Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
5094 besök totalt |
WTCC 2013
WTCC drar igång till helgen på Monza. Startlista: 1 - Rob Huff - GBR - Münnich Motorsport - SEAT León WTCC 3 - Gabriele Tarquini - ITA - Honda Racing Team JAS - Honda Civic Super 2000 TC 5 - Norbert Michelisz - HUN - Zengo Motorsport - Honda Civic Super 2000 TC 6 - Franz Engstler* - GER - Liqui Moly Team Engstler - BMW 320 TC 7 - Charles Ng* - HKG - Liqui Moly Team Engstler - BMW 320 TC 9 - Alex MacDowall* - GBR - bamboo-engineering - Chevrolet Cruze 1.6T 10 - James Thompson - GBR - LADA Sport Lukoil - Lada Granta 11 - Aleksei Dudukalo - RUS - LADA Sport Lukoil - Lada Granta 12 - Yvan Muller - FRA - RML - Chevrolet Cruze 1.6T 13 - Jean-Philippe Dayraut* - FRA - ANOME - BMW 320 TC 14 - James Nash* - GBR - bamboo-engineering - Chevrolet Cruze 1.6T 15 - Tom Coronel - NED - ROAL Motorsport - BMW 320 TC 17 - Michel Nykjaer* - DEN - Nika Racing - Chevrolet Cruze 1.6T 18 - Tiago Monteiro - POR - Honda Racing Team JAS - Honda Civic Super 2000 TC 19 - Fernando Monje* - SPN - Campos Racing - SEAT León WTCC 20 - Hugo Valente* - SPN - Campos Racing - SEAT León WTCC 22 - Tom Boardman* - GBR - Special Tuning Racing - SEAT León WTCC 23 - Tom Chilton - GBR - RML - Chevrolet Cruze 1.6T 25 - Mehdi Bennani* - MOR - Proteam Racing - BMW 320 TC 26 - Stefano D'Aste* - ITA - PB Racing - BMW 320 TC 37 - Rene Münnich* - GER - Münnich Motorsport - SEAT León WTCC 38 - Marc Basseng - GER - Münnich Motorsport - SEAT León WTCC 55 - Darryl O'Young* - HKG - ROAL Motorsport - BMW 320 TC 73 - Fredy Barth* - SUI - Wiechers-Sport - BMW 320 TC 74 - Pepe Oriola - SPN - Tuenti Racing Team - SEAT León WTCC http://www.touringcartimes.com/2013/ Undrar om teamen har vinterdäck med sig till Monza? Långnabb, kanske? ![]() Svenskintresset är teamet NIKA Racing med dansken Nykjaer vid ratten. _________________ Linus Pettersson Svenska Wankelregistret |
||||
Ja, nu blir det ju inget blått Cheva-tåg i år. Honda samt RML kommer vara vassa, sen har vi en drös "dark horses"
![]() Blir säkert svårt för många (speciellt de som kör BMW) att få upp någon däckstemperatur på Monza i helgen. Verkar bli kallt! Kan ju i samma tråd flika in ETCC, som också har premiär i helgen. 36 bilar till start, varav 17 i S2000-klassen ![]() ![]() _________________ Linus Pettersson Svenska Wankelregistret |
||||
Vad sägs om de nya reglementets bilar.
Jag som tyckte WTCC var på rätt väg efter att ha valt 1,6T-motorerna. Men helt plödsligt skulle de förbjuda alla IKKE nybygda bilar , som tur var slopades det. Men nu verkar de vara inne på ett mixat reglemente liksom 2 klasser. Nån fler som känner att de nu verkar vara på väg fel även där? _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
Mer pulver, mer grepp och mer aerodynamik. Visst, det låter fränt och filmerna från när Citroen testar sin 2014-bil är lite småfränt. Men har dessa saker någonsin genererat bra och tät racing? DTM? Näpp. STCC/TCTA/TTA/ADHD eller vad det nu heter? Verkligen inte. Aerodynamiken i dagens WTCC-bilar är lagom, det ger bra racing och det går att slipstreama. WTCC skulle ha gått mot NGTC-liknande regler (är någon besviken på omkörningsmöjligheterna och mångfalden av bilar i BTCC? Nä, just det).
2014 kan nog bli en Citroen walkover med både Yvan Muller och Loeb i samma team. Citroen har ju sin bil klar redan och testar för fullt. Sen kommer vi nog tappa några team som kör BMW idag, för någon ny BMW får vi inte se i WTCC. 2014 kan tyvärr bli ytterligare ett mellanår. WTCC är mästerskapet som sedan starten 2005 har varit lovande, men aldrig blommat ut. Har väl som mest varit 4 biltillverkare som satsat officiellt samtidigt. Tveksamt till att de nya reglerna med dyrare och snabbare bilar ska vända den trenden, åtminstone inte i dagens ekonomiska klimat för tillverkarna ![]() _________________ Linus Pettersson Svenska Wankelregistret |
||||
Så mycket DTM-tendens är det inte i bilarna. Super 2000 har alltid varit helt okej men lite för mjäkigt jämfört med Super Touring så alla försök att tuffa till det lite välkomnar jag. Sedan får vi se hur slutresultatet blir, skärmbreddare har jag aldrig varit särskilt glad i men det dras ju även BTCC med. Ser man till utsidan tycker jag de här bilarna ser mer NGTC-aktiga än DTM-aktiga ut. Hoppas bara de låter bättre.
_________________ Jimmy Magnusson |
||||
Re:
Ja jag ska ju inte döma ut 2014-reglerna innan första racet ens körts. Jag jämför inte nya Super 2000 med DTM, utan anger det som exempel på hur racingen påverkas med bilar som har mer aerodynamik. Dagens DTM såg lovande ut inför de införde de nya bilarna härom året, men nu är man tillbaka med en massa flärpar etc. T.o.m. DTM-bilar ser ut att gå tungt i luften pga. storleken på vingarna och då har dom ändå mycket pulver att köra med. Är rädd för att samma utveckling ska ske i WTCC, för vidare bra racing med mycket omkörningar genererar det då inte när bilarna är känsligare än en Ming-vas och har stora vingar och splitters m.m. Håller med om att WTCC-bilar låter bättre än NGTC. Förhoppningsvis kan länderna enas i ett någotsånär enhetligt reglemente framöver så det kan ske lite utbyte. Nya WTCC 2014 skulle kanske kunna bli ett slags modernt super touring eller motsvarande, med allt vad det innebär (fjolårsbilar hamnar i nationella mästerskap, större kundkrets för tillverkare så t.ex. BMW m.fl. ser ekonomi i att gå in igen)? Min dröm är ju att se typ FIA GT3 fast med touringbilar (och utan dispens-soppan Balance Of Performance som GT3 bygger på). Ett Blancpain-mästerskap med en sisådär 50 touringbilar från en herrans massa länder ![]() _________________ Linus Pettersson Svenska Wankelregistret |
||||
Känns som att förhållandet mellan aero och motoreffekt kommer vara ungefär detsamma som nuvarande reglemente? Med reservation för att jag bara är sofförare så tror jag inte man ska dra för stora paralleller till DTM.
Av det lilla jag sett så tror jag faktiskt det nya reglementet kan bli riktigt bra! Däremot håller jag absolut med om att det hade varit otroligt roligt om det utvecklades till en TC version av Blancpain minus BoP-soppan, vilken dröm! _________________ Pet ter Uhlin |
||||
Re:
Sofförare = samma här! ![]() Om vi släpper DTM-liknelsen då. Tänk istället de sista åren med super touring. Det var ju ingen omkörningsfest direkt med alltför avancerade splitters och vingar, och när hjulhusen började bli uppskurna för allt större hjul så räckte det med att konkurrenterna tittade på framhjulen så var styrstag m.m. av. Det ser man tendenser av redan idag. Fråga t.ex. Rob Huff hur robust han tycker att framvagnen på en SEAT Leon WTCC är ![]() Man kan ju tycka att en produktionsbaserad touringbil bör vara billigare än en GT3-bil, men jag är tveksam till att så är fallet? Ganska knepigt att en Chevrolet Cruze 1,6T ska kosta mer än en Mercedes SLS GT3... Men kunde man få in lite folk med plånböcker av storleken som finns i GT-sammanhang (därav kanske 2 förare eller fler i bilarna och längre lopp) och att touringbilsvärlden fick en egen Stephane Ratel/SRO så borde det vara fullt realistiskt? WTCC's starke man Marcello Lotti har ju inte lyckats sälja in konceptet så som det var tänkt. Japanska JTCC-serien blev ju aldrig av och England gick en egen väg för att nämna några exempel. SRO har ju lyckats se till att väldigt många länder runt om i världen tävlar med i huvudsak GT3-bilar, men även GT2 och GT4 ![]() _________________ Linus Pettersson Svenska Wankelregistret |
||||
Re:
En stor anledning till att GT3 i allmänhet och Blancpain i synnerhet har blivit så populärt tror jag är Pro-Am upplägget, det är (relativt) enkelt för team att bekosta sin attack mot totalsegrar genom att samtidigt ha betalande förare i Am eller gentleman klasserna. Jag tycker egentligen inte att förarklassning hör hemma i världsmästerskap men det kanske kan vara ett nödvändigt ont? _________________ Pet ter Uhlin |
||||
Volvo återvänder till WTCC (endast en tävling, Shanghai) med Björk:
http://www.automotorsport.se/artikla _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
5094 besök totalt |