Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Ryktena kring SBFs ekonomi - Nu mera allmänt om hur SBF mår?
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 14, 15, 16   >>
89959 besök totalt
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Magnus Thomé skrev:
Ingen som vet?
Plöj lite verksamhetsberättelser och förbundsstyrelseprotokoll så kanske det dyker upp nåt (eller inte)?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Niklas Falk skrev:
bfd_henriksson skrev:
Finns det någon tråd med EXAKT info kring hur en vanlig dödlig medlem skall bete sig för att hjälpa till att rösta bort nuvarande SBF-styrelse? Läste på någon mötesinbjudan från SBF för ett tag sedan, men där verkade bara redan smorda underpåvar vara välkomna...
Det borde inte vara svårt att ta reda på vilka representanter som kommer att skickas på förbundsmötet, sen är det bara att lobba på i klassisk korridorsdemokratisk anda. Det kan ha krävts lyckosamt ryggdunkande på distriktsnivåerna först (distriksmötena är väl ungefär nu/nyss).

Det kräver ju att det finns alternativ (men i vissa fall är ändring till vadsomhelst nödvändigt). "Man får de ledare man förtjänar" är ju en sliten slagdänga.


Intressant att listan på vilka representanter som ska på förbundsmötet inte lämnas ut av SBFs kansli ens till medlemmar. Dvs listan på rådsdelegaterna som är på mötet för att representera oss medlemmar. "Inte en offentlig handling" var svaret.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Magnus Thomé skrev:
Intressant att listan på vilka representanter som ska på förbundsmötet inte lämnas ut av SBFs kansli ens till medlemmar. Dvs listan på rådsdelegaterna som är på mötet för att representera oss medlemmar. "Inte en offentlig handling" var svaret.
Jag tror SPVM-kompisarna kan intyga att det inte är ofta jag är mållösa, så att säga... men jag saknar helt ord för hur sabla korkat detta är.

Kanske är det dags att vara lite italienska och bara åka dit. Dyka upp ett gäng och säga: "Vi är skitförbannade på er nu!"

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Medlemsdemokrati Känns som ett medeltida brödraskap

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Torkel K skrev:
Magnus Thomé skrev:
Intressant att listan på vilka representanter som ska på förbundsmötet inte lämnas ut av SBFs kansli ens till medlemmar. Dvs listan på rådsdelegaterna som är på mötet för att representera oss medlemmar. "Inte en offentlig handling" var svaret.
Jag tror SPVM-kompisarna kan intyga att det inte är ofta jag är mållösa, så att säga... men jag saknar helt ord för hur sabla korkat detta är.

Kanske är det dags att vara lite italienska och bara åka dit. Dyka upp ett gäng och säga: "Vi är skitförbannade på er nu!"

Fokusera snarare på att gnugga geniknölarna och klura på vad just du vill åstadkomma thumbs up Ska jag ta i och vara krasst ärlig (och nu sticker jag väl ut hakan lite) så är det ju mest vitt spridda irriterade medlemmar utan struktur, utan uttänkta mål, utan formulerade alternativ, planer osv. Ingen som organiserar något för att försöka få till någon utryckt idé. Bara lösryckta irriterade individer utspridda.

Förenklat beskrivet måhända. Men som jag skrivit någon annanstans, att bara bli arg är att göra det lite enkelt för sig.



PS:
Jag tror att man kan få fram vilka som ska representera oss som rådsdelegater via varje enskilt distrikt. Stockholms BF var buslätta att fråga och få svar från. Alla distrikten borde vara lika tillmötesgående.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Det är ju en stegad intern demokrati.
Du kan ta reda på vem klubben skickat till distriktsmötet.
Klubbrepresentanter (förmodligen klubbmedlemmar också, men var inte säker) kan ta reda på vem som skickas från distriktet till förbundsmötet.
Distriktsrepresentater kan nog få hela listan , iaf de som åker till förbundsmötet, åtminstone efteråt (om de inte sitter i avskilda bås).

Viljan att utöva direktpåverkan och direktinsyn är ju nåt lite främmande, speciellt när det börjar blåsa lite runt knutarna (då backar man till att köra by-the-book, helst i RFs knä).

Men direktpåverkan och direktinsyn har vi ju i många utskott, men mestadels inofficiellt, och om det inte finns några personliga konflikter (dvs vi håller pengar utanför) så fungerar det ofta bra (men det kan ju alltid krånglas till av den som vill köra by-the-book).
Så slutna sällskap och ryggdunkar är det som håller skeppet upprätt på grundet. Bra, NÄ, men pragmatiskt om man ska finnas under RF (lite som svensk kommunalpolitik ungefär).

Alternativet kanske kan vara ett specialförbund per större gren (RA, RC, RY, etc) och skippa distrikten. Det är ju inget som hindrar att samarbete sker ändå (när det finns nåt att vinna).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Niklas Falk skrev:
...Distriktsrepresentater kan nog få hela listan , iaf de som åker till förbundsmötet, åtminstone efteråt (om de inte sitter i avskilda bås)...


Distrikt som jag varit i kontakt med, Stockholms BF, har inte tillgång till hela listan iaf. Inte nu innan mötet.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Magnus Thomé skrev:
Niklas Falk skrev:
...Distriktsrepresentater kan nog få hela listan , iaf de som åker till förbundsmötet, åtminstone efteråt (om de inte sitter i avskilda bås)...
Distrikt som jag varit i kontakt med, Stockholms BF, har inte tillgång till hela listan iaf. Inte nu innan mötet.
Hela listan finns sist i protokollet. De från förra året kommer med stor sannolikhet att åka i år igen...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369



https://www.facebook.com/svenskabilsportforbundet/posts/53403777661942 . . . .

Skall bli intressant och se hur länge denna tråd får ligga kvar på SBFs fejjan sida...

_________________
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581



Är listan en minnesanteckning eller ett arbetsdokument av något slag, så att den inte är slutförd eller expedierad är den inte en offentlig handling, men är den det behöver de stöd av offentlighets- och sekretesslagen för att kunna hävda att det är en offentlig handling som är sekretessbelagd.

Fel av mig...

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Magnus Thomé skrev:
Förenklat beskrivet måhända. Men som jag skrivit någon annanstans, att bara bli arg är att göra det lite enkelt för sig.
Hrrmm, nu har jag varit ganska aktiv genom att t ex kontakta SBF i ett antal frågor, arbetat mycket på den officiella protest som vi i vår förarförening skickat till SBF, med mera. Eftersom jag tolkar ditt inlägg som kritik mot just mig så måste jag påpeka att även om jag i sak håller med dig - många gnäller och få agerar - så skäller du mot fel träd just här.

Niklas Rosell skrev:
Är listan en minnesanteckning eller ett arbetsdokument av något slag, så att den inte är slutförd eller expedierad är den inte en offentlig handling, men är den det behöver de stöd av offentlighets- och sekretesslagen för att kunna hävda att det är en offentlig handling som är sekretessbelagd.

På sidan 7 i stadgarna står det om förberedelserna för förbundsmötet. Läser man under "§3 TIDPUNKT OCH KALLELSE" ser man tydligt att det handlar om ett färdigt och kommunicerat dokument.
http://www.sbf.se/pdf/sbf/SBF_Stadgar.pdf

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Niklas Rosell skrev:
Är listan en minnesanteckning eller ett arbetsdokument av något slag, så att den inte är slutförd eller expedierad är den inte en offentlig handling, men är den det behöver de stöd av offentlighets- och sekretesslagen för att kunna hävda att det är en offentlig handling som är sekretessbelagd.


En detalj bara, SBF är ingen myndighet eller menar du att SBF räknas inom "vissa andra organ"?

1 kap. Lagens innehåll
1 § Denna lag innehåller bestämmelser om myndigheters och vissa andra organs handläggning vid registrering, utlämnande och övrig hantering av allmänna handlingar


2 kap. Lagens tillämpningsområde
1 § Förbud att röja eller utnyttja en uppgift enligt denna lag eller enligt lag eller förordning som denna lag hänvisar till gäller för myndigheter.
Ett sådant förbud gäller också för en person som fått kännedom om uppgiften genom att för det allmännas räkning delta i en myndighets verksamhet
1. på grund av anställning eller uppdrag hos myndigheten,
2. på grund av tjänsteplikt, eller
3. på annan liknande grund.


Annars tycker jag det är klädsamt för en organisation och dess förtroendevalda att vara öppen mot sina medlemmar, speciellt i uppkomna frågor som kan förtroendekris och/eller innebära brottsmisstanke.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369



Magnus Bengtsson skrev:

Annars tycker jag det är klädsamt för en organisation och dess förtroendevalda att vara öppen mot sina medlemmar, speciellt i uppkomna frågor som kan förtroendekris och/eller innebära brottsmisstanke.


Tack Magnus, en mening som summerar mina tankar i detta på ett väldigt bra sätt! thumbs up

_________________
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Torkel K skrev:
Magnus Thomé skrev:
Förenklat beskrivet måhända. Men som jag skrivit någon annanstans, att bara bli arg är att göra det lite enkelt för sig.
Hrrmm, nu har jag varit ganska aktiv genom att t ex kontakta SBF i ett antal frågor, arbetat mycket på den officiella protest som vi i vår förarförening skickat till SBF, med mera. Eftersom jag tolkar ditt inlägg som kritik mot just mig så måste jag påpeka att även om jag i sak håller med dig - många gnäller och få agerar - så skäller du mot fel träd just här.


Magnus, du har rätt i din förenklade beskrivning men Torkel är inte den första jag skulle tänka mig sitta och meningslöst yla mot månen.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369



UR_TT skrev:
https://www.facebook.com/svenskabilsportforbundet/posts/534037776619429?comment_id=5842643&notif_t=like

Skall bli intressant och se hur länge denna tråd får ligga kvar på SBFs fejjan sida...


Nu tog det ordentlig fart i inläggen,

Citat:
Jag har även haft kontakt med våran förbundsjurist som blev mycket upprörd över transaktionerna som inte är förenliga med en ideell organasation som hanterar medlemmars pengar . Att detta skulle ha skett utan styrelsens vetskap förnekar Hans Hillebrink. Alltså står ord mot ord. De enda som har anledning att inte tala sanning i detta läge är övriga i styrelsen som riskerar att inte få ansvarsfrihet. I dagsläget så har ju Hans H och Sören J ställt garantier för återbetalning av de utlånade pengarna men skulle hela styrelsen inte få ansvarsfrihet så kan ju de bli solidariskt ansvariga för detta. Att man sen ville mörka är helt korrekt då Kåge vädjade till oss distriktsordförande att inte säga något till våra styrelser eller rådsdelegater vilket för mig skulle vara helt främmande då dessa är högsta beslutsfattare i svenska bilsportförbundet. Att det sen fanns distriktsordföranden som tyckte att detta skulle hållas hemligt för rådsdelegaterna tyder ju på en dålig moralisk kompass hos dessa, men man kan ju hoppas att deras medlemmar tar detta i beaktande vid nästa årsmöte i distriktet. Jag har även blivit uppringd av en med goda kunskaper i skatteregler och vederbörande hade även rådfrågat skatteverkets experter i frågan och mycket talar för att det som skett inte är förenligt med en ideell organisation som är skattebefriad. Även revisorn riskerar en anmälan till revisornämnden då han lovat att inte nämna transaktionerna i revisionsberättelsen och ansvarsfrihet, vilket för medlemmarna bakom ljuset. Detta mot att Kåge skriver vad som hänt längst bak i verksamhets berättelsen som få läser i årsmöteshandlingarna. Peter Kurtén ordförande i Göteborgs Bilsportförbund

_________________
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Torkel K skrev:
Magnus Thomé skrev:
Förenklat beskrivet måhända. Men som jag skrivit någon annanstans, att bara bli arg är att göra det lite enkelt för sig.
Hrrmm, nu har jag varit ganska aktiv genom att t ex kontakta SBF i ett antal frågor, arbetat mycket på den officiella protest som vi i vår förarförening skickat till SBF, med mera. Eftersom jag tolkar ditt inlägg som kritik mot just mig så måste jag påpeka att även om jag i sak håller med dig - många gnäller och få agerar - så skäller du mot fel träd just här.


Ooops. Det var inte riktat mot dig specifikt. Jag vet att du är aktiv (även om jag inte har tvärkoll på alla så har jag lite koll ). Finns ju många som lägger kraft och tid i olika racingserier och i arrangörsklubbar. Så sorry, det var inte meningen att du, eller för den delen någon annan som är aktiv att ta tag i problem - skulle känna sig träffad på det sättet. Jag bredde nog dessutom på lite brett "to make a point"

Men med det sagt, när det gäller mer övergripande problemställningar upplever jag att det finns en hel del o-organiserat missnöje. Nu fick jag det nog sagt lite mer kort och konsist

_________________
Magnus Thomé
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Magnus Thomé skrev:
Men med det sagt, när det gäller mer övergripande problemställningar upplever jag att det finns en hel del o-organiserat missnöje. Nu fick jag det nog sagt lite mer kort och konsist
Det skriver jag lätt under på! thumbs up

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581



Magnus Bengtsson skrev:
Niklas Rosell skrev:
Är listan en minnesanteckning eller ett arbetsdokument av något slag, så att den inte är slutförd eller expedierad är den inte en offentlig handling, men är den det behöver de stöd av offentlighets- och sekretesslagen för att kunna hävda att det är en offentlig handling som är sekretessbelagd.


En detalj bara, SBF är ingen myndighet eller menar du att SBF räknas inom "vissa andra organ"?

1 kap. Lagens innehåll
1 § Denna lag innehåller bestämmelser om myndigheters och vissa andra organs handläggning vid registrering, utlämnande och övrig hantering av allmänna handlingar


2 kap. Lagens tillämpningsområde
1 § Förbud att röja eller utnyttja en uppgift enligt denna lag eller enligt lag eller förordning som denna lag hänvisar till gäller för myndigheter.
Ett sådant förbud gäller också för en person som fått kännedom om uppgiften genom att för det allmännas räkning delta i en myndighets verksamhet
1. på grund av anställning eller uppdrag hos myndigheten,
2. på grund av tjänsteplikt, eller
3. på annan liknande grund.


Annars tycker jag det är klädsamt för en organisation och dess förtroendevalda att vara öppen mot sina medlemmar, speciellt i uppkomna frågor som kan förtroendekris och/eller innebära brottsmisstanke.


Jag får backa där, det är jag som missuppfattat, gick igenom kurslitteraturen nu och det stod att det kan vara lämpligt att tillämpa offentlighetsprincipen, men man kan inte luta sig mot de lagarna och kräva något. Undantag för medlemsregister som med fördel hålls hemliga.
Jag suddar mitt föregående inlägg så det inte blir fler som läser det, när det nu är felaktigt.
Tack för rättelsen!

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
bfd_henriksson
Bollebygd
Här sen Jul 2005
Inlägg: 783



UR_TT skrev:
UR_TT skrev:
https://www.facebook.com/svenskabilsportforbundet/posts/534037776619429?comment_id=5842643&notif_t=like

Skall bli intressant och se hur länge denna tråd får ligga kvar på SBFs fejjan sida...


Nu tog det ordentlig fart i inläggen,

Citat:
Jag har även haft kontakt med våran förbundsjurist som blev mycket upprörd över transaktionerna som inte är förenliga med en ideell organasation som hanterar medlemmars pengar . Att detta skulle ha skett utan styrelsens vetskap förnekar Hans Hillebrink. Alltså står ord mot ord. De enda som har anledning att inte tala sanning i detta läge är övriga i styrelsen som riskerar att inte få ansvarsfrihet. I dagsläget så har ju Hans H och Sören J ställt garantier för återbetalning av de utlånade pengarna men skulle hela styrelsen inte få ansvarsfrihet så kan ju de bli solidariskt ansvariga för detta. Att man sen ville mörka är helt korrekt då Kåge vädjade till oss distriktsordförande att inte säga något till våra styrelser eller rådsdelegater vilket för mig skulle vara helt främmande då dessa är högsta beslutsfattare i svenska bilsportförbundet. Att det sen fanns distriktsordföranden som tyckte att detta skulle hållas hemligt för rådsdelegaterna tyder ju på en dålig moralisk kompass hos dessa, men man kan ju hoppas att deras medlemmar tar detta i beaktande vid nästa årsmöte i distriktet. Jag har även blivit uppringd av en med goda kunskaper i skatteregler och vederbörande hade även rådfrågat skatteverkets experter i frågan och mycket talar för att det som skett inte är förenligt med en ideell organisation som är skattebefriad. Även revisorn riskerar en anmälan till revisornämnden då han lovat att inte nämna transaktionerna i revisionsberättelsen och ansvarsfrihet, vilket för medlemmarna bakom ljuset. Detta mot att Kåge skriver vad som hänt längst bak i verksamhets berättelsen som få läser i årsmöteshandlingarna. Peter Kurtén ordförande i Göteborgs Bilsportförbund


Peter Kurténs inlägg i debatten tål att läsas några gånger...

_________________
Fredrik Henriksson

http://modsport.se/
Citera
Lelle
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 140



https://www.facebook.com/svenskabilsportforbundet/posts/53403777661942 . . . .
Kul tråd, problemet är att man inte kommer i säng alltså ingen målgång, eller blir det självmål

_________________
Lelle Olsson
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



Lelle skrev:
http://www.facebook.com/#!/svenskabilsportforbundet?fref=ts
Kul tråd, problemet är att man inte kommer i säng alltså ingen målgång, eller blir det självmål

Det finns faktiskt fördelar med att våga vägra facebook, typ att man då inte kan skriva nåt där, som man kanske inte skulle kunnat låta bli om det varit någon annanstans?

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Allmänt banåkaforum
Ryktena kring SBFs ekonomi - Nu mera allmänt om hur SBF mår?
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 14, 15, 16   >>
89959 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande