Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster -03 Honda K24 seqshift supercharged
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 18, 19, 20   >>
18 besök senaste veckan (144334 totalt)
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857


Trådstartare
Tänkte det var dags för en uppdatering igen, för att visa att jag inta tappat motivationen
även fast detta blev långt större än vad jag räknat med. :-)

Först lite delar som droppat in.
Ett litet stag för kunna fästa bogser ögla fram på min bil då den saknades.


Sen köpte jag även en ny panel för LHD konverteringen, min tanke var att göra det mesta själv för spara pengar
men jag vill bli klar med den någon gång med så för försöka inte snåla för mycket, så en panel dök upp med.


Sen har jag börjat riva ner en del för LHD konverteringen, en del saker behöver byta plats för att få plats med allt.
Men jag ska nog få till det på något sätt.



När jag ändå håller på å byter samt vill ta ut mer effekt så känns det skönt att få lite fräschare kyl.
Hel alu för att klara högre tryck som Honda systemet har, samt ca 10mm tjockare med för lite mer kapacitet.


Och en ny fin styrväxel med nya styrändar , Quick steering rack med 2.36 ratt varv i stället för OEM 2.75 ratt varv mellan fulla utslag. Snart ska den på.


Och när man ändå plockar ner broms servo och styrarmar så ska rost bort å lite ny färg för uppfräschning.


Och bromsoken har målats för få lite färg på min silvriga bil, ska snart utrustas med nya stålumspunna broms slangar runt om.


Här är en bild på GM OEM gaspedal, jag ska försöka på något sätt komma på hur jag ska koppla en vajer på något enkelt sätt, utan att det är i vägen och med rätt utväxling utan att ha massa krånglig mekanik tänkte jag
får se hur jag löser det, har lite ideer.


Sist men inte minst så funderar jag på för och nackdelar med ökad caster vinkel. Samma sak här
tänkte passa på medans jag ändå har nere massa andra delar som sitter ivägen.
Fördelarna är väll med camber vinkel när man svänger och bättre rakt fram stabilitet?!
Nackdelarna är, tyngre styrning och mer okänslig styrning?!


Med vänlig hälsning, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4028



Aerodynamic skrev:
Här är en bild på GM OEM gaspedal, jag ska försöka på något sätt komma på hur jag ska koppla en vajer på något enkelt sätt, utan att det är i vägen och med rätt utväxling utan att ha massa krånglig mekanik tänkte jag
får se hur jag löser det, har lite ideer.

Spana in http://www.badster.se/ för jag har för mig att jag sett en bild på deras lösning...

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Speedsterspeed
Spånga
Här sen Aug 2006
Inlägg: 185



Finns väl som original tillbehör till Lotus modellerna....
http://www.eliseparts.com/products/show/91/707/lhd-throttle-base-plate . . . .

_________________
Mikael Ankler
Exige V6 CUP 2013, Speedsters Turbo 2002
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 433



Om du köper ett pedalställ från en bil med rover motor så får du så du kan koppla in gas vajer. Då kan du också passa på att montera bromsvåg och bli av med det uråldriga abs systemet.

Du har nog inte orginal caster vinkel då om man tittar på bilden. Du har betydligt mindre Caster än orginal.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857


Trådstartare
Jag har kollat på det där förut Mikael och tyckte det verkade onödigt krångligt
men det kanske är ganska bra ändå, har sprungit å kollat på bilen å tänkt å kollat på bilen igen å tänkt igen osv.

Jag ska försöka googla fram lite bilder på hur det brukar se ut med castervinkel schimsen på våra bilar
och sedan flytta lika många brickor på var sida.
Jag har aldrig gjort någon hjulinställning på denna bilen, det kommer till sommaren. Så vet inte hur castervinklen är idag.

Med vänlig hälsning, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Ang Caster

Du har som det ser ut på bilden minsta caster man kan ha, bär-armen skjuten max framåt.

Jag kör max caster och tycker det funkar bäst, även på gatan. Lite trögare men bara positivt i mitt tycke och klart stadigare mitt i kurvan under last/bana.

Kämpa på nu thumbs up

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 433



Josen skrev:
Ang Caster

Du har som det ser ut på bilden minsta caster man kan ha, bär-armen skjuten max framåt.

Jag kör max caster och tycker det funkar bäst, även på gatan. Lite trögare men bara positivt i mitt tycke och klart stadigare mitt i kurvan under last/bana.

Kämpa på nu thumbs up


Har du kvar gummibrickan på baksidan eller har du flyttat alla brickor fram?
Hur mycket camber har du?

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857


Trådstartare
JBT skrev:
Josen skrev:
Ang Caster

Du har som det ser ut på bilden minsta caster man kan ha, bär-armen skjuten max framåt.

Jag kör max caster och tycker det funkar bäst, även på gatan. Lite trögare men bara positivt i mitt tycke och klart stadigare mitt i kurvan under last/bana.

Kämpa på nu thumbs up


Har du kvar gummibrickan på baksidan eller har du flyttat alla brickor fram?
Hur mycket camber har du?


Är den frågan till mig eller Josen?
Jag har ingen aning hur min hjulinställning är, inte heller har jag hunnit röra så mycket vid bärarmana.
Vad är det för gummi bricka du menar?

I vart fall så har jag samlat lite delar så jag kan uppgradera mitt växellänkage från V1.0
till V1.2.

[album][/album]

Med vänlig hälsning, Per

_________________
Per Axblom
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 433



Det var till Josen.

Angående gummibrickan så ska den sitta på bakom främre bärarmsbussningen för att förhindra stål mot stål kontakt vid kraftig inbromsning.

Jag skulle tro att du behöver motorsportvajrarna för att kunna få riktigt bra känsla i växellänkaget.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

När ditt vxll-länkage är klart, så köper jag gärna ett kit

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857


Trådstartare
JBT skrev:
Det var till Josen.

Angående gummibrickan så ska den sitta på bakom främre bärarmsbussningen för att förhindra stål mot stål kontakt vid kraftig inbromsning.

Jag skulle tro att du behöver motorsportvajrarna för att kunna få riktigt bra känsla i växellänkaget.


Hmm, det får bli till version 1.3 som antagligen inte kommer förns 2015.
Som tur är är den inte färdigutvecklad till sommaren, eller otur beror på hur man ser det.

Detta blir versions 1.1 och jag hade väll kanske velat komma till version 1.2 på hela bilen redan nu till sommaren men nu blir det stora målet att få den körbar och så pass att man ska hinna med lite bana i sommar.

Med vänlig hälsning, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857


Trådstartare
Dude skrev:
När ditt vxll-länkage är klart, så köper jag gärna ett kit


En del grejer ritar jag upp i CADen men tyvärr långt ifrån allt. Men visst Vipporna har jag
i CADen och jag kan ju mäta ut lite så kan jag CADda upp viphållaren med.

Detta var en lite onödig lyxpryl i den sitsen jag är i men det är skoj med.

Med vänlig hälsning, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Hej

Nej ingen gummi-bricka, vill ha all caster jag kan få - konstruktionen kan ju inte ge så mycket.
Camber fram pendar mellan -1,5 och upp till -3 beroende på däck och bana

Sen har jag andra bussningar också

Med vänlig hälsning,
Joachim

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



- dubbel

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857


Trådstartare
I helgen var det leverans på mer delar.
Min gode vän Mattias (Bågen) hade varit å hämtat 90 graders böjar på raka rör. Så vi bytte lite delar i lördags. Böjarna är riktigt fina och verkar vara mandrel böjar med, sen valde jag dessa för dom har en ganska skarp radie (114mm), då mitt avgassystem blir väldigt tajt. En 3" Simons dämpare inhandlades på Mekonomen med.


I går so kom det 2 breddade fälgar på en motorcykel, dom ska sitta bak är det tänkt, väldigt fint jobb.


Med vänlig hälsning, Per

_________________
Per Axblom
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 433



Tänk på att du behöver en stor ljuddämpare för att klara 95db. Jag var tvungen att byta min janspeed som var 15x60cm mot en 2bular som är 20x60cm för att få ner ljudet. Dämparen bör också vara ompackningsbar då ullen snabbt blåses ur.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857


Trådstartare
JBT skrev:
Tänk på att du behöver en stor ljuddämpare för att klara 95db. Jag var tvungen att byta min janspeed som var 15x60cm mot en 2bular som är 20x60cm för att få ner ljudet. Dämparen bör också vara ompackningsbar då ullen snabbt blåses ur.


Kör du med katt? Jag har en annan dämpare som är 35cm
Och har S format rör som är på väg från US and A.
Sen en katt ska jag köra med oxå.
Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Ter
Täby
Här sen Feb 2012
Inlägg: 22



Jag använde mig av dubbla Larini-ljuddämpare ca 35cm långa båda två förra året och det blev tyvärr på tok för högt det med.

_________________
Tobias Ericson
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857


Trådstartare
Ter skrev:
Jag använde mig av dubbla Larini-ljuddämpare ca 35cm långa båda två förra året och det blev tyvärr på tok för högt det med.


Och du körde med katt? Hur ser dessa Larini dämpare ut, raka rör innuti?

Med vänlig hälsning, Per

_________________
Per Axblom
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 433



Jag åker utan kat men vad jag kan förstå så är det framförallt storleken på ljuddämparen som avgör hur mycket man får ner ljudet. 3" ska visst vara kantboll på om man klarar 95db även om man har den störta dämparen, därför valde jag 2.5". 60x20 cm är typ den största ljuddämparen som man kan få plats med på ett elise chassi. För att kunna ha 20cm dämpare så behöver man 3 delad diffuser.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Apple-dämpare är godis thumbs up

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster -03 Honda K24 seqshift supercharged
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 18, 19, 20   >>
18 besök senaste veckan (144334 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande