Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka Nankang NS-2R | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 36 besök senaste veckan (101069 totalt) |
Men eftersom TW180 är gatlegala, tror ni verkligen någon skulle kolla så ingående på däcken då att dom till och med letar upp TW-märkningen på däcken?
Söker dom bara på mönstret så kommer det ju stå att dom är lagliga. _________________ Erik Adolfsson Renault Megane RS Cup 2011 Ljungbyhed 1.04.9 (Megane RS Cup) Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8) Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8) |
||||||
TW har inget med att göra om däcket är gatlegalt bara E-märket. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||
Jag har fastnat i en flygande besiktning med en nitisk polis på väg hem från ett banmöte. Han kollade verkligen ALLT och då hade jag trippel 8:or som är godkända och det var jag väldigt glad för.
Därför vill jag inte chansa och åka med "olagliga" r-däck _________________ Joakim Sjöbeck Alfa Romeo 156 1600 SP2 -00 Alfa Romeo 147 JTD -02 "Diesel Madonna" |
||||||
Detta är jag väl medveten om.. Men det kan fortfarande vara så att ett är lagligt och ett annat inte är det Jag tror ju inte dom kollar så hårt, men man kan ju aldrig vara säker _________________ Erik Adolfsson Renault Megane RS Cup 2011 Ljungbyhed 1.04.9 (Megane RS Cup) Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8) Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8) |
||||||
Polisen ska bara leta reda på E-märkningen på däckssidan och att mönsterdjupet är över 1,6mm. Men är de på dåligt humör kan det säkert mumlas ett o annat. Men med e-märkningen på plats och tillräckligt mönsterdjup (i "huvudmönstret"!!) så är det grönt.
PS: Sen att jag vet folk som snackat sig ur situationer med bara DOT-märkta däck på bilen är mer en fråga om... att kunna snacka sig ur pilliga situationer _________________ Magnus Thomé |
||||||
Nu är första Banmötet kört. Det var typ monsunregn så det blir mest om våtgrepp.
I början var det fuktigt och då var det väldigt halt men det var det för alla oavsett däckfabrikat. När det började ösregna blev greppet mycket bättre och det gick att köra oväntat fort och jag tycker våtgreppet är väldigt bra, Porsche 911 GT3 med 450 hk var inte snabbare runt Gelleråsen än 150 hk Skoda Stommen är väldigt styv och det gör att styrresponsen är mycket bra. Slitaget kan jag inte uttala mig om pga väderförhållandet. Fortsättning följer efter nästa banmöte den 13 juni! _________________ Joakim Sjöbeck Alfa Romeo 156 1600 SP2 -00 Alfa Romeo 147 JTD -02 "Diesel Madonna" |
||||||
Har idag också kört min första banträff m dessa däck och första reaktionen var lite sådär. Dock ändrades upplevelsen i takt med att förtroendet för däcken ökades. Mot slutet så upplevde jag däcken som lätta att hantera och hyfsat förutsägbara. Upplevde att slitaget inte var speciellt stort. Mina däck är i dimensionen 195/55-15 och jag började med 2,5 bar och körde med 2,2 bar varmtryck mot slutet och då tyckte jag att de blev lagom klibbiga på en lätt bakhjulsdriven bil som Mazda MX5.
I segmentet gatdäck med bankörningsambitioner så får däcken klart godkänt från mig. _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||||
Har köpt desa däck med TW120 och kan bekräfta att dessa har E-märkning och DOT märkning. Tyvärr ej hunnit testa däcken ännu då bilen är under ombyggnation.
_________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||||||
Hej alla racetokar!
Jag har nu kört totalt ca 100 varv på gelleråsen med fordclubsweden. Fick även äran att köra ca 20 varv under blöta förhållanden. Kör på nankang ns2-r 195-50 15" 180tw. Använder även dessa däck på gatan. Bilen är en fiesta st framhjulsdrift ca 1150kg och en 170-180 hästar. Första intryck, pyser ut till 2 bar kalltryck fram och 2.1 bar bak. Kör väl halva varvet lugnt men märker att dom greppar bra när dom är kalla så jag slår fullt. Däcksidorna känns hårda, inga tendenser på att dom vill vika sig. Känns som att dom greppar bra i en tio-tolv varv. Greppet börjar avta stegvis när framdäcken går varma, det kasar och understyr. Det blir inte snorhalt på ett halvt varv utan jag känner tydligt att det är dags att ta ett kylvarv. Regnvarven då, kör två repor en i dyblöt och en i upptorkande förhållanden. Dyblött, det är så halt! Men jag tror att alla upplever samma sak. Tycker väl inte att regngreppet är jättebra direkt, men bilen beter sig förutsägbart med dessa däck. Upptorkande bana och däcken fungerar riktigt bra och styr in bra med roliga och långa uppställ som följd när bakvagnen kommer utanför det torraste spåret. Landar på ett varmtryck på 2.4 bar fram och 2.3 bar bak. Lät det va så under hela dagen, möjligtvis att jag kanske ska släppa ut lite luft i fram nästa gång. Slitaget är nästan obefintligt! Jämnt och fint. Att jag har kört ca 100 varv på gelleråsen är svårt att se. Jag har tidigare kört på toyo r1r och dom slets betydligt snabbare. En summering då, man får det betalar för, ett däck som inte har något jättegrepp, men som är stabilt och inger förtroende och verkar hålla väldigt bra. För ca 650 kr st för 195-50 15" så är det ett bra däck. Hoppas någon finner detta intressant Mvh Robban _________________ Robert Johnson Kviborg Volvo 740 Turbo Ford Focus RS 2016 Såld Fiesta ST150 Track day preppad Såld BMW E36 318ti compact |
||||||
Jag har inte upplevt problem med överhettning på min bil, Octavia 1,8t.
Jag har iof. bara 150 hk och 225/45-17. Jag hade tidigare Toyo trippel 8:or men jag upplevde att Stommen var för vek på dem. Ang Forden tänkte jag att det kanske beror på smala däck, mycket effekt och aggressiv körstil och då kan man i princip få vilka däck som helst att överhetta. Jag tycker att däcken är bra i förhållande till priset och jag återkommer efter bankörning på Gotland Ring. _________________ Joakim Sjöbeck Alfa Romeo 156 1600 SP2 -00 Alfa Romeo 147 JTD -02 "Diesel Madonna" |
||||||
Självklart kan man vårda framdäcken med mjuk körstil, men jag gillar ju att attackera böjarna . Sen vet jag inte om 195-50 i r-däcks dimensioner känns litet på en liten fiesta direkt. Men det är klart att 205-50 hade varit nice, fast det skulle aldrig få plats. Jag hoppas att det framstår att jag också tycker att dom är bra med tanke på priset. _________________ Robert Johnson Kviborg Volvo 740 Turbo Ford Focus RS 2016 Såld Fiesta ST150 Track day preppad Såld BMW E36 318ti compact |
||||||
Min kamera skvallrar om 1:28 på de enda två bilderna jag har av din bil på två efterföljande varv Blå fiesta med vita fartränder eller hur? WRF XXX? _________________ Janne Levenrot Peugeot 306 GTI-6 - Trackdayleksak Tack till: FR Autosport - König motor |
||||||
Jag körde 1.27.16 på blöt gelleråsen med 1300 kg Skoda Combi med 150 hk _________________ Joakim Sjöbeck Alfa Romeo 156 1600 SP2 -00 Alfa Romeo 147 JTD -02 "Diesel Madonna" |
||||||
Se där! Det stämmer den är min. Tackar _________________ Robert Johnson Kviborg Volvo 740 Turbo Ford Focus RS 2016 Såld Fiesta ST150 Track day preppad Såld BMW E36 318ti compact |
||||||
ja da har jeg også fått provd disse dekkene i 120TW, på e30meet på rudskogen. kort fortalt virker det som dekkene er veldig forutsigbare og lett og håndtere. dim jeg bruker er 265-35-18 bak og 255-35-18 fram, kjorte på 2bar i kald trykk og var oppe i 2,4 varmt. men jeg lurer på om sidene på dekkene er noe svakere en som fx federal rsr, syntes og kjenne at dekkene ga seg litt i di krappeste svingene. syntes også di overopphetet noe raskt, men det kan ha med at det var luft temp på 30 grader, og gudene vet hvor mye temp på selve banen. men selve styre responsen må jeg si er bedre på federal sine rsr
_________________ ole i seem, s50 b30 turbo 1040 whp 1139 wnm |
||||||
Nu har jag varit på Gotland Ring och kört. Det var 27 grader varmt men jag tycker däcken fungerade över förväntan.
De greppade bra och de har en ganska tydlig gräns mellan grepp och släpp. Stommen är styv och jag hade inga problem med överhettning trots det varma vädret men det kan ju också bero på att jag bara har 150 hk. Bästa tid under dagen blev 1.50.55 och det är väl ingen höjdartid men motor och chassi behöver utvecklas mer. _________________ Joakim Sjöbeck Alfa Romeo 156 1600 SP2 -00 Alfa Romeo 147 JTD -02 "Diesel Madonna" |
||||||
Beställt 205/45-16 TW120 o ska köra nästa helg på gatebil me clion. Ska klocka tider me racechrono så får se hur "fort" det kan gå.
Vad tror ni om däcktryck? 1080kg o 175hk. -3° camber fram o -1,5° bak. Mvh _________________ Pontus Sandahl Mitsubishi Lancer Evo III Certifierad bilvårdsnörd www.cdbilvardsprodukter.se Mantorp 1.33.8 (Evo 3) |
||||||
Jag gick ut på 2 bar kalltryck fram och 2.1 bar bak. Blev ca 2.4 bar i varmtryck och ett jämnt och fint slitage. Möjligtvis tänker jag testa kanske 1.8 fram och 2.0 bak nästa gång. Jag körde med 195/50 15" tw180. Fiesta st 1150kg ca 170hk. Mvh Robban _________________ Robert Johnson Kviborg Volvo 740 Turbo Ford Focus RS 2016 Såld Fiesta ST150 Track day preppad Såld BMW E36 318ti compact |
||||||
Däck för banåka Nankang NS-2R | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 36 besök senaste veckan (101069 totalt) |