Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster -03 Honda K24 seqshift supercharged
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 18, 19, 20   >>
12 besök senaste veckan (144328 totalt)
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857


Trådstartare
Från vintern 15/16

Avgas systemet monterat och klart.
Hoppas det håller nere värmen och inte rostar så mycket.
Fint blev det.


1st A arm ihop monterad med nya bussningar och ny kulled.


Hjulupphängningen monterad på bilen igen.


Skärmbreddarna äntligen färdiga, skärmbreddarna blev riktigt bra men lackeringen har en del att önska.

Snygg rumpa.


Lite nya hjul. Fram 225/45/16*7 ET 17 och bak 255/40/17*9 ET 23 spara ca 4 kilo per hjul jämfört med mina andrahjul och ihop med skivornas lättning i bak.
Kumho V70 (v700) K61 medium. Nya däck bak och beg fram.


Så nu är bilen äntligen ute men då har jag fått 2 felkoder.
Det ena är lamdan, men efter att den släcktes så har den inte kommit tillbaka
och det andra är TPS sensor high voltage.
Så nya givare är beställde för TPS sensorn.

Med vänlig hälsning, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Otto Leffler
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 248



"TPS sensor high voltage" ... det är inte så att du ger den 12v+ istället för 5v+ ... ?

Coolt bygge, Hondamotorerna är grymma i våra leksaker!

_________________
Otto Leffler
Lotus Elise S2 K20
Instagram: elisek20turbo
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857


Trådstartare
Ingen aning, detta var några år sedan, försöker komma ikapp i tråden.
Jag köpte en sådan här och den har funkat väldigt bra sedan jag köpte den.



Otto Leffler skrev:
"TPS sensor high voltage" ... det är inte så att du ger den 12v+ istället för 5v+ ... ?

Coolt bygge, Hondamotorerna är grymma i våra leksaker!

_________________
Per Axblom
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857


Trådstartare
Sommaren 2016, inklippt från en annan tråd

Nu var det ett tag sedan sist och mycket har hänt.
En bil sommar fylld av otur.

Efter att ag fått ihop bilen och den startades upp så fick jag 2 felkoder, det ena visade sig vara TPS sensorn och det andra lamda sensorn. Lambdan bryddejag mig inte om att beställa för den ska vara en kvalitets del så jag tänkte mer att den antingen sotat igen eller dåligt kontakt i kontakt stycket, jag märkte också att motorn gick dåligt men tänkte det beror på sensornerna var dåliga. En ny acuity TPS sensor beställdes.

3 veckor senare dök denna upp i brevlådan.


Jag fick hem mina nya TD Pro race fälgar 1.2 och monterade först bakfälgen för att se
om den passade vilket den gjorde, när jag sedan skulle montera framfälgen så passade den inte och när jag mätte centrumhålet så visade det sig att det var 64.7 mot 65.1 som det ska vara. Jag kontaktade Demon Tweaks och dom betalade för arbetet att svarva upp hålet som blev gjort av fälgfixarn i Gbg och sedan passade dom fint.
Tyckte dock att bak fälgen inte fyllde ut mina nya hjulhus som väntat och en 5mm spacer beställdes.
I stället för ett par 5mm spacers dör det upp ett par 10mm spacers med fel centrum hål. Som tur är fick jag ett par nya utan tjafs. Och fick behålla de gamla.

Den nya TPSn monterades dit och jag ringde Hamed för att få hjälp att gatmappa motorn. Vi startade bilen
och jag märkte inget å direkt med Hamed märkte direkt att något in var som det skulle, han tyckte det lät som den gick på 3 cylindrar och vi plockade en spridar kontakt efter den andra och mätte medmultimetern och det visade sig att 2ans spidare gav full spänning direkt på tomgång, medans dom andra fick ca 0.5volt.

Efter vi provade min ECU på en annan bil med samma fel konsterade vi att ECUn var paj.
Jag såg dollar tecken i ögonen och hur hela min bil sommar blir förstörd, hade redan tappa tid och pengar med min TPS sensor.
Jag blev kontaktade av Asse som hade sett mitt problem på ansiktsburken och hade en ECU liggande som han inte visste skicket på men vi kom överens om en dela och han skickade den och en kontakt som jag har i frankrike hjälpte mig att flytta över mitt Kpro från den gamla till den nya ECUn. Några veckor senare fick jag tillbaka en nyfixad ECU
Och nu var det början av Augusti. jag satt i boxen och vred på start nyckeln, det lät som den gick på alla 4a och lamda värdet visade rätt och inga felkoders registrerades.
Jag fick tag i en besiktningstid och bilen besiktigades utan anmärkningar.

En stor skillnad mot förra året är att tomgången är mycket stabilar, kan det bero på den mycket bättreTPSn jämfört med
billig ebuy TPS jag hade förra året?

I väntan på att databoxen skull komma hem försökte jag snickra ihop vingen som jag velat ha dit länge.
Förstärkningar fick sättas dit i bagage utrymmet innan vingen monterades.


En bild med vingen på från VAG race and shine träffen.


Jag och en kompis åkte upp för att köra på VAG race and shine och bilen gick som en dröm.
Bara tuta och köra hela dagen. Jag var dock inte helt nöjd med bilens betende då jag fick ställa ner greppet fram för att balansera bilen.
Men man kände att vingen även fast vingen är så liten gör lite nytta, kanske inte genom att ge så mycket downforce att det ökar bilen grepp massor direkt utan mer för att stabiliera bilen, speciellt under bron på kullen och i den snabba inbromsningen så känner man lite skillnad. när bilen gärna vill vifta på baken vid nerväxling

Med vänlig hälsning, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857


Trådstartare
På VAG körningen så kännde jag med att min körning påverkades negativt av dels av att jag inte satt fast och att ratten sitter för långt bort.

Och så var det dags för körningen med Opel klubben 16-09-11
Något måste göras, fick lite tid av frugan att grejja lördagen innan.
Krängningshämmaren fram sattes ett hack hårdare till hårdaste läget, fram så satte jag stötdämparna 1 läge mjukare
samt sänkte bilen ett varv i fram. i bak så satte jag stötdämparna 1 hack mjukare och sänkte bilen 2 varv på coiloverserna.

några dagar hade jag även fått ett tips på hur man kan sänka förar stolen, genom att flytta den saken på den inringat från fram på stolsskenan till bak på stolsskenan och sänker stolen ca 7mm och det är ett 20 minuters jobb vilket är ett måste att göra.


Wow, bilen känndes som en dröm rent balans mässigt på Kinnekulle, vilken skillnad trodde verkligen inte det skullle bli sådan skillnad. i början känndes bilen lite understyrd, en check av luft trycket visade aningen höggt bak å lite lågt fram, efter justeringen så satt den perfekt.
Och bästa tid för dagen blev 1.00.55, runt 2 sekunder bättre än tidigare.
Bromsarna önska dock en hel del att önska ibland är broms pedalen stenhård och ibland får man trycka som attans, inte direkt förtroende givande, så det lutar åt nya bros belägg fram till nästa säsång, kanske Pagid rs14.

En bild från tidigt på morgonen dagen efter, orörd från race dagen.


Med vänlig hälsning, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857


Trådstartare
Nu är vi på hösten 2016.

I oktober så köpte jag denna, någon gång kommer man inte hem från en banträff, samt att jag har lite taskigt med
bagage utrymme på min bil.


Vagnen är lite smal så testade om original fram hjul passar bak, där den är som bredast
och det passade fin fint, kanske räcker det att byta på ena sidan.


I födelsedags present så fick jag en Race overall, så passade även på att köpa race skor och handskar.
Hjälmen hade jag sedan tidigare, får se om det blir något underställ till våren med.

P1 race suit 3 lagerNomex och FIA godkännd.

Jobbar även på att försöka sitta lite lägre, så stols skenan har blivit modifierad.



Vad är det här tro?

Så totalt en hel 1cm lägre kommer jag sitta än förra året.

Jag vill inte bara sitta lägre utan jag vil sitta still med, så svindyra seat gromets köptes från Hangar 111.


Och sen moddad original stol som förhoppningsvis kommer bli en gatvänlig sitta stil stol för bana med


Jag köpte en sådan här filler neck på ebay

Jag trodde det skulle vara så att ett Honda original lock passade på
men det gjorde det inte, men det kan göra med lite justering.
Så jag tänkte jag ska nog justera så Honda original lock passar så kan man köra med
original lock eller Mugen hög trycks lock om man skulle vilja det, vet inte hur mycket man kan lita på medföljande ebay lock.

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857


Trådstartare
Dubbel post

_________________
Per Axblom
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857


Trådstartare
Vinter 2016/2017 så köpte jag
En K20a2 topp för lite mer komp, bättre flöde och separerat vatten från insuget så man slipper kladda med det
om man ska lossa insuget. Tänkte även match porta det mot insuget och lätt portning av insugs kanalerna.



Och sen något så tråkigt som en sunkig gammal oljepump :-)


Och ett oljetråg


Det här är tänkt att användas till att sänka ner motorn ca 25mm för att ytterligare förbättra väghållningen på bilen och balansen ytterligare.

Så jag funderar på en ny baffle design till oljetråget och tänkte att den skulle se ut något i stil med såhär,
[url=http://s954.photobucket.com/user/Axblom/media/oilpan_zps3gu9axhk.jpg.html]
[URL=http://s954.photobucket.com/user/Axblom/media/oilpan_baffle_zpsfz5yq0t6.png.html]

[/URL]

Grön = oljepickup
Röd är stående plåtar och blå är en liiggandes som sitter fast i den högre platån till höger på oljetrågs bilden.

Tanken är att när oljan rör sig fram å tillbaka så måste den alltid passera oljepickupen. Och jag är inte förtjust i att
ha rörliga delar i oljetråget som kan lossna å så.


Med vänlig hälsning, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857


Trådstartare
Det är skönt att jag börjat få upp tempot för i höstas hände inget alls på bilen, vilket var väldigt synd
Så i går fick jag hem lite nya prylar.

Ett par gnistade " adaptrar" för att sänka stolen ytterligare 5mm, så nu kommer stolen toucha mitt 2mm tjocka alu golv
enda sättet att komma lägre blir att ta ur stoppningen ur sätet eller sänka bilen.

en snabb provmontering och det verkar passa.
Ska provmontera efter jag fått på lite färg på dom och jag fått tillbaka stolen från omklädning.

Med vänlig hälsning, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857


Trådstartare
Frsöker att få saker att hända och saker att trilla in, en inte alltför spännande
men känns bra för att skydda dom nya fina fälgarna.
M12*1.5 fast med 17 skalle istället för det vanliga 19.
Inga fancy bultar men fina ändå.


Lite mer saker, en välbehövlig packning lite växelåds olja som lill killen trodde var saft, pga flaskorna.
Mätarna blir en tillfällig lösning, oljetemp och tryck.
Och lite kartong inhandlat på Panduro hobby, perfekt att göra mallar av.


Och tillbaks igen, var inte helt nöjd med skärmarna dom svängde in för tidigt bakom hjulen, så kunde inte få ut hjulen mer utan att risk att hjulen tog i skärmarna, ska försöka lösa det i år.


Lite bredare, lite lägre, lägre tyngdpunkt mm, snabbare ska det gå.

Och så har vi denna lilla skönhet. Någon som kan gissa vad det är?


Efter att Figgs köpte sitt 4 kanals ABS så blev jag med sugen.
Speedster är utrustad med ett 2 kanals ABS men med ABS ändå.
Det fina är att mekaniken i Speedster systemet stöder 4 kanals ABS, så denna lilla låda är elektronik för att få 4 kanals ABS.'
Förhoppningsvis inga mer missade inbromsningar.

Kan säga att detta ABSn funkade fint och hjälpte mig mycket på Gelleråsen i år (2019)

Med vänlig hälsning, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857


Trådstartare
Sommar 2017

Mer delar har trillat in.


Kylar lock som jag köpte på ebay som blivit modifierat så det passar original Honda kylarlock och ett rör så jag kan få dit den där jag vill på bilen, samt alu vinkeln är en adapter till mitt bakre och lägre motor fäste.


ytterligare e adapter tillverkad för att flytta ner motorn.

Ska försöka göra bilen lite säkrare på sikt med, av någon underlig anledning så
har Lotus beslutat sig för att göra urtag i bågen som försvagar den rejält vid en eventuell rullning

Så här är det igen svetsade urtag för att förstärka den.

Sen så har vi denna.

Jag såg en bild på nätet och fick iden att få ner motorn ännu mer.
Jag har redan försökt få motorn så nära plåtarna på undersidan det bara går.
Men denna ändringen så vinklar jag motorn framåt lite granna och planerade att sänka motorn
23mm under tråget.

_________________
Per Axblom
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857


Trådstartare
Motorn togs ut för att påbörja diverse modifieringar.


Under denna tid så var jag väldigt stressad, det blir så ibland, men
var väldigt ivrig med att testa min nya oljepumps del.
Motorn vändes ganska snabbt upp å ned och så här blev det.
Original till vänster och modifierat till höger.


Modifiering av tråget påbörjades och det mättes och funderades ett tag innan jag satte kapen i det.
Jag har sparat mitt gamla tråg om detta skulle gå åt pipsvängen.


Efter en lång, hård och svettig dag såg tråget ut såhär.
Ungefär 20mm lägre blev tråget och till höger i bild ser ni en utbyggnads del för att kompensera
delvis för den minskade oljevolymen pga höjden. Den totala Oljevolymen är ca1.5 dl mindre, så
ingen större skillnad mot OEM.


Det lämnades iväg på svetsning medans jag åkte iväg till

Ja inte bara Disney land utan vi såg många delar av Tokyo så klart.
En underbar stad är det och vi ska dit igen, till Japan alltså och nästa gång blir det andra delar än bara Tokyo.
Sen var det skönt att komma hem till stressen i lugna Sverige.

Tråget var klart och det såg ut såhär.

Bafflingen är en blandning av egen design och det jag hittat på nätet. Dom 3 stående bafflarna står mitt framför pickuppen och tanke är att oljan ska tvingas förbi pickuppen när oljan åker fram å tillbaka.

Som jag kanske nämnt tidigare så har jag köpt en EP3 topp.
Dels för bättre flöde, aningen högre komp, slippa att leda kylvattnet genom insuget mm.

_________________
Per Axblom
Citera
Evilution
Borlänge
Här sen Jun 2008
Inlägg: 227



Kul bygge! Ska bli spännande att följa.
Dom där stolsfästena du har gjort för att sänka stolen... Är det något du kan tänka dig göra fler av så att jag kan köpa av dig?

_________________
Mvh/Magnus Persson ***Opel Speedster***

Stötdämparverkstan www.sdv.se l R-däck.se l STACC-racing.com
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857


Trådstartare
Evilution skrev:
Kul bygge! Ska bli spännande att följa.
Dom där stolsfästena du har gjort för att sänka stolen... Är det något du kan tänka dig göra fler av så att jag kan köpa av dig?


Tack.

Angående stolsfästena så kan jag kolla på om jag ka göra en till uppsättning.

Men så du vet så reducerar dom justeringsmöjligheten av stolen.


Med vänlig hälsning, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Evilution
Borlänge
Här sen Jun 2008
Inlägg: 227



Aerodynamic skrev:
Evilution skrev:
Kul bygge! Ska bli spännande att följa.
Dom där stolsfästena du har gjort för att sänka stolen... Är det något du kan tänka dig göra fler av så att jag kan köpa av dig?


Tack.

Angående stolsfästena så kan jag kolla på om jag ka göra en till uppsättning.

Men så du vet så reducerar dom justeringsmöjligheten av stolen.


Med vänlig hälsning, Per


Det gör ingenting! Jag sitter längst bak ändå... Vilket antagligen alla över 180cm gör

_________________
Mvh/Magnus Persson ***Opel Speedster***

Stötdämparverkstan www.sdv.se l R-däck.se l STACC-racing.com
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857


Trådstartare
Sommar 2017.

Nu var oljepump och oljetråg färdigt

Toppen service planades, det krävdes så mycket som 0,15mm pga att den var sne men endast i ena hörnet
alltså hade den inte slagit sig. Han som gjorde det trodde det var något miss vid tillverkningen.

så det var dags att börja med insuget. RBC insuget modifierades för att passa EP3 toppen
alltså kyldelen kapades bort så det finns plats för EP3ans cooler neck.

Sen hade jag beställt en ny insugs packning för jag var inte nöjde med den gamla från Hondata
som jag tyckte inte alls stämde med insugs kanalerna. Den nya var bättre med inte helt bra.
Så den justerades in och sen började jag matchporta efter toppen och insuget.

Så här satt den nya packningen efter att den var injusterad fast innan portning.


Efter matchportningen ser det mycket bättre ut.


När jag skulle montera tillbaka toppen så jämförde jag min nya (RBB) och gamla packning och märkte en stor skillnad
det saknades några genomströmnings hål.


Jag testade att modifiera detta men slant med dremeln
(se längst upp)


Så en ny 12251-PPA-004 packning beställdes och nu ser det mycket bättre ut.
Om jag fattat det rätt så sitter det en vatten avskiljare på k24a2 original och då ska 12251-RBB-004 användas men har man inte denna vatten avskiljare så ska 12251-PPA-004 användas vid 87mm bort (k24).


För att få bort onödig vikt i bak (min bil är baktung) samt flytta fram och få vikten längre ner
så modifierades även min cooler neck till att bli en cooler filler neck, typ.


Men detta så har jag tagit bort en del slangar och fästen samt fått fram vikten samt ner den.
inte mycket men 1.5 kilo är nog sparat.

Fortsättning följer
, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857


Trådstartare
Så under tiden som jag ändå höll på att byta topp så tänkte jag prova en sak jag läst här på Rejsa.nu om, hur man testar
om kolvringarna är täta. Så jag använde mig av universal medlet, rapsolja.


Fyllde upp 10mm över varje kolv och sen väntade jag å väntade å väntade.
Efter 1 vecka gav jag upp.


Jag torkade bort oljan och provade igen med T-röd, men märkte ingen jätte skillnad och gav upp efter 3 dagar.

Efter att oljetråget var klart så fick det lite färg .


Efter att tråget och toppen vad klar så skruvades motorn ihop.
Men innan motorn skulle in i bilen så hade jag läst om att en del personer haft problem med
kraftig korrosion på ytorna mellan Aluminium chassiet och bakvagns subframen i stål.
Såg dessa skräckbilder på nätet.

Och efter detta togs beslutet att dessa schims skulle byta och allt skulle rengöras och skyddas.

Bilen togs isär


Och så här såg det ut på min bil

tyvärr eller tur var så såg det väldigt bra ut på min bil, det är mest smuts som syns på bilderna.
Efter 30 minuters rengöring så var det dags att skruva ihop igen.
Allt rengjordes, sprayade skydds spray på, nya schims och engelsmännens favorit kladd
Duralac användes.


Motorn sattes i



Min cooler fillerneck blev bra, lite tajt mot bränslebryggan men efter att jag tog bort
den svarta plasten på kylarlocket gick det att skruva på locket.

Ytterligare motorfästen modifierades


En lite nylonbrick för att förhindra vridning av motorn.


Tills nu har jag i stort sett bara lagt energi på att byta motor och att få bilen bra rent mekaniskt
Så här kom ett undantag. "Sill protection" skydd för de allt för bredan glasfibersidorna
som lätt spricker.


Bilen satt ihop och det var dags för den årliga hjulinställningen.
När frugan kom hem med bilen och stängde dörren hände det här.

Lotus kvalitet när den är som bäst.

Som tur är hade jag ett par backspeglar som jag köpte på ebay för typ 5 år sedan liggandes
och nu fick jag "tid" och en motivering till att skruva fast dessa.
Det var lite krånglig och nya plattor behövde tillverkas och självklart var inte ytan platt utan dubbelkrökt.
Men skruvstädet och hammaren hjälpte till på ett effektivt sätt.
och så här blev det.


Inför VAG race and shine på kinnekulle gjordes ytterliggare en justeringen, vingen höjdes med hiskeliga 12mm.

Och så här ser hon ut precis nu, nyligen tvättade för första gången sedan 2016.
.

En ban körning till den 17nde och en konbanekörning till med jobbet innan vintern.
Till nästa år ska hon vara klar i April då hon ska forsättas att modifieras men inte med lika omfattande saker som nu
utan lite små pill här och där.

Med vänlig hälsning,Per

_________________
Per Axblom
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857


Trådstartare
Vinter 2017/18
Så dags att försöka komma igång inför 2018, känns som jag redan ligger efter men
nu ska jag komma igång.
Så igår gjorde jag detta.


Lånade ett sätt vågar, började att mäta ut bra punkter, även fast garaget är "nytt" var det inte helt rakt men mellan
de 2 mätlinjerna så skiljde det ungefär 1.5mm mellan vänster bak och vänster fram, justerade detta med en 1mm plåt.
Men denna mätningen gjordes inte för att få det perfekt mellan alla 4a hjulen, utan för att veta hur jag ligger med viktfördelning och totalvikt.
Det här är med mig i och 7 liter bensin. Jag väger ca 80 med kläder.


Det här var med mattor i och en 5kilos låda över höger fram, funderar på att flytta batteriet dit.


Viktfördelning 41/59 fram bak. Vilket var lite bättre än jag trodde.
Total vikten var däremot ca 30 kilo mer än jag trodde.

Till nästa år ska det på lite aero men hoppas ändå inte total vikten ska öka så mycket
Samt att nästa mål får bli att komma till 42/58 % viktfördelning fram / bak.

Med vänlig hälsning, Per

_________________
Per Axblom
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 433



Du bör nog fundera på att utöka bafflingen av tråget. K20 motorerna är mycket känsliga för lågt oljetryck.
Min motor hade liknande baffling med lite svetsade plåtar i tråget. Tyvärr räckte det inte riktigt på banan. Blev ras på vevstakslagerna. Efter det så monterade jag baffelkit med luckor från Clockwise motion och har inte haft några problem.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857


Trådstartare
JBT skrev:
Du bör nog fundera på att utöka bafflingen av tråget. K20 motorerna är mycket känsliga för lågt oljetryck.
Min motor hade liknande baffling med lite svetsade plåtar i tråget. Tyvärr räckte det inte riktigt på banan. Blev ras på vevstakslagerna. Efter det så monterade jag baffelkit med luckor från Clockwise motion och har inte haft några problem.


Har du någon bild på hur ditt tråg såg ut innan clockwise?
Som du ser så är mitt tråg ganska mycket moddat samt att jag kör ståltråget.
Inte Alu tråget som de flesta andra kör.
Eftersom detta var enklare att fixa när jag sänkt motorn ca 20mm.

Tror det är ganska bra utformning. Sista hade jag 8bar i oljetryck genom kvarnen på Kinnekulle.
Det jag känner direkt jag skulle gjort annorlunda är att jag skulle svetsat dit en "baffel"
på oljepumpen. Det får göras om jag plockar ner motorn någon gång.

Typ såhär.


Med vänlig hälsning, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857


Trådstartare
JBT skrev:
Du bör nog fundera på att utöka bafflingen av tråget. K20 motorerna är mycket känsliga för lågt oljetryck.
Min motor hade liknande baffling med lite svetsade plåtar i tråget. Tyvärr räckte det inte riktigt på banan. Blev ras på vevstakslagerna. Efter det så monterade jag baffelkit med luckor från Clockwise motion och har inte haft några problem.


Har du någon bild på hur ditt tråg såg ut innan clockwise?
Som du ser så är mitt tråg ganska mycket moddat samt att jag kör ståltråget.
Inte Alu tråget som de flesta andra kör.
Eftersom detta var enklare att fixa när jag sänkt motorn ca 20mm.

Tror det är ganska bra utformning. Sista hade jag 8bar i oljetryck genom kvarnen på Kinnekulle.
Det jag känner direkt jag skulle gjort annorlunda är att jag skulle svetsat dit en "baffel"
på oljepumpen. Det får göras om jag plockar ner motorn någon gång.

Typ såhär.


Med vänlig hälsning, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster -03 Honda K24 seqshift supercharged
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 18, 19, 20   >>
12 besök senaste veckan (144328 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande