Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Ryktena kring SBFs ekonomi - Nu mera allmänt om hur SBF mår?
<<   1, 2, 3 ... , 14, 15, 16   >>
1 besök senaste veckan (89960 totalt)
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



MaZ skrev:
Finns det några som faktiskt använder Romkurvan på Mantorp?


ja

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Fredrik - SLC skrev:
MaZ skrev:
Finns det några som faktiskt använder Romkurvan på Mantorp?


ja


https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74467&start=21&postdays . . . .

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Är det inte kurvan längst bort i den gamla, avstängda delen?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



Jo, det är det. Det hindrade dock inte användet av den när de körde banan "baklänges".

_________________
Citera
Sandström
Uppsala
Här sen Aug 2004
Inlägg: 43



PiPPi skrev:

Kan inte låta bli att småle åt att advokat Erik Hellners som slösar bort en timme av allas tid är anställd av Setterwalls.

Setterwalls är alltså den advokatbyrå som visade upp en närapå komisk inkompetens när dom lyckades torska dit SBF i alla instanser som dom gav sig i kast med efter SBFs egen anmälan mot Skoghag. Jag tycker att Erik Hellners uppvisning på SBFs förbundsmöte personifierar begreppet "tragikomiskt". Han lyckas t.o.m. med konststycket att sänka Setterwalls förtroende ännu mer än efter deras totalfiasko i Marknadsdomstolen. Dom borde släppt och glömt hela den här pinsamma historien för länge sen.


Fredrik - SLC skrev:

jag tror domen inte hade blivit så mycket annorlunda... och jag tror inte Pippi tror det heller....







Fredrik - SLC skrev:
men däremot så visade Settervalls en oanad inkompetens eftersom man var väldigt illa påläst om många saker som rörde ärendet och kom upp i vittnesmålen och hur dom hade preparerat sina egna vittnen såsom Thomas Jansson, som t.ex vittnade först om farligheten med motorsport med några valda exempel... såsom Richard Göranssons krasch i danmark och farligheten med när Landracing körde åt fel håll i Rom-kurvan komplett med teckningar över dom farliga armco-räckena där i Rom-kurvan...... och när då jag och Glenn motvittnade att ja, det var en farlig krasch i danmark men vi känner oss inte så ansvariga för det när det är en SBF tävlng, så himla ju nämndemännen med ögona.... och när vi berättade att det överhuvudtaget inte finns några armco-räcken i Rom-kurvan och frågade thomas om han överhuvudtaget varit på Mantorp Park... så hade nämndemännen svårt för att hålla på smilbanden......

sen när dom korsförhörde mig om det negativa med att driva SLC och SMA kommersiellt , så frågade den kvinnliga advokaten om det inte var mycket bättre med STCCs ideella struktur ??? och när jag då förklarade för rätten hur STCC är uppbyggt ekonomiskt med STCC AB och klubbarna som arrangerar, så satt Thomas Jansson och drog fingret över strupen för att hon skulle sluta fråga mig... fast då var det ju försent, för när frågan var ställd så fick jag ju prata sen

och sådär var hela rättegången..... illa pålästa och inte sampratade alls med SBF..... utan dom hade bara prioriterat lagparagrafer som dom fick underkände totalt.....


Uselt att sköta vittnesmålen på det sättet thumbs down. Men det var ju trots allt frågor i periferin som inte fick någon betydelse i domen. Målet stod och föll med frågan om delar av SBF eller hela SBF skulle anses bedriva en sådan ekonomisk verksamhet att den skulle omfattas av konkurrenslagstiftningen (både nationell och EU-författningar). Det var den frågan som var viktig för RF och anledningen till att RF betalade advokatfakturorna åt SBF vad jag förstår. Frågan om förbundens verksamhet öht kan omfattas av konkurrensregler påverkar hela RF:s organisation.

Dessvärre var jag inte på plats och kunde se huvudförhandlingen. Men jag har läst många av de skrifter SBF och KKV givit in till domstolen. Där har jag inte sett något som sticker ut åt det negativa hållet från någon av parterna. Och om jag förstår processföringen rätt i marknadsdomstolen, rätta mig gärna om jag har fel ni som var där, kan man i stora delar hänvisa till redan ingivet material och då borde Setterwalls ha hänvisat till de i sig helt OK skrifter de givit in (och som kostat lejonparten av arvodet att utreda och skriva).

_________________
Anders Sandström
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Sandström skrev:
PiPPi skrev:

Kan inte låta bli att småle åt att advokat Erik Hellners som slösar bort en timme av allas tid är anställd av Setterwalls.

Setterwalls är alltså den advokatbyrå som visade upp en närapå komisk inkompetens när dom lyckades torska dit SBF i alla instanser som dom gav sig i kast med efter SBFs egen anmälan mot Skoghag. Jag tycker att Erik Hellners uppvisning på SBFs förbundsmöte personifierar begreppet "tragikomiskt". Han lyckas t.o.m. med konststycket att sänka Setterwalls förtroende ännu mer än efter deras totalfiasko i Marknadsdomstolen. Dom borde släppt och glömt hela den här pinsamma historien för länge sen.


Fredrik - SLC skrev:

jag tror domen inte hade blivit så mycket annorlunda... och jag tror inte Pippi tror det heller....







Fredrik - SLC skrev:
men däremot så visade Settervalls en oanad inkompetens eftersom man var väldigt illa påläst om många saker som rörde ärendet och kom upp i vittnesmålen och hur dom hade preparerat sina egna vittnen såsom Thomas Jansson, som t.ex vittnade först om farligheten med motorsport med några valda exempel... såsom Richard Göranssons krasch i danmark och farligheten med när Landracing körde åt fel håll i Rom-kurvan komplett med teckningar över dom farliga armco-räckena där i Rom-kurvan...... och när då jag och Glenn motvittnade att ja, det var en farlig krasch i danmark men vi känner oss inte så ansvariga för det när det är en SBF tävlng, så himla ju nämndemännen med ögona.... och när vi berättade att det överhuvudtaget inte finns några armco-räcken i Rom-kurvan och frågade thomas om han överhuvudtaget varit på Mantorp Park... så hade nämndemännen svårt för att hålla på smilbanden......

sen när dom korsförhörde mig om det negativa med att driva SLC och SMA kommersiellt , så frågade den kvinnliga advokaten om det inte var mycket bättre med STCCs ideella struktur ??? och när jag då förklarade för rätten hur STCC är uppbyggt ekonomiskt med STCC AB och klubbarna som arrangerar, så satt Thomas Jansson och drog fingret över strupen för att hon skulle sluta fråga mig... fast då var det ju försent, för när frågan var ställd så fick jag ju prata sen

och sådär var hela rättegången..... illa pålästa och inte sampratade alls med SBF..... utan dom hade bara prioriterat lagparagrafer som dom fick underkände totalt.....


Uselt att sköta vittnesmålen på det sättet thumbs down. Men det var ju trots allt frågor i periferin som inte fick någon betydelse i domen. Målet stod och föll med frågan om delar av SBF eller hela SBF skulle anses bedriva en sådan ekonomisk verksamhet att den skulle omfattas av konkurrenslagstiftningen (både nationell och EU-författningar). Det var den frågan som var viktig för RF och anledningen till att RF betalade advokatfakturorna åt SBF vad jag förstår. Frågan om förbundens verksamhet öht kan omfattas av konkurrensregler påverkar hela RF:s organisation.

Dessvärre var jag inte på plats och kunde se huvudförhandlingen. Men jag har läst många av de skrifter SBF och KKV givit in till domstolen. Där har jag inte sett något som sticker ut åt det negativa hållet från någon av parterna. Och om jag förstår processföringen rätt i marknadsdomstolen, rätta mig gärna om jag har fel ni som var där, kan man i stora delar hänvisa till redan ingivet material och då borde Setterwalls ha hänvisat till de i sig helt OK skrifter de givit in (och som kostat lejonparten av arvodet att utreda och skriva).



Det är just det vi säger... Settervalls skötte det uselt men oavsett det... så hade jag och KKV rätt i sak... konkurrens ska finnas även inom sportens värld och den mår bättre av det i slutändan....

vilket ju bevisas gång på gång, när SBF nu måste börja ta hänsyn till sina deltagare på ett annat sätt än innan... ta bara rally och vad som hänt där nu som exempel... det hade aldrig hänt om SMA inte funnit där...

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
PiPPi
Nacka
Här sen Dec 2002
Inlägg: 108



Mejl-reminders fungerar lite sporadiskt så jag missade det här.

Sandström skrev:
PiPPi skrev:
Kan inte låta bli att småle åt att advokat Erik Hellners som slösar bort en timme av allas tid är anställd av Setterwalls.

Setterwalls är alltså den advokatbyrå som visade upp en närapå komisk inkompetens när dom lyckades torska dit SBF i alla instanser som dom gav sig i kast med efter SBFs egen anmälan mot Skoghag. Jag tycker att Erik Hellners uppvisning på SBFs förbundsmöte personifierar begreppet "tragikomiskt". Han lyckas t.o.m. med konststycket att sänka Setterwalls förtroende ännu mer än efter deras totalfiasko i Marknadsdomstolen. Dom borde släppt och glömt hela den här pinsamma historien för länge sen.

Är ingen vän av att citat ändras utan att det klargörs för omgivningen.


Sandström skrev:
Fredrik - SLC skrev:
jag tror domen inte hade blivit så mycket annorlunda... och jag tror inte Pippi tror det heller....


Jag följt den här historien i detalj från dag ett och var på plats i MD. Fredrik vet mycket väl mina åsikter om varför vi var där och han har helt rätt i vad jag tror i det här avseendet.

Setterwalls tog på sig fallet och dom förlorade. Nej, jag tror inte att någon annan byrå hade kunnat vinna eftersom MD visade sig gå på de fakta, sakfrågor och logik som KKV presenterade. Men det finns många andra byråer som lätt kunde undvikit de grova klavertramp som Setterwalls gjorde och gått ur det hela utan den inkompetensstämpel som Setterwalls har fått på sig och som jag anser även spillde över på deras klient.

Glöm inte att Setterwalls presenterade en nota på över 5 miljoner kronor baserat på över 2000 timmars arbete. Att lägga fram en så diger tim-nota och vara så dåligt påläst säger i princip allt om deras inkompetens. Det är precis lika märkligt som att SBF fortsätter att jobba med Setterwalls.

Ja, jag var oviss på utgången men det berodde definitivt inte på Setterwalls clown-show i MD.

_________________
PiPPi Willén
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



ANSÖKAN OM TILLST
ÅND ATT DELTA I TÄVLING, TRÄNING
ELLER UPPVISNING SOM INTE
ÄR GODKÄND (S
ANKTIONERAD)
AV SVENSKA BILS
PORTFÖRBUNDET

3. Exempel på fall där tillstånd kan nekas
-
Tävling utanför SBF krockar tidsmässigt med SBF:s tävling.
-
Deltagande i tävlingar utanför SBF riskerar att leda
till att SBF:s tävlingar förlorar sponsorintäkter som
är nödvändiga för att säkerställa att SBF:s tävlingar kan genomföras på ett välordnat sätt.
-
Tävling utanför SBF får till följd att SBF:s arrangema
ng inte inbringar de intäkter som behövs för att
stödja föreningarnas ungdomsverksamhet.
-
Deltagande i tävling utanför SBF urholkar tävlingsverksamheten inom SBF, vilket innebär problem för
SBF att anordna SM-serier och kora SM-vinnare.
I samtliga fall måste en bedömning göras huruvida begränsningen är nödvändig och proportionerlig.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Men vi har fortfarande inte fått svar på frågan: "Vad kan straffet bli om man struntar i att ansöka", samt "Vad händer om man får avslag på sin anmälan, men ställer upp i alla fall?"

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Torkel K skrev:
Men vi har fortfarande inte fått svar på frågan: "Vad kan straffet bli om man struntar i att ansöka", samt "Vad händer om man får avslag på sin anmälan, men ställer upp i alla fall?"


Går inte att läsa sig till någonstans vad jag sett så det är en intressant fråga. Följer man domen i MD som jag ser det så kan inga påföljder utdömas ÖHT men frågan är vad SBF anser att de kan göra.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



Nu fick jag svar från Crister Nystrand:
Citat:
Date: Sun, 5 May 2013 21:48:55 +0200
From: Crister Nystrand
To: Fredrik Nyström
Cc: Thomas Jansson, Kåge Schildt, Kenneth Thorén, Monica Möller, Pierre Ellison, Elisabeth Eriksson, Josefin Lundin, Annelie Lundmark
Subject: SV: Icke sanktionerad tävling - bestraffning?

Hej Fredrik.
Ser att du eftersöker någon form av straffskala för den som inte anmält
"Deltagande i ett icke sanktionerat evenemang".

Någon sådan straffskala finns inte, utan det handlar i så fall om att någon
blir anmäld till förbundsbestraffning för att inte följt regelverket (G 7.1
/ G 7.2 - G 7.4), och då är det som första instans Disciplinnämnden som gör
en bedömning. Deras bedömning går sedan att överklaga till Juridiska
Kommittén, vars beslut slutligt går att överklaga till RIN,
Riksidrottsnämnden.
Den hanteringsordning för ansökningsförfarande som gäller tillsvidare,
enligt G 7.4, tillkom efter KKV:s dom där det är Distrikten som man ansöker
till vid nationella tävlingar.

Själva sakfrågan är inte något som SBF:s kansli beslutar om utan vi
vidarebefordrar dina kommentarer till Disciplinnämnden och Juridiska
kommittén.
Dessutom kan du vända dig till din klubb eller distrikt som hade
representation på förbundsmötet där man diskuterade dessa frågor.

Hoppas du får en bra racesäsong.

Bästa hälsningar
Crister Nystrand
Svenska Bilsportförbundet
crister.nystrand@sbf.se
T: 08-626 33 70
www.sbf.se
_____________________________________
Box 705 19127 Sollentuna
Fax: 08-626 33 22

-----Ursprungligt meddelande-----
Från: Fredrik Nyström
Skickat: den 1 maj 2013 19:58
Till: Crister Nystrand
Kopia: Thomas Jansson; Kåge Schildt; Kenneth Thorén; Monica Möller; Pierre
Ellison; Elisabeth Eriksson; Josefin Lundin; Annelie Lundmark
Ämne: Re: SV: Icke sanktionerad tävling - bestraffning?

Hej!

Jag har fortfarande inte fått något svar på frågan om bestraffning vid
deltagande i icke sanktionerad tävling. Jag är nyfiken eftersom jag inte
förstår hur SBF ska kunna bestraffa någon för detta efter domen i MD?

Personligen tycker jag:
- Ta bort kravet på ansökan, alternativt tala om exakt vad som gäller.
- Se till att informera alla medlemmar.
- Att det fortfarande förekommer (ogrundade?) hot om indragning av licenser
är inte ok.
- Att riskera att få betala vite med medlemmars och skattebetalares pengar
är inte ok.

Mvh,
--
Fredrik Nyström
Medlem i Linköpings MS
Medlem i Östgöta Sportvagnsklubb

On Fri, 19 Apr 2013, Annika Vinberg wrote:

> Hej Fredrik!
> Jag har skickat ditt mail vidare till crister.nystrand@sbf.se Han
> arbetar med klubbar och tävlingar.
> Med vänliga hälsningar
> Annika Vinberg
> Svenska Bilsportförbundet
>

-----Ursprungligt meddelande-----
Från: Fredrik Nyström
Skickat: den 19 april 2013 11:58
Till: Thomas Jansson
Kopia: mailbox
Ämne: Icke sanktionerad tävling - bestraffning?

Hej Thomas,

jag frågar dig då det för mig som vanlig medlem framstår som att det är du
som drivit dessa frågor. Hänvisa mig gärna till någon annan om du inte kan
eller vill svara. Nu till frågan:

Vad händer om en förare eller funktionär som innehar en licens som ej är
undantagen enligt sidan 2 av ansökningsblanketten, deltar i en icke
sanktionerad tävling utan att ha ansökt om tillstånd?

Anledningen till att jag frågar är dels att jag inte förstår syftet med
ansökningsförfarandet om ni ändå inte kan göra något i de fall då medlemmar
väljer att strunta ansökan. Sedan så läste jag nyss om en medlem som ringt
SBF (oklart vem han pratat med?) och frågat och blivit hotad med indragning
av licensen om han kör SMA.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=51902&start=1785#1235739

Klippt och klistrat från marknadsdomstolens avgörande:
>
> MARKNADSDOMSTOLENS AVGÖRANDE
> 2. Med ändring av Konkurrensverkets beslut ålägger Marknadsdomstolen
> Svenska Bilsportförbundet vid vite av en miljon (1 000 000) kr att
> inte tillämpa punkterna G. 7.1 och 7.2 i sina "Gemensamma regler" (se
> beslutsbilaga 2 i markerade delar).
>

Nedanstående regler (markerade delar an G 7.1 och G 7.2 i bilagan till
marknadsdomstolens avgörande) får alltså inte tillämpas:
>
> Innehavare av SBF-Licens har inte rätt att anmäla sig till eller delta
> i bilsporttävling som inte sanktionerats av SBF i den mån att
> deltagandet kan anses vara bestraffningsbart enligt RF:s stadgar kap
> 14, Förbundsbestraffning.
>
> Det är inte tillåtet för innehavare av funktionärslicens, utfärdardad
> av SBF, att inneha uppdrag vid bilsporttävling som inte sanktionerats
> av SBF, i den mån att detta kan anses vara bestraffningsbart enligt
> RF:s stadgar kap 14, Förbundsbestraffning.
>
Mvh,
--
Fredrik Nyström
Medlem i Linköpings MS
Medlem i Östgöta Sportvagnsklubb

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Nu kom det ju ytterligare ett icke-svar av SBF.... dom vet också att dom inte kan bestraffa någon för att delta i ett SMA-evenemang...... men ger ett luddigt svar som inte kan tolkas högst medvetet.




Fredrik Nyström skrev:
Nu fick jag svar från Crister Nystrand:
Citat:
Date: Sun, 5 May 2013 21:48:55 +0200
From: Crister Nystrand
To: Fredrik Nyström
Cc: Thomas Jansson, Kåge Schildt, Kenneth Thorén, Monica Möller, Pierre Ellison, Elisabeth Eriksson, Josefin Lundin, Annelie Lundmark
Subject: SV: Icke sanktionerad tävling - bestraffning?

Hej Fredrik.
Ser att du eftersöker någon form av straffskala för den som inte anmält
"Deltagande i ett icke sanktionerat evenemang".

Någon sådan straffskala finns inte, utan det handlar i så fall om att någon
blir anmäld till förbundsbestraffning för att inte följt regelverket (G 7.1
/ G 7.2 - G 7.4), och då är det som första instans Disciplinnämnden som gör
en bedömning. Deras bedömning går sedan att överklaga till Juridiska
Kommittén, vars beslut slutligt går att överklaga till RIN,
Riksidrottsnämnden.
Den hanteringsordning för ansökningsförfarande som gäller tillsvidare,
enligt G 7.4, tillkom efter KKV:s dom där det är Distrikten som man ansöker
till vid nationella tävlingar.

Själva sakfrågan är inte något som SBF:s kansli beslutar om utan vi
vidarebefordrar dina kommentarer till Disciplinnämnden och Juridiska
kommittén.
Dessutom kan du vända dig till din klubb eller distrikt som hade
representation på förbundsmötet där man diskuterade dessa frågor.

Hoppas du får en bra racesäsong.

Bästa hälsningar
Crister Nystrand
Svenska Bilsportförbundet
crister.nystrand@sbf.se
T: 08-626 33 70
www.sbf.se
_____________________________________
Box 705 19127 Sollentuna
Fax: 08-626 33 22

-----Ursprungligt meddelande-----
Från: Fredrik Nyström
Skickat: den 1 maj 2013 19:58
Till: Crister Nystrand
Kopia: Thomas Jansson; Kåge Schildt; Kenneth Thorén; Monica Möller; Pierre
Ellison; Elisabeth Eriksson; Josefin Lundin; Annelie Lundmark
Ämne: Re: SV: Icke sanktionerad tävling - bestraffning?

Hej!

Jag har fortfarande inte fått något svar på frågan om bestraffning vid
deltagande i icke sanktionerad tävling. Jag är nyfiken eftersom jag inte
förstår hur SBF ska kunna bestraffa någon för detta efter domen i MD?

Personligen tycker jag:
- Ta bort kravet på ansökan, alternativt tala om exakt vad som gäller.
- Se till att informera alla medlemmar.
- Att det fortfarande förekommer (ogrundade?) hot om indragning av licenser
är inte ok.
- Att riskera att få betala vite med medlemmars och skattebetalares pengar
är inte ok.

Mvh,
--
Fredrik Nyström
Medlem i Linköpings MS
Medlem i Östgöta Sportvagnsklubb

On Fri, 19 Apr 2013, Annika Vinberg wrote:

> Hej Fredrik!
> Jag har skickat ditt mail vidare till crister.nystrand@sbf.se Han
> arbetar med klubbar och tävlingar.
> Med vänliga hälsningar
> Annika Vinberg
> Svenska Bilsportförbundet
>

-----Ursprungligt meddelande-----
Från: Fredrik Nyström
Skickat: den 19 april 2013 11:58
Till: Thomas Jansson
Kopia: mailbox
Ämne: Icke sanktionerad tävling - bestraffning?

Hej Thomas,

jag frågar dig då det för mig som vanlig medlem framstår som att det är du
som drivit dessa frågor. Hänvisa mig gärna till någon annan om du inte kan
eller vill svara. Nu till frågan:

Vad händer om en förare eller funktionär som innehar en licens som ej är
undantagen enligt sidan 2 av ansökningsblanketten, deltar i en icke
sanktionerad tävling utan att ha ansökt om tillstånd?

Anledningen till att jag frågar är dels att jag inte förstår syftet med
ansökningsförfarandet om ni ändå inte kan göra något i de fall då medlemmar
väljer att strunta ansökan. Sedan så läste jag nyss om en medlem som ringt
SBF (oklart vem han pratat med?) och frågat och blivit hotad med indragning
av licensen om han kör SMA.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=51902&start=1785#1235739

Klippt och klistrat från marknadsdomstolens avgörande:
>
> MARKNADSDOMSTOLENS AVGÖRANDE
> 2. Med ändring av Konkurrensverkets beslut ålägger Marknadsdomstolen
> Svenska Bilsportförbundet vid vite av en miljon (1 000 000) kr att
> inte tillämpa punkterna G. 7.1 och 7.2 i sina "Gemensamma regler" (se
> beslutsbilaga 2 i markerade delar).
>

Nedanstående regler (markerade delar an G 7.1 och G 7.2 i bilagan till
marknadsdomstolens avgörande) får alltså inte tillämpas:
>
> Innehavare av SBF-Licens har inte rätt att anmäla sig till eller delta
> i bilsporttävling som inte sanktionerats av SBF i den mån att
> deltagandet kan anses vara bestraffningsbart enligt RF:s stadgar kap
> 14, Förbundsbestraffning.
>
> Det är inte tillåtet för innehavare av funktionärslicens, utfärdardad
> av SBF, att inneha uppdrag vid bilsporttävling som inte sanktionerats
> av SBF, i den mån att detta kan anses vara bestraffningsbart enligt
> RF:s stadgar kap 14, Förbundsbestraffning.
>
Mvh,
--
Fredrik Nyström
Medlem i Linköpings MS
Medlem i Östgöta Sportvagnsklubb

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Jag som tänker enkelt tycker att det ser enkelt ut att dra slutsatser av svaret.

Genom att AKTIVT VÄLJA (i min värld är det konsekvenserna av beslut som räknas, även om du beslutar att INTE göra någonting) att vara otydlig och t o m antyda att det kan utdömas bestraffning så arbetar man mot utslaget i MD.

Eller?
Fredrik - SLC skrev:
Nu kom det ju ytterligare ett icke-svar av SBF.... dom vet också att dom inte kan bestraffa någon för att delta i ett SMA-evenemang...... men ger ett luddigt svar som inte kan tolkas högst medvetet.




Fredrik Nyström skrev:
Nu fick jag svar från Crister Nystrand:
.....

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



Pär Hansson skrev:
Jag som tänker enkelt tycker att det ser enkelt ut att dra slutsatser av svaret.

Genom att AKTIVT VÄLJA (i min värld är det konsekvenserna av beslut som räknas, även om du beslutar att INTE göra någonting) att vara otydlig och t o m antyda att det kan utdömas bestraffning så arbetar man mot utslaget i MD.

Eller?
Fredrik - SLC skrev:
Nu kom det ju ytterligare ett icke-svar av SBF.... dom vet också att dom inte kan bestraffa någon för att delta i ett SMA-evenemang...... men ger ett luddigt svar som inte kan tolkas högst medvetet.




Fredrik Nyström skrev:
Nu fick jag svar från Crister Nystrand:
.....

Jag svarade med kopia till disciplinnämnden och juridiska kommittén och frågade hur SBF i diskuterat scenario tänkt sig kunna anmäla förare/funktionär till förbundsbestraffning utan att det kostar en miljon (1 000 000) kr i vite?

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



Fredrik Nyström skrev:
Jag svarade med kopia till disciplinnämnden och juridiska kommittén och frågade hur SBF i diskuterat scenario tänkt sig kunna anmäla förare/funktionär till förbundsbestraffning utan att det kostar en miljon (1 000 000) kr i vite?

Nu fick jag svar från Jan Christer Udén.
Jan Christer Udén skrev:
Date: Sat, 11 May 2013 23:16:36 +0200
From: Jan Christer Udén
To: Fredrik Nyström, Crister Nystrand
Cc: disciplinnamnd@sbf.se
Subject: Re: SV: Icke sanktionerad tävling - bestraffning?


Hej Fredrik!
 
Juridiska kommittén kommer att fundera på dina frågor och återkomma
med någon form av svar efter vecka 21 då JK har ett möte.
 
Med vänlig hälsning
Jan Christer Udén

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



Fredrik Nyström skrev:
Fredrik Nyström skrev:
Jag svarade med kopia till disciplinnämnden och juridiska kommittén och frågade hur SBF i diskuterat scenario tänkt sig kunna anmäla förare/funktionär till förbundsbestraffning utan att det kostar en miljon (1 000 000) kr i vite?

Nu fick jag svar från Jan Christer Udén.
Jan Christer Udén skrev:
Date: Sat, 11 May 2013 23:16:36 +0200
From: Jan Christer Udén
To: Fredrik Nyström, Crister Nystrand
Cc: disciplinnamnd@sbf.se
Subject: Re: SV: Icke sanktionerad tävling - bestraffning?


Hej Fredrik!
 
Juridiska kommittén kommer att fundera på dina frågor och återkomma
med någon form av svar efter vecka 21 då JK har ett möte.
 
Med vänlig hälsning
Jan Christer Udén


Vad fint att de har tillsatt en utredning.

_________________
Anders Hansson
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



Nu kom det utlovade svaret.
Citat:
Date: Mon, 3 Jun 2013 23:51:45 +0200
From: Jan Christer Udén
To: Fredrik Nyström
Cc: Christer Landén, Sven Eriksson, Crister Nystrand, Monica Möller, Thomas Jansson
Subject: Re: SV: Icke sanktionerad tävling - bestraffning?

Hej Fredrik!

Här kommer utlovat svar.

Marknadsdomstolens (MD) beslut innebär att SBF förbjudits att tillämpa det
totalförbud mot att delta i icke sanktionerade tävlingar som tidigare föreskrevs i
Gemensamma regler, G 7.1 och G 7.2 (2011 års utgåva). När beslutet meddelades hade
dessa regler redan tagits bort så beslutet får av det skälet i sig inga praktiska
konsekvenser.

Beträffande ansökningsförfarandet så klargjorde MD i beslutet att det i vissa fall
måste finnas möjlighet för SBF att vägra licensinnehavare att delta i icke
sanktionerade arrangemang. MD pekade specifikt på två legitima skäl för bilsporten
att neka licensinnehavare i SBF att delta i en bilsporttävling som förbundet inte
sanktionerat. Det gäller punkterna 151 och 153 i beslutet och som tar upp en klubbs
möjlighet att vägra sina funktionärer att ställa upp vid andra bilsportarrangemang
om detta omöjliggör funktionärens medverkan vid klubbens egen tävling. Vidare finns
det möjlighet att neka en licensinnehavares möjlighet att delta i ett
bilsportarrangemang där det framstår som uppenbart att säkerheten inte fyller de
krav som följer av lag eller annan författning. Detta medför att det krävs ett
ansökningsförfarande för att kunna pröva en licensinnehavares möjlighet att medverka
vid en icke godkänd tävling. Detta prövas av det distrikt licensinnehavaren tillhör.

Om någon bryter mot denna regel, antingen genom att bryta mot ett beslut som
tillkommit efter en ansökan, eller att inte ansöka, är det ett brott mot SBF:s
regler och kan förbundsbestraffas. Någon straffskala kan inte Juridiska kommittén
lämna eftersom inte något ärende ännu prövats och att det sker en individuell
prövning i varje särskilt fall. Det är Disciplinnämnden som i första instans fattar
beslut.

Det som behöver justeras, med avseende på MD:s dom, är själva ansökningsblanketten
och JK kommer att föreslå Förbundsstyrelsen att blanketten ändras vad avser
formuleringar på sidan 2.


Med vänlig hälsning
Jan Christer Udén

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



a) Man frågar isåfall sin klubb och inte SBF.. eller?
b) SBF är ingen myndighet, förstår inte varför de har att göra med om en enskild individ deltar i något som ev. inte uppfyller lagens säkerhetskrav.. och neka att något ev olagligt sker före det skett.

Anser man att man sitter på kvalité osv, så varför då inte arbeta med självförtroende och med en positiv tro på det man anser sig vara duktig på?
Att inte kunna precisera en straffskala är en effektiv metod att fortsätta göra folk nervösa, tyvärr verkar det finnas individer i ledande positioner som fortsatt får alldeles för mycket utrymme i den här frågan och med en protektionistisk syn bara lyckas slå undan benen på dem som verkar för att visa på att SBF faktiskt tillfört en hel del bra grejer genom åren och arbetar för en säkrare sport och säkerställande av sportsliga värden för utövarna OCH att man faktiskt gör det bra de flesta gånger.

Att SBF kan frånskriva sig ansvar gentemot polismyndigheter när det gäller tex ett icke SBF sanktionerat arrangemangs som hänvisar till SBF banlicenser som del i sin säkerhetslösning, kan däremot vara ett ämne för diskussion gissar jag..

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



Marknadsdomstolens beslut får inga praktiska konsekvenser då SBF redan tagit bort G 7.1 och G 7.2 efter åläggande från konkurrensverket som SBF sedan överklagade till marknadsdomstolen.

Edit:
Citat:
Marknadsdomstolens (MD) beslut innebär att SBF förbjudits att tillämpa det
totalförbud mot att delta i icke sanktionerade tävlingar som tidigare föreskrevs i
Gemensamma regler, G 7.1 och G 7.2 (2011 års utgåva). När beslutet meddelades hade
dessa regler redan tagits bort så beslutet får av det skälet i sig inga praktiska
konsekvenser.

Jag tolkade marknadsdomstolens dom som att de understrukna delarna av i G 7.1 och G 7.2 inte fick tillämpas, oavsett vad reglerna tidigare hette eller om de senare tagits bort?

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
90q20v
Halmstad
Här sen Jul 2010
Inlägg: 263



Det ända vettiga med detta är att om ens egna klubb ordnar tävling och vill ha sina medlemmar som funktionärer.

Så har vi det i en annan förening jag är medlem i, och vi är medlemmar i ett annart idrottsförbund.

Vi har ett motionsarrangemang i maj, som genererar en så pass stor vinst att stora delar av verksamheten kan bedrivas. Klubblokal, buss, träningsläger mm.

Där har vi tävlingsförbud för de aktiva denna dag, annars hade vi tappat dessa och i de flesta fall deras familj med som funktionärer. Vi har självklart undantag om det är speciella anledningar.

Men då ligger det på klubbnivå och inte på förbundsnivå...
"
Åter till topic
Så det innebär att jag som licensinehavare måste ansöka om dispans om jag vill köra SLC ???

Jag kan lova att detta inte kommer ske..

_________________
Emil Nilsson
Ordförande Audi Clubsport
Team Tidsoptimisterna Racing
Audi Club Sport
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Så *försäkringsbolaget* kan hindra mig från att delta i en aktivitet som inte täcks av min försäkring?
Hur tänker dom då?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Allmänt banåkaforum
Ryktena kring SBFs ekonomi - Nu mera allmänt om hur SBF mår?
<<   1, 2, 3 ... , 14, 15, 16   >>
1 besök senaste veckan (89960 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande