Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Nankang NS-2R
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
8 besök senaste veckan (100952 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

SevenEight skrev:
Ursprunglig fråga:

Hur funkar ns2r som gatdäck? Nån som testat? Har en andra bil som behöver däck och istället för att köpa nåt Kina däck så tänkte jag testa dessa, typ samma pengar men skojigare. Varför är det en dålig idé?

Uppdaterad ordalydelse:

Hur funkar ns2r som gatdäck? Nån som testat? Har en andra bil som behöver däck och istället för att köpa nåt vanligt sommardäck i lågprisklass (kanske från ett stort land i asien, eftersom de tenderar att vara billiga) så tänkte jag testa dessa, typ samma pengar men skojigare. Varför är det en dålig idé?


Det är ju en fråga vad man prioriterar. Jag har inte hört någon som sagt att NS2R är dumt att köra på gatan, tvärtom. Det är ju inte ett all-in rent banåkadäck alls.

Sen när det gäller de riktiga lågprisdäcken så har en del mer udda däcksfabrikat/varumärken skrämmande dåliga däck, lynniga och dana, men vissa är faktiskt helt okej. Jag körde Achilles på någon mindre hot-hatch jag hade för några år sen och de var hur kul som helst att köra med. Släppte mjukt och tydligt, skitkul att stå på lite i rondeller osv.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495



Jag lyfter en gammal tråd och frågar lite om hur ni som kört på båda ser på NS2R gentemot Federal 595 RS-R? De är likvärdiga i pris i den dimension jag tittar på just nu (235/40-17") men är de också likvärdiga i grepp? Hur styva är stommarna på NS2R, och hur tål de tyngre bilar?

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5251



Himlar skrev:
Jag lyfter en gammal tråd och frågar lite om hur ni som kört på båda ser på NS2R gentemot Federal 595 RS-R? De är likvärdiga i pris i den dimension jag tittar på just nu (235/40-17") men är de också likvärdiga i grepp? Hur styva är stommarna på NS2R, och hur tål de tyngre bilar?


Också nyfiken!

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
WickedR
Södertälje
Här sen Aug 2010
Inlägg: 40



...jag med! Så jag köpte och ska testa på min TT RS senare i vår! 😁



_________________
Jinnie Skoog -Wicked Audi TT RS
Bantider 2018:
Anderstorp: 1:52.678
Gelleråsen: 1:15.832
Rudskogen: 1:41.953
Citera
plaxan
Stockholm
Här sen Apr 2018
Inlägg: 7



GluffiS skrev:
Jag monterade NS2R Street häromdagen, mest för att jag måste ha TW180 i Timeattack, kan återkomma med hur dom slits så fort bilen rullat ur garaget

Har du fått ut bilen ur garaget än?

_________________
Magnus Rönn
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512



plaxan skrev:
GluffiS skrev:
Jag monterade NS2R Street häromdagen, mest för att jag måste ha TW180 i Timeattack, kan återkomma med hur dom slits så fort bilen rullat ur garaget

Har du fått ut bilen ur garaget än?


Jadå, bilen står hos Dahlbäck så däcken har nog gåt 500m totalt Slitage och fäste hittils är suveränt Om allt går enligt plan så är det Gelleråsen i Juni som är första testet, alternativet lite Gröndal nån kväll.

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
Perra H
Jönköping
Här sen Jun 2006
Inlägg: 231



Hej
Jag hyrde en Toyota GT86 av Apex nere på Nurburg Ring med Nangkang däck.
Var väldigt imponerad av greppet i däcken. Riktigt bra däck.

_________________
Per Huzell
Speed is Everything
Citera
NIzmo
Söderköping
Här sen Jun 2007
Inlägg: 401



Körde på Japdays Mantorp i helgen med NS2-R 245/40-18 runt om på min Type R.

Dom verkar hålla greppet ganska konsekvent genom passet och däcksidorna verkar stadiga då jag aldrig var på sidan och körde.

Dock verkar dom inte särskilt snabba, körde ca: 2 sek långsammare än PB som sattes med Michelin ps4s fram och Conti sportcontact 6 bak.
Kan vara banan pga drifting samt att jag behöver laborera mer med däcktrycken iof.

Med oem Conti 235/35-19 fram var jag och körde på hela däcksidan så denna bil och min körstil är hård mot framdäcken så i det avseendet är NS2-R väldigt tåliga.

_________________
Daniel Ollikkala
200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012)
Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019)
Citera
doktorn
Sollentuna
Här sen Jan 2009
Inlägg: 18



Vet någon vad mönsterdjupet är på ett nytt NS2R? Tänkte passa på att faktiskt mäta mitt slitage nästa gång jag är i garaget, har nog kört klart för i år och ska ställa banåkardäcken på hyllan.

Jag har kört fyra trackdays (inkl 20+ mil transport enkel väg per gång) samt testat lite superstage. Jag är ingen som kör på gränsen men min körstil är nog inte jättesnäll mot däcken... Genom ren okulärbesikting tror jag att det är typ hälften kvar så jag kan nog köra hela nästa säsong också med dem. Har 235/40-17 och 255/40-17 på en ca 1300kg bil.

Jag har ingen tidigare erfarenhet av annat än gatdäck, så jag kan inte jämföra dessa med andra banåkardäck. Det jag kan säga är att jag varit jättenöjd jämfört med att åka på gatdäck (och det till ett högst rimligt pris). När jag har kört trackdays med gatdäck har fästet varit ett problem men med dessa NS2R känner jag att däcken inte är det som begränsar mig att köra fort. I nuläget kan man säga att matrealet är bättre än föraren Jag köper gärna en uppsättning nya NS2R när det blir dags att byta. Jag köpte min uppsättning för ca 4900kr (ex frakt) från Demon-Tweeks i England. Grymt pris/prestanda förhållande.

_________________
Rickard Borgmäster - 200SX S14a - Projekttråd - Album
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Körde NS2R på Fällfors. Imponerande fäste i blött, det var riktigt kul att köra! Jag gillar inte blött och har bara kört V7A och A048 i regn tidigare men de var ju hemska i regn. Nu var ju bilen tung och slö (e46 325) men det funkade bra. Bra grepp från noll och bättre när tempen kom! Jätteroliga i regn!

När det torkade upp tycker jag också att de funkade svinbra. Riktiga R-däck är väl bättre förstås, men dessa var väldigt trevliga. Bra bett - impad av hur bra de bromsade och styrde faktiskt.

Sett till prestanda så tror jag det här är en riktig vinnare. Kostade 1150kr styck (235 40 17).

Tryck då? Ja du, enl Nankang ska man ligga på 2,6bar varmt om man väger över 1400kg så jag gjorde det. Låter högt, men det är ju inget r-däck. Jag vet inte, men jag gjorde så.

Slitage? Typ inget. Hade väl 2,5gra camber fram. Ser inte slitet eller konstigt ut. Ett par 15minuters pass och sedan 25minuters.

Förstås är ju allt avhängt på hur fort man kör men jag tycker då att jag tog i allt jag hade. Det är ju svårt när man inte kan banan och jag har inte direkt nåt att jämföra med. Är framförallt impad av fästet när det var blött. Det var riktigt bra. De bullrar lite mer än gatdäck men det är då inget problem att köra dem på gata.

Jag är iaf jättenöjd med prestanda och de var också underhållande att köra med!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
bader
Furulund
Här sen Jul 2004
Inlägg: 248



Tack för recensionen. Några frågor från en som funderar på att investera och har en e46 330 touring.

Hur breda fälgar körde du för den storleken.
Vad menar du när du säger riktiga r-däck?

Funderar själv på lite smalare, 225/45-17 på 7,5" fälg.

_________________
andreas Engkvist

BMW 325 Ci -01
BMW 330i -00
BMW 535XD -16
MB 300SEL -70
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



bader skrev:
Tack för recensionen. Några frågor från en som funderar på att investera och har en e46 330 touring.

Hur breda fälgar körde du för den storleken.
Vad menar du när du säger riktiga r-däck?

Funderar själv på lite smalare, 225/45-17 på 7,5" fälg.


Jag kör 235/40/17 på 8,5" runt om. 225 tycker jag blir för brett på 7,5. Min plan var att köra 225 på 8,5 men då 235 var billugare så fick det bli det.

Ja men man ser ju överallt att ns2r inte är riktiga r däck utan typ semi r. Men jag tycker de är grymma. Funkar sjukt bra i regn. Jag har relativt lite camber, kanske 2,5gra runt om.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
doktorn
Sollentuna
Här sen Jan 2009
Inlägg: 18



Vad är det egentligen som gör ett riktigt R-däck riktigare än Nankang NS2R? Är det lägre TW? Eller vad?

_________________
Rickard Borgmäster - 200SX S14a - Projekttråd - Album
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Det finns ju ingen definition egentligen ens vad ett rdäck är. Min egen definition är att rdäck pallar att man sänker trycket ordentligt på bana men gatdäck behöver behålla ett högre tryck. Men definitionen rör ju bara stommen och inget om treadwear så den är ju inte helt korrekt heller. En del racingserier definierar det efter TW.

Den flytande grupperingen av olika däck är mest "folk brukar säga" och baserar sig nog mest lite löst på jämförande av varvtider av olika som testat. Så det är långt ifrån en exakt vetenskap minst sagt.

Det viktiga med feedback om olika däck är jämförelser. Om fem - tio personer alla säger att för dem så var däck A långsammare än däck B så blir det en referenspunkt att lägga till i soppan av "kunskap"



EDIT:
En punkt till som kan putta ner ett däck från "riktigt" rdäck kan ju även vara om många säger att däcket överhettar mer som ett gatdäck än ett rdäck. Det har jag inte hört, eller minns inte iaf, att folk säger om NS2R å andra sidan.

_________________
Magnus Thomé
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4681



Magnus Thomé skrev:
Det finns ju ingen definition egentligen ens vad ett rdäck är. Min egen definition är att rdäck pallar att man sänker trycket ordentligt på bana men gatdäck behöver behålla ett högre tryck. Men definitionen rör ju bara stommen och inget om treadwear så den är ju inte helt korrekt heller. En del racingserier definierar det efter TW.

Den flytande grupperingen av olika däck är mest "folk brukar säga" och baserar sig nog mest lite löst på jämförande av varvtider av olika som testat. Så det är långt ifrån en exakt vetenskap minst sagt.

Det viktiga med feedback om olika däck är jämförelser. Om fem - tio personer alla säger att för dem så var däck A långsammare än däck B så blir det en referenspunkt att lägga till i soppan av "kunskap"



EDIT:
En punkt till som kan putta ner ett däck från "riktigt" rdäck kan ju även vara om många säger att däcket överhettar mer som ett gatdäck än ett rdäck. Det har jag inte hört, eller minns inte iaf, att folk säger om NS2R å andra sidan.


De nya UHP-däcken har stommar som är rejält starka, tveksamt att man behöver fylla i extra tryck med dem. Körde du inte PS4S, fyllde du i dem extra?
Sedan så börjar TW bli ett mer och mer tveksamt mått på fäste sedan tillverkarna började använda 2-3 olika gummiblandningar över bredden på däcket.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

ThomasT skrev:
Magnus Thomé skrev:
Det finns ju ingen definition egentligen ens vad ett rdäck är. Min egen definition är att rdäck pallar att man sänker trycket ordentligt på bana men gatdäck behöver behålla ett högre tryck. Men definitionen rör ju bara stommen och inget om treadwear så den är ju inte helt korrekt heller. En del racingserier definierar det efter TW.

Den flytande grupperingen av olika däck är mest "folk brukar säga" och baserar sig nog mest lite löst på jämförande av varvtider av olika som testat. Så det är långt ifrån en exakt vetenskap minst sagt.

Det viktiga med feedback om olika däck är jämförelser. Om fem - tio personer alla säger att för dem så var däck A långsammare än däck B så blir det en referenspunkt att lägga till i soppan av "kunskap"



EDIT:
En punkt till som kan putta ner ett däck från "riktigt" rdäck kan ju även vara om många säger att däcket överhettar mer som ett gatdäck än ett rdäck. Det har jag inte hört, eller minns inte iaf, att folk säger om NS2R å andra sidan.


De nya UHP-däcken har stommar som är rejält starka, tveksamt att man behöver fylla i extra tryck med dem. Körde du inte PS4S, fyllde du i dem extra?
Sedan så börjar TW bli ett mer och mer tveksamt mått på fäste sedan tillverkarna började använda 2-3 olika gummiblandningar över bredden på däcket.


Satt och tänkte på det när jag skrev. Därav "behålla" högt tryck som blev lite luddigt skrivet kanske Osäkert men inte omöjligt att de bästa UHP-däcken även pallar sänkt tryck om man kör med väldigt låg profil? Vet ingen som testat. Jag har kört snabbare på Mantorp med M2'an med Michelin PSS än R888R Men det beror ju även på dagsform och tusen andra saker. Höjde inte trycket och hade faktiskt inga problem med överhettning heller trots ganska långa pass, men helt klart var man tvungen att vårda däcken annorlunda och noga jmfrt med rdäck på banan för att det inte skulle överhetta, men det funkade.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Det var lättare för 15 år sen, då det var stor skillnad mellan ett "Rdäck" och ett "TW200" däck. Det ena ett tävlingsdäck med mönster och justerad stomme för att klara gatgodkännande och det andra ett rent gatdäck med mjukare gummi och justerat mönster.

Sen dess har det ju släppts ett antal rena trackdaydäck från båda hållen, vissa Rdäck som offrat ren prestanda för bredare/snällare beteende och "TW200" som blivit extremare och extremare (ännu mjukare gummi och styvare stommar).

Men valet av däck beror som vanligt på vilka dimension som finns (att få tag på) som lirar med de vikter du har på din bil. Om din bil inte är helt unik så brukar det finnas erfarenheter att ösa ur.
Däck som ingen kört på kan man ju skippa om man inte vill forska själv och har andra att jämföra med.

Slutligen så är ju däck ingen investering, det är förbrukningsvara. Däck som inte är perfekta kan trots det ge lärdomar (så de behöver inte vara värdelösa).
Dimensionsmässigt kan det det vara värt att lägga ner lite energi på valet eftersom fälgar håller lite längre än däck.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
doktorn
Sollentuna
Här sen Jan 2009
Inlägg: 18



Magnus Thomé skrev:
Det finns ju ingen definition egentligen ens vad ett rdäck är. Min egen definition är att rdäck pallar att man sänker trycket ordentligt på bana men gatdäck behöver behålla ett högre tryck.


Om man har för lågt tryck, jämfört med vad däcket "pallar" som du skriver, vad händer då? Kör man sönder det eller blir greppet fel?

Jag har inte varit nöjd med mina NS2R i år, men jag förstår inte orsaken till att jag tycker de greppar så mycket sämre i år. Senast jag körde var på test track i regn. Det var drifting runt hela banan och i en hårnål kunde jag göra fullt ratt utslag och ändå åka helt rakt fram. 1300kg tung bil men blev ifrånåkt av AMG E55 på gatdäck...

Gången innan, var på Kinnekulle I torrt och en het sommardag. Inte lika illa som i regn men åkte runt med konstant känsla av halka, och konstant däcktjut I kurvorna.

Den röda tråden är att jag åkt med lägre tryck i år, ca 2,0 bar. Eftersom att alla säger att jag ska sänka trycket hela tiden. Kan det vara så att jag ligger under det tryck där NS2R fungerar bra? Däcken har gått förra och denna säsong. Typ 8 trackdays och är halvt slitna.

_________________
Rickard Borgmäster - 200SX S14a - Projekttråd - Album
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



Aldrig kört NS2R innan men ABSwheels hade ett gäng på hyllan tillverkade v52-2017
I 265-35-18 så kostade de 1240kr bara, så jag slog till.

Ska ha dom på nya brukisen som ska få prova lite bana, en Civic Type R 2019.

Tidigare bara åkt "riktiga" rdäck, på anda banbilarna. Men eftersom civicen mest går gata, så tänkte jag att dessa blir nog bra att prova. thumbs up

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

doktorn skrev:
Magnus Thomé skrev:
Det finns ju ingen definition egentligen ens vad ett rdäck är. Min egen definition är att rdäck pallar att man sänker trycket ordentligt på bana men gatdäck behöver behålla ett högre tryck.


Om man har för lågt tryck, jämfört med vad däcket "pallar" som du skriver, vad händer då? Kör man sönder det eller blir greppet fel?

Jag har inte varit nöjd med mina NS2R i år, men jag förstår inte orsaken till att jag tycker de greppar så mycket sämre i år. Senast jag körde var på test track i regn. Det var drifting runt hela banan och i en hårnål kunde jag göra fullt ratt utslag och ändå åka helt rakt fram. 1300kg tung bil men blev ifrånåkt av AMG E55 på gatdäck...

Gången innan, var på Kinnekulle I torrt och en het sommardag. Inte lika illa som i regn men åkte runt med konstant känsla av halka, och konstant däcktjut I kurvorna.

Den röda tråden är att jag åkt med lägre tryck i år, ca 2,0 bar. Eftersom att alla säger att jag ska sänka trycket hela tiden. Kan det vara så att jag ligger under det tryck där NS2R fungerar bra? Däcken har gått förra och denna säsong. Typ 8 trackdays och är halvt slitna.


Det blir sämre grepp allteftersom de "heatcyclas", dvs varje gång de går upp ordentligt i temp och tillbaka så försämras greppet. Det vanligaste är att det inte märks en massa gånger men sen vid ett visst antal så blir det markant sämre. Olika däck håller olika många gånger (och en heatcycle är inte nödvändigt exakt som en annan gång, olika peak temp osv, det här har jag inte koll på men rent allmänt om du överhettar ett däck så går det utför fortare)

Personligen tycker jag R888/R888R är extra tydliga på att tappa greppförmågan totalt efter ett visst antal heatcycles. Andra däck hinner slitas ut i mönstret innan jag kommer dit


Sen det här med "för lågt tryck"

- För lågt tryck, däcket viker sig (under belastning på däcket i svängar) och du får slitage på däcksskuldran eller däckssidan

- Väldigt mycket för lågt tryck (under belastning på däcket i svängar) så går corden inne i däcket sönder och du får sen punka.

_________________
Magnus Thomé
Citera
doktorn
Sollentuna
Här sen Jan 2009
Inlägg: 18



Magnus Thomé skrev:
Det blir sämre grepp allteftersom de "heatcyclas", dvs varje gång de går upp ordentligt i temp och tillbaka så försämras greppet. Det vanligaste är att det inte märks en massa gånger men sen vid ett visst antal så blir det markant sämre. Olika däck håller olika många gånger (och en heatcycle är inte nödvändigt exakt som en annan gång, olika peak temp osv, det här har jag inte koll på men rent allmänt om du överhettar ett däck så går det utför fortare)

Personligen tycker jag R888/R888R är extra tydliga på att tappa greppförmågan totalt efter ett visst antal heatcycles. Andra däck hinner slitas ut i mönstret innan jag kommer dit


Tack för info on heat cycle. Nytt begrepp för mig, nyttig kunskap. Svårt att veta om det är det som har gjort att jag upplever dessa däck som sämre nu än vad jag minns dem, men det kan vara en möjlighet. Jag kanske har en körstil som gör att de blir varma, men annars ser jag inte mig som en förare som tar ut det yttersta av grejor och pressar så hårt.

Blir lite fundersam när du säger att R888R blir dåliga efter x antal heatcycles (hur många det nu är) eftersom de kostar nästan dubbla pengen mot NS2R. Kanske är det bättre för mig att byta ett par halvslitna NS2Ri förtid, för att få färskt gummi, än att lägga dubbla pengen på en R888R-uppsättning till nästa år?


Magnus Thomé skrev:

Sen det här med "för lågt tryck"

- För lågt tryck, däcket viker sig (under belastning på däcket i svängar) och du får slitage på däcksskuldran eller däckssidan

- Väldigt mycket för lågt tryck (under belastning på däcket i svängar) så går corden inne i däcket sönder och du får sen punka.


Däcken ser okej ut, tycker jag. Men kollar man på detta foto ut ur mohlins knäpp på Kinnekulle så kan jag tycka att däcket viker sig. Eller är detta fortfarnde acceptabelt...? Försökte hålla mig runt 2.0 bar denna dag på bil ca 1300kg inkl förare. Nankang själva rekommenderar lite högre tryck på sin hemsida:

HOT Pressure settings
<800kg 1.5 - 1.9 bar
800-1000kg 1.65 - 2.2 bar
1,000-1,400kg 1.9 - 2.55 bar
1,400kg> 2.35 - 2.9 bar


_________________
Rickard Borgmäster - 200SX S14a - Projekttråd - Album
Citera
Däck för banåka
Nankang NS-2R
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
8 besök senaste veckan (100952 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande