Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Helgresa till Nürbrgring
2093 besök totalt
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465


Trådstartare
Så. Ringenresan är över. Här kommer en film om resan.



För er som inte orkar se hela filmen eller bara vill ha mer, så kommer lite text och bilder från resan också.

Det började på Skavsta. Vi var där lite tidigt och fick vänta ett tag, men tiden gick rätt fort ändå.

Väl i luften så var förväntingarna höga. Här började det gå upp för oss att vi faktiskt skulle till Ringen. Landningen gick bra och vi började tysklandsvistelsen med att hyra bil. En Seat Ibiza 1.2 FR blev det. En trevlig bil. Lite kort register, men ändå bra punch runt 4k RPM. Lite stötigt chassi, kanske.




Sedan styrde vi kosan mot Mosel. Enligt Google Maps ska det väl gå fortare att ta Autobahn, men att köra via Mosel skulle kännas trevligare. Vi siktade på att äta lunch i Cochem och det passade rätt bra även tidsmässigt. Väl i Cochem insåg vi att Elli's Schnitzel-Haus passade våra plånböcker bäst, så vi traskade in och åt där.





Nu var det dags att åka mot vårt resmål, Nürburgring.
Vi kom till Gästezimmer Nett vid 15 och "checkade in".
Eftersom det var VLN-helg så var det träning på fredageftermiddagen, och den ville vi ju se. Vi åkte till Aremberg och kollade.



På kvällen käkade vi på Lindenhof. Det fick bli den klassiska Grillhaxen. Mums!

Andra dagen på resan var till stor del dedikerad till VLN.
Vi åkte till depån och köpte biljtter så vi kom in. Rätt kul att man kan komma in och se så mycket. thumbs up





Efter starten så begav vi oss till Karusellen för att se hur det ser ut där. Vi parkerade på vanliga stället ovanför Herschbroich och började knalla. Det är en bit, och rätt mycket uppför.





Efter att vi promenerat runt och sett VLN-racingen så mötte vi upp med Dave. En ringenräv som vi lyckats kontakta via en annan rejsaian.




Han skjutsade runt oss några varv i sin E36-Compact. Jättejuste. Skönt att få känna på banan lite innan man ska köra.

Efter Touristenfahrten så åkte vi till Pistenklause för att äta middag.
Blev kött-på-sten. Mer mums!



Dag 3.

Nu började det bli på riktigt. Idag var det vi skulle köra Swift!
Ögonblicket vi väntat på var här. Eller inte riktigt än. Vi var ju tvunga att gå upp gristidigt.



Vi åkte bort till Rent4Ring för att bli briefade och få bilen.
Nu var det mer på riktigt. Vi hade sex varv på oss. Vi åkte först ett varv med Dave för att se hur förhållandena var. Helt okej men med några fuktiga partier.



Vi körde ut och redan nu hade den mesta fukten försvunnit. Vi tog fyra snabba varv eftersom vi tänkte att det skulle bli mer och mer trafik. Efter det fjärde varvet hände en olycka och vi fick vänta på att banan skulle öppna för att köra våra sista varv. Den öppnade efter någon timme och vi körde våra två sista varv.



09:00.5 lyckades Emil köra. Jag fick nöja mig med att komma ned mot 09:10. Hade lite mer trafik och större mentala spärrar. Nåja, helt okej för att vara andra gången. Och framför allt hade jag skitkul!

På sista varvet var det ytterligare en olycka, och påfarten var stängd när vi kom in.
Vi åkte tillbaka till R4R och lämnade tillbaka bilen.



På eftermiddagen var det rätt mycket tid som gick bort i olyckor.
Vi hade ju kört våra varv, men trist för alla andra.
När banan väl var öppen fick vi några varv var med Dave i hans K20-Lotus i alla fall.
Skitkul det med. Den går bra hans Elise! thumbs up



På kvällen gick vi tillbaka till Pistenklause.
Det var dags att summera helgen och dricka öl. Och det gjorde vi.

_________________
Citera
Emil Sällberg
Stockholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 158



Roligt hade vi! Först och främst så måste jag säga att jag verkligen blev imponerad av Swiften. Kändes riktigt bra, ungefär som jag önskar att min Clio skulle kännas. En väldigt lagom bil för denna resa, inte för dyr att hyra och inte för mycket effekt så att man gör bort sig fullständigt. Likaså Rent4Ring thumbs up, utmärkt upplägg med en lagom dos av förmaningar innan man får ge sig ut och köra.

Så störande det kan vara att ha en halvsekund på fel ställe. Det är ju alltid samma historia. Varvet var inte så snyggt och rent som jag önskat med en del missar och småryck. Det är annars lätt att glömma att man är ny på Ringen med nu hela fem varv under bältet och trots att man känner att man hittar runt hyfsat så kan man nog göra bort sig lätt. Men man har ju en anledning till att åka tillbaka i alla fall.

Det var väldigt hjälpsamt att få lite guidning av Dave. Att ha någon som varit med en del runt Ringen att prata med och få tips av var nyttigt. Att få åka med några varv i både BMW och Lotus var också kul, ju mer bantid desto bättre.

Kul också att få se lite VLN. Inga 95 dB där inte. Likaså den kontrollerade anarkin som rådde i depån var kul att uppleva. Många visselpipor måste slitas ut varje VLN-race. Att få vara i depån och på griden till precis innan formationsvarvet börjar skulle ju knappast hända på STCC.

Sammanfattningsvis så är det ju bara att konstatera att man måste återvända, hellre förr än senare. Får ta några månader på nudlar så får jag se sen...
Citera
Nürburgring
Helgresa till Nürbrgring
2093 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande