Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
4 KLASSERS RIKSMÄSTERSKAP / Nu med reglemente utg.10!
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13
5 besök senaste veckan (58640 totalt)
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860


Trådstartare
utgåva 10 finns i första inlägget

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860


Trådstartare
steffe skrev:
Fråga, får man modifiera insidan på originaldörren, dvs lätta bort plåt, ersätta original dörrinsida med annat typ aluplåt?
Rensa bort fönsterhissar och sånt är ju självklart ju men det andra?


lade ut kaross avdelningen, men givetvis har du gjort en korrekt analys thumbs up

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9851

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Matz olli skrev:
XX MOTOR PLACERING:

Motorns placering i motorrummet är helt fri så länge torpedvägg/mellanbräda ej modifieras utanför övrigt tillåtna punkter I detta reglemente.,

Vid icke original motor skall donator fordonets motorblock (med modifieringar endast enligt detta reglementes övriga motor regler) befinna sig minst 100mm framför hjulnavcentrum, när original motor/motorrum är framför bilens mitt i färdriktningen. 

Vid icke original motor skall donator fordonets motorblock (med modifieringar endast enligt detta reglementes övriga motor regler) befinna sig minst 100mm bakom hjulnavcentrum, när original motor/motorrum är bakom bilens mitt i färdriktningen. 

Mätmetod är stång/rör/profil som läggs på skärmarna och linjeras upp mot hjulnavcentrum därefter mäts motorblockets främsta del via representat såsom tex stål linjal eller dyl till stången I vågrätt och i längsled I bilens färdriktning.


Syftet här är att man skall kunna använda den motor man önskar utan att detta övergår i att man får motorer som hamnar långt inne i kupén. Säkerhetsaspekten med havererande kopplingar och svänghjul har här varit starkt påverkande.


Att bygga om bilen från tvärställd 2 eller 4-hjulsdriven ("sidewinder") till rak bakhjulsdriven ("inline")är tillåtet.
Stor vikt på utförande av "nya" torped väggen map säkerhet och strukturell hållbarhet anmodas.


kommentar här itråden: inga mittmotorbilar!


Men svansmotorbilar ok?

Av vilket skäl ska mittmotorbilar exkluderas?

Finns ju ett antal intressanta bilar som klassar in som 2+2.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Matz olli skrev:
steffe skrev:
Fråga, får man modifiera insidan på originaldörren, dvs lätta bort plåt, ersätta original dörrinsida med annat typ aluplåt?
Rensa bort fönsterhissar och sånt är ju självklart ju men det andra?


lade ut kaross avdelningen, men givetvis har du gjort en korrekt analys thumbs up


Dörr på förarsidan skall dock vara original. Förardörr får på yttersidan av dörrspegeln beklädas med en demonterbar skiva av plast eller glasfiber, max tjocklek 2 mm.

Extra invändiga låsanordningar (stroppar eller motsvarande) får finnas. Flexibla alltså, och möjliggöra öppning från utsidan av funktionär

All klädsel och utrustning på förardörrens insida får utbytas mot en skiva av ett icke brännbart material, inga vassa kanter får finnas på denna. Dvs, jag kan rensa bort plåt etc i dörrinsidan men måste behålla eventuella krockskydd

Bättre att misstolka nu än senare på plats på race

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860


Trådstartare
steffe skrev:
Matz olli skrev:
steffe skrev:
Fråga, får man modifiera insidan på originaldörren, dvs lätta bort plåt, ersätta original dörrinsida med annat typ aluplåt?
Rensa bort fönsterhissar och sånt är ju självklart ju men det andra?


lade ut kaross avdelningen, men givetvis har du gjort en korrekt analys thumbs up


Dörr på förarsidan skall dock vara original. Förardörr får på yttersidan av dörrspegeln beklädas med en demonterbar skiva av plast eller glasfiber, max tjocklek 2 mm.

Extra invändiga låsanordningar (stroppar eller motsvarande) får finnas. Flexibla alltså, och möjliggöra öppning från utsidan av funktionär

All klädsel och utrustning på förardörrens insida får utbytas mot en skiva av ett icke brännbart material, inga vassa kanter får finnas på denna. Dvs, jag kan rensa bort plåt etc i dörrinsidan men måste behålla eventuella krockskydd

Bättre att misstolka nu än senare på plats på race


ahhh ser inte skogen för alla trän..fixar.. ingen plast om det inte är rep av en original plast dörr. typ:

Dörr på förarsidan skall dock vara original, det är givetvis tillåtet att reparera en dörr med sitt ursprungs material tex dörrspegel som behöver bytas ut.
All klädsel och skruvad/clipsad utrustning på förardörrens insida får utbytas mot en skiva av ett icke brännbart material, inga vassa kanter får finnas på denna.

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9851

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Matz olli skrev:
XX MOTOR PLACERING:

Motorns placering i motorrummet är helt fri så länge torpedvägg/mellanbräda ej modifieras utanför övrigt tillåtna punkter I detta reglemente.,

Vid icke original motor skall donator fordonets motorblock (med modifieringar endast enligt detta reglementes övriga motor regler) befinna sig minst 100mm framför hjulnavcentrum, när original motor/motorrum är framför bilens mitt i färdriktningen. 

Vid icke original motor skall donator fordonets motorblock (med modifieringar endast enligt detta reglementes övriga motor regler) befinna sig minst 100mm bakom hjulnavcentrum, när original motor/motorrum är bakom bilens mitt i färdriktningen. 

Mätmetod är stång/rör/profil som läggs på skärmarna och linjeras upp mot hjulnavcentrum därefter mäts motorblockets främsta del via representat såsom tex stål linjal eller dyl till stången I vågrätt och i längsled I bilens färdriktning.


Syftet här är att man skall kunna använda den motor man önskar utan att detta övergår i att man får motorer som hamnar långt inne i kupén. Säkerhetsaspekten med havererande kopplingar och svänghjul har här varit starkt påverkande.


Att bygga om bilen från tvärställd 2 eller 4-hjulsdriven ("sidewinder") till rak bakhjulsdriven ("inline")är tillåtet.
Stor vikt på utförande av "nya" torped väggen map säkerhet och strukturell hållbarhet anmodas.




Vi har gett dig ett antal olika förslag på hur motorplaceringsregeln kan vara utformad.

I denna text tolkar jag det som att om jag trimmar motorn, så ska hela motorn hamna minst 100mm framför navcentrum!

Att andemeningen som det var tänkt är en annan ska inte kunna misstolkas...

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860


Trådstartare
Dude skrev:
Matz olli skrev:
XX MOTOR PLACERING:

Motorns placering i motorrummet är helt fri så länge torpedvägg/mellanbräda ej modifieras utanför övrigt tillåtna punkter I detta reglemente.,

Vid icke original motor skall donator fordonets motorblock (med modifieringar endast enligt detta reglementes övriga motor regler) befinna sig minst 100mm framför hjulnavcentrum, när original motor/motorrum är framför bilens mitt i färdriktningen. 

Vid icke original motor skall donator fordonets motorblock (med modifieringar endast enligt detta reglementes övriga motor regler) befinna sig minst 100mm bakom hjulnavcentrum, när original motor/motorrum är bakom bilens mitt i färdriktningen. 

Mätmetod är stång/rör/profil som läggs på skärmarna och linjeras upp mot hjulnavcentrum därefter mäts motorblockets främsta del via representat såsom tex stål linjal eller dyl till stången I vågrätt och i längsled I bilens färdriktning.


Syftet här är att man skall kunna använda den motor man önskar utan att detta övergår i att man får motorer som hamnar långt inne i kupén. Säkerhetsaspekten med havererande kopplingar och svänghjul har här varit starkt påverkande.


Att bygga om bilen från tvärställd 2 eller 4-hjulsdriven ("sidewinder") till rak bakhjulsdriven ("inline")är tillåtet.
Stor vikt på utförande av "nya" torped väggen map säkerhet och strukturell hållbarhet anmodas.


kommentar här itråden: inga mittmotorbilar!


Men svansmotorbilar ok?

Av vilket skäl ska mittmotorbilar exkluderas?

Finns ju ett antal intressanta bilar som klassar in som 2+2.


då sitter motorn där den satt...original motorplacering är ok.... dvs välj en 2+2 mittmotorbil...fine... men bygga om till mittmotor NOT.

däremot är det bara att trimma på... men då bara på den maskin som stämmer med motorreglerna.. typ original eller i karosstypen.. du får alltså inte peta i en honda motor i en lotus 2+2

kombo motorregler å placering borde funka... nu är snart jag lost

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9851

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Matz olli skrev:
Dude skrev:
Matz olli skrev:
XX MOTOR PLACERING:

Motorns placering i motorrummet är helt fri så länge torpedvägg/mellanbräda ej modifieras utanför övrigt tillåtna punkter I detta reglemente.,

Vid icke original motor skall donator fordonets motorblock (med modifieringar endast enligt detta reglementes övriga motor regler) befinna sig minst 100mm framför hjulnavcentrum, när original motor/motorrum är framför bilens mitt i färdriktningen. 

Vid icke original motor skall donator fordonets motorblock (med modifieringar endast enligt detta reglementes övriga motor regler) befinna sig minst 100mm bakom hjulnavcentrum, när original motor/motorrum är bakom bilens mitt i färdriktningen. 

Mätmetod är stång/rör/profil som läggs på skärmarna och linjeras upp mot hjulnavcentrum därefter mäts motorblockets främsta del via representat såsom tex stål linjal eller dyl till stången I vågrätt och i längsled I bilens färdriktning.


Syftet här är att man skall kunna använda den motor man önskar utan att detta övergår i att man får motorer som hamnar långt inne i kupén. Säkerhetsaspekten med havererande kopplingar och svänghjul har här varit starkt påverkande.


Att bygga om bilen från tvärställd 2 eller 4-hjulsdriven ("sidewinder") till rak bakhjulsdriven ("inline")är tillåtet.
Stor vikt på utförande av "nya" torped väggen map säkerhet och strukturell hållbarhet anmodas.


kommentar här itråden: inga mittmotorbilar!


Men svansmotorbilar ok?

Av vilket skäl ska mittmotorbilar exkluderas?

Finns ju ett antal intressanta bilar som klassar in som 2+2.


då sitter motorn där den satt...original motorplacering är ok.... dvs välj en 2+2 mittmotorbil...fine... men bygga om till mittmotor NOT.

däremot är det bara att trimma på... men då bara på den maskin som stämmer med motorreglerna.. typ original eller i karosstypen.. du får alltså inte peta i en honda motor i en lotus 2+2


Nu gör du det ännu rörigare?

Motortyp och fabrikat är ju fritt att byta i bilarna, så länge den följer reglementet.
Vill jag sätta en Yamahamotor i en fiat 126, så är det ok enl detta.

Så varför skulle en Hondamotor (Bil el MC) i en mittmotorvariant typ Lotus Evora vara reglementsvidrigt?

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860


Trådstartare
jag formulerade mig dåligt sorry det är ok att sätta i annan motor i en 2+2 mittmotorbil...

frågan är ju dock om det håller med mittmotorbilar i denna klass alls...

förstår hur du tänker... men jag vill ha en breeeed klass... å blir det för bra med mittmotor vs front/svans då faller korthuset.

jag tror jag måste göra dig besviken på denna punkt...är jag rädd...

kanske helt sonika förbjuda mittmotorbilar oavsett om de är 2+2 eller inte..det kan nog vara det som ̈́är bäst i det stora perspektivet..

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Matz olli skrev:
jag formulerade mig dåligt sorry det är ok att sätta i annan motor i en 2+2 mittmotorbil...

frågan är ju dock om det håller med mittmotorbilar i denna klass alls...

förstår hur du tänker... men jag vill ha en breeeed klass... å blir det för bra med mittmotor vs front/svans då faller korthuset.

jag tror jag måste göra dig besviken på denna punkt...är jag rädd...

kanske helt sonika förbjuda mittmotorbilar oavsett om de är 2+2 eller inte..det kan nog vara det som ̈́är bäst i det stora perspektivet..


OM det blir tävling av det här och OM det blir hög status av det här.... då kommer reglementet utnyttjas helt och hållet..... och en mittmotorbil har klara fördelar i det om det är ett fritt reglemente med motorbyten osv.... bättre viktfördelning, lägre cw osv osv..... och om det visar sig att någon bilvariant är överlägsen så tappar dom andra intresset eller så blir det entypsklass av det......

vänd på det istället..... vad är det för sorts bilar man vill ha med och vad ska kostnadsläget ligga på.....och vad ska prestandan ligga på...... och vem ska köra och var?

med dom svaren är det enklare att göra ett bra reglemente....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Igen om dörrar. Vadå - det är oket att byta ytter skinnet från plåt till plast och såga bort allt invändigt...men inte okej att köra plastdörr? Så ramen på dörren skall vara stål men resten får bytas? På äldre bilar som inte direkt har nåt krockskydd i dörren (vill minnas att tex Ascona och Escort inte har nån direkt balk) så är "vinsten" att man får ordentliga gångjärn basically. Men å andra sidan står det ju ingenstans att man inte får byta gångjärn från tunga järngrejjer till smutta alu pryttlar.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860


Trådstartare
SevenEight skrev:
Igen om dörrar. Vadå - det är oket att byta ytter skinnet från plåt till plast och såga bort allt invändigt...men inte okej att köra plastdörr? Så ramen på dörren skall vara stål men resten får bytas? På äldre bilar som inte direkt har nåt krockskydd i dörren (vill minnas att tex Ascona och Escort inte har nån direkt balk) så är "vinsten" att man får ordentliga gångjärn basically. Men å andra sidan står det ju ingenstans att man inte får byta gångjärn från tunga järngrejjer till smutta alu pryttlar.


Dörr på förarsidan skall dock vara original, det är givetvis tillåtet att reparera en dörr med sitt ursprungs material tex dörrspegel som behöver bytas ut.
All klädsel och skruvad/clipsad utrustning på förardörrens insida får utbytas mot en skiva av ett icke brännbart material, inga vassa kanter får finnas på denna.


det vill säga inte kapa och inte ta bort sidokollisons skydd om sådant finnes.

se tidigare i tråden

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860


Trådstartare
Fredrik - SLC skrev:
Matz olli skrev:
jag formulerade mig dåligt sorry det är ok att sätta i annan motor i en 2+2 mittmotorbil...

frågan är ju dock om det håller med mittmotorbilar i denna klass alls...

förstår hur du tänker... men jag vill ha en breeeed klass... å blir det för bra med mittmotor vs front/svans då faller korthuset.

jag tror jag måste göra dig besviken på denna punkt...är jag rädd...

kanske helt sonika förbjuda mittmotorbilar oavsett om de är 2+2 eller inte..det kan nog vara det som ̈́är bäst i det stora perspektivet..


OM det blir tävling av det här och OM det blir hög status av det här.... då kommer reglementet utnyttjas helt och hållet..... och en mittmotorbil har klara fördelar i det om det är ett fritt reglemente med motorbyten osv.... bättre viktfördelning, lägre cw osv osv..... och om det visar sig att någon bilvariant är överlägsen så tappar dom andra intresset eller så blir det entypsklass av det......

vänd på det istället..... vad är det för sorts bilar man vill ha med och vad ska kostnadsläget ligga på.....och vad ska prestandan ligga på...... och vem ska köra och var?

med dom svaren är det enklare att göra ett bra reglemente....


tror att det blir inga mittmotor bilar alls... det är nog det enda raka att göra.. annars blir det en sportvagnsklass för 2+2 mittmotor bilar...det konceptet går ju alltid med samma slant och energi som du lägger på motsvarande frontmotorbil,,att få till så bra att det blir fel... eller hur??

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860


Trådstartare
nytt försök..tror jag fått med det mesta nu... kommer med i utgåva 11..om ett par dar

fönsternät flyttat till säkerhets avdelning..obligatoriskt...


XX. KAROSSERI
Taklucka skall permanent spärras i låst läge.
Alternativt gäller att på bil som har taklucka får eventuell balja och mekanism tas bort. Görs detta skall takluckan svetsas fast med erforderligt antal svetsar, minimum 3 längsgående svetsar om 40 mm på varje sida, totalt 12 st.

Plåtlucka får ersättas med en slät stålplåt i minst samma tjocklek som original.
Glaslucka får ersättas med en av stålplåt av minst samma tjocklek som taket i övrigt (rekommenderas).

Plastlucka får behållas eller ersättas med plåt med minst samma tjocklek som taket i övrigt.
Tak av plåt får ej ersättas av annat material (t.ex. plast eller kolfiber).
Vindruta skall vara original eller i polykarbonat minimum 5 mm tjocklek, övriga rutor får utbytas mot polykarbonatrutor, min 3 mm tjocklek. Samtliga rutor skall vara väl genomsynliga.

Karossens ursprungliga form och material skall bibehållas.
Skärmbreddning är tillåten, max 7 cm breddning per sida utgående från bilens största bredd I sitt original utförande.

Karossen skall vara riktad och målad innan tävling. Inga vassa kanter får finnas.
Hål för kylning av bromsar får tas upp i karossen, men skall täckas med finmaskigt nät.




Material i dörrar är fritt, men form skall överensstämma med original.

Dörr på förarsidan skall dock vara original, det är givetvis tillåtet att reparera en dörr med sitt ursprungs material tex dörrspegel som behöver bytas ut. 

All klädsel och skruvad/clipsad utrustning på förardörrens insida får utbytas mot en skiva av ett icke brännbart material, inga vassa kanter får finnas på denna.

Är någon del av förarstolen på en fyradörrars bil mer än 100 mm bakom B-stolpen skall även bakre dörr vara original enligt ovan och öppningsbar. Finns där risk för att föraren skulle kunna komma i kontakt med bakdörren skall denna motsvara framdörren. Se ovan.

Extra invändiga låsanordningar (stroppar eller motsvarande) får finnas.

Bakre dörr/ar får svetsas/limmas igen. Se ovan för villkor m.a.p på detta.

Finns där risk för att föraren skulle kunna komma i kontakt med bakdörren, skall denna yta vara slät och inga vassa kanter får finnas.

Skärmar får ersättas med dito av annat material. Vid ej skruvade skärmar som ersätts av plastskärmar skall avståndet mellan fästelementen, genomgående skruvar eller popnitar vara mellan 40-80mm.

Motorhuv och baklucka får ersättas av dito i annat material.
Lufthål får upptas i motorhuven under förutsättning att de täcks av finmaskigt nät.

Original huvlåssystem skall bortmonteras och ersättas av fyra stycken låsanordningar som kan öppnas utifrån, original gångjärn räknas som låsanordning.

Stötfångare får borttagas under förutsättning att stötfångarfästena också bortmonteras och att eventuella hål täcks över med plåt eller galler.

Helsvetsning av karossen är tillåten liksom förstärkningar under förutsättning att förstärkningen följer original form och är i kontakt med densamma.

Bogseröglor skall finnas enligt SBF TR 5.10. Min 60 mm innerdiameter.


Tolkning:
Plastskärmar, -dörrar och -luckor.
Det är tillåtet att använda:
Plastdörrar på passagerarsidan.
Plastskärmar, även om dessa i original är svetsade.
För att ge någon vägledning gäller att den skärm som byts ut skall motsvara den som biltillverkaren säljer som motsvarande reservdel. Minst en remsa 5 cm bred av den gamla skärmen skall finnas kvar runt hela skärmfastsättningen t.ex. att fästa ersättningsskärmen i.

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare

Flyttade tråden till forumet "Fokuserade & organiserade diskussioner" eftersom den här tråden är ett superexempel på just det thumbs up thumbs up thumbs up

Det är ett jättejobb (sa jag kamikazeuppdrag ;-) att göra det här men jag tror faktiskt benhårt på att det ger fördelar att samla ihop ett "paraply-reglemente" där vissa serier kan samsas. Kanske inte ger stora publiktävlingar bara sådär men tveklöst en fördel för racingsverige. Kanon med all feedback som Matz får försöka bearbeta och försöka använda på olika sätt.

_________________
Magnus Thomé
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860


Trådstartare
Tackar å bugar.

Hoppas att detta leder till ett samarbete mellan de olika aktörerna.

Mvh matz

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
berlina
Ringarum
Här sen Okt 2009
Inlägg: 113



Vilken del i reglementen är det som är svårast att få till ? Jag antar att säkerheten som klassade burar redan finns i samtliga seriösa bilar ? skulle det vara vem som kommer med flest hk per kg som skiljer den sämsta mot den bästa ?
Är det krav på hansskydd i alla klasser ?
Åker alla klasser på samma villkor i däck? hur löser man gatdäck/r-däck ?

_________________
Mikael Brandstedt
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860


Trådstartare
hej har varit i verkstan några dar..

mikael! detta är ett seriöst försök att länka ihop de klasser som finns idag.. så jag ber om ursäkt för att det inte finns färdigt däcks reglemente ännu..men läs pdf på sidan 1 första inlägg till att börja med..
mvh matz

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
Sparade trådar/FAQ
4 KLASSERS RIKSMÄSTERSKAP / Nu med reglemente utg.10!
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13
5 besök senaste veckan (58640 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande