Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Viktig ändring av SBF: Undantag HNRS/FHR -OCH- femårsregeln
<<   1, 2, 3, 4 ... 9, 10, 11   >>
2 besök senaste veckan (48936 totalt)
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4221

Hjälpmoderator

Ett stort problem inom rally är att folk inte kan justera in sin utrustning eller få hjälp med det.
Och/eller så stort intresse av det - det är inget för fegisar som jargongen går. De flesta ångrar sig säkert när de slår sig hårt men många inte ens då är jag rädd.

Sen måste balansen mellan fara och säkerhet även få finnas kvar, annars kan man ju köra till ica bara.

Intressant statistik på racingen, det är ju enormt bra siffror egentligen, tänk om det varit så lite skador i vanliga trafiken. Vi kanske borde ha hrns på väg till jobbet men inte i race-bilen?

_________________
Daniel Steiner
Citera
Lars Gustafsson
Kumla
Här sen Maj 2007
Inlägg: 723



Magnus Thomé skrev:
Lars Gustafsson skrev:
Släpp sargen nu Magnus, köp. Jag vet att du vill


Vill ha ett hybridskydd som jag kan använda både i min gatbil och olika bilar jag hamnar i på racerbana, allt möjligt från Peugeot 205 till... ja vem vet Men med stolarna i CSL'en så verkar det vara lite strul att få till det tyvärr så jag har ingen bra lösning just nu vad jag vet.


I Bimmern och gissningsvis i peggan oxå så har du ju ett ingyggt HANS-skydd. Airbag

Så det du BEHÖVER är en Porsche Cup ett HNRS och en serieanmälan

_________________
MVH Lars Gustafsson.
PCS Racing & GT3 Cup Challenge

En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter.
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Magnus Thomé skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Har du varit med om någon riktigt ordentlig smäll ? ..... det kan ju också påverka vilka referensramar man sätter om HNSR ..... och tyvärr tror jag att jag betydligt mer personlig erfarenhet där än vad du har


Det känns ärligt talat lite irrelevant i frågan om HNRS vara eller inte vara. HNRS är så långt jag vet ostridigt mycket bra om det används rätt. Självklart inget mirakelmedel som gör oss oskadbara.


Det var inte frågan om HNSR är bra eller inte.... utan mer Lars mer absolutiskta syn på totalt krav på HNSR. och en undran om han hade egen erfarenhet av nyttan eller bristen på HNSR? Det är alltid bra att veta om erfarenheter och jag delar gärna av mig av mina.... och diskuterar gärna och kan absolut ändra mig om jag får andra inputs som är bra.

Vi har säkert krav överallt på HNSR om ett antal år och då har också tillgängligheten ökat och produkten förbättrats och blivit billigare... men tror det är rätt långt dit....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4221

Hjälpmoderator

Det är redan f'rbannat billigt om man jämför när jag köpte mitt 2007...Man får ett i nån composit för en fjärdedel av priset, det är bara hjälmarna som fortfarande är dyra (jämför MC tex).

_________________
Daniel Steiner
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Daniel Steiner skrev:
Det är redan f'rbannat billigt om man jämför när jag köpte mitt 2007...Man får ett i nån composit för en fjärdedel av priset, det är bara hjälmarna som fortfarande är dyra (jämför MC tex).
SA2010 integral för £200 är ju nästan MC-pris.
Det finns massor av kombinationer under 8k numera, inte 15+ som i början.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Micke på Bilsport skriver om Ola Strömberg och hans Fb-grupp som fick SBF att ändra sig.

http://micke.bilsport.se/

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Lars Gustafsson
Kumla
Här sen Maj 2007
Inlägg: 723



Daniel Steiner skrev:
Ett stort problem inom rally är att folk inte kan justera in sin utrustning eller få hjälp med det.
Och/eller så stort intresse av det - det är inget för fegisar som jargongen går. De flesta ångrar sig säkert när de slår sig hårt men många inte ens då är jag rädd.

Sen måste balansen mellan fara och säkerhet även få finnas kvar, annars kan man ju köra till ica bara.

Intressant statistik på racingen, det är ju enormt bra siffror egentligen, tänk om det varit så lite skador i vanliga trafiken. Vi kanske borde ha hrns på väg till jobbet men inte i race-bilen?


Förstår att det ligger till så. Gissar att det är samma i Folkrace.
Var på licenskurs när några folkracare pratade om att sporten skulle dö ut heeeeelt om man var tvungen att ha en ny overall.

I morgon när jag åker till ICA så tar jag civilbilen.

Omgiven av trepunktsbälte, bätessträckare, airbag i ratten, knäairbag och fönsterairbag

Det är bara på banan där jag kör riktigt fort inte beöver skydda mig med alla tillgängliga medel.

Fredrik, jag har inte tokklotat någon gång men har sett resultatet. Ibland får man ingen andra chans och det går inte att vara efterklok.

Nu vet ni var jag står i frågan och jag kommer inte att ändra på mig

Över and ut!

_________________
MVH Lars Gustafsson.
PCS Racing & GT3 Cup Challenge

En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter.
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4221

Hjälpmoderator

Niklas Falk skrev:
Daniel Steiner skrev:
Det är redan f'rbannat billigt om man jämför när jag köpte mitt 2007...Man får ett i nån composit för en fjärdedel av priset, det är bara hjälmarna som fortfarande är dyra (jämför MC tex).
SA2010 integral för £200 är ju nästan MC-pris.
Det finns massor av kombinationer under 8k numera, inte 15+ som i början.



Nästan! ja Tycker det är lite skruvat, men det är väl billigare att bygga en hjälm som inte behöver vara så lätt. Intercomhjälmarna (som vi behöver) är lite dyrare så har inte kikat så långt ner på listorna. Det gick på över 20 när det kom så visst har det blivit billigare!

Den tråkiga missen jag tycker de gör på förbundet är att man inte ordnar övergångsperioder så bra. De ville ha "nya" märkningen på overaller - den är ju 13? år gammal. Varför sa man inte för 10 år sen när den kom att om 10 år ska alla ha den nya, då hade de flesta gamla varit utfasade.

Nu har man inte kunnat göra så med hjälmar här ändå pga vårt gamla regelverk, men egentligen hade man kunnat då en hjälm med hrns-knapparna knappast är mycket tyngre än en utan.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4221

Hjälpmoderator

Lars Gustafsson skrev:


Förstår att det ligger till så. Gissar att det är samma i Folkrace.
Var på licenskurs när några folkracare pratade om att sporten skulle dö ut heeeeelt om man var tvungen att ha en ny overall.


Det är nog än hårdare jargong inom folkracen - och än lägre löner. Det går inte så sakta i FR längre heller.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Daniel Steiner skrev:
Lars Gustafsson skrev:


Förstår att det ligger till så. Gissar att det är samma i Folkrace.
Var på licenskurs när några folkracare pratade om att sporten skulle dö ut heeeeelt om man var tvungen att ha en ny overall.


Det är nog än hårdare jargong inom folkracen - och än lägre löner. Det går inte så sakta i FR längre heller.


Om det är någonstans HYBRID-skydd skulle göras obligatoriska så är det just inom folkrace, så dom klarar även sidorullningarna som förekommer där.....


men realiteten är att 75% skulle inte ha råd/vilja att fortsätta om det ställdes samma krav där som det gör inom nationell racing..... och det är alldeles för många tappade licenser för att kravet ska komma, till dom som behöver det mest.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Lars Gustafsson skrev:
Magnus Thomé skrev:
Lars Gustafsson skrev:
Släpp sargen nu Magnus, köp. Jag vet att du vill


Vill ha ett hybridskydd som jag kan använda både i min gatbil och olika bilar jag hamnar i på racerbana, allt möjligt från Peugeot 205 till... ja vem vet Men med stolarna i CSL'en så verkar det vara lite strul att få till det tyvärr så jag har ingen bra lösning just nu vad jag vet.


I Bimmern och gissningsvis i peggan oxå så har du ju ett ingyggt HANS-skydd. Airbag


Ja det är den bättre änden av gatbilskörning på bana. Bilar som är max 10-15 år med massa airbags, bältesträckare och massa annat bra. Den läskigare änden är åttiotals och tidiga nittiotalsbilar som vi kör med bara hjälm och heltäckande klädsel. Får lite ont i magen av det. Sen ställer iof de flesta gatbilsarrangörerna mycket bra och höga krav på umgänget bilar sinsemmellan på banan som racing inte är ens i samma universum liksom. Men olyckor sker ju inte bara pga sammankrokningar. Man kan ju även singelolycka sig själv av banan om man tar i lite.


Lars Gustafsson skrev:
Så det du BEHÖVER är en Porsche Cup ett HNRS och en serieanmälan
Jepp. Jag behöver exakt det thumbs up Ska bara kolla i plänboken... återkommer

_________________
Magnus Thomé
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1753



Ett litet tillägg ang bälten

Fyrpunktsbälten är tillräckligt enligt Sportvagnstreglementet

Citat:
SVENSKA BILSPORTFÖRBUNDET - Sportvagnsregler -
2 Gemensamma tekniska regler
2.1 Bälten och förarstol/nackskydd
Samtliga bilar ska vara utrustade med FIA-homologerade bälten och stolar. Se Gemensamma Tekniska
Regler TR 5.16.
Undantag för små bilar där det är omöjligt att montera FIA godkänd stol.
Bältena ska vara minst 4-punkts och 3" breda axelband. Se respektive klassreglemente.
Alternativt får originalstol monterad i original fästpunkter användas.


I klassreglementet får tex Roadsport står inget ytterligare ang bälten

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
rickard johansson
Sundsvall
Här sen Jan 2011
Inlägg: 40



En vis man sa till mig en gång att hålla på med bilsport är ingen allemansrätt och det ligger mycket i hans ord. Om man som i folkrace skulle behöva detta skydd så borde inte den ekonomiska biten allena få råda utan statistik och funktion borde vara lika viktiga faktorer.

Det SBF gör just nu är att försvaga sitt eget varumärke och istället för att stå stabilt så vacklar man så fort någon startar en facebookgrupp. Jag har svårt att tro att de som står bakom dessa grupper kommer att stå längst fram den dagen någon får en nack, skall eller ryggskada och berätta hur bra det var att skydden inte behövdes.

SBF skulle istället lägga tyngd på att informera varför skydden är bra och hur man installerar sin utrustning rätt. Bygger de ett namn på säkerhet, kunskap och trygghet så håller det i längden.

Med den kunskap jag byggt upp genom åren skulle jag inte köra någon sportgren utan ett hybrid-skydd och integralhjälm. Detta baserar jag inte på känsla utan på det jag lärt mig genom åren. Tyvärr baserar de flesta dessa beslut på känsla.

_________________
Rickard Johansson
Citera
jimmyc
Kalmar
Här sen Apr 2011
Inlägg: 24



Andreas Freed skrev:
Följande bild presenterades på ett SBF möte för ganska precis ett år sedan.


Nu vet jag inte hur det är inom racing men inom rally så har det blivit standard att fylla i en skaderapport vid nästan alla smällar där man inte tar sig vidare med bilen, för ca 10 år sedan var läget ett helt annat, då ville man hålla nere anmälningarna för att inte skrämma bortförsäkringsbolag, det intressanta är egentligen vilka kostnader och vilka faktiska skador som uppstått.

_________________
Jimmy Christiansen
Citera
Diket
Kalmar
Här sen Okt 2004
Inlägg: 654



Ja alla vill vara totalt skyddade och odödliga i sin bil som i ett tv spel utan tvekan....

Det är ju många faktorer som gör att man kör racing...

Vad är det som driver en vad är så kul vad är det som ger en kick varför spenderar man så mkt pengar och tycker det är värt det....

Man vill som jag ser det utmana gränsen till vad man själv klarar av och man vill pressa den gränsen framåt hela tiden och när man klarar det så får man någon form av "kickar" eller belåtenhet..

problemen uppstår ju ofta när någon kliver över sin gräns av vad man klarar av pågrund av brist på omdömme och liknande.. (ja det kan hända något oförutsett med bilen också).

Men iaf man vill ju utmana vad man klarar av hela tiden och i detta ligger det ju en risk utan den risken skulle det nog inte vara lika utmanande och adrenalingivande att köra heller...

Jag menar med detta inte att man vill skada sig men just att möjligheten att något hemskt skulle kunna hända både ekonomiskt med bilen och en själv gör nog att man kanske håller sig på rätt sida om sin gräns också...

Hans är bra utan tvekan men det finns så förbannat mycket som kan hända på banan så personligen är jag beredd att ta risken att inte använda det så länge jag nu får detta....

oansvarigt- kanske
dumt- säkert


jag kan förstå försäkringsbolaget som håller i att betala för skadorna att dom vill ha bort dom dyraste skadorna så att premierna kan hållas på en rimlig nivå dom är ju trots allt vinstdrivande företag....

Men detta förbannade bestämmande över folk i detta janteland.... var och en borde väl få kunna ta sina egna beslut

Jag spyr på detta velande fram och tillbaka där man inte kan få klara besked........


Fritt fram att at bort detta om det inte tillför särskilt mycket till tråden

_________________
Mikael"Diket" Borggren

Kör:Saabsther ss7

Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



En reflektion, från en som gör sitt bästa för att få in fler tävlande till klubbracingen. Moderatorerna får plocka bort inlägget om de tycker jag går för långt bort från ursprungliga diskussionen.

Först: Jag tycker vi ska utesluta diskussionen om ekonomisk skada, dvs skador på bilen, helt här. Bilar kan lagas eller ersättas medan en nackskada kan förstöra din livskvalitet för resten av livet. De ligger inte i samma liga.

Men...
Sist jag var på track day såg jag en del riktigt snabba originalbilar (Porsche och corvette), två gamla volvos (en 240 och en 340) med omkring 300-400hk i, samt en mängd andra hobbybilar som folk byggt eller modifierat hemma i garaget. Med full respekt för att bilarna (de hemmabyggda) mycket väl kan vara välbyggda och seriösa, så känns steget från track day till klubbracing nu nästan absurd. Vissa av de bilar som idag körs på track days är så extrema att de inte ens med rimliga nedtrimmande modifikationer passar i någon racingklass.

Vad jag menar är:
På track day kan man hinka i 400hk i en 340, skita i bur eller båge, strunta i FIA-stol och bälten, dra på sig en långärmad bomullströja och en hjälm och härja på. Runt banan finns dessutom ofta färre flaggvakter och förarna du delar banan med har som regel mindre vana.

Men så ska du prova på klubbracing, t ex med oss i SPVM.
Då är det godkänd bur eller båge som gäller, godkända bälten och FIA-stol som ska lira med HNRS, eller en annan FIA-stol men då ihop med ett hybridskydd. Alltihop ska inspekteras så det är inställt rätt. Du ska också ha underställ, godkänd hjälm och overall, du ska ha bla bla blaa. Detta bara för att köra din 131hk Miata bland andra Miator.

Som sagt så ska vi alltid ha säkerheten i fokus och jag hade förmodligen köpt och kört med mitt hybridskydd även om jag inte måste. Men den investering som behövs för att ta din egen och din bils utrustning från track day till klubbracing tycker inte jag motsvarar riskökningen. Den är heller inte rimlig ur rekryteringsperspektiv - insteget är för högt och du kan inte ens testa en eller två tävlingar innan du investerar.

Jag har två poänger med detta:
- Reglerna för track day verkar förlegade. De skulle behöva uppdateras för att matcha de extrema byggen vi läser om här på rejsa varje dag. Många track day åkare har redan själva uppdaterat säkerheten i bilar och personlig utrustning, men regler ligger en bra bit efter.
- Om insteget blir för högt blir racing något exklusivt. Något som gemene man inte har råd med. Att gå från en track day utrustning till en godkänd tävlingsutrustning blir ett så stort steg att nyrekryteringen för oss blir absurt svårt. En enkel dispens för att mildra investeringen för de första 2-3 tävlingarna (ofta en nybörjares hela första säsong!) hade gjort enorm skillnad. "Racing för alla", som SBF hävdar att man håller på med borde bytas ut mot "Track days för alla och så racing för de som har bättre råd".

*Kliver ned från lådan...*

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Lars Gustafsson
Kumla
Här sen Maj 2007
Inlägg: 723



Torkel K skrev:
En reflektion, från en som gör sitt bästa för att få in fler tävlande till klubbracingen. Moderatorerna får plocka bort inlägget om de tycker jag går för långt bort från ursprungliga diskussionen.

Först: Jag tycker vi ska utesluta diskussionen om ekonomisk skada, dvs skador på bilen, helt här. Bilar kan lagas eller ersättas medan en nackskada kan förstöra din livskvalitet för resten av livet. De ligger inte i samma liga.

Men...
Sist jag var på track day såg jag en del riktigt snabba originalbilar (Porsche och corvette), två gamla volvos (en 240 och en 340) med omkring 300-400hk i, samt en mängd andra hobbybilar som folk byggt eller modifierat hemma i garaget. Med full respekt för att bilarna (de hemmabyggda) mycket väl kan vara välbyggda och seriösa, så känns steget från track day till klubbracing nu nästan absurd. Vissa av de bilar som idag körs på track days är så extrema att de inte ens med rimliga nedtrimmande modifikationer passar i någon racingklass.

Vad jag menar är:
På track day kan man hinka i 400hk i en 340, skita i bur eller båge, strunta i FIA-stol och bälten, dra på sig en långärmad bomullströja och en hjälm och härja på. Runt banan finns dessutom ofta färre flaggvakter och förarna du delar banan med har som regel mindre vana.

Men så ska du prova på klubbracing, t ex med oss i SPVM.
Då är det godkänd bur eller båge som gäller, godkända bälten och FIA-stol som ska lira med HNRS, eller en annan FIA-stol men då ihop med ett hybridskydd. Alltihop ska inspekteras så det är inställt rätt. Du ska också ha underställ, godkänd hjälm och overall, du ska ha bla bla blaa. Detta bara för att köra din 131hk Miata bland andra Miator.

Som sagt så ska vi alltid ha säkerheten i fokus och jag hade förmodligen köpt och kört med mitt hybridskydd även om jag inte måste. Men den investering som behövs för att ta din egen och din bils utrustning från track day till klubbracing tycker inte jag motsvarar riskökningen. Den är heller inte rimlig ur rekryteringsperspektiv - insteget är för högt och du kan inte ens testa en eller två tävlingar innan du investerar.

Jag har två poänger med detta:
- Reglerna för track day verkar förlegade. De skulle behöva uppdateras för att matcha de extrema byggen vi läser om här på rejsa varje dag. Många track day åkare har redan själva uppdaterat säkerheten i bilar och personlig utrustning, men regler ligger en bra bit efter.
- Om insteget blir för högt blir racing något exklusivt. Något som gemene man inte har råd med. Att gå från en track day utrustning till en godkänd tävlingsutrustning blir ett så stort steg att nyrekryteringen för oss blir absurt svårt. En enkel dispens för att mildra investeringen för de första 2-3 tävlingarna (ofta en nybörjares hela första säsong!) hade gjort enorm skillnad. "Racing för alla", som SBF hävdar att man håller på med borde bytas ut mot "Track days för alla och så racing för de som har bättre råd".

*Kliver ned från lådan...*


Håller med dig att det är en stor tröskel när man ska börja med racing men så är det med allt man håller på med.

Vill du spela hockey så köper/lånar du en utrutning annars får du ONT. Och ja det är oxå dyrt.

Personligen tycker jag du har lite fel när du skriver att "Detta bara för att köra din 131hk Miata bland andra Miator."
det är i inte det du gör när du tävlar. Då försöker du komma FÖRE alla andra Miator på banan.
Mycket stor skillnad mot att bara köra runt bland en massa bilar. Det är ju det man gör på en bandag.

Håller med dig att det finns många effektmonster på bandagarna MEN tar man bort tävlingsmomentet så gör det inte så mycket. bara förnuftet finns med och svartflaggan finns vid huvudposten.

_________________
MVH Lars Gustafsson.
PCS Racing & GT3 Cup Challenge

En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter.
Citera
jimmyc
Kalmar
Här sen Apr 2011
Inlägg: 24



Problemet som jag ser det är delvis att SBF säger i ena sekunden att det är ökade krav från försäkringsbolag, nästa gång att det är ifrån FIA, tredje gången att de själva vill ligga i framkant vad gäller säkerhet men man redovisar inga underlag, hur mycket av premien till försäkringsbolaget betalas ut i skaderegleringar egentligen?

Att FIA sätter krav det vet vi ju, men den organisationen styrs ju av tillverkare och andra maffialiknande metoder så deras regler skiter jag högaktningsfullt i, vi har nationella regler och dessa ska vi ta vara på för att kunna ha en levande motorsport i Sverige

_________________
Jimmy Christiansen
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



jimmyc skrev:
Problemet som jag ser det är delvis att SBF säger i ena sekunden att det är ökade krav från försäkringsbolag, nästa gång att det är ifrån FIA, tredje gången att de själva vill ligga i framkant vad gäller säkerhet men man redovisar inga underlag, hur mycket av premien till försäkringsbolaget betalas ut i skaderegleringar egentligen?

Att FIA sätter krav det vet vi ju, men den organisationen styrs ju av tillverkare och andra maffialiknande metoder så deras regler skiter jag högaktningsfullt i, vi har nationella regler och dessa ska vi ta vara på för att kunna ha en levande motorsport i Sverige


Tror inte det finns något krav från försäkringsbolagen som gör att SBF var tvungna att försämra försäkringsvillkoret... utan det är nog något självpåhittat för att motivera en borttagning av obligatorium på HNSR och ändå göra det motiverande för folk att skaffa det.

jag har iaf inga såna problem med försäkringsbolaget, och vi har ungefär samma varianter på försäkringar.
Sen har jag iofs inte folkrace med i SMA , däremot så har vi Skoter.... och det är lika illa som MC på skadesidan och Racing är pensionärssport i jämförelse på risk-sidan.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Torkel K skrev:
funderingar kring track days och insteg till racing


Många bra synpunkter. Kontrar med två saker som även Lasse nämnde, tar man bort tävlingsmomentet och har bra förarmöte och regler kring omkörning/förbisläppande så sjunker risken markant. Men man kan fortfarande köra av helt på egen hand. Och just äldre bilar som är snabbare än många racingklasser men utan båge/bur/stol ÄR idag ett läskigt risktagande. Nyare bilar, typ max 10 år är ju mycket mycket säkrare än till exempel åttitalsbilar. Jag har fört på tal att man bör införa rekommendationer för track days att äldre bilar bör ha båge och bättre stol.

_________________
Magnus Thomé
Citera
jimmyc
Kalmar
Här sen Apr 2011
Inlägg: 24



Fredrik - SLC skrev:
jimmyc skrev:
Problemet som jag ser det är delvis att SBF säger i ena sekunden att det är ökade krav från försäkringsbolag, nästa gång att det är ifrån FIA, tredje gången att de själva vill ligga i framkant vad gäller säkerhet men man redovisar inga underlag, hur mycket av premien till försäkringsbolaget betalas ut i skaderegleringar egentligen?

Att FIA sätter krav det vet vi ju, men den organisationen styrs ju av tillverkare och andra maffialiknande metoder så deras regler skiter jag högaktningsfullt i, vi har nationella regler och dessa ska vi ta vara på för att kunna ha en levande motorsport i Sverige


Tror inte det finns något krav från försäkringsbolagen som gör att SBF var tvungna att försämra försäkringsvillkoret... utan det är nog något självpåhittat för att motivera en borttagning av obligatorium på HNSR och ändå göra det motiverande för folk att skaffa det.

jag har iaf inga såna problem med försäkringsbolaget, och vi har ungefär samma varianter på försäkringar.
Sen har jag iofs inte folkrace med i SMA , däremot så har vi Skoter.... och det är lika illa som MC på skadesidan och Racing är pensionärssport i jämförelse på risk-sidan.


Jag har varit i kontakt med flera olika innan kraven på HNRS kom och det är vad dom har sagt till mig, några skyller på försäkringskrav, andra på FIA och en del försöker "ligga i framkant", jag tror inte att de bestämmande har någon som helst koll utan har gått på några finter ifrån försäljare/tillverkare, jag jämför det med hjälmbeslutet som vi hade förr som skräddarsyddes efter Peltor G6

_________________
Jimmy Christiansen
Citera
Allmänt banåkaforum
Viktig ändring av SBF: Undantag HNRS/FHR -OCH- femårsregeln
<<   1, 2, 3, 4 ... 9, 10, 11   >>
2 besök senaste veckan (48936 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande