Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Viktig ändring av SBF: Undantag HNRS/FHR -OCH- femårsregeln
<<   1, 2, 3 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11   >>
2 besök senaste veckan (48936 totalt)
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895



Fastlane skrev:
Men det är inte förbjudet att använda fhr...

Det är ju ändå ett bra skydd FÖR DIG, förstår inte motståndet. Ungefär lika konstigt som gamla gubbar på jobbet som envisas med att flexa utan skyddsglasögon...



Well spoken! thumbs up

Folk är ganska svåra att behaga verkar det som, först är det ett stort motstånd mot de nya reglerna,
sen när förbundet väl backar så får de skit för det istället...hur de än beter sig blir ju någon sur.

Jag kan till viss del förstå att de som nu köpt HANS tycker att det är onödiga pengar, men ni kommer nog
se saken lite annorlunda om ni gör en herrejösseskrash i första racet.

Jag har kört med HANS sen 2008 och jag har inte ångrat inköpet en sekund, trots att skyddet (lyckligtvis)
aldrig behövts!

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Ja, nu får ni ge er. Tråkigt för t ex Henke om man köpt en hjälm som kanske inte är godkänd längre. DET skulle jag blivit förbaskad över. Men om SBF nu lyssnat på protesterna och backade på HNRS-regeln så är det en BRA sak och precis vad vi bad om.

Skyddet man köpt (inklusive det hybridskydd jag själv köpt) är ju inte bortkastade pengar, utan en investering i er egen säkerhet och inget stoppar er från att använda skyddet redan nu (Se bara till att alla HNRS är RÄTT installerade i kombination med RÄTT stol!).

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Det var inget.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



+1 thumbs up


Torkel K skrev:
Ja, nu får ni ge er. Tråkigt för t ex Henke om man köpt en hjälm som kanske inte är godkänd längre. DET skulle jag blivit förbaskad över. Men om SBF nu lyssnat på protesterna och backade på HNRS-regeln så är det en BRA sak och precis vad vi bad om.

Skyddet man köpt (inklusive det hybridskydd jag själv köpt) är ju inte bortkastade pengar, utan en investering i er egen säkerhet och inget stoppar er från att använda skyddet redan nu (Se bara till att alla HNRS är RÄTT installerade i kombination med RÄTT stol!).

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Absolut, jag håller med att skyddet är en bra investering.
Men det jag reagerar mot är SBF:s svårighet att ta beslut på bra grunder, att informera varför de tar beslut samt att de sedan ändrar sig i absolut sista ögonblicket innan säsongen ska starta.
Framförhållning kan de nog inte ens stava till... Och det är inte första gången.

I mitt fall så kände jag att en investering på minimum 6500 kr kändes omotiverat för att bara köra SSM, framför allt med tanke på övrig familjesituation samt att jag förväntar/hoppas att priset för HNRS kanske pressas ner framöver.
Kommer säkert köpa ett skydd om något år men jag anser att SBF bör fundera rejält vilka klasser som skulle kunna fortsätta med dispens, även efter 2014.

Dvs sådana klasser som är naturliga instegsklasser för att få in nytt blod, och där man gärna kör lite mer gentlemanna racing än i typ STCC.
Har nämnt det förut, Roadsport har redan idag undantag från kraven i TR och är definitivt en instegsklass då man kan använda sin gatbil för att testa på racing.
Om man kan ha undantag i de långsammaste klasserna i Rally (där avståndet till något hårt är betydligt kortare) så borde man kunna tillåta något liknande inom racing.

Edit: Läste nu SBFs meddelande och det låter ju som de funderar i samma banor, de ska faktiskt diskutera med utövarna innan de tar beslut inför 2014!

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Pratade just med SBF

Nej, de tänker inte ha en "dialog" med andra klasser än rally. Racing = 2014 för HNRS.

Orsaken till att de "backar" är att citat "folk får inte tag på grejer", inte att det är infört på lösa grunder.

Var igår hos Trendab och tittade på när kompisen köpte sina prylar, ungefär 3h innan beslutet drogs tillbaka. Jag fick inte känslan att det är brist på utrustning, de får in prylar varje vecka. Brist på HNRS/HANS? Verkligen?

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4221

Hjälpmoderator

SevenEight skrev:
Pratade just med SBF

Nej, de tänker inte ha en "dialog" med andra klasser än rally. Racing = 2014 för HNRS.

Orsaken till att de "backar" är att citat "folk får inte tag på grejer", inte att det är infört på lösa grunder.

Var igår hos Trendab och tittade på när kompisen köpte sina prylar, ungefär 3h innan beslutet drogs tillbaka. Jag fick inte känslan att det är brist på utrustning, de får in prylar varje vecka. Brist på HNRS/HANS? Verkligen?


Svårt att tro på med, man vill väl inte erkänna att det beror på så högt tryck av massorna.

_________________
Daniel Steiner
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



SevenEight skrev:
Pratade just med SBF

Nej, de tänker inte ha en "dialog" med andra klasser än rally. Racing = 2014 för HNRS.


Varför i h-e släpper de då info där det står:
" Innan definitivt beslut inför 2014 kommer utskotten ha en dialog med aktiva tävlingsutövare om omfattningen av krav/användande av FHR skydd"???
Om de inte alls har tänkt att ha detta?
Är det deras nya sätt att visa att SBF har en "öppen dialog" med sina medlemmar?

Frustration är bara förnamnet...

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4221

Hjälpmoderator

TPR skrev:
SevenEight skrev:
Pratade just med SBF

Nej, de tänker inte ha en "dialog" med andra klasser än rally. Racing = 2014 för HNRS.


Varför i h-e släpper de då info där det står:
" Innan definitivt beslut inför 2014 kommer utskotten ha en dialog med aktiva tävlingsutövare om omfattningen av krav/användande av FHR skydd"???
Om de inte alls har tänkt att ha detta?
Är det deras nya sätt att visa att SBF har en "öppen dialog" med sina medlemmar?

Frustration är bara förnamnet...


Jag tror att det inte alltid blir så bra/rätt när man ringer upp då alla som sitter där inte verkar så insatta.
Det är inte bara ner till oss kommunikationen inte verkar fungera.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Daniel Steiner skrev:
Jag tror att det inte alltid blir så bra/rätt när man ringer upp då alla som sitter där inte verkar så insatta. Det är inte bara ner till oss kommunikationen inte verkar fungera.
Nej, när man ringer får man vara realistisk nog att inte förvänta sig rätt svar från vem som helst. Precis som när man ringer vilken arbetsplats som helst så bör man leta sig fram till rätt person och inte dömma efter vad första telefonist kläcker ur sig.

TPR skrev:
Varför i h-e släpper de då info där det står:
" Innan definitivt beslut inför 2014 kommer utskotten ha en dialog med aktiva tävlingsutövare om omfattningen av krav/användande av FHR skydd"???
Om de inte alls har tänkt att ha detta?
För att det låter så mycket bättre än att skriva "Det blev sådant sabla liv på alla över detta så vi skjuter på det till 2014. Eftersom de flesta redan köpt sina skydd kommer de ändå börja använda dem 2013. När vi sedan inför regeln 2014 går det mycket smidigare."

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4221

Hjälpmoderator

TPR skrev:
Varför i h-e släpper de då info där det står:
" Innan definitivt beslut inför 2014 kommer utskotten ha en dialog med aktiva tävlingsutövare om omfattningen av krav/användande av FHR skydd"???
Om de inte alls har tänkt att ha detta?
För att det låter så mycket bättre än att skriva "Det blev sådant sabla liv på alla över detta så vi skjuter på det till 2014. Eftersom de flesta redan köpt sina skydd kommer de ändå börja använda dem 2013. När vi sedan inför regeln 2014 går det mycket smidigare."[/quote]


Ja så tolkar jag också det.

_________________
Daniel Steiner
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Daniel Steiner skrev:


Jag tror att det inte alltid blir så bra/rätt när man ringer upp då alla som sitter där inte verkar så insatta.
Det är inte bara ner till oss kommunikationen inte verkar fungera.


Det är ju ett väldigt stort bekymmer om man inte kan ringa och få korrekt information. Då ligger man dåligt till. Funderade över om man ska börja spela in samtalen. har då iaf börjat skriva ner vem och när jag ringde och vad vi pratade om. Man kanske borde börja köra lite militärt och läsa upp samtalsanteckningarna för dem innan man avslutar samtalet.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Vem är "SBF" när man uppger att man har pratat med SBF?
Ring SBF/RA, dvs Racingutskottet som hanterar frågan.
Namn och telefon# till personerna i RA finns på www.sbf.se.

_________________
BMW MC-klubben
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Okej, jag förtydligar. Jag avsåg, när jag skrev att jag ringt SBF, att jag talat med någon av de tre på denna sida:

http://www.sbf.se/info/kontakt/utskott/racing/

Rätt/fel?

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



SevenEight skrev:
Okej, jag förtydligar. Jag avsåg, när jag skrev att jag ringt SBF, att jag talat med någon av de tre på denna sida:

http://www.sbf.se/info/kontakt/utskott/racing/

Rätt/fel?
På kansilet kan man ju annars ringa den representant vars ämne bäst passar den fråga man har:
http://www.sbf.se/info/kontakt/kansli/

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Oavsett så får man inte alltid det mest korrekta (eller effektivaste) svaret via en "telefonsupport", detta oavsett ämne/organisation.

"Har du provat att starta om?"

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
AndF
Lund
Här sen Okt 2005
Inlägg: 345

Moderator i ett av underforumen

Nu har man lagt till begränsningarna i försäkringen i det dokumentet också.
http://www.sbf.se/2013/04/19/forandringar-i-regelverk-for-nationellt-t . . . .

Det roliga är att man sköt fram ändringen av overaller etc till 2014 för att kostnaden skulle bli för stor samtidigt som med HNRS. Betyder det att man skjuter fram overallerna ytterligare ett år igen? Ska man chansa? Min overall är nästan i ny skick men har "fel" märkning.

_________________
- Honda CRX ED9 - Porsche 986 Boxster S
Citera
Grupp-h

Här sen Okt 2010
Inlägg: 143



Fastlane skrev:
Men det är inte förbjudet att använda fhr...

Det är ju ändå ett bra skydd FÖR DIG, förstår inte motståndet. Ungefär lika konstigt som gamla gubbar på jobbet som envisas med att flexa utan skyddsglasögon...


Det som är lite skillnad med rally är att man har kartläsare dvs 2 utrustningar kör man bara 4-5 tävlingar/året har man inte alltid en fast kartläsare utan man få köpa 2 uppsättningar för det finns ingen kartis som vill lägga dom pengarna som krävs,nu har jag turen och ha en kartis som tycker detta är kul och hade tänkt köpa men det har inte alla så start i år för en del blir 6500:- 2x2 för hjälm/hans plus overall 3000:-=19000:- för att komma till start den tävlingsbudjeten har inte jag på ett år en gång

_________________
Calle Nordegren
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Grupp-h skrev:
Fastlane skrev:
Men det är inte förbjudet att använda fhr...

Det är ju ändå ett bra skydd FÖR DIG, förstår inte motståndet. Ungefär lika konstigt som gamla gubbar på jobbet som envisas med att flexa utan skyddsglasögon...


Det som är lite skillnad med rally är att man har kartläsare dvs 2 utrustningar kör man bara 4-5 tävlingar/året har man inte alltid en fast kartläsare utan man få köpa 2 uppsättningar för det finns ingen kartis som vill lägga dom pengarna som krävs,nu har jag turen och ha en kartis som tycker detta är kul och hade tänkt köpa men det har inte alla så start i år för en del blir 6500:- 2x2 för hjälm/hans plus overall 3000:-=19000:- för att komma till start den tävlingsbudjeten har inte jag på ett år en gång


Kanske byggt för dyr bil?

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Grupp-h

Här sen Okt 2010
Inlägg: 143



Fastlane skrev:
Grupp-h skrev:
Fastlane skrev:
Men det är inte förbjudet att använda fhr...

Det är ju ändå ett bra skydd FÖR DIG, förstår inte motståndet. Ungefär lika konstigt som gamla gubbar på jobbet som envisas med att flexa utan skyddsglasögon...


Det som är lite skillnad med rally är att man har kartläsare dvs 2 utrustningar kör man bara 4-5 tävlingar/året har man inte alltid en fast kartläsare utan man få köpa 2 uppsättningar för det finns ingen kartis som vill lägga dom pengarna som krävs,nu har jag turen och ha en kartis som tycker detta är kul och hade tänkt köpa men det har inte alla så start i år för en del blir 6500:- 2x2 för hjälm/hans plus overall 3000:-=19000:- för att komma till start den tävlingsbudjeten har inte jag på ett år en gång


Kanske byggt för dyr bil?


Försök ha lite högre nivå på inläggen jag belyste problemet med rally det är inte så lätt att vara ny och starta upp en rallysatsning när det tillkommer såna regler,jag är gammal o grå jag löser det men man är rädd om tillväxten till motorsport

_________________
Calle Nordegren
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Grupp-h skrev:
Fastlane skrev:
Grupp-h skrev:
Fastlane skrev:
Men det är inte förbjudet att använda fhr...

Det är ju ändå ett bra skydd FÖR DIG, förstår inte motståndet. Ungefär lika konstigt som gamla gubbar på jobbet som envisas med att flexa utan skyddsglasögon...


Det som är lite skillnad med rally är att man har kartläsare dvs 2 utrustningar kör man bara 4-5 tävlingar/året har man inte alltid en fast kartläsare utan man få köpa 2 uppsättningar för det finns ingen kartis som vill lägga dom pengarna som krävs,nu har jag turen och ha en kartis som tycker detta är kul och hade tänkt köpa men det har inte alla så start i år för en del blir 6500:- 2x2 för hjälm/hans plus overall 3000:-=19000:- för att komma till start den tävlingsbudjeten har inte jag på ett år en gång


Kanske byggt för dyr bil?


Försök ha lite högre nivå på inläggen jag belyste problemet med rally det är inte så lätt att vara ny och starta upp en rallysatsning när det tillkommer såna regler,jag är gammal o grå jag löser det men man är rädd om tillväxten till motorsport


Det var uppriktigt menat.

Håller med i att utrustningen är väldigt dyr, särskilt sett till vad man får för pengarna men jag tycker inte man ska tumma på säkerheten ändå. Även om det "bara" är en kartläsare så kan även han få svåra skador. Vore en bra idé om SBF som är en stor organisation skulle kunna köpa in och erbjuda medlemmarna std. utrustning till rimligare pengar. Stora inköp kan pressa priset.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Allmänt banåkaforum
Viktig ändring av SBF: Undantag HNRS/FHR -OCH- femårsregeln
<<   1, 2, 3 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11   >>
2 besök senaste veckan (48936 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande