Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
XYZ Coilovers eller dämp+fjäder? M5 Touring-92
3635 besök totalt
leben
Stockholm
Här sen Mar 2005
Inlägg: 26


Trådstartare
Hej alla

Sjukt länge sedan jag skrev ngt här......

Hursom, min M5 Touring är såklart inte en bra banbil. Väger på tok för mycket. Men vi har roligt ihop! Gelleråsen och Mantorp har körts på senare år.

Nu en fråga. Mina framdämpare är slut (motornord prylar). Vad tror ni jag ska köpa? Billiga coilovers (XYZ) eller exempelvis Bilstein/Koni med motsvarande fjädrar? Ställbara topplager har jag redan.

Bilen i övrigt har lite bättre bromsvätska, stålomspunna bromsslangar, slitsade skivor och XP10or.

Bilen används enbart som entusiastbil så komfort spelar mindre roll.

Vad tror experterna?

_________________
Marcus Lebenberg
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



KW competition eller XYZ, beror på ambitionsnivån?

Nitron kanske?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



Jag skulle sikta på KW, Tein, Koni eller Moton för en så pass tung bil som M5. De är hyffsat seriösa och vet vad de gör med gatbilar. Alla former av XYZ, tjing-tjong, pling-plong och andra som bara kan kopiera existerande produkter har oftast sättningar som är ute och cyklar. Oftast, men inte alltid. Ibland har de gissat rätt. Men då vill du nog få testa prylarna i full fart på Mantorp först.

Jonas Jarlmark Näfver, Öhlins
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Ja ibland verkar kinagrejerna pricka ganska rätt ändå, jag har provat Pelles M3'a med XYZ eller D2 eller nåt och den verkar mycket bra "satt" (utifrån en relativt erfaren amatörs synvinkel så att säga). Däremot så är jag väldigt osäker på hur grejerna håller, jag skulle nog räkna med kort livslängd om jag körde med såna grejer i åretruntsaltslask. Men det är inte underbyggt med någon sorts kunskap...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
XYZ Coilovers eller dämp+fjäder? M5 Touring-92
3635 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande