Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Nankang NS-2R
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
8 besök senaste veckan (100952 totalt)
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



Du kan nog prova lite högre tryck. du känner när trycket blir för högt då dom blir direkt halkigare.

Men tror inte det hjälper dig på de däcken du ha nur, låter mer som de har börjat tappa greppet.

Jag känner att mina Ar-1 börjar tappa när dom är halvslitna typ

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

@Rickard


- Heat cycle blir det garanterat om du kör bana även om du inte laddar på tokfullt. Generellt brukar mönstret ta slut innan greppet blir kass pga tempcykler.


- Kolla däcksida/skuldra så ser du hur långt upp du varit thumbs up Prova om du kan fånga det på ett foto o posta thumbs up Så vet du om du behöver mer däckstyck eller inte. Men utgångspunkt är deras rekommendationer

_________________
Magnus Thomé
Citera
doktorn
Sollentuna
Här sen Jan 2009
Inlägg: 18



Jag ska köra Sviestad 20/9 och tänkte stanna kvar nere, och köra Mantorp 21/9 också. Ska försöka testa mig fram lite med trycket och se om jag lyckas känna någon skillnad. Tänker att jag inte är tillräckligt "duktig" för att kunna känna men jag får prova och se. Även om det skulle kunna vara så att gummit tappat greppet pga heatcycle så gör väl trycket någon skillnad.

Var ute och kollade/fotade däcken nu. Det ser inte ut som att slitaget har tagit sig för långt ut på sidan, vad jag tycker, men döm själva.

1. Vänster fram
2. Vänster bak
3. Höger bak
4. Höger fram





_________________
Rickard Borgmäster - 200SX S14a - Projekttråd - Album
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Superfint slitage. Du har inte överbelastat alls med för lågt tryck. Fortsätt att kika på dina däck då och då så ser du om tex du kör annorlunda på någon bana om det slits värre.

Jag tycker inte det märks speciellt jättetydligt i hur bilen känns med olika däckstryck så länge det inte hamnar för långt åt endera håll med heltokiga tryck.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



Håller med Magnus ser jätte bra ut.

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Jne
Sthlm
Här sen Mar 2011
Inlägg: 4



Jag får väll ge den input jag har om däcket.
1700+ Kg 4hjulsdrift så mycket att släpa på med andra ord. Kör 265-35/18 runt om, jag har Landat på ca2.4 bar varmtryck.
Funkar helt ok att åka med om man inte ska va allt för petig. med en så tung bil så känner man att man får backa av pga av att däcken blir lite för varma efter en stund.
Men som ett allround däck helt ok.
Det har inte samma bett som ett rent r-däck och kommer troligtvis inte va det du kör om du vill jaga bästa tiden kanske men för oss andra som gillar att bara köra.

Kan tänka mig att det funkar bättre på en betydligt lättare bil än min släde

_________________
John Lindholm
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



Låter bra.

Samma dimension som jag köpt på mig, fast på precis under 1400kg med 320hk fwd
Siktar inte på att va snabbast, en allroundbil som jag ska kunna köpa glass med, köra någon bana för skojs skull och skjutsa barnen till skolan i.

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187



Någon som har hittar NS2R däcken i TW120?
Förmodar att de är bättre till bankörning.

_________________
F r e d r i k G e r l i n g
Citera
doktorn
Sollentuna
Här sen Jan 2009
Inlägg: 18



Dags för lite update här. För två veckor sedan var jag i stort sett klar att klicka hem en omgång R888R eller något annat "erkänt". Men det tar ju lite tid att ordna med så till den helgen som var nu, hade jag nog inte hunnit få det klart ändå. Så jag fick åka med det jag hade.

I söndags var det heldag med LMS på Sviestad bokat och igår Track Monday på Mantorp Park. Bägge dagarna begåvades med fint väder och varmt men inte hett. Fina septemberdagar, 12-18 grader under dagarna och torrt.

De tidigare tillfällena, när jag varit missnöjd, har jag sänkt ner till 2.0 med varma däck, på ca 1300kg bil. Dimension 235/40-17 fram och 255/40-17 bak. Nu gjorde jag som så att jag justerade till 2.2 innan jag gick ut på ett pass. Kollade efteråt och det låg då på ca 2.4-2.5 bar. Innan nästa stint var det uppehåll på 40 minuter och för det mesta var vi nere på 2.2 igen då, annars justerade jag dit.

Resultat? Jodå, nu hittade jag förtroendet för däcket igen. Nu kändes det som när jag åkte på det 2019. Inget konstant däcktjut och känsla av att åka med konstant fyrhjulssläpp som jag skrivit om tidigare. Jag skulle säga att jag är så pass nöjd att jag antagligen inte byter däcken under vintern alls, jag vänder på dem och kör upp resten av gummit på nästa års 1-2 första trackdays. Efter det är det inte omöjligt att nya av samma sort åker på, men det får vi se då.

Hoppas att årets första trackday 2020 blir på Kinnekulle, så jag får en chans att jämföra på samma asfalt som jag första gången började tvivla. NS2R har fått revansch!

_________________
Rickard Borgmäster - 200SX S14a - Projekttråd - Album
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



Kanon thumbs up

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

doktorn skrev:
thumbs up


Kul!!

Såg dig i söndags thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7703



Hur funkar detta däck i regn ni som har testat?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135



Intressant!
Vet vi var man hittar detta däck till hyggligt pris just nu?

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
NIzmo
Söderköping
Här sen Jun 2007
Inlägg: 401



erikjakan skrev:
Hur funkar detta däck i regn ni som har testat?


Körde ett pass i regn på Mantorp, kändes helt ok och förutsägbart.

Fick lite sladd efter parisern med fwd men var lätt att hämta hem.

_________________
Daniel Ollikkala
200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012)
Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019)
Citera
Max84
Västerhaninge
Här sen Feb 2009
Inlägg: 4



Size / Rim Width(Measured) / Rim Width(Approved)

235/45ZR17 / 8.00 / 7.50 - 9.00
255/40ZR17 / 9.00 / 8.50 - 10.00

Taget från Nankangs hemsida, men vad anser ni som kört NS2R? Är dom förhållandevis breda/smala? Ska monteras på en 9" fälg. Gatukörning med förhoppning om trackdays.

Min enda referens med liknande däck är AD08R 225/50/R16 och satt precis fyrkantigt på en 8" fälg.

_________________
Cristoffer Gustavsson
Citera
AndersBergkvist
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 97



Så här ser det ut för min del, 255/35 på 18x9. Möjligen något breda - kanske till och med superbreda om man gillar stretch?


_________________
-- Anders Bergkvist --
Audi TTS
Seat Leon Cupra ST
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Jag har 235/40/17 på 8,5" runt om. Det ser precis rätt ut och det klonkar inte när man staplar dem på varandra - så det är ju perfekt då!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



265 på 9,5"
tror inte de klonkade när jag staplade heller thumbs up

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

De två NS2R verkar ju vara exakt samma däck. Någon som har bättre hökögon o spottar nån skillnad?


Den tredje däcket (utan "R") är väl ett mer vanligt gatdäck ganska säkert.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kennie
Höör
Här sen Jun 2003
Inlägg: 580



Det jag kan se på de två som är "lika" är att det som har en EAN kod som slutar på 902 har en EU-märkning med F på förbrukning medans det andra har E. Kanske olika gummiblandningar?🤷‍♂️

_________________
Kennie Flenstedt
BMW 320daM -18
M3 e92 -08
Mini -15
M3 Competition -05 såld. 😢
BMW X3M 3,0i -04 såld
Citera
Däck för banåka
Nankang NS-2R
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
8 besök senaste veckan (100952 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande