Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Lättning av BMW E39 som ska åka bana (upp 3/4)
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (16122 totalt)
Kapten Sjövild

Här sen Mar 2013
Inlägg: 15


Trådstartare
Hej!

Ny här både på forumet och på ämnet bankörning så min nivå kanske inte är i klass med alla andras här, men någonstans ska man ju börja!

Jag håller på med en E39 som jag tänkt testa på att köra lite bana med. Detta är dock en tung bil... Jag har läst på en del vad man kan ta bort och byta ut osv, men tänkt börja med det som är gratis; lättning!

Min fråga är om det bara är att sätta vinkelslipen och ta bort mesta möjliga material i dörrar, bagagelucka, "skiljevägg" mellan bagageutrymme / baksäte och motorhuv, eller ska man tänkta till både en och två gånger innan man ger sig på det? Punkter som jag kommer på som jag inte vet hur de påverkas:

* Vridstyvheten. Man vill ju inte få en slapp bil, men gissar att de inte är någon risk med åtgärderna listade ovan?
* Säkerhet. Är bur/båge ett måste om man ska ge sig på detta? ska man lämna framdörrarna som de är?
* Viktbalans. Det känns väldigt mycket lättare att få bort vikt bak än fram i bilen. Det oroar mig en del...
* Behövs huvlås användas om man tar bort förstärkningarna under huven? Finns det någon icke-synlig lösning på detta?

Bilder:
http://imageshack.us/photo/my-images/441/bild4pc.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/191/bild1rd.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/18/bildcbs.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/27/bild2sq.jpg/

_________________
Adam Sjödin
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120



Kapten Sjövild skrev:
Hej!

Ny här både på forumet och på ämnet bankörning så min nivå kanske inte är i klass med alla andras här, men någonstans ska man ju börja!

Jag håller på med en E39 som jag tänkt testa på att köra lite bana med. Detta är dock en tung bil... Jag har läst på en del vad man kan ta bort och byta ut osv, men tänkt börja med det som är gratis; lättning!

Min fråga är om det bara är att sätta vinkelslipen och ta bort mesta möjliga material i dörrar, bagagelucka, "skiljevägg" mellan bagageutrymme / baksäte och motorhuv, eller ska man tänkta till både en och två gånger innan man ger sig på det? Punkter som jag kommer på som jag inte vet hur de påverkas:

* Vridstyvheten. Man vill ju inte få en slapp bil, men gissar att de inte är någon risk med åtgärderna listade ovan?
* Säkerhet. Är bur/båge ett måste om man ska ge sig på detta? ska man lämna framdörrarna som de är?
* Viktbalans. Det känns väldigt mycket lättare att få bort vikt bak än fram i bilen. Det oroar mig en del...
* Behövs huvlås användas om man tar bort förstärkningarna under huven? Finns det någon icke-synlig lösning på detta?

Bilder:
http://imageshack.us/photo/my-images/441/bild4pc.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/191/bild1rd.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/18/bildcbs.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/27/bild2sq.jpg/


I princip ska du nog låta bli kapmaskinen i lättningen. Skruva bort onödigt som inredning, ljuddämpningsmattor, onödig komfort, byt batteri till lättare, kanske flytta till bättre viktfördelning etc.
Originalstolar kan ge många frikilo om de byts till racestolar

_________________
Roland Johansson
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5286



Utöver det som Rolle skriver så bör man kunna vinna kilo på elsystemet om man vågar på sig det.


När du lättat klart så är nog en ny huv och byta ut rutorna till plastditon något att tänka på de dessa väger bly.

Hade också avrådit dig från att använda kapen, det känns som att kapen kommer in i matchen när ALLT annat är testat/lättat

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Kapten Sjövild

Här sen Mar 2013
Inlägg: 15


Trådstartare
Okej kanske ska vänta med kapen då!

Håller på med inredningen nu. Någon som kan tänkas veta hur mycket innertaket väger? Är det väldigt lite kanske det är dumt att röra det till en början, för kan tänka mig att det är en utav de besvärligaste sakerna att få tillbaka igen om man skulle vilja det av någon anledning?

Batteriet sitter redan bak iaf, i högerhörnet (dock ganska stort). Efter man plockat ut den mesta onödiga vikten, anser ni att bromsar och justerbara coilovers är nästa steg? Båda utav de är original i nuläget, och de lär begränsa en hel del kan jag tänka., speciellt bromsarna.

Stolar skulle jag kunna tänka mig att byta, det känns som en ok "investering", då man kan flytta med de till nästa bil, men glas- / kolfiberhuv och liknande känns aningen bortkastat att skaffa till en bil som min när man ligger på min nivå.

_________________
Adam Sjödin
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104



bussningarna får du absolut inte glömma, men sen e det väll coilovers (xyz k-sport d2 säljer prisvärda). När det kommer till bromsarna borde det räcka med ordentliga belägg och bromsvätska till att börja med (bromskylning är även bra och är du händig kostar den inte många kronor).


När det kommer till just lättningen så borde nästan rutorna vara det första, glas väger bra mycket mer än man tror. Sen så sitter det ju dessutom högre upp än både skuff och motorhuv, att det sen även är billigare att byta gör ju inte heller saken sämre

Sitta stillstol ska du absolut skaffa dig, om inte för viktens skull så för känslan. Körde hela förra året i m3 org. skinnstol.... la minst lika mycket jobb på att hålla mig kvar i stolen som att hålla rätt spår

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41536

Forumägare
Forumägare

Riktigt riktigt spännande projekt thumbs up En M5 med V8'an kostar otroligt lite för vad man får IMHO. Jag minns Johan som körde både svenska banor och Nürburgring med sin för massa år sen. Modellen är tung, helt klart dess akilleshäl för banåka men just därför så kul att någon tar tag i just det problemet thumbs up


Ladda gärna upp bilder på den hit till tråden thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kapten Sjövild

Här sen Mar 2013
Inlägg: 15


Trådstartare
Hej igen!

Hade lite bråttom så hann inte med att svara så bra på allt förra gången!


Svensson: Precis de måste ju vara i bra skick! Ska man satsa på Powerflex eller motsvarande PU bussningar? Eftersom det inte är så "vanligt" med e39 projekt, verkar det inte finnas färdiga bussningar överallt till bilen, men jag antar att det duger helt okej att köra på fräscha originalbussningar där?

Sitter ju dubbelglas i min pansarvagn dessutom Finns det någon sida som säljer färdiga plastrutor, eller brukar man få göra de själv? Har ju plastfolie i köket annars, men det blir väl lite väl fladdrigt

Något spontant tips på vad för stol man ska kika på, eller ska man åka runt lite och provsitta och se om man fastnar (bokstavligen) för / i någon speciell?


Magnus : Kul att du tycker det! Håller med, mer bil för pengarna är nog svårt att hitta! Tyvärr är det inte en M5 jag har i nuläget, utan en 540. Jag är därför lite kluven hurvida man ska göra, ifall det är någon ide att greja allt för mycket med min då jag är jäkligt sugen på en M5!

Jag trivs riktigt bra med e39 för övrigt, och det är kul att vara udda, så har nästan bestämt mig för att nästa bil blir en sådan iaf

Hade varit kul att se vad Johans M5 presterade jämfört mot andra bilar, och hur mycket han gjort med den?

Jo det vore kul att lägga upp lite bilder, är inte världens snabbaste mekaniker och lite väl petig ibland kanske, men då och då blir det väl framsteg iaf hoppas jag!

_________________
Adam Sjödin
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120



Kapten Sjövild skrev:
Hej igen!

Hade lite bråttom så hann inte med att svara så bra på allt förra gången!


Svensson: Precis de måste ju vara i bra skick! Ska man satsa på Powerflex eller motsvarande PU bussningar? Eftersom det inte är så "vanligt" med e39 projekt, verkar det inte finnas färdiga bussningar överallt till bilen, men jag antar att det duger helt okej att köra på fräscha originalbussningar där?

Sitter ju dubbelglas i min pansarvagn dessutom Finns det någon sida som säljer färdiga plastrutor, eller brukar man få göra de själv? Har ju plastfolie i köket annars, men det blir väl lite väl fladdrigt

Något spontant tips på vad för stol man ska kika på, eller ska man åka runt lite och provsitta och se om man fastnar (bokstavligen) för / i någon speciell?


Magnus : Kul att du tycker det! Håller med, mer bil för pengarna är nog svårt att hitta! Tyvärr är det inte en M5 jag har i nuläget, utan en 540. Jag är därför lite kluven hurvida man ska göra, ifall det är någon ide att greja allt för mycket med min då jag är jäkligt sugen på en M5!

Jag trivs riktigt bra med e39 för övrigt, och det är kul att vara udda, så har nästan bestämt mig för att nästa bil blir en sådan iaf

Hade varit kul att se vad Johans M5 presterade jämfört mot andra bilar, och hur mycket han gjort med den?

Jo det vore kul att lägga upp lite bilder, är inte världens snabbaste mekaniker och lite väl petig ibland kanske, men då och då blir det väl framsteg iaf hoppas jag!


ÅK runt och prova stolsmodeller och märken, se vilka som passar ditt arschle OCH ekonomi. Flera stolar finns i olika storlekar etc.
Det är väl bilmässa i Jönköping över påsken, där kan du nog hitta många leverantörer på ett ställe och klämma/känna

_________________
Roland Johansson
Citera
Kapten Sjövild

Här sen Mar 2013
Inlägg: 15


Trådstartare
Just de, där sa du något, på Elmia borde man ju kunna testa en hel del!

_________________
Adam Sjödin
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104



http://www.macomposit.se denna killen gjorde lite reklam här på rejsa för ett tag sen (bookmarkade sidan...)
Annars kan du gå till din lokala glasmästare beror lite på om du vill ha dom välvda eller inte.

Bussningar e det nog powerflex som gäller, kollade runt lite snabbt (millway, bimmerworld, turner motorsport) och hittade inget annat till e39.

Med stol e det precis som Rolle skriver, det beror helt på hur din kropp är. Men vad du än gör ge fan i att försöka spara några tusenlappar på att köpa en billig stol från kina. Var uppe en tråd här på rejsa för inte alltför länge sen om en kille som brutit ryggen eftersom stolen helt enkelt hade gått av i ryggen...
Så satsa på en fia godkänd! (finns från 2000 och runt 5000 så finns det mååååånga modeller att välja mellan).

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41536

Forumägare
Forumägare

Tror Johans M5 var ganska orörd, han sålde den och köpte en M3 istället. Det var många år sen och båda bilmodellerna var ju "nya bilar" då. Jag har inte koll på vad som skiljer i hjulupphängningar till exempel mellan 540 och M5. Och vad som skiljer mer. Men 540 har ju shysst motor den med hursomhelst thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kapten Sjövild

Här sen Mar 2013
Inlägg: 15


Trådstartare
Svensson: Se där ja! Blir ett bokmärke även på min dator!

Ok, men det duger nog gott åt mig ändå så!

Fy fan sånt får ju inte hända! Har även hört att det är viktigt att man placerar bältena rätt. Men jag är helt inne på samma spår att det är bättre att köpa kvalitet än att "spara" pengar på en dålig produkt som man ändå får byta ut efter ett tag... Säkerheten sätts hyfsat hög prio på!


Magnus: Okej, mjo det är ju en bil med ett antal år på nacken nu.. Det är nog inte jättestor skillnad i hjulupphängningen mellan bilarna, M5an har generellt grövre stag, bromsar, bromskylkanaler osv, men hur stor skillnad det spelar i praktiken vet jag inte. Sedan har 540n bara öppen diff från fabrik, med en utväxling som ger ca 160km/h vid 3000 rpm på högsta växeln i nuläget... M5an har lamelldiff med mer gynnsam utväxling.

Mjo jag gillar motorn! Men de där 100 extra hästarna hade varit gräddet på moset alltså! Plus att det bygger på självförtroendet att ha en riktig M-bil som är lite robustare i allmänhet och redan är lite mer anpassad för att köra fortare!

_________________
Adam Sjödin
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41536

Forumägare
Forumägare

Kapten Sjövild skrev:
...Finns det någon sida som säljer färdiga plastrutor, eller brukar man få göra de själv? Har ju plastfolie i köket annars, men det blir väl lite väl fladdrigt ...


Precis nytillkommen annonsör här på Rejsa är www.plastrutor.se

_________________
Magnus Thomé
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120



E.Svensson skrev:
http://www.macomposit.se denna killen gjorde lite reklam här på rejsa för ett tag sen (bookmarkade sidan...)
Annars kan du gå till din lokala glasmästare beror lite på om du vill ha dom välvda eller inte.

Bussningar e det nog powerflex som gäller, kollade runt lite snabbt (millway, bimmerworld, turner motorsport) och hittade inget annat till e39.

Med stol e det precis som Rolle skriver, det beror helt på hur din kropp är. Men vad du än gör ge fan i att försöka spara några tusenlappar på att köpa en billig stol från kina. Var uppe en tråd här på rejsa för inte alltför länge sen om en kille som brutit ryggen eftersom stolen helt enkelt hade gått av i ryggen...
Så satsa på en fia godkänd! (finns från 2000 och runt 5000 så finns det mååååånga modeller att välja mellan).


Nu vet jag inte om de finns kvar, men modellen sparco sprint var ju hyfsat enkel OCH godkänd stol för rimligt pris. Måste ju inte kosta 6000:- stolen.

_________________
Roland Johansson
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Dem svarar jäkligt fint på e85 och en snurra dem där v8orna.

Här är en 740 e38 som laddar 0,7 med org sprut o ubersnik.

http://www.youtube.com/watch?v=XDxv_t3cqFk&feature=youtu.be

/Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Kapten Sjövild

Här sen Mar 2013
Inlägg: 15


Trådstartare
Magnus : Bokmärke nummer 2, tackar

Okej, blir som sagt å kika runt lite på Elmia och så


Bra drag i den!! Frågan är dock hur mycket jobb det är, borde vara en heeeel del om man ska få ihop det och att det lirar!? Kompressor är nog betydligt enklare även om det är dyrare

_________________
Adam Sjödin
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Här är hans tråd!

http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?f=2&t=74277

Enda modden föutom turbo är större spridare och ställbar btr o annan soppapump,

Snorbilligt o enkelt!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Kapten Sjövild

Här sen Mar 2013
Inlägg: 15


Trådstartare
Så där ja!! Det där ska kollas upp!!

Har lite annat att prioritera innan ev. turbo, men verkar helt klar intressant!

Håller på å gör en liten översyn (eller rättade sagt undersyn) på bilen nu
http://img593.imageshack.us/img593/3540/72824102003674677425951.jpg

_________________
Adam Sjödin
Citera
Kapten Sjövild

Här sen Mar 2013
Inlägg: 15


Trådstartare
Problem!

http://img199.imageshack.us/img199/5595/48818510200379478682861.jpg

Sprucken som synes... Ska man få tag på någon som kan göra en fin skarv å lägga igen med TIGen? För antar att det inte är något man vill testa själv kanske?

_________________
Adam Sjödin
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41536

Forumägare
Forumägare

1.
Gör en biltråd! thumbs up


2.
Ladda helst upp upp bilderna hit (du kan ladda upp flera i ett svep, se bilduppladdning) så blir de både skalade till lagom storlek för forumet helt automatiskt och dessutom inte försvinner efter ett tag. Här på rejsa finns massa läsvärda bil- och träff-trådar som är tio år gamla där bilderna är kvar tack vare att de lagts på rejsas server thumbs up Så tråkigt med gamla spännande trådar där alla bilder ser ut såhär









_________________
Magnus Thomé
Citera
Mikael_S
Genève
Här sen Mar 2006
Inlägg: 203

Namndispens
Namndispens

Kapten Sjövild skrev:
Ny här både på forumet och på ämnet bankörning så min nivå kanske inte är i klass med alla andras här, men någonstans ska man ju börja!

Jag håller på med en E39 som jag tänkt testa på att köra lite bana med.

Har du inte kört på bana tidigare tycker jag att du skall gå med i BMW-klubben och vara med på några av deras banträffar innan du börja modda bilen. Originalbil i bra skick med färska bromsbelägg och bromsvätska går det att ha otroligt kul med på en bana!

_________________
Mikael S
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Lättning av BMW E39 som ska åka bana (upp 3/4)
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (16122 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande