilar, bussar, täckta släp, nya däck, mm. Men själva tävlingsavgiften
har inte ökat nämnvärt.

Så fort det är tal om att öka säkerhetsnivån med personlig utrustning så blir det ramaskri,
men köpa nya däck, bättre stötdämpare ,eller trimma mera så är det inga problem.

Flera rallyåkare förordar att åka med HNRS skyddet och ser inte det som ett problem.

Planeringen och införandet av ny utrustning har varit dålig, allt kommer på en gång,
kommunikationen med de aktiva har varit dålig.

Vi aktiva har själva varit dåliga på att skaffa oss grejerna i tid, vad vi borde göra för att få ner
hastigheten och därmed öka säkerheten är "sämre" däck, krokigare vägar vilket ger lägre
hastigheter.


Det var ingen nyhet att kravet var på gång, krokigare vägar testades i Holmen skog, det är
inget som arrangören tänker göra igen på grund av alla klagomål som kom efter tävlingen.

Tätare däcksmönster ger mindre vägskador vilket gör att kostnaden för arrangören minskar
och man kan kanske få låna andra vägar då.

Kan man låta instegsklasser, lägre klasser köra utan HNRS?

VÖMK har köpt in ett antal uppsättningar HNRS som klubbens medlemmar kan låna för att
prova eller använda vid olika arrangemang.

Hur kommer man in i sporten: enklare tävlingsformer är ett bra sätt men hur? "vi" redan
etablerade förare får då inte titta ner på dessa tävlingar av enklare form utan måste hjälpa
till att få upp statusen på dessa,, lägga in chikaner, handbromsprov mm för att hålla farten
nere.

När jag började inom rally så fanns det inte ens båge i bilarna.

Som tävlingsledare måste jag gå kurs vart tredje år men som aktiv förare finns det inga krav
på fortbildning. Vi har varit dåliga på att få ut informationen om regelförändringar mm.

Svårt att läsa reglerna på hemsidan med alla hänvisningar kors och tvärs.

-1965 tog jag licens på torsdagen på klubblokalen, på lördagen ställda jag upp i
Scandiatrofen, nu när man tar licens så är det licenskurs sen måste man oftast vänta in en
debutanttävling, det är alldeles för få debutanttävlingar i landet för att få ett bra flyt i
utbildningen och hålla kvar intresset för sporten.

Att få förare och team att läsa och förstå instruktioner på tävling är inte helt lätt, en rad
exempel togs upp som var lätt skrämmande. Det finns en möjlighet i reglerna att stävja
sådant och det är möjligheten att neka start om förare, team inte sköter sig.

Förare skulle behöva gör minst ett pass som arrangör eller funktionär för att få upp ögonen
för hur det fungerar.

Skilj på bredd och elittävlande när det gäller utrustning mm.


Ska vi titta på andra sportgrenar ex drifting för att se hur vi kan förenkla reglementet för att
få aktiva till arrangemangen.

Tittar vi på våra utbildningar så är det nästan bara ungdomar som går utbildningen, men vart
tar dom vägen sen?, vi ser bara en bråkdel på våra tävlingar.

Vad pratas det om hemma på klubbarna, vad vill vi se för utveckling?

LMS har prova på måndagar på banan, i måndags var det 32 bilar, krav där: gatbil,
standarddäck, hjälm och heltäckande klädsel.

Vid organiserad drifting på Mantorp park om ingen, men samtidigt sladdades det vilt på
Citygross parkeringen på andra sidan motorvägen?

Vi vill se SBF slåss för vår överlevnad, låt oss och våra motorsportsområden låta, kväv inte
verksamheten med ljudkrav.

Regelverket om ljud och ljudkrav innefattar motorsportsområden och
biltestningsanläggningar i en egen del?

Förslag: Konkurrens begränsning: industrin bullrar, flyget bullrar, vägar bullra, varför får inte
vi låta?

Allt som "hänt" visar att vi inte är transparanta, vi måste vara storsinta för att komma
framåt, vi som grupp måste visa att det är kul för att få med oss ungdomarna.

Har någon läst protokollen från förbundsstyrelsen: Ja.

Men protokollen måste bli riktiga protokoll för att bli öppna och fullständiga för att vi ska
förstå hur beslut tagits och på vilka grunder.

Utbud av olika enkla tävlingsformer finns men tyvärr för få arrangörer.

ÖBF har varit duktiga på att samla in märkesklubbar i distriktet och hjälp dessa till enkla
roliga tävlingsformer anpassade för deras verksamhet.

Vi måste få in ungdomarna i sporten, HNRS, nya stolar, bälten och overaller stoppar insteget:
vi dödar oss själva.


Statistiken som visar skador med eller utan skydd och vilka skador man kan få, var finns den?
Finns den alls?

Det efterfrågades på rådsmötet och skall enligt uppgift vara på gång......

Vid skada på tävling fylls nästan alltid nackskada i för att om framtida men uppstår så är det
klart vart ifrån det kommer, men statistiken blir missvisande då tyvärr.

Nackkrage för Karting är bättre i FR än HNRS skyddet enligt vissa läkare.

