Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Nankang NS-2R
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
10 besök senaste veckan (101041 totalt)
plaxan
Stockholm
Här sen Apr 2018
Inlägg: 7



Jag hittar inga UHP-däck från välkända märken. Min originaldimension är 195/60-14, och där verkar det inte finnas något som är lite sportigare. Jag kan även tänka mig 195/55-15, och då växer utbudet lite, men inga välkända märken med UHP-beteckning.

Vad står det för? Ultra High Performance, eller? Och HP är då High Performance? Och är det då sportighet/racingprestanda som avses?

_________________
Magnus Rönn
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare

UHP - Ultra High Performace precis som du tänkte. Det är ju egentligen ingen familj av däck, mera ett begrepp som vissa däckstillverkare använder och som vi som kunder kan kalla de däck som dykt upp de senaste åren som är helt klart vassare och tåligare än "värstinggatdäcken" från Pirelli, Michelin med flera för typ tio år sen.

Ta tex Michelin Pilot Super Sport som tål bankörning riktigt bra (om än inte 101% attack i 20-30 minuter. Men väl 99,9% attack i 15-20).

Jag blir iof inte förvånad om det är mest utbud av större storlekar. Däcktillverkarnas sikte är väl på målgrupp typ RS/M/AMG osv. Och det är ju inte prispressade däck om man säger.

Hoppas du får lite mer feedback om NS-2R, det kan nog vara rätt tänkt för gata + bana, med övervikt åt gata.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3059



Gjorde en liten lista med prestandadäck i smådimensioner för ett tag sen, kan vara en bra start. 14 är nästan omöjligt att hitta bra däck i.



_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
plaxan
Stockholm
Här sen Apr 2018
Inlägg: 7



Ska man räkna Toyo T1-R som ett bra gatdäck vi aktiv körning, med inslag av bankörning? De har ju en fördelaktig prisnivå i så fall.

_________________
Magnus Rönn
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3059



plaxan skrev:
Ska man räkna Toyo T1-R som ett bra gatdäck vi aktiv körning, med inslag av bankörning? De har ju en fördelaktig prisnivå i så fall.


Har dom som gatdäck och kommer inte köpa nya. Greppet är bra, men stommen är för sladdrig, vilket förtar lite av det roliga. Har bara kört dom i konbana men kan tänka mig att dom smälter rätt fort på bana.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Vi säljer bara R-Däck på R-däck.se så borde kunna skriva i denna tråd om mina erfarenheter om Semi-R däck

* Toyo T1-R är en gatdäck och borde inte vara med i denna diskussion. Kört mycket på detta och det är inte bra på bana. Tål inte värmen eller g krafterna.
* Federal 595 RS-R är ok, men efter jag testat NS2-R så förstår jag inte varför jag skulle ha Federal.
* Många har sagt bra saker om Yokohama AD08, men jag har inga egna erfarenheter.
* RE002 och RE003 har jag bara hört bra om. Vanliga däck ibland MX-5orna när man kör TW200 regel i konbana.

Nankang NS2-R körde jag på en Clio och tillsammans med massa mx-5 cup bilar på gelleråsen, funkade bra och jag åkte i ösregn hem utan några problem på samma däck.


_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare

Tobias Bollmark skrev:

* Federal 595 RS-R är ok, men efter jag testat NS2-R så förstår jag inte varför jag skulle ha Federal.


Intressant! Vad var plus och minus?

Stämmer det att 595 RS-R är ganska tunga?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Magnus Thomé skrev:
Tobias Bollmark skrev:

* Federal 595 RS-R är ok, men efter jag testat NS2-R så förstår jag inte varför jag skulle ha Federal.


Intressant! Vad var plus och minus?

Stämmer det att 595 RS-R är ganska tunga?


Federal är tunga, och greppar helt enkelt inte lika mycket. Federal överhettade även efter några varv. NS2-R tålde värme utan problem. Sen har federal dom inte så förtroendeingivande sprickbildningen, även om jag inte tror det är så farligt, så känns det inte jättebra med sprickor i slitytan, även om dom inte är så djupa.

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Angående gat Toyo så har jag samma erfarenheter. Hala som ålar när de blir varma och överhettar. På tok för mjuka stommar.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3547



Jag körde på Mantorp igår med Toyo T1R 225/45 16". Det funkade bra, visst blev de lite hala efter 10-15 varv och kurvgreppet går ju inte att jämföra med R-däck.
Men det kändes som att de rullade lättare rakt fram jämfört med R888-orna jag kört på innan, hade 190 på mätaren i slutet av rakan ett par gånger. Det har jag inte haft med R-däck.
Inbromsningarna blev inte heller mer dramatiska än vad de brukar bli i min bil.

Det var kallt i asfalten och i luften hela dagen, hade räknat med regn på söndagen så det var därför jag valde gatdäcken.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
plaxan
Stockholm
Här sen Apr 2018
Inlägg: 7



Kvarstår gör frågan om hur många mil de olika däcken håller? Är det vettigt att köpa denna typ av däck när man mest kör på gata, och bara tar ut bilen på bana någon enstaka gång per år?

_________________
Magnus Rönn
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Anders Karlsson skrev:
Jag körde på Mantorp igår med Toyo T1R 225/45 16". Det funkade bra, visst blev de lite hala efter 10-15 varv och kurvgreppet går ju inte att jämföra med R-däck.
Men det kändes som att de rullade lättare rakt fram jämfört med R888-orna jag kört på innan, hade 190 på mätaren i slutet av rakan ett par gånger. Det har jag inte haft med R-däck.
Inbromsningarna blev inte heller mer dramatiska än vad de brukar bli i min bil.

Det var kallt i asfalten och i luften hela dagen, hade räknat med regn på söndagen så det var därför jag valde gatdäcken.


plaxan skrev:
Kvarstår gör frågan om hur många mil de olika däcken håller? Är det vettigt att köpa denna typ av däck när man mest kör på gata, och bara tar ut bilen på bana någon enstaka gång per år?


Ett riktigt R-däck får när det får upp temperaturen kemisk bindning emot asfalten (klister). Detta gör att man får bättre grep. Detta minskar så klart även topphastigheten och framförallt livslängden på däcket. Man får tillbaka det med bra fäste och många stora leenden

Så ett Semi-R däck är absolut bra om man bara köra ibland på bana. Det beror helt på föraren också. Vissa ligger aldrig och pressar däcket till max, andra kan bara köra R-däck (eller värre) då semi-r däck eller UHP däck inte räcker till. (Detta gäller framförallt förare som pendlar över greppet och får sladd/understyr till som tätt).

Så är man lite försiktigare som förare funkar nog UHP däck, är man lite aggresivare så är Semi-R däck bättre.

Alla däck funkar på nått sätt, därför att enda sättet att veta exakt vad som passar en är att testa. Jag körde själv T1R första året (2010), men sedan dess har det kommit så många däck som är bättre.

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare

Gäller att inte blanda ihop Toyo T1R med Toyo R1R heller. Det senare har väl iof nyligen gått ur produktion? Har ju varit poppis som ett snällt rdäck / nästanrdäck

_________________
Magnus Thomé
Citera
plaxan
Stockholm
Här sen Apr 2018
Inlägg: 7



Tobias Bollmark skrev:
Anders Karlsson skrev:
Jag körde på Mantorp igår med Toyo T1R 225/45 16". Det funkade bra, visst blev de lite hala efter 10-15 varv och kurvgreppet går ju inte att jämföra med R-däck.
Men det kändes som att de rullade lättare rakt fram jämfört med R888-orna jag kört på innan, hade 190 på mätaren i slutet av rakan ett par gånger. Det har jag inte haft med R-däck.
Inbromsningarna blev inte heller mer dramatiska än vad de brukar bli i min bil.

Det var kallt i asfalten och i luften hela dagen, hade räknat med regn på söndagen så det var därför jag valde gatdäcken.


plaxan skrev:
Kvarstår gör frågan om hur många mil de olika däcken håller? Är det vettigt att köpa denna typ av däck när man mest kör på gata, och bara tar ut bilen på bana någon enstaka gång per år?


Ett riktigt R-däck får när det får upp temperaturen kemisk bindning emot asfalten (klister). Detta gör att man får bättre grep. Detta minskar så klart även topphastigheten och framförallt livslängden på däcket. Man får tillbaka det med bra fäste och många stora leenden

Så ett Semi-R däck är absolut bra om man bara köra ibland på bana. Det beror helt på föraren också. Vissa ligger aldrig och pressar däcket till max, andra kan bara köra R-däck (eller värre) då semi-r däck eller UHP däck inte räcker till. (Detta gäller framförallt förare som pendlar över greppet och får sladd/understyr till som tätt).

Så är man lite försiktigare som förare funkar nog UHP däck, är man lite aggresivare så är Semi-R däck bättre.

Alla däck funkar på nått sätt, därför att enda sättet att veta exakt vad som passar en är att testa. Jag körde själv T1R första året (2010), men sedan dess har det kommit så många däck som är bättre.

Ja, jag är ju sugen på att testa NS-2R, men än så länge har ingen kunnat ge besked om ifall de slits snabbt. Jag menar, är de slut efter 100 mils gatkörning, så är det fel typ för mig, men om de håller i några tusen mil så kan det vara riktigt.

_________________
Magnus Rönn
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare

Jag kommer alltid 1000 mil på rdäck och då är det banträffarna som ingår som en del i de 1000 milen som tar det mesta gummit. Kör på Nankangerna du. Jag tror inte du blir besviken. Som vanligt gäller att se till att hjulvinklarna inte står åt fanders för då tar däcken slut förstås. Med minimalt med toe så kan man ha banmässiga cambervinklar utan att det sliter speciellt alls på gatan

_________________
Magnus Thomé
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512



Jag monterade NS2R Street häromdagen, mest för att jag måste ha TW180 i Timeattack, kan återkomma med hur dom slits så fort bilen rullat ur garaget

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
magnum
Spånga
Här sen Apr 2006
Inlägg: 418



Ns2R eller Michelin pilot cup 2 på en clio vad säger folk som vet ?

Kört Ns2r en gång på en svag bmw och tyckte de var helt okej

_________________
Carl Svedenius - Saab 9000TA / 900R Cheva C10
Citera
Cykelbud
Stockholm
Här sen Sep 2017
Inlägg: 31



plaxan skrev:
Ja, jag är ju sugen på att testa NS-2R, men än så länge har ingen kunnat ge besked om ifall de slits snabbt. Jag menar, är de slut efter 100 mils gatkörning, så är det fel typ för mig, men om de håller i några tusen mil så kan det vara riktigt.

Jag har kört två bandagar på gotland med ns2r (tw180) tror det blev ca 60mil på banan, de har slitits en del, bakdäcken skulle jag bedömma är kanske drygt 50% av mönstret kvar. Dock har min bil motorn bak så det kan spela roll. De har rullat kanske 200mil gata innan och då var de obetydligt slitna så det känns som att gatslitaget är försumbart i sammanhanget.

Ska förhoppningsvis få två bandagar till på gelleråsen denna vecka så jag kan återkomma med slitageläget efter det

Just det, framdäcken jag hade då var mina gamla michelin pilot sport (vanliga ej cup2) och de klarade verkligen inte värmen, dels var de hala och skrek ordentligt och sen släppte gummit från stommen... ns2r upplevde jag inte några problem med värmen, lite halare på slutet av ett pass blev de

_________________
Anders ancker
Citera
fonzeka
Avesta
Här sen Apr 2005
Inlägg: 135



Jag har i alla fall fått för mig att Cup2 är det klart bättre däcket, det är bara när man blandar in priset som det tar emot lite
Största nackdelen med NS2R tycker jag verkar vara att de är så fantastiskt tunga, vilket lär märkas ännu tydligare på en lite lättare och motorsvag bil.
Skiljer nästan 1,6kg per däck! om man jämför i 225/45-17 mellan Cup2 och NS2R.

_________________
Anders Westlund
Honda S2000
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Ns2r på gata..

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Ursprunglig fråga:

Hur funkar ns2r som gatdäck? Nån som testat? Har en andra bil som behöver däck och istället för att köpa nåt Kina däck så tänkte jag testa dessa, typ samma pengar men skojigare. Varför är det en dålig idé?

Uppdaterad ordalydelse:

Hur funkar ns2r som gatdäck? Nån som testat? Har en andra bil som behöver däck och istället för att köpa nåt vanligt sommardäck i lågprisklass (kanske från ett stort land i asien, eftersom de tenderar att vara billiga) så tänkte jag testa dessa, typ samma pengar men skojigare. Varför är det en dålig idé?

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Däck för banåka
Nankang NS-2R
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
10 besök senaste veckan (101041 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande