Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Viktig ändring av SBF: Undantag HNRS/FHR -OCH- femårsregeln
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11
1 besök senaste veckan (48936 totalt)
Oodsell
Särö, (Göteborg)
Här sen Mar 2008
Inlägg: 134



Om jag förstått SBF reglerna rätt så är det fortfarande frivilligt att använda HNRS på nationella tävlingar under 2014. Men det skiljer i försäkringsskydd genom SBF-licensen om man använder HNRS.

_________________
Olle Odsell
teammedlem i Flying Fellows ERCup,
ordf i Lotus Car Club of Sweden,
ledamot i SBF Racingutskott
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



[quote="Niklas Falk"]
TPR skrev:
Under 3 papp för nytt skydd så finns det nog bara plast-Hans att välja på.


Jo, fast då tillkommer ny stol och mer huvudvärk.
Får nog bli till att undersöka marknaden igen, åtminstone kolla upp priser på Hybrid, med FIA och SFI.


Oodsell skrev:
Om jag förstått SBF reglerna rätt så är det fortfarande frivilligt att använda HNRS på nationella tävlingar under 2014. Men det skiljer i försäkringsskydd genom SBF-licensen om man använder HNRS.


Det stämmer.
Fast jag skulle vilja ha ett HNRS för att höja säkerheten.
Egentligen borde man nog prioritera att bygga ordentlig bur isf båge men det sätter tyvärr Bilprovningen stopp för då jag även vill kunna använda bilen på vägen, åtminstone för transport till banan (det är ju Roadsport).

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Det finns 5 olika varianter av SFI-klassade skydd ute på marknaden. Jag kan inte tänka mig att SBF tillåter SFI-klassade skydd med anledningen att det skall bli billigare...eftersom ett HANS i Europa redan är billigare än de billigaste SFI-klassade skydden i USA...
Men, det som gör införandet av SFI-klassade skydd lite bekymmersamt är att dom inte är kompatibla med FIA-hjälmar...

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



JP Simpson skrev:
Det finns 5 olika varianter av SFI-klassade skydd ute på marknaden. Jag kan inte tänka mig att SBF tillåter SFI-klassade skydd med anledningen att det skall bli billigare...eftersom ett HANS i Europa redan är billigare än de billigaste SFI-klassade skydden i USA...
Men, det som gör införandet av SFI-klassade skydd lite bekymmersamt är att dom inte är kompatibla med FIA-hjälmar...


Kan någon som vill vara snäll, så här före jul, lägga upp en sammanställning på de som är godkännda..?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Niklas Falk skrev:
Annars är nog lägsta möjliga peng för nytt skydd en HANS (skulle fortfarande hellre köra Hybrid)
Stand21 Club Series HANS Device
Schroth Protec Super Sport FHR (HANS) Device
$230+VAT är ju inte jättedyrt.


Lägsta peng är att komma hämta hos mig i Nacka

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1289293

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Tobias Nyström skrev:
Niklas Falk skrev:
Annars är nog lägsta möjliga peng för nytt skydd en HANS (skulle fortfarande hellre köra Hybrid)
Stand21 Club Series HANS Device
Schroth Protec Super Sport FHR (HANS) Device
$230+VAT är ju inte jättedyrt.
Lägsta peng är att komma hämta hos mig i Nacka

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1289293


Det verkar ju som många nya hjälmar är enbart SA2010 och då borde det inte vara några problem med SFIskydd. Men det bygger ju på att man skaffar ny hjälm också.

Mitt härke till hjälm är BSI med Hansknoppar. SBF godkänner den utan FHR tills 2018, men med FHR är det FIA som styr och då är den ute från nyår . Jag hade inte förväntat mig nåt annat heller (eftersom det datumet stått i FIAs regler i flera år). Visst kan jag klara mig genom oändligt många tävlingsbesiktningar innan nån märker det, men ibland kan det vara skönt att vara innanför gråzonen.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Viktig ändring av SBF: Undantag HNRS/FHR -OCH- femårsregeln
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11
1 besök senaste veckan (48936 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande