Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster -03 Honda K24 seqshift supercharged
<<   1, 2, 3, ... 18, 19, 20   >>
58 besök senaste veckan (144376 totalt)
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857


Trådstartare
Hjulafton hela veckan.
Hämtade ett paket idag från Elise-Shop, som innehåller bland annat ett nytt kyl så inte bilen överhettar
speciellt nu med lite mer effekt, även ett nytt Toe link kit, då original på Speedsters och Elise är underdimensionerat om man har grepp som bettar bättre och kan riskera att gå av.
Rosenholtz har bidragit med 2 oljefilter med.


Så har jag även bafflat mitt Oljetråg med.


I kväll har jag varit nere och målat en hel del delar till bilen så i morgon ska jag börja montera ihop saker igen. Skönt med liten vändpunkt, från att montera isär saker till att montera ihop saker.

Med vänlig hälsning, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857


Trådstartare
Ibland räcker inte engelskan till. Tänkte börja sätta ihop hjulupphängningen igen och mina nya Toe stag.
Och i instruktionerna står denna raden.

"We recommend to apply some ACF 50 or corrosion block spray in the boot."

Boot? är det damasken som sitter runt uniballen? ACF 50? Säljs det i Sverige eller vad finns det på svenska marknade som är likvärdigt?

"For any application where aluminium parts will touch Stainless or mild steel Surfaces, we highly recommend the use of Duralac."

Samma fråga där, säljs Duralac i Sverige, eller om inte vilken är den "svenska" motsvarigheten.

Med vänlig hälsning, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Aerodynamic skrev:
"For any application where aluminium parts will touch Stainless or mild steel Surfaces, we highly recommend the use of Duralac."



Detta är iaf för att hindra galvanisk korrosion. På cyklar använder man iaf en speciell kopparpasta på skruvar för att detta inte ska uppräda. Tror att det är google som gäller i dett fall, en snabb googling visar att Duralac verkar vara mer av ett lim.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857


Trådstartare
Har fått gjort lite i helgen. Målat mina ny frästa spindlar och ett motorfäste, förstärkt ett fäste på undre länkarmarna fram för krängningshämmaren och målat hjulupphängning.

Och monterat ihop drivaxlarna, och det passar. :-)


Med vänlig hälsning, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Micke.Aspving
göteborg
Här sen Aug 2008
Inlägg: 6




_________________
micke aspving
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857


Trådstartare
så kllart skrev:
Detta är vad du behöver http://www.loctite.se/smoerjning-antikaervpasta-4489.htm


Ok . Tack.är det motsvarigheten till Duralac eller ACF 50?

_________________
Per Axblom
Citera
Micke.Aspving
göteborg
Här sen Aug 2008
Inlägg: 6



Jag TROR att du kan använda vanlig aluminiumpasta för att montera ihop grejerna,kopparpasta och aluminium+järn är INTE bra iaf.

Hittade en sida ..http://imada.dinstudio.se/text1_18.html ring å kolla med dom

_________________
micke aspving
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857


Trådstartare
så kllart skrev:
Jag TROR att du kan använda vanlig aluminiumpasta för att montera ihop grejerna,kopparpasta och aluminium+järn är INTE bra iaf.

Hittade en sida ..http://imada.dinstudio.se/text1_18.html ring å kolla med dom


Intressant, tack så mycket.

Med vänlig hälsning, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857


Trådstartare
så kllart skrev:
Detta är vad du behöver http://www.loctite.se/smoerjning-antikaervpasta-4489.htm


Ok . Tack.är det motsvarigheten till Duralac eller ACF 50?

_________________
Per Axblom
Citera
IvarS
Linköping
Här sen Okt 2006
Inlägg: 30



Spännande bygge, är det första Speedstern med Honda-motor i Sverige? Några framsteg sedan juni?

_________________
Ivar Sveninge
Vauxhall VX220 Turbo -03
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857


Trådstartare
Det var värst vad dåligt uppdaterat det var här då.
Har byggt en Altan på 35kvm i sommar så inte mycket har hänt med bilen, men lite har det allt hänt, men tyvärr inte så mycket som jag hoppats på. På det blev jag sjuk i 2 veckor med.

Och snart ska jag bygga en friggebod, efter det ska det bli fullfart med byggandet igen.

Dude höll på ett tag med sätta i en K20 i sin Speester, men det är väll avbrutet?.

Fick hem ett nytt insug som jag även portat lite granna.


Sedan byggt lite motor.


Fått ihop upphängningen bak med nya toe stag.


Har också funderat på varför Honda har 2 olika design på avgaskam dreven till samma motorserie.


http://honda-tech.com/showthread.php?t=3160008

Och i går fick jag hem denna.

_________________
Per Axblom
Citera
gardeus
västervik
Här sen Apr 2013
Inlägg: 8



Intressant bygge thumbs up ! som skall följas noga för man är lite sugen på göra det samma med min speedster.

Dock måste garaget fixas först Med vänlig hälsning jonas

_________________
Jonas Gardèus
Citera
Ter
Täby
Här sen Feb 2012
Inlägg: 22



Kul bygge, men hur blir det med en K24 får du plats med allting? Var precis på håret att jag fick in min K20 i min Elise

_________________
Tobias Ericson
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2905



Ter skrev:
Kul bygge, men hur blir det med en K24 får du plats med allting? Var precis på håret att jag fick in min K20 i min Elise


Borde inte vara nån större skillnad då det enda som skiljer är att blocket är 2cm högre på K24 jämfört med K20. Kan iofs leda till problem om man har en låg huv men detta borde ju inte vara ett problem på Speedster.

Blir nog bra med K24 och RBC insug. Gäller bara att inte varva förmycket då det sliter på kolvarna, Lämpligt varvstopp är runt 7800rpm på en K24, då har man samma medelkolvhastighet som på den Hondamotor som har högst medelkolvhastighet.

Ang mätare kan du ju köra Lotusens instrument om du kör Hondata styrsystem.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857


Trådstartare
Jo hade tänkt att ha varvstopp på 8100 eller nått sånt. Elen har jag inte börjat kolla på ännu, men backupplösningen är att köpa Lotus elektronik och tillhörande konverteringsdelar för Lotus. Annars har jag Tuner view som jag kan ta ut massa mätvärden från om jag inte skulle lyckas få ut det på orginal instrumentering.
Mvh, Per


Andreas Millbro skrev:
Ter skrev:
Kul bygge, men hur blir det med en K24 får du plats med allting? Var precis på håret att jag fick in min K20 i min Elise


Borde inte vara nån större skillnad då det enda som skiljer är att blocket är 2cm högre på K24 jämfört med K20. Kan iofs leda till problem om man har en låg huv men detta borde ju inte vara ett problem på Speedster.

Blir nog bra med K24 och RBC insug. Gäller bara att inte varva förmycket då det sliter på kolvarna, Lämpligt varvstopp är runt 7800rpm på en K24, då har man samma medelkolvhastighet som på den Hondamotor som har högst medelkolvhastighet.

Ang mätare kan du ju köra Lotusens instrument om du kör Hondata styrsystem.

_________________
Per Axblom
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857


Trådstartare
Jo hade tänkt att ha varvstopp på 8100 eller nått sånt. Elen har jag inte börjat kolla på ännu, men backupplösningen är att köpa Lotus elektronik och tillhörande konverteringsdelar för Lotus. Annars har jag Tuner view som jag kan ta ut massa mätvärden från om jag inte skulle lyckas få ut det på orginal instrumentering.
Mvh, Per


Andreas Millbro skrev:
Ter skrev:
Kul bygge, men hur blir det med en K24 får du plats med allting? Var precis på håret att jag fick in min K20 i min Elise


Borde inte vara nån större skillnad då det enda som skiljer är att blocket är 2cm högre på K24 jämfört med K20. Kan iofs leda till problem om man har en låg huv men detta borde ju inte vara ett problem på Speedster.

Blir nog bra med K24 och RBC insug. Gäller bara att inte varva förmycket då det sliter på kolvarna, Lämpligt varvstopp är runt 7800rpm på en K24, då har man samma medelkolvhastighet som på den Hondamotor som har högst medelkolvhastighet.

Ang mätare kan du ju köra Lotusens instrument om du kör Hondata styrsystem.

_________________
Per Axblom
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857


Trådstartare
Major mile stone.

Det senaste har jag försökt ligga i lite. har jag inte mekat har jag försökt göra lite research.

Bland annat tror jag att jag har löst kylar systemet genom att jag har köpt en sådan här

som kommer kopplas med ett T-kors vid utgången på kylsystemet från motorn. Denna ihop med
et Honda expansions kärl så kommer det funka som Honda OEM kylsystem (tror jag)
Jag kan inget om sånt här så jag gjorde det för det verkar enkelt och liknar original.

Sen till det roliga.
It's airborn, ja alltså motorn sitter i på sina riktiga motor fästen och allt passade, detta efter lite skohornande, bokstavligt talat. Det enda som jag inte är riktigt nöjd med är att Generatorn kommer så nära torped väggen vilket jag inte är helt nöjd med. Jag har distanser som bygger ut generatorn 15mm pga att jag inte köpte rätt generator och sen har fel remlängd och remskiva.





Detta känns så skönt.

Nu ska jag försöka börja koppla in allt med.

På återseende.

Med vänlig hälsning, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Grattis Per

Kul att den snart står på benen igen - kommer nog röra på sig bra thumbs up

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857


Trådstartare
Josen skrev:
Grattis Per

Kul att den snart står på benen igen - kommer nog röra på sig bra thumbs up


Tack Josen, jo det känns bra. Lite små justeringar bara så sitter den perfekt.

Tror nog den kommer gå som attan, tillräckligt första året i vart fall då jag ska lära mig hantera mitt motor och bakhjulsdrift.

Med vänlig hälsning, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857


Trådstartare
Hej, dags för en lite uppdatering.
Motorn passade hyfsat bra när jag fick dit den men satt inte 100% rakt. Den satt förskjuten 2mm i sidled och "hängde ner ca 5mm på ena sidan. Så jag fick justera motor fästet lite så jag gjorde en enkel bricka bara för flytta upp motorfästet, jag gjorde så här för minska risken att metall delen på motorfästet ska slå i subframen. Det blir lite konstigt när den tyngre delen av motorn bärs upp av 1 fäste och den lättare av 3 fästen. Men nu sitter det helt rakt på alla håll.


I går satte jag dit drivaxlarna med, som också bekräftade att motorn satt hyfsat rakt, skiljde ungefär 0.5mm i möjlig rörelse mellan höger och vänster drivaxel, spel ca 12mm innåt.

Och drivaxlarna passade, så det var ju bra med.
Håller på och kopplar in kylsystemet med, men fick en fel sak i beställningen från Do88, men när jag ringde fick jag jätte bra och snabb hjälp och en ny del skickades blixtsnabbt, så det kändes bra.


Tack, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857


Trådstartare
Hej igen.

Bara för att det inte uppdateras här betyder det inte att det inte jobbas.

Svetsat ihop ett rör till kylsystemet men precis innan så kom jag på att jag hade en 180 grader Silicon slang som
jag inte räknade med. genom att använda den så behövde jag inte kapa original slangen så mycket som jag hade behövt om jag satt dit röret och blir det fel så skulle jag behöva plocka ner tanken å grejer.
Problemet är att det istället blev ett litet veck på original slangen.
Så nu vet jag inte vilken jag ska välja.


Funderade på vad jag behövde för en LHD konvertering och kom fram till att men denna hoppas jag att det
är nästan det enda jag behöver. Fanns 2 i Sverige och denna fick jag för ett bra pris och lokalt med.
Torkar armatur så att torkaren vilar på höger sida i stället för vänster som den gör nu.


Och sen en liten provmontering av bak clamen med. När motorn är i rätt position har jag ungeför 2mm emellan
vilket är ungefär 15mm mer än vad jag räknat med. Så det är bra.


Fler uppdateringar inom kort.

Med vänlig hälsning, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster -03 Honda K24 seqshift supercharged
<<   1, 2, 3, ... 18, 19, 20   >>
58 besök senaste veckan (144376 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande