Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Speedster -03 Honda K24 seqshift supercharged | << 1, 2, 3, 4 ... 18, 19, 20 >> 285 besök senaste veckan (144754 totalt) |
Jag postade denna länk i din tråd på Valhalla, missade du den? Alla delar som behövs för att bygga om en VX220 till LHD (jag har gjort det två gånger).
https://plus.google.com/u/0/photos/117480664658109386650/albums/5296099289668623713 _________________ Ivar Sveninge Vauxhall VX220 Turbo -03 |
||
Hej Ivar. Jo jag såg nog detta, vill bara tro att jag kan fixa det mesta utan alla dessa prylar och att det ser hyfsat propert ut ändå. Men tack ändå för påminnelsen. Går det inte som jag tänkt mig som är det till stor hjälp och jag kommer kolla i den länken. Mvh, Per _________________ Per Axblom |
||
Jag hoppas det. Jag hoppas att jag börjar bli klar i motor rummet och ska snart börja med LHD konverteringen och Elen. Den ska köras i sommar. Sen kanske det blir lite fix under sommarens gång som jag inte hinner med nu. _________________ Per Axblom |
||
Har aldrig vänjt mig. Men jag ser fram emot att glida omkring i sommaren med bilen. Sonen ska vända från åka baklänges till fram länges och ska han åka med så vill jag inte att han sitter på vänstersidan.
Den ska bli snabb på bana, men den ska vara trevlig att köpa glass med också. :-) Med vänlig hälsning, Per _________________ Per Axblom |
||
Idag har jag pysslat lite till i garaget.
Jag vill inte borra i rammen så jag provade att limma ett fäste. Kollade på olika tuber och dom hade någonstans mellan 8 000-32 000 kg/m och på denna tuben stod det självklart inget, men jag tog den för den var det enda som verkade tåla kemikalier. Så om jag räknar lågt så säg 5000kg/m. Och plattan är 7x9cm så det bör klara minst 30kg. Och så kommer det ett fäste till. Alltså fäste för oljekylet. :-) Med vänlig hälsning, Per _________________ Per Axblom |
||
En till dag i garaget, har äntligen fått dit lite mer Honda delar ett EG expansions kärl och en påfyllnads lock från en nyare Civic och ett fäste tillverkat för dessa delar.
Har även fått dit mitt växellänkage, var tvungen att göra en viparm för att växellänkage gick åt fel håll på den ena vajern. Jag ville behålla växellådan så Original som möjligt och även växelvajrarna original så man kan. Så om jag ska byta växellådan eller vajrarna är det bara att köpa å sätta dit, typ. :-) Motorrummet ser tyvärr inte lika cleent ut, men men. Med vänlig hälsning, Per _________________ Per Axblom |
||
När det gäller limning av aluminium är det viktigt att man rengör innan. Aceton rekommenderas. Thinner kan innehålla oljerester, som inte är bra för vidhäftningen. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||
Ca 50hk, men min motor är byggd för överladdning som kommer gå som NA i början. Har inte riktigt bestämt mig vilken väg jag ska ta ännu. Men får jag allt att funka så har jag en bra grund att bygga vidare på, det här är ju bara steg 1. Jag rengjorde med T-röd innan jag limmade. Försökte även fråga Casco om vad detta limmet klarade av men utan svar. Tror dom krävde att man skulle ha företag för att få svar via e-mail. Riktigt dåligt. Med vänlig hälsning, Per _________________ Per Axblom |
||
Det här beställde jag i slutet av december och äntligen dök det upp.
Det är Lotus själva som dragit ut på tiden. En latmans styrväxel för att sitta på vänster sida, starkare bultar till hjulupphängningen bak, ratt hub, stålomspunna broms slangar, mm. Och kollar man upp till höger så är ett förstärk fäste för kolkanistern, på denna kommer det övre fästet för oljekylet. Med vänlig hälsning, Per _________________ Per Axblom |
||
Ibland undrar jag om jag gör något allt, men jag försöker att kämpa på. Lite har det allt hänt.
Oljekyl monterat, bränsle system monterat. Oljekylets placering kanske inte är helt optimal, men tror inte den är katastrofalt dålig heller. Sen har jag för mig att K serien inte kräver jätte mycket oljekylning heller. Jag har börjat jobba på Växellänkage 1.2, förhoppningsvis så har jag något i slutet av veckan. Har även tagit bort bakre bromsok för att försöka frächa upp bromsoken och byta broms slangar. Fick ta till vinkel slipen för det varn så rostigt. Dessa Engelsmän som använder dessa bilar på salta vintervägar. _________________ Per Axblom |
||
Är så mycket smågrejer som ska fixas vid ett sånt där motorbyte, slangar, kopplingar, fästen till expansionstank mm. Känns som att man inte får någonting gjort när man fixar en massa saker men helt plötsligt så är det klart. Vet inte hur stort behovet av oljekylning är på en K serie, däremot har de väldigt högt oljetryck och oljeflöde jämfört med andra liknande motorer. Oljepumpens deplacement är 54.3l/min vid 6000rpm Oljepumpen flödar 82l/min vid 6000rpm Har väl över 5 bars oljetryck på högre varv med standard 5W40 olja. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||
[quote="Andreas Millbro]
Är så mycket smågrejer som ska fixas vid ett sånt där motorbyte, slangar, kopplingar, fästen till expansionstank mm. Känns som att man inte får någonting gjort när man fixar en massa saker men helt plötsligt så är det klart. Vet inte hur stort behovet av oljekylning är på en K serie, däremot har de väldigt högt oljetryck och oljeflöde jämfört med andra liknande motorer. Oljepumpens deplacement är 54.3l/min vid 6000rpm Oljepumpen flödar 82l/min vid 6000rpm Har väl över 5 bars oljetryck på högre varv med standard 5W40 olja.[/quote] Vet inte riktigt vad det betyder, kan det blir något problem med att man tappar flöde genom oljekylet? Hur mycket flödar en "vanlig" 4a ungefär? Jo jag pressade om slangarna och fick åka runt till några olika firmor för att hitta lågtrycks kopplingar som flödar bättre än högtrycks, jag var tvungen att ha 45 gradare med för varken 90 eller raka funkade. Och till slut hittade jag 45 graders som var för lågtryck men då visade det sig att kopplingarna var väldigt "långa" Så jag fick vinkla upp våfflan å ta bort en packningsring. Nu blir det nog OK även fast det blir trångt. Lite mer än 1cm mellan slang och kaross. Är det någon som vet hur mycket en vanlig motor rör sig? Denna kommer röra sig mindre förstås. Även slangarna till oljekylet satt tajt och fick borra ur karossen och slipa ner lite. Med vänlig hälsning, Per _________________ Per Axblom |
||
Kul att se att det går framåt även om det inte känns så när man gör allt smått runtikring.
|
||
S2000 motorns oljepump flöder i storleksordning som en oljepump till en V8:a. Så det är nog inte en dum ide att ha lite dimension på slangarna till kylaren. Ser spontant bra ut det där. Jag har en oljekylare med slang och sandwichplatta liggandes ifrån min gamla motor men jag tror att jag ska uppgradera slangarna ifrån AN8 till AN10 för K20:n. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||
Tack Tonie, jo långsamt långsamt går det åt rätt håll.
Nu har jag kommit till det steget där jag kan "släppa taget om" motor rummet och ska börja med elen och LHD konverteringen. Andreas, jag ska kolla runt lite om detta med olje flödet på Honda klubben. Med vänlig hälsning, Per _________________ Per Axblom |
||
Så i fredags så kom en ny termostat i brevlådan, inte värdens mest spännande pryl men den
har gjort livet lite lättare för mig. Den nya till vänster och den gamla till höger. Jag köpte förra vintern i hög med delar från USA och beställde då den som hörde till bilen, i början tänkte jag inte så mycket på det men när man skulle börja dra slangar så börja det kännas mindre å mindre rätt. Den har ju inga hullingar utan snarare tvärtom. På den nya sitter slangen bättre plus att jag får lite extra välbehövligt utrymmet mot torpedväggen. Med vänlig hälsning, Per _________________ Per Axblom |
||
Våra race- och banåkarbilar Opel Speedster -03 Honda K24 seqshift supercharged | << 1, 2, 3, 4 ... 18, 19, 20 >> 285 besök senaste veckan (144754 totalt) |