Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ 4 KLASSERS RIKSMÄSTERSKAP / Nu med reglemente utg.10! | << 1, 2, 3 ... , 11, 12, 13 >> 22 besök senaste veckan (58657 totalt) |
Om 17"-are är max kan jag inte delta eftersom mina bromsok är för stora.
18"- tummare klarar sig precis. Man kanske kan få dispance?? _________________ Lennart Pettersson "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi |
||||||||
Vad har du för storlek på bromsarna Lennart?
Håller på och letar själv, vill inte köra på 18" Har hittat lite alternativ, 330skivor med 6kolvs fram och 4kolvsbak som kanske kan gå på 17", får nog åka till nån säljare med hjulnav+fälg etc och prova innan. _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n |
||||||||
Jag har Stopp-teck 355 6-kolvsok fram och orginal bak. Funkar skitbra som kombo.
Snack med Rolf så du inte hamnar i samma soppa som honom. Hoppas det löser sig denna sommar. Finns representant för Stopp-teck i Sverige. _________________ Lennart Pettersson "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi |
||||||||
Jag är skyldig till motorplaceringsförslaget.
Syftet med fritt inom original motorrum var inte tvinga någon att flytta fram motorn bara för att någon hittar en kaross där motorn redan sitter långt bak eller det lätt att montera ny drivlina långt bak. Jag medveten om detta öppnar för slamkryparen med wankel "inträdd i växellådstunnel" på tex en 944:a. Min fundering var egentligen om det finns någon framhjuldriven bil som vid byte till annan framhjulsdrivlina trots originalplacering inte skulle uppfylla 100 mm kravet. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||||||
Jag tror att tex en Golf med Citroäng diesel inte skulle klara detta. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
nej. den skall vara original. säkerheten främst. gäller dock bara på förarsidan...om man sitter bakom bstolpe ...båda original. _________________ Matz Olli 0702-263604 Fluffen en gammal grön compact |
||||||||
Båda original? Fattar inte vad du menar med det? Om bilen kan köpas med plastdörr som originaltillbehör då. Dvs levereras från fabrik med plastdörrar. Då är det ok eller? _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||||
Min tolkning #1 om du har stolen så att den är bakom B-stolpen och det är en 4-dörrars kaross så skall även bakdörren vara original. #2 Då skall det vara dessa plastoriginaldörrar också Dvs, inga eftermarknadsdörrar eller hemmatillverkade. Obs min tolkning av regeln. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||||
Det står ju orginal. Då ska det ju vara orginal.....och inga nytillverkade i glas/kol-fiber. Tex Camaro har plastdörrar orginal.....finns inga plåt. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
den är riktig. _________________ Matz Olli 0702-263604 Fluffen en gammal grön compact |
||||||||
funderar faktiskt på att lägga till som en säkerhets detalj att dörren skall fyllas med PU-skum.
varför inte egentligen.. alla som vart på fel sida om en t-bone vet vad jag menar.. _________________ Matz Olli 0702-263604 Fluffen en gammal grön compact |
||||||||
Nej tack på den. Inte kul att försöka rikta en dörr full med PU under race _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||||
Fråga, får man modifiera insidan på originaldörren, dvs lätta bort plåt, ersätta original dörrinsida med annat typ aluplåt?
Rensa bort fönsterhissar och sånt är ju självklart ju men det andra? _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||||
_________________ Matz Olli 0702-263604 Fluffen en gammal grön compact |
||||||||
XX. KAROSSERI
Taklucka skall permanent spärras i låst läge. Alternativt gäller att på bil som har taklucka får eventuell balja och mekanism tas bort. Görs detta skall takluckan svetsas fast med erforderligt antal svetsar, minimum 3 längsgående svetsar om 40 mm på varje sida, totalt 12 st. Plåtlucka får ersättas med en slät stålplåt i minst samma tjocklek som original. Glaslucka får ersättas med en av stålplåt av minst samma tjocklek som taket i övrigt (rekommenderas). Plastlucka får behållas eller ersättas med plåt med minst samma tjocklek som taket i övrigt. Tak av plåt får ej ersättas av annat material (t.ex. plast eller kolfiber). Vindruta skall vara original eller i polykarbonat minimum 5 mm tjocklek, övriga rutor får utbytas mot polykarbonatrutor, min 3 mm tjocklek. Samtliga rutor skall vara väl genomsynliga. Karossens ursprungliga form och material skall bibehållas. Skärmbreddning är tillåten, max 7 cm breddning per sida utgående från bilens största bredd i sitt original utförande. Karossen skall vara riktad och målad innan tävling. Inga vassa kanter får finnas. Hål för kylning av bromsar får tas upp i karossen, men skall täckas med finmaskigt nät. Material i dörrar är fritt, men form skall överensstämma med original. Dörr på förarsidan skall dock vara original. Förardörr får på yttersidan av dörrspegeln beklädas med en demonterbar skiva av plast eller glasfiber, max tjocklek 2 mm. Är någon del av förarstolen på en fyradörrars bil mer än 100 mm bakom B-stolpen skall även bakre dörr vara original och öppningsbar. Extra invändiga låsanordningar (stroppar eller motsvarande) får finnas. Bakre dörr/ar får svetsas/limmas igen. All klädsel och utrustning på förardörrens insida får utbytas mot en skiva av ett icke brännbart material, inga vassa kanter får finnas på denna. Finns där risk för att föraren skulle kunna komma i kontakt med bakdörren, skall denna yta vara slät och inga vassa kanter får finnas. Användning av s.k. fönsternät är tillåtet under förutsättning att det monteras enligt SBF TR 5.20. Skärmar får ersättas med dito av annat material. Vid ej skruvade skärmar som ersätts av plastskärmar skall avståndet mellan fästelementen, genomgående skruvar eller popnitar, vara max 50 mm. Motorhuv och baklucka får ersättas av dito i annat material. Lufthål får upptas i motorhuven under förutsättning att de täcks av finmaskigt nät. Original huvlåssystem skall bortmonteras och ersättas av fyra stycken låsanordningar som kan öppnas utifrån, original gångjärn räknas som låsanordning. Stötfångare får borttagas under förutsättning att stötfångarfästena också bortmonteras och att eventuella hål täcks över med plåt eller galler. Helsvetsning av karossen är tillåten liksom förstärkningar under förutsättning att förstärkningen följer original form och är i kontakt med densamma. Bogseröglor skall finnas enligt SBF TR 5.10. Min 60 mm innerdiameter. Tolkning: Plastskärmar, -dörrar och -luckor. Det är tillåtet att använda: Plastdörrar på passagerarsidan. Plastskärmar, även om dessa i original är svetsade. För att ge någon vägledning gäller att den skärm som byts ut skall motsvara den som biltillverkaren säljer som motsvarande reservdel. Minst en remsa 5 cm bred av den gamla skärmen skall finnas kvar runt hela skärmfastsättningen t.ex. att fästa ersättningsskärmen i. _________________ Matz Olli 0702-263604 Fluffen en gammal grön compact |
||||||||
XX MOTOR PLACERING:
Motorns placering i motorrummet är helt fri så länge torpedvägg/mellanbräda ej modifieras utanför övrigt tillåtna punkter I detta reglemente., Vid icke original motor skall donator fordonets motorblock (med modifieringar endast enligt detta reglementes övriga motor regler) befinna sig minst 100mm framför hjulnavcentrum, när original motor/motorrum är framför bilens mitt i färdriktningen. Vid icke original motor skall donator fordonets motorblock (med modifieringar endast enligt detta reglementes övriga motor regler) befinna sig minst 100mm bakom hjulnavcentrum, när original motor/motorrum är bakom bilens mitt i färdriktningen. Mätmetod är stång/rör/profil som läggs på skärmarna och linjeras upp mot hjulnavcentrum därefter mäts motorblockets främsta del via representat såsom tex stål linjal eller dyl till stången I vågrätt och i längsled I bilens färdriktning. Syftet här är att man skall kunna använda den motor man önskar utan att detta övergår i att man får motorer som hamnar långt inne i kupén. Säkerhetsaspekten med havererande kopplingar och svänghjul har här varit starkt påverkande. Att bygga om bilen från tvärställd 2 eller 4-hjulsdriven ("sidewinder") till rak bakhjulsdriven ("inline")är tillåtet. Stor vikt på utförande av "nya" torped väggen map säkerhet och strukturell hållbarhet anmodas. kommentar här itråden: inga mittmotorbilar! _________________ Matz Olli 0702-263604 Fluffen en gammal grön compact |
||||||||
Sparade trådar/FAQ 4 KLASSERS RIKSMÄSTERSKAP / Nu med reglemente utg.10! | << 1, 2, 3 ... , 11, 12, 13 >> 22 besök senaste veckan (58657 totalt) |