Svara på inlägget  Forumlista  ->  Allmänt banåkaforum
ljudrapportering från Mantorp Park Winterhell 2013
8258 besök totalt << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
   
Fredrik - SLC




Här sen Nov 2002
Inlägg: 13401


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  07 Mar 2013 16:44     ljudrapportering från Mantorp Park Winterhell 2013 Citera

vi fick en rapport från MP om hur bilarna lät.... så kolla här och lär för framtiden

Citat:
MPM SLC 20130303, söndag fm. Mätningar på enskilt fordon vid R-punkten (10 m från fordonscentrum vid fgap.) enl. NFS 2004:16. Alla värden i LAFmax. Norsonic 140 klass 1. S/S + avläsning.

Kl 10.00 - 10.20. Torr asfalt. Sol + 1 grad. Vind NV ca 5m/s. Ca 12 fordon på banan till o från.
Märke # Resultat Kommentar Ansvar
BMW 323 91,8 90,4 90,6 90,7. Måste åtgärdas till nästa tävling. FS
21 89,9 91 88 90 89,1 Perfekt!
Honda 44 90 92,8? 91,4 Måste åtgärdas. FS
#FO 89 91,5 90,1 På gränsen. Kolla ev modifiering. FS
9 85 86 85 Så skall det låta (helst)
82 88 Ingen fara
10 82
850 88
Alfa 2 90 90,5 På gränsen FS

Mantorp 2013 0307.
Ragnar Segring protokoll o faktabedömning/Mikael Andersson vid mätaren.


_________________
Fredrik SLC ...
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Fredrik - SLC




Här sen Nov 2002
Inlägg: 13401


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  07 Mar 2013 16:45     Citera

Citat:
MPM SLC 24 timmars Ljudmätningar 20130302-03. Noteringar från Fältmätningar.
Loppet startar lördag kl 13.00 och föregås av en timmes test och kvalificerig. 19 tävlingsfordon finns på plats men när starten går är det endast 16 fordon som kör iväg. Dessa fordon har ett nytt reglemente på 90 dBA, och därför var en anpassning de första timmarna behövlig för att rätta till alltför ljudliga fordon.
Således flaggas det in 6-7 ekipage för att åtgärda div. höga ljudnivåer från avgassystem, insug och däck. Inflaggade Startnr. 57, 17, 88, 323, 32, 2, 44 är exempel på dessa olika problem. Efter ca två timmar ser Normonit grafen fin ut på ca 85 dBAFmax (=ca 90 dB LAFmax på R-punkt fgap enl Soundconkal.dok.). Varningslampan från fasta mikrofonen var ställd på 87dB.
Organisation. Besiktningschef Christer Arvidsson med assistent flaggade in varje enskilt/ensamt ekipage som passerade i racespåret och utlöste lampan. Således ej vid sammanlagring av flera ekipage eller utfart från depå, som ger förhöjda värden på mätaren, men ej vid bostäder. Bevakning av Normonit och Fältmätningar, såväl som R-punktsmätningar gjordes av Mikael Andersson vid mätaren och Ragnar Segring vid protokollet.
Utrustning för mätning. Norsonic 140 fast monterad och nyjusterad av fabrik. Fältmätare Norsonic 140 med stativ. Kalibrator Norsonic inlånad från Sviestad. Tidssynkning fast/fältmätare. Papper och penna för löpande noteringar.
Väder lördag. Sol, vind västlig, kraftig ca 10 m/s, 4 plusgrader.
Samtliga noteringar nedan är i SPL dBA från mätarens start- fönster med rullande stora siffror.
Dragestad lördag 14.40. Mätning 130302 #0010.
50+ upp till 56/57. Vinbruset är kraftigt fastän vi står i vass lä. 60+ i byarna. Motorbanan kan icke uppfattas.
Uljeberg 14.55. Mätning #0011.
55+ till 60+. Kraftigt vindbrus i träd. Motorbanan kan uppfattas mkt dovt i fjärran. Men kan ej urskiljas på mätaren (påverkar ej mätnivå). Bakgrundsljudet alldeles för högt (högre än motorbanan).
Bosgården 15.12. Mätning ##0012.
60+. Motorbanan går att förnimma svagt, men ger ej utslag på mätaren. E4.an dominerar och ger utslagen på mätare. Sedan är det vindbruset från de skyddande träden. Och därefter Morbanan ngn gång.
Bygdevägen 15.25. Mätning #0013.
55+ till 60. E4 och Vind och vindbrus i träden dominerar. Motorbanan dovt i bakgrunden till o från.
Uljeberg 20.35. Mätning #0014.
Vind fortfarande västlig men mojnat ngt. + 2 grader. Motorvägen mkt lite trafik (MelodifestivalTV). 50 till 52. Högre värden (ca 57) i början och mitt i mätning beroende på genomtrampning i skaren av kontrollanten. Motorbanan kan höras svagt men det går ej att urskilja värden, då vindbrus i träden och övrig vindpåverkan dominerar mätningen.
Uljeberg söndag 130303 kl 09.02. Mätning #0001.
Solsken från klar himmel. Vind NV över 5 m/s. + 1 grad. 12 bilar på banan av 14 kvar i tävlingen.
44 till 52. Motorbanan förnimms i fjärran. Vinden påverkar värdena mest. Vindkraftverket i NV propeller -swosch förnimms. Fågelkvitter.
Bygdevägen 09.15. Mätning #0002.
+ - 55. Hundarna är hemma. Motorbanan hörs från mitten på dragstripen samt från depåkurvan (ngt däckstjut) beroende på vind från NV som skär bort ljud från östra halvan av Banan. Vind sus i närbelägna träd. E4 lämnar starka ljudtryck från lastbilarnas däck. Vindbyar. Ett par hundskall i slutet av mätningen. Det går ej att urskilja värden från Motorbanan.
Bosgården 09.30. Mätning #0003.
Höga 50 och över 60. E4 har en torr och fin bana. Lastbilstrafiken dominerar. Ingen Motorbana hörs. Låga 50. Då ingen trafik eller ett fåtal personbilar passerar på E4 kan Motorbanan höras svagt vid bilarnas fgap ut på dragstripen.
Sammanfattning.
På grund av väderförhållandena, främst den starka vinden från V och NV, var detta ingen bra mätning. Det går inte att urskilja värden från Motorbanan. Bakgrundsnivåerna blir alldeles för höga och överröstar Motorbanan. På grund av detta gjordes heller ingen mätning dag 2 vid Drageststad, då detta bedömdes som prov utan värde.

Ragnar Segring 2013 03 06.


_________________
Fredrik SLC ...
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Fredrik - SLC




Här sen Nov 2002
Inlägg: 13401


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  07 Mar 2013 16:46     Citera

så ni som grejja er .... berätta gärna här exakt vad ni behövde göra för att lösa ljudproblematiken så fler kan ta till sig det.


_________________
Fredrik SLC ...
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Björn
Tystberga



Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Tipsa Facebook   Inlägg  07 Mar 2013 17:06     Citera

Skriver igen. Vi bytte däck från Hankook 2RS och då sjönk ljudet då lampan sluta blinka.

Ska tillägga att det kan vara att ljudet stämde i frekvens med något annat på bilen.
Senast ändrad av Björn, 11 Mar 2013 10:21, ändrad totalt 1 gång
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
König
Tumba



Här sen Jun 2012
Inlägg: 384



Tipsa Facebook   Inlägg  11 Mar 2013 09:30     Citera

Vi har nummer 9 och det var en nybyggd Peugeot 205 med MI16 motor.
Vi har 2 st Simons fullflödes dämpare 3" och slutligen en Biltema 3" dämpare bak.
Utblåset riktas rakt ut mot höger. Det är då 3" hela vägen.
Vi har ett öppet luftfilter innanför vänster strålkastare.
Vi kör med ett nytt set med Kumho 205/40*17.
Vi har även gjort fäste för att vid behov montera en till Biltema burk 3" men det behövdes ej.
MVH Erik


_________________
Erik König
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Allmänt banåkaforum
ljudrapportering från Mantorp Park Winterhell 2013
8258 besök totalt << Föreg. ämne | Nästa ämne >>