Hur mycket ansvar skall vi lägga på de aktiva att själva välja säkerhetsnivå?

Ersättningsnivån för funktionärer är hälften mot en aktivs ersättningsnivå, hur rimmar det,
det blir ju inte lättare att få funktionärer då.

Var är förarna i kväll?, tyvärr endast ett fåtal förare kom på mötet
Slut på punkter.


Är det här ett bra sätt att mötas på?: ja en sån här träff på hösten innan alla årsmöten och
en på våren efter mötena så att vi kan utbyta information om vad som är på gång, vad är
bra, är det nåt som skall föras uppåt/nedåt.

Mötet enades om 6 stycken punkter som ÖBF fick i uppdrag av mötet att delge övriga distrikt
samt förbundsstyrelse.



1. Förbundsstyrelsen måste lyssna på medlemmarna, det är vi som är förbundet, glöm
aldrig det.
2. Vi måste få till ett enklare insteg i familjen motorsport.
3. Förbundstyrelsens protokoll måste bli läsbara så att vi förstår beslut och på vilka
gtrunder de fattats.
4. Skilj på nationella gräsrotstävlingar och nationella/internationella mästerskaps
tävlingar.
5. Vi vill se SBF slåss för vår överlevnad.
6. Den ekonomiska redovisningen på rådsmötet måste detaljeras mer så att den blir
läsbar och förstålig på detaljnivå om det behövs för att vi i förbundet skall förstå vad
som hänt/händer.

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



"
1. Förbundsstyrelsen måste lyssna på medlemmarna, det är vi som är förbundet, glöm
aldrig det.
2. Vi måste få till ett enklare insteg i familjen motorsport.
3. Förbundstyrelsens protokoll måste bli läsbara så att vi förstår beslut och på vilka
gtrunder de fattats.
4. Skilj på nationella gräsrotstävlingar och nationella/internationella mästerskaps
tävlingar.
5. Vi vill se SBF slåss för vår överlevnad.
6. Den ekonomiska redovisningen på rådsmötet måste detaljeras mer så att den blir
läsbar och förstålig på detaljnivå om det behövs för att vi i förbundet skall förstå vad
som hänt/händer
"

Detta tycker jag var jättebra! En perfekt summering för hur i alla fall jag känner i frågan. Mycket bra att man har tagit till sig detta.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Oodsell
Särö, (Göteborg)
Här sen Mar 2008
Inlägg: 134



Vad är SBF's slutsats av marknadsdomstolens utslag? Man hävdar fortfarande på sin hemsida att förare eller funktionär som vill delta i en icke SBF sanktionerad tävling måste i förväg söka tillstånd från SBF!! Varför har SBF inte tagit bort denna skrivning?

_________________
Olle Odsell
teammedlem i Flying Fellows ERCup,
ordf i Lotus Car Club of Sweden,
ledamot i SBF Racingutskott
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267



Oodsell skrev:
Vad är SBF's slutsats av marknadsdomstolens utslag? Man hävdar fortfarande på sin hemsida att förare eller funktionär som vill delta i en icke SBF sanktionerad tävling måste i förväg söka tillstånd från SBF!! Varför har SBF inte tagit bort denna skrivning?
Det närmaste ett svar jag sett är nog https://sbfplay.solidtango.com/video/marknad .Men det är ändå svårt att förstå hur man kommer till SBFs slutsats

_________________
Johan Lekås
Citera
bfd_henriksson
Bollebygd
Här sen Jul 2005
Inlägg: 783



"Undermåligt jobb... ...3månader att skriva det här eländet..." "...så mkt legala fel som domstolen har gjort..."
Och så gnäller Herr Advokat över att debatten är vinklad...

"Man kan säga nej om det är uppenbart... att icke SBFarrangemanget strider mot säkerhetreglerna."

Vilkas säkerhetsregler? SBF:s?
Dom säger ju att det är fritt fram för vem som helst att starta ett eget bilsportsförbund (ej RF-anslutet iofs). Kan man då skapa egna säkerhetsregler i det förbundet och hänvisa till dem?

Dom säger att domstolen säger att det får inte vara ett "totalförbud". Så länge det inte är totalförbud så säger dom att man måste ansöka om att deltaga i icke sanktionerad tävling. Och får man ett nej måste det finnas ett förfarande vad det gäller överklagan.

"Du måste ansöka"

_________________
Fredrik Henriksson

http://modsport.se/
Citera
bfd_henriksson
Bollebygd
Här sen Jul 2005
Inlägg: 783



Tobias Nyström skrev:
MX-5 Racing Club har valt att försäkra sina arrangemang under SMA istället för SBF i år:

http://mx5racingclub.se/forum/viewtopic.php?f=3&t=2781

Ursäkta om någon redan skrivit detta

Undra om MX-5 Racingclub vet att dom måste ansöka om tillstånd för VARJE TILLFÄLLE som dom kör under SMA?
Enligt vad SBF säger i klippet....

_________________
Fredrik Henriksson

http://modsport.se/
Citera
Allmänt banåkaforum
Ryktena kring SBFs ekonomi - Nu mera allmänt om hur SBF mår?
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15, 16   >>
89959 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande