Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Viktig ändring av SBF: Undantag HNRS/FHR -OCH- femårsregeln
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 9, 10, 11   >>
7 besök senaste veckan (48951 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
jimmyc skrev:
... utan har gått på några finter ifrån försäljare/tillverkare, jag jämför det med hjälmbeslutet som vi hade förr som skräddarsyddes efter Peltor G6


Jo, Peltorgrejen var "intressant". Men jag tror faktiskt du har fel om den här gången. Nu tror jag faktiskt det är sprunget utifrån att man måste börja införa HNRS. Alltså att denna säkerhetsdetalj är framtiden och vi måste sätta igång att införa det. (jodå det kommer säkert annorlunda nästagenerations bättre HNRS framöver men bara för det så ska man ju inte vänta).

Jag tor alla är överens om att vi måste fasa in HNRS i motorsporten. Men hur det ska införas finns det olika åsikter om. Det bör vara tydligt, konsekvent och bestämt i riktigt god tid. Brasklapp: Att alla alltid ska vara nöjda är inte möjligt. Så vilken missnöjesnivå måste man kunna ta i en organisation? Hur många kan vara hur missnöjda och det ändå får anses vara "rätt gjort"? Jag tycker tyvärr att man inte lyckats med varken tydlighet, att vara konsekvent eller bestämma i riktigt god tid. Men att införa HNRS är helt rätt.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Ankan
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 7605

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Lars Gustafsson skrev:
Magnus Thomé skrev:
Lars Gustafsson skrev:
Släpp sargen nu Magnus, köp. Jag vet att du vill


Vill ha ett hybridskydd som jag kan använda både i min gatbil och olika bilar jag hamnar i på racerbana, allt möjligt från Peugeot 205 till... ja vem vet Men med stolarna i CSL'en så verkar det vara lite strul att få till det tyvärr så jag har ingen bra lösning just nu vad jag vet.


I Bimmern och gissningsvis i peggan oxå så har du ju ett ingyggt HANS-skydd. Airbag


Ehm en fråga, sen när har en peugeot 205 airbag?!? Bilen slutade tillverkas 1992 och hade moderniteter som abs, men endast på framhjulen.

_________________
Angelika Almstedt - kör svensson-bil och bakar cupcakes nu förtiden.
Citera
Lars Gustafsson
Kumla
Här sen Maj 2007
Inlägg: 723



Ankan skrev:
Lars Gustafsson skrev:
Magnus Thomé skrev:
Lars Gustafsson skrev:
Släpp sargen nu Magnus, köp. Jag vet att du vill


Vill ha ett hybridskydd som jag kan använda både i min gatbil och olika bilar jag hamnar i på racerbana, allt möjligt från Peugeot 205 till... ja vem vet Men med stolarna i CSL'en så verkar det vara lite strul att få till det tyvärr så jag har ingen bra lösning just nu vad jag vet.


I Bimmern och gissningsvis i peggan oxå så har du ju ett ingyggt HANS-skydd. Airbag


Ehm en fråga, sen när har en peugeot 205 airbag?!? Bilen slutade tillverkas 1992 och hade moderniteter som abs, men endast på framhjulen.


Har ingen aning om vad peugoet 205 har för utrustning. Därav ordet "gissningsvis". Sorry

_________________
MVH Lars Gustafsson.
PCS Racing & GT3 Cup Challenge

En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter.
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



jimmyc skrev:

Jag har varit i kontakt med flera olika innan kraven på HNRS kom och det är vad dom har sagt till mig, några skyller på försäkringskrav, andra på FIA och en del försöker "ligga i framkant", jag tror inte att de bestämmande har någon som helst koll utan har gått på några finter ifrån försäljare/tillverkare, jag jämför det med hjälmbeslutet som vi hade förr som skräddarsyddes efter Peltor G6


Ja, sådana beslut finns det tyvärr några stycken av i SBF's historia, tex Peltor G6, EVO toppen, mm.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
jimmyc
Kalmar
Här sen Apr 2011
Inlägg: 24



Magnus Thomé skrev:
jimmyc skrev:
... utan har gått på några finter ifrån försäljare/tillverkare, jag jämför det med hjälmbeslutet som vi hade förr som skräddarsyddes efter Peltor G6


Jo, Peltorgrejen var "intressant". Men jag tror faktiskt du har fel om den här gången. Nu tror jag faktiskt det är sprunget utifrån att man måste börja införa HNRS. Alltså att denna säkerhetsdetalj är framtiden och vi måste sätta igång att införa det. (jodå det kommer säkert annorlunda nästagenerations bättre HNRS framöver men bara för det så ska man ju inte vänta).

Jag tor alla är överens om att vi måste fasa in HNRS i motorsporten. Men hur det ska införas finns det olika åsikter om. Det bör vara tydligt, konsekvent och bestämt i riktigt god tid. Brasklapp: Att alla alltid ska vara nöjda är inte möjligt. Så vilken missnöjesnivå måste man kunna ta i en organisation? Hur många kan vara hur missnöjda och det ändå får anses vara "rätt gjort"? Jag tycker tyvärr att man inte lyckats med varken tydlighet, att vara konsekvent eller bestämma i riktigt god tid. Men att införa HNRS är helt rätt.


Jodå, att hnrs skulle komma var ju ingen tvekan men sättet är under all kritik, inom rally tillsattes en säkerhetsgrupp som hittintills inte gjort ett skit men ändå kom hnrs-krav.
När Hnrs blev ett krav för SM började gälla var jag i kontakt med flera på förbundet och då skulle inget förändras innan 2015 och mer forskning gjorts samt prisbilden gått ner, som vanligt vet inte höger hand vad vänster gör och öppenhet är ett ord som inte finns i vokabulären

_________________
Jimmy Christiansen
Citera
jimmyc
Kalmar
Här sen Apr 2011
Inlägg: 24



TPR skrev:
jimmyc skrev:

Jag har varit i kontakt med flera olika innan kraven på HNRS kom och det är vad dom har sagt till mig, några skyller på försäkringskrav, andra på FIA och en del försöker "ligga i framkant", jag tror inte att de bestämmande har någon som helst koll utan har gått på några finter ifrån försäljare/tillverkare, jag jämför det med hjälmbeslutet som vi hade förr som skräddarsyddes efter Peltor G6


Ja, sådana beslut finns det tyvärr några stycken av i SBF's historia, tex Peltor G6, EVO toppen, mm.

Jepp, och dessa gör att foliehatten ständigt är på när SBF kommer med nya inköpskrav

_________________
Jimmy Christiansen
Citera
Tokmeken
Helsingborg
Här sen Jun 2006
Inlägg: 249



Niklas Falk skrev:

...
Elitteam som WCR kan inte montera bälten utan Göranson blir ryggskadad vid en lätt frontsmäll i en mur i Danmark...
...



Jag kör lite OT men kunde inte låta bli att reagera.

Jag tycker det är lustigt att du anser att en frontalkrock där Richard frontalkrockar med en mur och gör 90-0km/h på mindre än en sekund är en lätt krock, det är ganska våldsamt i mina ögon!
Hela chassit kroknade och det var bara små detaljer i bakvagnen som gick att återanvända. Smällen hördes rätt bra till depån där jag stod.

Mänskliga faktorn dyker alltid upp på alla nivåer av racing, allt från ett felaktigt HANSskydd i klubbracing till ett tappat hjul i F1.
Även mänskliga faktorn som spökade på Tierp Arena 2012 där Alx smällde in i muren, hade han suttit ordentligt i stolen hade han gått där ifrån oskadd, nu bröt han några revben.

_________________
MVH Fabian Hallbom
Team Blyfot Racing #13
Bygger på: Toyota Starlet -83
Rejsar i: Opel Corsa GSi -91
4-timmars.se
Citera
GREYHOUND
Norrköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 480



Hur satt Alx fel i stolen?

Mvh Mikael

_________________
Mikael Ståhling
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Flera skrev:
Göranssons smäll i Danmark

Största säkerhetsbristen den gången var väl banans utformning mer än något annat? Dvs jag blev mycket förvånad att banan är godkänd med den utformingen.

Hur hade utgången varit om Göranssons bälten suttit rätt? Nyfiken!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Tokmeken
Helsingborg
Här sen Jun 2006
Inlägg: 249



Han är ju erkänt liten människa, istället för att positionera stolen högre upp och längre fram så lades det i mcket mera stoppning, och kuddar, vilket gjorde att när det blev starka krafter vid kolliskionen satt han inte stilla utan kastades runt i stolen

_________________
MVH Fabian Hallbom
Team Blyfot Racing #13
Bygger på: Toyota Starlet -83
Rejsar i: Opel Corsa GSi -91
4-timmars.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19495



90 är fortfarande ingen hög hastighet, och det finns hårda saker som går att hitta i betydligt högre hastighet.
Att bilen blev skrot är ju inget att gråta över, det är ju det den ska göra för att skydda personcellen.
När saker går ordentligt fel tekniskt så kan bilar ta de mest konstiga vägar och hitta hårda saker, och de inbromsande åtgärderna fungerar inte alltid (bilar som studsar över fållor istället för att bromsas in etc).

Men att med WCRs investering inte sätta axelremmarna rätt kan inte riktigt skyllas på banbesiktningen. Det fanns utrymme för förbättring (som inte är spetsforskning), som var i teamets händer.
Men det är ett bra exempel att använda för att påvisa att det är mindre bra att spänna upp ryggraden för komprimering. Det är ju bra om Richards skada kan användas till nåt gott (men tyvärr så överväger ofta viljan att mörka viljan att lära).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Mmm... Jan Phersson återkommer till just det hela tiden. Att kan vi inte ens sätta bälten rätt så är det ju hopplöst att förbättra säkerheten. Och om inte ens proffsteam klarar det hur illa ställt blir det inte då bland oss amatörer

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19495



Magnus Thomé skrev:
Mmm... Jan Phersson återkommer till just det hela tiden. Att kan vi inte ens sätta bälten rätt så är det ju hopplöst att förbättra säkerheten. Och om inte ens proffsteam klarar det hur illa ställt blir det inte då bland oss amatörer
Många kopierar hur det ser ut hos elitteamen, några få tänker själva (och ibland bättre).
Jan har många övertygande exempel, och efter ett föredrag så brukar det komma fram historier ur gömmorna om diverse skador som enkelt kan kopplas.
Dödsfallen pga hjälmkrossaren i tinningen är den sak jag har mest problem med. Det är ingen nyhet och ändå är det det exemplet som finns i SBFs exempel... Visst går det att avhjälpa med öronlappsfotölj, men den varningen hittar du vart då?
Det är den detaljen jag har mest ångest över i mitt eget fall, sidosmäll vid klotning eller stopp i räcke är mycket vanligare än en Göransonkrash, och för varje tävling så kommer skrotningen närmare (men om det är 1 eller 150 år tills dess vet jag ju inte).
Helt ny bur och lite annan plåtmassage så går det nog att få till en bra stol, men inte just nu...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Kanske läge för två trådar:

- Din bur, hjälm och en viktig grej för att undvika dödsolycka vid sidosmäll

- Hur du MÅSTE montera dina bälten för att inte riskera allvarliga skador helt i onödan


Jag kan tyvärr för lite om båda ämnena gatbilsåkare som jag är.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Magnus Thomé skrev:
Kanske läge för två trådar:

- Din bur, hjälm och en viktig grej för att undvika dödsolycka vid sidosmäll

- Hur du MÅSTE montera dina bälten för att inte riskera allvarliga skador helt i onödan


Jag kan tyvärr för lite om båda ämnena gatbilsåkare som jag är.


Är ju något som respektive tillståndsgivare oftare och mer handfast bör hjälpa till med genom fysisk närvaro då det påverkar försäkringar och skadestatistik.
Är lite som andra försäljningsargument/krav från deltagare som börjar få genomslag på trackdays, tex tillgång till räddningsresurser.
Helt enkelt en bra "sales pitch" för tillståndsgivaren att visa på att man tar kunskapsbristerna hos aktiva på allvar och visar vilja till att hjälpa de aktiva till att förbättra, dock så kräver det i SBF fall först fortbildning i egna led och regler för att få bort gamla "sanningar" som utvecklingen/kunskapen visat är passé om pitchen skall träffa rätt.

Frågan är om deltagaren är villig att rent allmänt ta till sig diverse kostnader för att förbättra till sin egen säkerhetssituation, det betraktas ju ofta som en mänsklig rättighet att köra på bana och alla åtgärder kopplade till kostnad är av ondo.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Funderade lite ang vilka som får undantag från HNRS kravet.
"Racing: HNRS/FHR är obligatoriskt inom Racing, undantag gäller för lokaltävling och/eller klubbliknande tävling. Detta undantag gäller dock ej lokaltävling ingående i serie/cup (såvida det inte är en klubbmästerskapsserie)."

Tydligen så har BMW Cup fått undantag, antar att det räknas som klubbserie?
Även MSCC KM har undantag men där gäller även undantag från vagnsbok och det är ingen regelrätt tävling, mer Time Attack.
Borde väl isf vara samma sak för Alfa klubben? Någon mer?
Hur är det med SSK, det är väl egentligen ett klubbmästerskap?
Finns det några andra KM?
Vilka lokaltävlingar finns det?

I rally är det klasserna med minst vikt/effekt som har fått undantag, räknas väl som instegsklasser.
Jag tycker detta haltar något inom Racing...
En klass som Roadsport är ju tex så nära instegsklass man kan komma.
Har tex inget krav på fullbur och man kör sin gatreggade bil.
Borde gå att lobba för detta för att hålla insteget så lågt som möjligt.

Finns det några andra typiska instegsklasser inom Racing?

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
GREYHOUND
Norrköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 480



Man kan ju undra hur en Proffs förare tänker när han sätter sig i en bil och inte vet hur han ska sitta eller vara fastspännd

_________________
Mikael Ståhling
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19495



GREYHOUND skrev:
Man kan ju undra hur en Proffs förare tänker när han sätter sig i en bil och inte vet hur han ska sitta eller vara fastspännd
Först i mål, kosta vad det kosta vill...
Men ett team som vill kunna dra nytta av föraren mer ön en gång bör ha lite annat i tankarna.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
jimmyc
Kalmar
Här sen Apr 2011
Inlägg: 24



GREYHOUND skrev:
Man kan ju undra hur en Proffs förare tänker när han sätter sig i en bil och inte vet hur han ska sitta eller vara fastspännd

Man kan tycka/känna att man sitter bra och har allt rätt men att fallet inte är så, tyvärr ganska vanligt, jag har själv några kompromisser i min bältesgeometri som ska byggas om snart.

_________________
Jimmy Christiansen
Citera
GREYHOUND
Norrköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 480



Tokmeken skrev:
Han är ju erkänt liten människa, istället för att positionera stolen högre upp och längre fram så lades det i mcket mera stoppning, och kuddar, vilket gjorde att när det blev starka krafter vid kolliskionen satt han inte stilla utan kastades runt i stolen



Varför gör man så??

_________________
Mikael Ståhling
Citera
GREYHOUND
Norrköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 480



jimmyc skrev:
GREYHOUND skrev:
Man kan ju undra hur en Proffs förare tänker när han sätter sig i en bil och inte vet hur han ska sitta eller vara fastspännd

Man kan tycka/känna att man sitter bra och har allt rätt men att fallet inte är så, tyvärr ganska vanligt, jag har själv några kompromisser i min bältesgeometri som ska byggas om snart.



I ett proffsteam så borde det väll bälten och stol sitta rätt från början....eller??

_________________
Mikael Ståhling
Citera
Allmänt banåkaforum
Viktig ändring av SBF: Undantag HNRS/FHR -OCH- femårsregeln
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 9, 10, 11   >>
7 besök senaste veckan (48951 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande