Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Viktig ändring av SBF: Undantag HNRS/FHR -OCH- femårsregeln
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 9, 10, 11   >>
18 besök senaste veckan (48964 totalt)
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



JP Simpson skrev:
Fredrik, kan inte du lite kort sammanfatta vad det är man får när man försäkrar sig genom SMA?


Fredrik - SLC skrev:
Niklas Falk skrev:
Vänta här nu...

Vill de påskina att du får halva försäkringen om stol/bälte är äldre än 5 år (dvs inte bara avsaknad av FHR/HNRS), eller är det bara fortsatt dålig koll på vad som redan står?

Men utan Officiella Meddelanden eller nya versioner av TR så gäller det som förr...

Hmm, vi ska nog inte citera protkoll egentligen, de brukar bli lite sura på det...
att länka räcker ju.


sen tycker man inte om att få självrisk och halverad försäkring så finns det en lösning...

teckna en SMA försäkring, den gäller numera även på SBF arrangemang och har inget sådant försäkringsundantag på HNSR osv...


Du får en försäkring som täcker din person och din persons egna skador OCH skador på din egna personliga utrustning .... t.ex skulle glasögon eller idrottskläderna (vilket jag tolkar som hjälm, overall, hnsr osv) bli skadad så täcker försäkringen det. Till skillnad mot SBFs försäkring som bara gäller personen... och så har vi ingen självrisk oavsett.

Citat:
2.2
Försäkringen ersätter
Kostnader:
läkekostnader
,
resekostnader
,
tandskadekostnader
,skadade idrottskläder och glasögon,
sönderklippta kläder i samband med vård,
rehabiliterings och hjälpmedelskostnader
krishjälp
.
Invaliditet
:medicinsk invaliditet
,ekonomisk invaliditet
värdesäkring.
Ersättning vid dödsfall
Försäkringen lämnar ersättn
ing endast för kostnader
och invaliditet till följd av olycksfallsskadan.


hela villkoren finns att läsa här: http://www.arcona-forsak.se/1SMA%20Olycksfall%20Villkor.pdf

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Det känns inte helt tryggt att du "tolkar" det som står i villkoren. När jag läser dom står det inget om hjälm, nackskydd etc. Det är bara kläder som nämns och då enbart i samband med olycksfalls skada. 6675:- i ersättning inkl moms.
Hjälm, Nackskydd, overall, underställ, handskar och skor blir ju en hel del mer pengar om det skulle vara ett fullgott skydd för den personliga utrustningen.
Har du haft något riktigt "case" där man kan kika på hur det gick för utövaren?

Att jag frågar beror på att jag vill kunna ge svar till kunder hur dom kan försäkra sig och sin utrustning.


Fredrik - SLC skrev:
JP Simpson skrev:
Fredrik, kan inte du lite kort sammanfatta vad det är man får när man försäkrar sig genom SMA?


Fredrik - SLC skrev:
Niklas Falk skrev:
Vänta här nu...

Vill de påskina att du får halva försäkringen om stol/bälte är äldre än 5 år (dvs inte bara avsaknad av FHR/HNRS), eller är det bara fortsatt dålig koll på vad som redan står?

Men utan Officiella Meddelanden eller nya versioner av TR så gäller det som förr...

Hmm, vi ska nog inte citera protkoll egentligen, de brukar bli lite sura på det...
att länka räcker ju.


sen tycker man inte om att få självrisk och halverad försäkring så finns det en lösning...

teckna en SMA försäkring, den gäller numera även på SBF arrangemang och har inget sådant försäkringsundantag på HNSR osv...


Du får en försäkring som täcker din person och din persons egna skador OCH skador på din egna personliga utrustning .... t.ex skulle glasögon eller idrottskläderna (vilket jag tolkar som hjälm, overall, hnsr osv) bli skadad så täcker försäkringen det. Till skillnad mot SBFs försäkring som bara gäller personen... och så har vi ingen självrisk oavsett.

Citat:
2.2
Försäkringen ersätter
Kostnader:
läkekostnader
,
resekostnader
,
tandskadekostnader
,skadade idrottskläder och glasögon,
sönderklippta kläder i samband med vård,
rehabiliterings och hjälpmedelskostnader
krishjälp
.
Invaliditet
:medicinsk invaliditet
,ekonomisk invaliditet
värdesäkring.
Ersättning vid dödsfall
Försäkringen lämnar ersättn
ing endast för kostnader
och invaliditet till följd av olycksfallsskadan.


hela villkoren finns att läsa här: http://www.arcona-forsak.se/1SMA%20Olycksfall%20Villkor.pdf

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



JP Simpson skrev:
Det känns inte helt tryggt att du "tolkar" det som står i villkoren. När jag läser dom står det inget om hjälm, nackskydd etc. Det är bara kläder som nämns och då enbart i samband med olycksfalls skada. 6675:- i ersättning inkl moms.
Hjälm, Nackskydd, overall, underställ, handskar och skor blir ju en hel del mer pengar om det skulle vara ett fullgott skydd för den personliga utrustningen.
Har du haft något riktigt "case" där man kan kika på hur det gick för utövaren?

Att jag frågar beror på att jag vill kunna ge svar till kunder hur dom kan försäkra sig och sin utrustning.


Fredrik - SLC skrev:
JP Simpson skrev:
Fredrik, kan inte du lite kort sammanfatta vad det är man får när man försäkrar sig genom SMA?


Fredrik - SLC skrev:
Niklas Falk skrev:
Vänta här nu...

Vill de påskina att du får halva försäkringen om stol/bälte är äldre än 5 år (dvs inte bara avsaknad av FHR/HNRS), eller är det bara fortsatt dålig koll på vad som redan står?

Men utan Officiella Meddelanden eller nya versioner av TR så gäller det som förr...

Hmm, vi ska nog inte citera protkoll egentligen, de brukar bli lite sura på det...
att länka räcker ju.


sen tycker man inte om att få självrisk och halverad försäkring så finns det en lösning...

teckna en SMA försäkring, den gäller numera även på SBF arrangemang och har inget sådant försäkringsundantag på HNSR osv...


Du får en försäkring som täcker din person och din persons egna skador OCH skador på din egna personliga utrustning .... t.ex skulle glasögon eller idrottskläderna (vilket jag tolkar som hjälm, overall, hnsr osv) bli skadad så täcker försäkringen det. Till skillnad mot SBFs försäkring som bara gäller personen... och så har vi ingen självrisk oavsett.

Citat:
2.2
Försäkringen ersätter
Kostnader:
läkekostnader
,
resekostnader
,
tandskadekostnader
,skadade idrottskläder och glasögon,
sönderklippta kläder i samband med vård,
rehabiliterings och hjälpmedelskostnader
krishjälp
.
Invaliditet
:medicinsk invaliditet
,ekonomisk invaliditet
värdesäkring.
Ersättning vid dödsfall
Försäkringen lämnar ersättn
ing endast för kostnader
och invaliditet till följd av olycksfallsskadan.


hela villkoren finns att läsa här: http://www.arcona-forsak.se/1SMA%20Olycksfall%20Villkor.pdf


Nej vi har inte haft något case än.... men jag ska kontakta min försäkringsgivare och be om ett förhandsbesked om hur DOM anser att ordet Tävlingsdräkt ska tolkas... om det bara är overall eller även hatten (hjälmen) ingår. .... så vänta lite så ska jag ordna ett riktigt svar.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Nu har jag fått svar av EuroAccident.... och jag tolkade det rätt och fått det konfirmerat nu med.

SMA försäkringen gäller både på SMA och SBF tävlingar (och ifall det då är en SBF tävling så gäller den endast som extraförsäkring och inte licens såklart) .....

SMA försäkringen har inget undantag ifall man använder HNSR eller inte.

SMA försäkringen täcker SKADOR inträffade under tävling/träning/event på förarens personliga utrustning till ett maxbelopp på 30% av ett basbelopp, och i förarens personliga ingår t.ex Glasögon, Overall, Hjälm, HNSR-system mfl saker som föraren har på sig under tävlingen.

SMA försäkringen täcker förstörd utrustning av medicinsk personal till ett värde av 15% av ett basbelopp, dvs t.ex om sjukvårdarna klipper upp en hjälm eller overall.


ett basbelopp är idag 44.500 för 2013.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Fredrik - SLC skrev:
Nu har jag fått svar av EuroAccident.... och jag tolkade det rätt och fått det konfirmerat nu med.

SMA försäkringen gäller både på SMA och SBF tävlingar (och ifall det då är en SBF tävling så gäller den endast som extraförsäkring och inte licens såklart) .....

SMA försäkringen har inget undantag ifall man använder HNSR eller inte.

SMA försäkringen täcker SKADOR inträffade under tävling/träning/event på förarens personliga utrustning till ett maxbelopp på 30% av ett basbelopp, och i förarens personliga ingår t.ex Glasögon, Overall, Hjälm, HNSR-system mfl saker som föraren har på sig under tävlingen.

SMA försäkringen täcker förstörd utrustning av medicinsk personal till ett värde av 15% av ett basbelopp, dvs t.ex om sjukvårdarna klipper upp en hjälm eller overall.


ett basbelopp är idag 44.500 för 2013.


Gäller det SVEMO också om man har SMA mc?

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



steffe skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Nu har jag fått svar av EuroAccident.... och jag tolkade det rätt och fått det konfirmerat nu med.

SMA försäkringen gäller både på SMA och SBF tävlingar (och ifall det då är en SBF tävling så gäller den endast som extraförsäkring och inte licens såklart) .....

SMA försäkringen har inget undantag ifall man använder HNSR eller inte.

SMA försäkringen täcker SKADOR inträffade under tävling/träning/event på förarens personliga utrustning till ett maxbelopp på 30% av ett basbelopp, och i förarens personliga ingår t.ex Glasögon, Overall, Hjälm, HNSR-system mfl saker som föraren har på sig under tävlingen.

SMA försäkringen täcker förstörd utrustning av medicinsk personal till ett värde av 15% av ett basbelopp, dvs t.ex om sjukvårdarna klipper upp en hjälm eller overall.


ett basbelopp är idag 44.500 för 2013.


Gäller det SVEMO också om man har SMA mc?


det har jag inte kollat... så måste kolla det först

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Fredrik - SLC skrev:
steffe skrev:


Gäller det SVEMO också om man har SMA mc?


det har jag inte kollat... så måste kolla det först


thumbs up frågan kommer säkert upp från andra också

Finns det nåt "SMA plus" om man vill ha mer "skydd"?

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269



http://www.sbf.se/2013/04/18/forandringar-i-regelverk-for-nationellt-t . . . .

SBF skrev:
...Rally, Racing och Historiska utskottet beslutar att skjuta fram kravet på användandet av FHR till årsskiftet 2013/2014

_________________
Johan Lekås
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



Velpottor...

Ska man inte ta och sänka licensavgiften mitt i sommaren också...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1283



Det var inget.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Niklas Falk skrev:
Velpottor...

Ska man inte ta och sänka licensavgiften mitt i sommaren också...


eller så är det deras vanliga sätt.... att gå ut hårt... sen om det blir för mycket protester, backa lite och få alla att om inte bli nöjda så iaf accepterande .. och sen genomföra det iaf lite senare när folk inte orkar protestera mera......

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Bra tur att man har lite is i magen

Då kan man söka rätt utrustning detta år och slippa spendera hela bud thumbs up

Joachim

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1283



Det var inget.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



Fredrik - SLC skrev:
Niklas Falk skrev:
Velpottor...

Ska man inte ta och sänka licensavgiften mitt i sommaren också...
eller så är det deras vanliga sätt.... att gå ut hårt... sen om det blir för mycket protester, backa lite och få alla att om inte bli nöjda så iaf accepterande .. och sen genomföra det iaf lite senare när folk inte orkar protestera mera......
Oavsett anledning så signalerar det bara osäkerhet.
Det vore bättre att kommunicera mera innan beslut (kommunikation som tas emot, inte bara megafon). Detta var väl tredje gången som de förlängde ISO/FIA1986...

Det finns garanterat ingen slug "Master Plan" bakom (dvs ha backningsstrategi i bakfickan från början för att verka snälla).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
bfd_henriksson
Bollebygd
Här sen Jul 2005
Inlägg: 783



SevenEight skrev:
Finns inga som helst garantier för att inte blir andra vansinnigheter nästa år. Jag menar nästa år kan det bli nåt nytt skit som ärthjärnorna på SBF hittar på. Kompisen som har sin första tävling om en månad köpte grejjer idag.... Jävligt kul. Ska ringa till vart enda telefonnummer på SBF imorgon och SKRIKA. Jävla idioter.

Gå med fördel in på SPVM:s dolda förarforum och gör din röst hörd om du vill påverka förarförening du tävlar inom.
F.ö. förstår dig. satt som bäst och tittade på utrustning. Bara flyt att man inte tryckt på "add to basket"...

_________________
Fredrik Henriksson

http://modsport.se/
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1283



det var inget.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2480



Där kom det...
Jag anade att något sådant här skulle komma och bestämde mig därför att inte köra några SPVM-tävlingar i år.
Och därmed vänta ut SBFs beslutsvånda.
Jag är inte alls övertygad att samtliga klasser i Sverige kommer att ha kravet 2014 heller.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1283



Det var inget.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4224

Hjälpmoderator

SevenEight skrev:
Då betyder det här också då att dispens för integral i täckt bil också är kört? Så inte nog med att jag bränt pengar på en uppsättning grejjer, nu ska jag köpa en annan uppsättning också? Som eventuellt blir otillåtna 2014?


Nej det är inte ändrat något med användningen av fhr.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Hur påverkas tidigare meddelande avseende försäkringsbiten?

Ett ev. scenario gissar jag kan vara att man nu återigen kan tävla i tex SPVM, SSK, ER-Cup osv utan HNRS men att den lägre försäkringen då gäller,eller?

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Men det är inte förbjudet att använda fhr...

Det är ju ändå ett bra skydd FÖR DIG, förstår inte motståndet. Ungefär lika konstigt som gamla gubbar på jobbet som envisas med att flexa utan skyddsglasögon...

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Allmänt banåkaforum
Viktig ändring av SBF: Undantag HNRS/FHR -OCH- femårsregeln
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 9, 10, 11   >>
18 besök senaste veckan (48964 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande