Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster -03 Honda K24 seqshift supercharged
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 18, 19, 20   >>
14 besök idag (144342 totalt)
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857


Trådstartare
Delar droppar in och en del saker blir gjorda.
Fälgarna är nu lackade, mina fälgar dom svarta och frugans dom grå.


Ljuddämpare nr 2, hoppas verkligen att detta räcker, så jag slipper bygga om avgaset sen.

Innuti


Sen i kväll har jag även satt dit min ny målade och rostbefriade krängningshämmare
med nya bussningar och nya länkar mellan krängningshämmarna och A-armarna.


Br, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857


Trådstartare
Har börjat smygkolla lite på elen och fråga runt lite på andra forum efter att jag kollat på sladdarna på motor härvan som hade 4a kontakter, men endast 2st av dessa passar i data boxen?
Är det något fel på härvan eller ska de andra 2 kontakterna gå någon annan stans?


Har precis tror jag kommit fram till att jag inte fått den kabel härvan jag beställt Detta är en kabelhärva från en Automat, så nu vet jag inte riktigt om det är värt att försöka bygga om den eller köpa en ny.

Ni andra som har gjort Honda K installationer, vad har ni använt för elschema, något lätt läst?

Tackar på förhand.
Med vänlig hälsning, Per

_________________
Per Axblom
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 433



Din härva ska ha en till vit kontakt som ska sitta längst till höger i databoxen. Den grå kontakten går till härvan som sitter på motorn.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2904



Aerodynamic skrev:
Har börjat smygkolla lite på elen och fråga runt lite på andra forum efter att jag kollat på sladdarna på motor härvan som hade 4a kontakter, men endast 2st av dessa passar i data boxen?
Är det något fel på härvan eller ska de andra 2 kontakterna gå någon annan stans?


Har precis tror jag kommit fram till att jag inte fått den kabel härvan jag beställt Detta är en kabelhärva från en Automat, så nu vet jag inte riktigt om det är värt att försöka bygga om den eller köpa en ny.

Ni andra som har gjort Honda K installationer, vad har ni använt för elschema, något lätt läst?

Tackar på förhand.
Med vänlig hälsning, Per


Jag har kört Hondatas kopplingsschema. Med en kabelstam från en manuell EP3 Civic från 2004. Ska funka med 02-05 EP3.
http://hondata.com/techk20wiring.html

Men med lite lite modifieringar av saker som inte används. Brake switch behöver man inte använda. Upptäckte dock ett fel i det kopplingschemat med den bredbandssonden jag hade. Gjorde ett inlägg här http://www.hondaklubben.com/forum/viewtopic.php?f=56&t=58468
Finns även ett annat fel i Hondatas kopplingschema, ECU B8 är styrningen till elfläkten, inte ECU B6 som det står i kopplingschemat. Annars funkar Hondatas kopplingschema fint.

Vet inte vad som skiljer mellan manuell och automat i ECU A och B kontakterna. Den svarta kontakten är C kontakten som inte finns på en styrlåda för en manuell bil. Den breda grå kontakten kallas engine harness. Den breda gråa kontakten ska inte kopplas in i styrboxen utan är kopplad till bilens övriga elsystem på Hondan. Det du skulle behöva göra om du ska använda den kabelstammen du har är att dubbelkolla alla kablar i motorns kabelstam mellan manuell och automat och koppla om vid behov. Den manuella lådan har även hastighetsmätarsignal och kontakt till backljuset, oklart om det är rätt kontakter på kabelstammen till en automat. Du behöver även en Ecu E kontakt samt lite reläer om du inte kan/vill använda reläerna och säkringarna ifrån Opeln.

Tror att lättast är att hitta en motorkabelstam till en manuell bil. Samt om möjligt hitta ett kopplingschema mellan Opeln och kabelstammens engine harness kontakt och Ecu E. Har du en manuell bils kabelstam från en bil av rätt årsmodell kan du bara koppla in A och B kontakterna utan att ändra i motorkabelstammen. Jag har kabelstam från EP3 Civic och PRB box med bredbandslambda.

Är inte jättesvårt när man väl har fått för sig vad de olika kontakterna är. Det du egentligen behöver göra är att skaffa rätt kabelstam, koppla in alla kontakter på motorn. Koppla in A och B kontakterna i ECUn. Sen gäller det att se till att koppla in Engine Harness kontakten (den breda gråa) och ECU E (en vit kontakt) som ska sitta längst bort på boxen, mot bilens elsystem, reläer och säkringar och mot bredbandslambdan. Enklast är nog att ta Hondatas kopplingschema och sen leta upp med hjälp av bilens kopplingschema hur du ska koppla in kablarna till Engine Harness och ECU E kontakten. Sen behöver du även dra grova strömkablar till startmotorn och generatorn. Samt några jordkablar mellan motorns jordpunkter och chassiet.

Finns hyffsat beskrivet här. Är ganska logiskt när man väl har fattat hur det ska gå till. Tog en stund för mig att förstå hur det hängde ihop.
http://hondata.com/techk20swaps.html

Sen finns det även två olika kamfasare. Beroende på vilken din motor har så ska det vara olika kopplat. Finns beskrivet i min projekttråd då jag hade problem med kamfasaren.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857


Trådstartare
Dags för en uppdatering, en del delar har trillat in vilket är trevligt, ska försöka få det mesta monterat inom närmsta tiden och en del har redan monterats.

Brevbäraren var här med ett litet kuvär idag innehållande dessa.

Jag har köprt både styrväxel och nya P-ändar från samma ställe utan att få med nya låsmuttrar.
Dessa var faktiskt original muttrar till Honda MB5 :-)
De gamla var fastrostade så likabra med nya.

Idag fick jag hjälp att svetsa ihop insugsröret. ska polear lite över svetsarna bara sen är det helt klart.


I går var jag i garaget och gjorde denna lilla platta för konvertera gaspedalen från elstyrt till vajer styrt.


Förra veckan gjorde jag en ny slang till oljetrycks givarna, Lundblanda bränsle här i Alingsås var väldigt hjälpsamma
och lät mig ta hem en del delar för att kunna få ihop slangen som jag ville innan jag pressade den.


Har fått hem nya större broms skivor från speedparts, 308mm skivor i stället för original 288mm. eftersom OKn
är radial monterade så räcker 2st 10mm distanser och längre skruva som adapter för flytta ut oket. Men så blir det lite annorlunda radie. Har 1mm spel radialt mellan skiva och OK, räcker det tro?


Till sist ett nytt 22ampers batteri, valde detta då det var mindre, lättare starkare och billigare än Odyssey.

Men detta batteriet så hoppas jag kunnda ha kvar värmepaketet på RHD installations platsen fast flyttat broms servo
så om jag ska byta batterit eller bara vill ta ut det så ska jag inte behöva skruva loss värmepaketet eller broms servot
för att ta loss batteriet. Annars finns det massor med plats under broms servot

I morgon hoppas jag få dit en hel del av dessa prylar.

Med vänlig hälsning, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Tonie Energård
Katrineholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 158



Kul att se att det går framåt. Vad är det för batteri du köpt?

_________________
Tonie Energård
Vauxhall VX220
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857


Trådstartare
Tonie Pettersson skrev:
Kul att se att det går framåt. Vad är det för batteri du köpt?


Batteriet heter Poweramp Clubsport 22. Jag hopppas det funkar bra.
Datan visar att det bör funka bra.

Med vänlig hälsning, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857


Trådstartare
Working working working.

Styrväxeln installerad med P-ändar och den nya MB5 skruvarna som låsskruvar.
308mm skivor, Saab 9-5 aero broms skivor med nya pinnbultar installerade.


I går blev jag färdig med gasvajer länkaget.
Bild på gaspedalen med länkage.


Gasvajern kopplade till gas spjället och nya insugs röret monterat.


Fick även till utväxlingen på vippan å all perfekt på första försöket. :-)

I går fick jag även en EP3 kabelhärva
så hoppas det stämmer bättre denna gång.


Med vänlig hälsning, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857


Trådstartare
Är hemma och VABbar idag. Så första halvan på dagen kunnde börjat bättre.
Går sen ut till brevlådan och hittar dessa.
Lite positiva känslor får man.


Lite senare knackar en brun klädd herre från UPS på dörren.
Han har med sig dessa. Äntligen, känns bra detta. Tack Josen.
GAZ Monos 425 lbs fram och 550lbs bak. bör ge ca 2.3 Hz i egen svängnings frekvens.


Dags att jobba på så jag kan få ut den med

Med vänlig hälsning, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2904



Aerodynamic skrev:


I går fick jag även en EP3 kabelhärva
så hoppas det stämmer bättre denna gång.


Med vänlig hälsning, Per



Det tar sig. Krymper snabbt när man börjar närma sig slutet. Såg att du fick kabelstammen till generatorn också vilket är bra då knacksensorn går igenom den.

Det kommer att stämma bättre då du kommer att slippa den svarta C kontakten. Men du måste skaffa den stora gråa Engine harness kontakten, ECU E som passar i den sista kontakten på databoxen samt en kontakt till lambdasonden. Sen är det bara att tyda Hondata kopplingschemat och bilens kopplingsschema och koppla in de kablar som behövs kopplas i Engine harness och ECU E kontakten.


Förutom att koppla in kabeln till startmotorn och generatorn till +12v. Lite lurigt är att den svarta kabeln är +12v generatorn

Den kan du behöva lite säkringar och reläer kopplat enligt Hondata kopplingsschemat, jag drog en ny +matning och satte in nya reläer istället för att använda nått som satt i bilen sen innan.

Var man köper Engine harness kontakten och ECU E kontakten har jag inte sett. De finns naturligtvis i Civicen men då måste man klippa bort dem från bilens elsystem.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857


Trådstartare
Andreas Millbro skrev:
Aerodynamic skrev:


I går fick jag även en EP3 kabelhärva
så hoppas det stämmer bättre denna gång.


Med vänlig hälsning, Per



Det tar sig. Krymper snabbt när man börjar närma sig slutet. Såg att du fick kabelstammen till generatorn också vilket är bra då knacksensorn går igenom den.

Det kommer att stämma bättre då du kommer att slippa den svarta C kontakten. Men du måste skaffa den stora gråa Engine harness kontakten, ECU E som passar i den sista kontakten på databoxen samt en kontakt till lambdasonden. Sen är det bara att tyda Hondata kopplingschemat och bilens kopplingsschema och koppla in de kablar som behövs kopplas i Engine harness och ECU E kontakten.


Förutom att koppla in kabeln till startmotorn och generatorn till +12v. Lite lurigt är att den svarta kabeln är +12v generatorn

Den kan du behöva lite säkringar och reläer kopplat enligt Hondata kopplingsschemat, jag drog en ny +matning och satte in nya reläer istället för att använda nått som satt i bilen sen innan.

Var man köper Engine harness kontakten och ECU E kontakten har jag inte sett. De finns naturligtvis i Civicen men då måste man klippa bort dem från bilens elsystem.


Tack så jätte mycket för hjälpen återigen.
Engine charge harnes fick jag med, men jag hade faktiskt redan en. :-)
Sen har jag en en komplett dash harness så den grå kontakten bör sitta på den, eller det sitter 2st på den till å med. Vad är det för kontakt jag behöver till lamda sonden? Har ju den gamla kabelhärvan, den sitter det en kotakt på bredbandslamdas tror jag, kan det vara en sådan jag vill ha?

Med vänlig hälsning, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Gott och se progress Per thumbs up

Ni använder OEM ecu och mappar om ?

Den här tråden inspirera mig att kicka igång mitt Speedster chassi och kopiera detta och hänga på 2-11 delarna och visa hur det skall gå till i Modsport

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857


Trådstartare
Josen skrev:
Gott och se progress Per thumbs up

Ni använder OEM ecu och mappar om ?

Den här tråden inspirera mig att kicka igång mitt Speedster chassi och kopiera detta och hänga på 2-11 delarna och visa hur det skall gå till i Modsport


Det här blev fel Josen, det är du som inspirerar mig att jobba på. :-)
Men jag tackar.

Hondata är en amerikansk firma som bygger om OEM Honda databoxar som dom blir programmerbara
samt lägger till lite funktioner.

Med vänlig hälsning, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2904



Aerodynamic skrev:
Andreas Millbro skrev:
Aerodynamic skrev:


I går fick jag även en EP3 kabelhärva
så hoppas det stämmer bättre denna gång.


Med vänlig hälsning, Per



Det tar sig. Krymper snabbt när man börjar närma sig slutet. Såg att du fick kabelstammen till generatorn också vilket är bra då knacksensorn går igenom den.

Det kommer att stämma bättre då du kommer att slippa den svarta C kontakten. Men du måste skaffa den stora gråa Engine harness kontakten, ECU E som passar i den sista kontakten på databoxen samt en kontakt till lambdasonden. Sen är det bara att tyda Hondata kopplingschemat och bilens kopplingsschema och koppla in de kablar som behövs kopplas i Engine harness och ECU E kontakten.


Förutom att koppla in kabeln till startmotorn och generatorn till +12v. Lite lurigt är att den svarta kabeln är +12v generatorn

Den kan du behöva lite säkringar och reläer kopplat enligt Hondata kopplingsschemat, jag drog en ny +matning och satte in nya reläer istället för att använda nått som satt i bilen sen innan.

Var man köper Engine harness kontakten och ECU E kontakten har jag inte sett. De finns naturligtvis i Civicen men då måste man klippa bort dem från bilens elsystem.


Tack så jätte mycket för hjälpen återigen.
Engine charge harnes fick jag med, men jag hade faktiskt redan en. :-)
Sen har jag en en komplett dash harness så den grå kontakten bör sitta på den, eller det sitter 2st på den till å med. Vad är det för kontakt jag behöver till lamda sonden? Har ju den gamla kabelhärvan, den sitter det en kotakt på bredbandslamdas tror jag, kan det vara en sådan jag vill ha?

Med vänlig hälsning, Per


Du behöver en kontakt som passar bredbandssonden. Går iofs att klippa den nuvarande och sätta dit en annan kontakt men det är vettigt att inte behöva modifiera delar som man kan behöva byta. Dvs får man problem med sonden kan man byta/pröva med en annan utan att först behöva byta kontakt.

Är också trevligt att köpa kablar som har rätt färg så färgerna i kopplingschemat stämmer. Inge kul att felsöka om man har använt bara röda kablar. Jag beställde kablar, relähållare och säkringshållare härifrån och det funkade fint http://www.vehicle-wiring-products.eu/VWP-onlinestore/home/homepage.ph . . . .

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857


Trådstartare
Så i går började El kopplingen på allvar och 2el kompisar var på besök för att hjälpa mig komma i gång och reda ut detta. Det kändes som det gick ganska bra faktiskt och vi redda ut det mesta. Men självklart blev det några frågetecken som jag hoppas någon vänligt kan hjälpa mig med.

Först ut har vi charge harnes som har konstiga bläck. Vad göra med dessa?, ska det vara en säkring där emellan eller Är detta en ELD krets som man måste koppla in eller är det bara att dra en skruv och koppla ihop dom?



Sen var det en sladd till som liksom fattades men som är med i kopplingsschemat.
Engine Harness pin out 8 ALT-L, antar att det är signal till ladningslampa, men den sladd saknas på min Engine harness och detta kontakt stycke. Finns det ingen laddnins lampa på Civic type R EP3?


Sist så undrar jag om någon vet vart man köper en kontakt för att koppla in Acura RSX bredbandslamda?

Med vänlig hälsning, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2904



Aerodynamic skrev:
Så i går började El kopplingen på allvar och 2el kompisar var på besök för att hjälpa mig komma i gång och reda ut detta. Det kändes som det gick ganska bra faktiskt och vi redda ut det mesta. Men självklart blev det några frågetecken som jag hoppas någon vänligt kan hjälpa mig med.

Först ut har vi charge harnes som har konstiga bläck. Vad göra med dessa?, ska det vara en säkring där emellan eller Är detta en ELD krets som man måste koppla in eller är det bara att dra en skruv och koppla ihop dom?



Sen var det en sladd till som liksom fattades men som är med i kopplingsschemat.
Engine Harness pin out 8 ALT-L, antar att det är signal till ladningslampa, men den sladd saknas på min Engine harness och detta kontakt stycke. Finns det ingen laddnins lampa på Civic type R EP3?


Sist så undrar jag om någon vet vart man köper en kontakt för att koppla in Acura RSX bredbandslamda?

Med vänlig hälsning, Per


Charge harness är bara en grov kabel till stertmotor och en grov till generatorn. Sen går sladdarna till knacksensorn en kort bit i charge harness. Generator + är säkrad med 150A säkring på Civicen om jag minns rätt. De konstiga kontakterna är till en säkringsbox på batteriet. Startmotorn är inte avsäkrad på Civicen. Kolla i guiden nedan.
http://www.hybrid-racing.com/uncategorized/charge-harness-guide/
Jag köpte nya kablar och kabelskor till startmotor och generator. Är bara att linda upp tejpen så kan du dela på kabelskydden. Finns likadana kabelskydd att köpa på biltema. Är inte så troligt att kablarna från civicen är tillräckligt långa och det kändes inte kul att skarva så grova kablar.

Kopplingschemat är gjort för Acura rsx, skiljer lite mot Civic. Minns att det var nån kabel som inte fanns i engine harness kontakten. Der viktiga är att det är rätt kopplat mot boxen. Sök på Acura rsx service manual så hittar du en servicemanual där det finns bild på hur kontakterna ska vara kopplade.

På PRB boxen ska laddlampan vara kopplad på B10. Har dock problem med att min laddlampa lyser så det kan dock vara fel.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857


Trådstartare
Nu har jag fått tag i en K24 mapp som bör passa min motor någorlunda bra. Tack Stefan.

Projektet jobbas på även om tempot varierar, förra helgen blev det inte mycket gjort
men i det långa loppet kanske det är lika bra så man kan samla krafterna till denna helgen.

Så vad har hänt? Självklart har jag monterat mina nya stötdämpare, känner mig grymt nöjd
med dom så jag hoppas dom är lika bra som känslan de ger mig.


Josen tex, har du någon aning hur mycket jag ska spänna fjädern för få ett bra utgångsläge för att rulla ut den ur garaget utan att behöva justera massor?

I fram har jag fått dit kylet, torkar mekanism, lite broms ledningar och nästan färdig med inkopplingen av elen.
Om man inte kopplar ihop allt direkt så är det lätt att glömma.
Tyvärr fick jag modda luftburken ännu en gång för torkar mekanismen, så nu tänkte jag att det var på tiden att köpa en riktig, men det visade sig att den artikeln finns längre inte att få tag på för LHD bilar.



Äntligen har jag kommit igång med elen, mest tack vare 2 kompisar som varit å hjälpt mig
och all hjälp jag fått här med elen.
Dom tittar förbi i helgen igen å jag hoppas att det kanske går att dra runt start motorn. Hoppas hoppas



Idag fick jag hem mina nya broms belägg. Ska vara väldigt prisvärda vad jag läst mig till.
Hoppas dom är lika bra i verkligheten bara.


Så ner till garaget å provmontera ihop klossar och OK med distanser för att se allt passar.
Och det känns väldigt bra faktiskt.


Oken är målade i Honda R-81 röd. :-)

Med vänlig hälsning, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Citat:

Josen tex, har du någon aning hur mycket jag ska spänna fjädern för få ett bra utgångsläge för att rulla ut den ur garaget utan att behöva justera massor?


Ser trevligt ut thumbs up

Lossa övre lås-ringen och skruva upp dem så fjädern svarar bra (inga lösa fjädrar). Det är lätt sen att skruva ner till rätt nivå. Har dämparen i softaste läge.
Ställ sen höjderna med vikt i bilen ( förare ), gör mycket på ett Elise chassi. Sen gör du toe/camber

Vet du var du skall mäta höjderna fram och bak ?

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Erajk

Här sen Feb 2012
Inlägg: 447



Detta kommer ju bli hur bra som helst!

_________________
Erik Adolfsson
Renault Megane RS Cup 2011

Ljungbyhed 1.04.9 (Megane RS Cup)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2904



Aerodynamic skrev:
Nu har jag fått tag i en K24 mapp som bör passa min motor någorlunda bra. Tack Stefan.

Äntligen har jag kommit igång med elen, mest tack vare 2 kompisar som varit å hjälpt mig
och all hjälp jag fått här med elen.
Dom tittar förbi i helgen igen å jag hoppas att det kanske går att dra runt start motorn. Hoppas hoppas




Dra runt startmotorn är inte så svårt, bara att koppla in strömmen från startläget på nyckeln till Pin 16 på Engine Harness kontakten. Dock lite roligare om man har kopplat in allt annan el också så motorn kan gå igång Min startmotor går runt även utan ECU inkopplad. Kul att det är så nära nu, är en sjukt skön känsla när väl motorn går igång.

Fixade backljuset igår på min bil, det är pin 1 och 2 i Engine Harness kontakten på Civic härvan som går till backljuskontakten ovanpå växellådan. Kontakten sluts när backen läggs i på Lådan.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857


Trådstartare
Liten mini uppdatering i mitt sökande på lite mer mek energi.
Har sökt runt lite för att få ordning på elen och kommit fram till att jag behövde 2 nya sensorer. Dom är påväg.
Fick även köpa en kontakt för att kunna ansluta lamdan.

Sen har jag haft problem med läkande kylslangar. Efter ha dragit slang klämmorna så hårt jag orkat är det äntligen tätt,
men det kändes inte så bra så nya slangar är på väg.

Men idag kom dessa. :-)


Med vänlig hälsning, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster -03 Honda K24 seqshift supercharged
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 18, 19, 20   >>
14 besök idag (144342 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande