Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster -03 Honda K24 seqshift supercharged
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 18, 19, 20   >>
13 besök senaste veckan (144324 totalt)
tommy karlsson
Bengtsfors
Här sen Feb 2008
Inlägg: 252



Jag har en Lotus Elise S1 med Honda K24 men det är ju inte så mycket som skiljer mellan de olika modellerna.

MVH Tommy

_________________
Tommy Karlsson
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857


Trådstartare
Dags igen för lite uppdateringa, var ett tag sedan sist. Man behöver lite "special" delar
när man ska skrvuva fast paneler på undersidan och innner skärmar om man vill göra det ordentligt
så på engelska ebay hittade jag lite delar.



Fick en jobba kompis att av svarva av mina broms skivor, dom har suttit fram tidigare så
dom hade slitits lite snett. Men nu ska dom vara helt raka fina.
[/URL

Köpte bakdäcken tidigare för att se om jag fick in dom och nu när säsongen är snart här
var det dags att beställa framdäcken
215/40 17 223mm ca när dom är lösa meden vikt på ca 10.5 kg.
[URL=http://s954.photobucket.com/user/Axblom/media/framdaumlck_zpsensgm7fh.jpg.html]


Inte lätt att veta om man inte vet hur det brukar se ut, men det sitter plåtar som gr ner bakom stolarna
och när jag konverterade from höger till vänster styrning är detta i vägen för stolen eftersom stolarna sitter lite offset beroende ppå vilken sida förar stolen sitter.
Hade tänkte dra över läder fodralöver plåtarna i stället för det tjockaplast skydden orginal
men sen ändradejag mig och kapade bort plåtarna. Enklare och ca 1 kg vikt besparing.


Hade tänkt och fått dessa plåtar trådgnistade men han som skullle hjälpa mig har skadatat sig
så antingen vänta 2 månader eller kapa dom med vinkel slipen.


Tycker det blev rätt ok ändå.


Nästan klar, lite mer svetsning så är det klart.
Ändrade designen lite för att inte påverka förstärkningarna runt toe länkagen.
Detta bör blir långt mycket starkare än orginal ändå.


Ritade upp denna blivande panelen som en jobba kompis fräst ut i sin hobby fräs.
blev lite varg men kommer aldrig synas när den är klädd men kolfiber film.
Kommer sitta en tunerview panel start knapp å varningsblinker samt någon mer knapp.


Sen när jag har mitt avgas system löst passade jag på att väga det.

11.5 kg blev det.

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857


Trådstartare
Till denna helg har jag blivit lovad min analog/digital omvandlare
för att få OEM displayen att fungera, känns som det är ett måste om jag ska få igenom den i besiktningen.
Har varit lite svårt att få tag på killen som skulle hjälpa mig, men äntligen.

Jobbar mest på huset
Men lite har jag fått gjort , krängt på framdäcken.


Köpte lite olja efter rekommendation på ett annat forum.


Med vänlig hälsning, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857


Trådstartare
Äntligen har jag fått lite mer tid i garaget.

För några veckor sedan gjorde jag vad jag trodde då klart min bracebar, men det visade sig att
det hade slagit sig något förfärligt och jag fick kapa i sär delar av det för svetsa ihop igen.
Har inte så mycket erfarenhet av svets konstruktions jobb men börjar förstå tänket.
Nu sitter det ihop och kommer säkert göra jobbet och får duga tills jag lärt mig hantera TIG svetsen.


Monterade tillbaka mitt avgas system igen för sjuttioelfte gången.
Drog lite avgas bandage runt i ändarna i förhoppning att inte bränna mina däck vid rödljuset
så att säga.


Gjorde en halv öppen variant på vevhus ventilationen.


Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857


Trådstartare
Håller på och försöker se om jag kan koppla in diagnos uttaget från Honda motorn till Speedstern.
Signalerna fån Honda boxen ser ut så här.
pin 4 (BLK) = chassis ground
pin 5 (BRN/YEL) = LG3 logic ground from ECU pin E3
pin 7 (LT BLU) = "K-Line" (2-way OBDII serial communications line) to ECU pin E23
pin 9 (BRN) = SCS (Service Check Signal) line to ECU pin E29
pin 12 (RED/WHT) = write-enable signal to ECU pin E30 (for rewriting the ECU)
pin 14 (GRAY) = +5V from immobilizer control unit pin 3 (probably for rewriting immobilizer codes)
pin 16 (WHT/RED) = +12V battery voltage (from #9 BACKUP fuse 7.5A)

nBör räcka att koppla in endast kabel /pin 7 ändå känns det som 9an ska vara inkopplad men antar det är ett std system.
och om man kollar på befintlig inkoppling så bör 7an räcka. antar 4,5 och 16 redan är inkopplade.
X13 är diagnos uttaget.



Ett stort tack för hjälpen, Fonzeka.

Så här blev panelen, alu biten på föregående sida nu kolfiber draperad och knappar samt tunerview installerade.


Passade på att uppgradera denna bulten tll 10.9 skruv. Toe länkaget på dessa bilar är en svag länk.
På ett annat forum såldes ett uppgraderings kit för efter marknads kitt att bygga om så denna länken hade M12 i stället för M10, men hade ingen lust att lägga ytterligare 1800kr så bytte från 8.8 till 10.9. Ska öka hållbarheten med ca 20%.


Fick såga ur lite i denna panelen för att i hålet så rymms en Hondata PRB box. Denna sitter bakom pass stolen.
Saken är att vissa delar till denna bilen är grymmt dyra så man tänker en extra gång innan man sätter kapen i dom.


Och till stjärnan. Hon som genom lidit en lååång utdragen hjärt transplantation även om det inte var något fel på det gamla hjärtat och på det blivit lämna på operations bordet vid flera tillfällen.

Nu jobbar jag på att göra klart det sista inför besiktning.

Efter det börjar förfining och köra och planering inför steg 2.

I går gjordes hjulinställning. Dom hade tydligen hållit på i 4a timmar med bilen. Det viktigaste
var att veta vad jag har och att få Toe inställt. Det enda som var konstigt var att han la dit 1mm shim på ena bakhjulet
och det gjorde nästan 0.5 grader. I fram tog han bort 1mm shim på bägge sidor med gjorde nästan inget.
Miss tänker jag bör ha lite mer camber fram men att bilen inte sjunkit ihop tillräckligt efter han plockat isär och ihop.


Med vänlig hälsning, Per

_________________
Per Axblom
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1063



Tycker det är dax för lite update här...

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857


Trådstartare
En hel del har hänt. Efter att jag la upp min hjulinställning även på Hondaklubben så blev jag upplyst om att
det är minuter och inte grader som är uppmätt. Så ringde till han som gjorde hjulinställningen och frågade,
svaret blev, jag vet inte. Hur kan man jobba med hjulinställning å inte veta vad man sysslar med att jag sedan märkte att dom knycklat till plasten så det lossat bitar på undersidan gjorde inte saken bättre.
Så det blev en hjulinställning till, gratis på samma ställe och en förklaring vart lyftpunkterna fans som redan var uppmärkta.

Bilen är också godkänd att framföras på allmän väg, det känns väldigt skönt.

I söndags så var det dags att ha lite premiär till det bilen ska användas till.
Kon körning på Vårgårda flygfält med Hondaklubben.
Underbart att vara tillbaka med körning efter 5-6års frånvaro.

Efter hjulinställningen hade jag mindre camber i fram och mer i bak än vad jag tänkt mig
men ändå så tycker jag att bilen kändes väldigt överstyrd och jag hade förväntat mig en understyrd bil
med tanke på mina relativt breda bakdäck. (För högt lufttryck förhållandevis till bredden på däcken?? Jag vet inte om det är bilen, banans natur eller min körstil
som bidrar till det? 2 piruetter blev det.

Känns som med mer grepp i bak så skulle jag kunnat köra betydligt snabbare.
Någon Elise/Speedster hen som har lite ideer?

Har en löjligt liten läcka framme vid kylet, har nytt kyl och nya slangar, men det verkar som slangklämmorna öppnar sig?!
Hade också problem med ostabil varvräknare, den hoppade upp å ner en hel del, fick rekomendation om att göra en reset på den och det hjälpt en del, den är stabil vid jämn gas och låga varv, men vi fullgas acceleration på höga varv hoppar den en hel del vilket är lite störigt.

Displayen med Tunerview2 som jag börjar få bättre koll på.


Börjar få en ganska klar bild på vad som behöver göras i framtiden med bilden och en fråga
är om en sådan här är OK på min bil? http://elise-shop.co...r-p-348096.html
Den är precut.

Nu ska den användas i sommar och hoppas det blir några mer banträffar i år ( kanske kullen med Mazda klubben 30/7 har någon inbjudan) Ska se till att njuta av min ledighet och där emellan om jag orkar fixa de nödvändigaste. Lite prydnads paneler inne i bilen jag ej fått dit för mysigheten och fixa vatten läckaget
för nojjigheten till en början.

Med vänlig hälsning, Per

_________________
Per Axblom
Citera
RacerJo
Varberg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 63



Jag är nöjd med min bakvagnsinställning.
Har 2,7 till 2,8 grader camber och 2mm toe in/sida (vet inte vad det är i grader).

Hälsningar Johnny

_________________
Johnny Karlsson
Opel Speedster N/A
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857


Trådstartare
RacerJo skrev:
Jag är nöjd med min bakvagnsinställning.
Har 2,7 till 2,8 grader camber och 2mm toe in/sida (vet inte vad det är i grader).

Hälsningar Johnny


Vad kör du för bil? Vad för stötdämpare, krängningshämare? däck och lufttryck?
Har du även provat andra inställningar hur upplever du skillnaderna?

Funderar på vad en kraftigare krängningshämmare fram kan göra,
tänker att det kanske "håller nere bakvagnen"?

Med vänlig hälsning, Per

_________________
Per Axblom
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



RacerJo kör Speedster...

Du kan lätt ha lite mer camber fram, jag ligger på knappa 2 grader negativ camber fram, men då skulle du få ännu mer grepp fram.

Din camber bak är vettig för gatan men du behöver nog lite mer för hård bankörning, men det märker du snart på slitaget, min erfarenhet är dock att det är svårt att hitta en bra kompromiss där mellan gata och bana... :-/

En rejäl krängningshämmare fram skulle nog göra susen för dig. Orginal är inte ens värd namnet. Med en ordentlig krängninghämmare fram skulle du flytta över en del av greppet till bakhjulen.

Vad har du för däcksbredd bak? 215mm fram är ju rätt mycket, kör du 245 mm bak?

Edit: läste fel i din hjulinställningstabell

_________________
Mattias Meldert
Citera
RacerJo
Varberg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 63



Aerodynamic skrev:
RacerJo skrev:
Jag är nöjd med min bakvagnsinställning.
Har 2,7 till 2,8 grader camber och 2mm toe in/sida (vet inte vad det är i grader).

Hälsningar Johnny


Vad kör du för bil? Vad för stötdämpare, krängningshämare? däck och lufttryck?
Har du även provat andra inställningar hur upplever du skillnaderna?

Funderar på vad en kraftigare krängningshämmare fram kan göra,
tänker att det kanske "håller nere bakvagnen"?

Med vänlig hälsning, Per


Just nu har jag justerbara GAZ-dämpare (475 lbs bakfjädrar) men även kört med Wilbers-dämpare (95 N/mm bakfjädrar).
Använt Toyo R888 och Federal RS-R 595, båda 235/40/17 bak och varmtryck 2,0 barö.
Innan nuvarande bakvagnsvinklar hade jag mindre camber och toe in. Hade problem under bron på Kinnekulle efter rakan, i vissa situationer "slingrade" bakvagnen sig när man körde genom kurvan. Med nuvarande inställning är det problemet borta.

Har ingen erfarenhet av kraftigare krängningshämmare.

Hälsningar Johnny

_________________
Johnny Karlsson
Opel Speedster N/A
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857


Trådstartare
Ingen vinge klar som jag hoppats på
men Kinnekulle körde jag på ändå. Jag ställde upp hårdheten på stötdämparna bak en aning
och det gjorde nog att jag fick aningen mer grepp. Känner fortfarande att det är i bak jag behöver mer grepp.
Balansen i bilen var riktigt bra på Kinnekulle men det är för att jag inte ställt på mer grepp fram.
I vart fall så känner jag att jag börjar få rätt bra koll på det här med att köra bakhjulsdrivet och mittmotor
har knappt kört bakhjulsdrivet alls i mitt liv tidigare.
Förbättrade min tid 1.8 sekunder från förra gången på kullen och det finns mycket att hämta tidsmässigt än
men det är mest för jag är ringrostig efter inte kört bana på 6år.
Jag körde 3 pass och alla pass gick bilen bra förutom att mitt batteri är kass så fick ha ett separat start batteri.
När jag kom in efter sista passet så såg jag att check Engine light lampan lyste.
När jag sedan skulle åka hem så hostade bilen till och jag trodde det först vara pga dåligt med bensin i tanken.
Köpte lite bensin av några på banan och försökte köra iväg bilen hoppfullt men bilen fortsatte och hosta.
Förstod efter en stund att det gick att köra bilen om man höll sig under 2000rpm.
11 mil hem i 63kmh inte så skoj men lampan lös inte längre.
Har försökt kolla felkoden med bara tändningen på men lyckades inte hitta någon.
Motorn låter helt normalt så tror inte det är något mekaniskt.
Ska starta bilen någon dag å se om jag får ut någon felkod då.

En bild från kullen


Nu ska nya garaget göras i ordning och sen ska bilen in för att fixas inför nästa säsong.

Med vänlig hälsning, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857


Trådstartare
Gjorde en insats i veckan och kollade felkoden.



Var väll ingen större överraskning om man ens visste att den felkoden fans.

Bilen är nu avställd, tyvärr lite tidigare än jag hoppats på,
men får ändå vara nöjd med en hyfsat felfri första säsong efter en så stort ingrepp som jag ändå gjort.

Under vinter ska projekt förfining påbörjas.

Med vänlig hälsning, Per

_________________
Per Axblom
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1063



Ja nästa säsong kommer bli bra..
Se vara till att vara färdig när den skall ut i slutet av April...

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857


Trådstartare
chrix74 skrev:
Ja nästa säsong kommer bli bra..
Se vara till att vara färdig när den skall ut i slutet av April...


Du vet vart jag bor Christian, välkommen när du vill å putsa garaget. Ska börja snart.
Ska försöka leta efter en person som vill snickra en bur åt mig med.
Denna säsongen var OK, hoppas verkligen det blir än bättre nästa år.
Sen är ju inte lillen nyfödd längre.

Var ute å mätte batteriet nyss och det var ändå 10.8 volt i det, men det duger inte till att starta den.

Med vänlig hälsning, Per

_________________
Per Axblom
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1063



En Cell kass så den ger ju väldigt dåligt med mos.
Bara köpa ett nytt och ut och köra till våren..

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621



Här var det tomt - dags att fylla på, Per!

Tack för senast, kul att träffas. Rolig och inspirerande tråd, jag fick ju några varv bakom ratten på Joakims bil - jag kan tänka mig att din är några snäpp vassare!

Här är filmen från ett av dina senare varv när du fått upp farten ordentligt!


_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5086



Ja en ordentlig update kan behövas!
Kul att du är ute och kör

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857


Trådstartare
Tack för filmen Dan.
Det var mycket trevligt att träffas. Hade gärna åkt med dig men jag åker gärna inte med, blir så lätt illamående. :-)

Jag ska försöka uppdatera i denna tråden och komma ikapp till nutid.

Med vänlig hälsning, Per

i96danma skrev:
Här var det tomt - dags att fylla på, Per!

Tack för senast, kul att träffas. Rolig och inspirerande tråd, jag fick ju några varv bakom ratten på Joakims bil - jag kan tänka mig att din är några snäpp vassare!

Här är filmen från ett av dina senare varv när du fått upp farten ordentligt!


_________________
Per Axblom
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857


Trådstartare
Hösten 2015, tyckte jag mig behöva en kraftigare ARB fram,
så en ny inhandlades från Matthew Bentley racing.
1" tjock och justerbar i 4a lägen, mot 19mm för OEM

http://s954.photobucket.com/user/Axblom/media/New_ARB_zpspjbsoqeb.jpg. . . . .


Jag får inte till kopieringen av bildlänkar från photobucket.
Alternativet om man är intresserad är att kolla den engelska speedster sidan.
http://www.vx220.org.uk/forums/topic/119891-honda-k24-powered-speedste . . . .


Ett gammalt trasigt och felbelastat Honda OEM fäste gav upp och byttes mot ett Ebay fäste.

http://s954.photobucket.com/user/Axblom/media/broken_engine%20mount_zp . . . .
http://s954.photobucket.com/user/Axblom/media/motorfaste_zpsxb871gih.j . . . .

http://s954.photobucket.com/user/Axblom/media/test_bakremfaste_zpsbape . . . .

Vem älskar inte skärmbreddade bilar?
För att kunna få in breda bakdäck utan att däcken skrapar i subframen och förstörde mina skärmar
så påbörjade projekt skärmbreddning bak.

http://s954.photobucket.com/user/Axblom/media/bredskarm_zpsaikowrdg.jp . . . .
http://s954.photobucket.com/user/Axblom/media/skum_zpso7t3eacf.jpg.htm . . . .
http://s954.photobucket.com/user/Axblom/media/skumfenders_zpsfi5qg9fa. . . . .
http://s954.photobucket.com/user/Axblom/media/plastade_spacklade_skarm . . . .

Lite uppfräching av hjulupphängningen. Först glasblästra alla bärarmar
måla och in med nya lager istället för gummi bussningar ochnya kulleder.

http://s954.photobucket.com/user/Axblom/media/painted_arms_zps9yazx9qm . . . .
http://s954.photobucket.com/user/Axblom/media/E-delivery_zpsckumaeyz.j . . . .
http://s954.photobucket.com/user/Axblom/media/refreshed%20suspension_z . . . .

Har 2 hockey puckar i mitt främre motorfäste, dom var välidigt hårda. Försökte göra om lite mjukare genom att borra hål i dom, knappt märkbart mjukare.
Får se om jag gör nya kuddar någon gång i framtiden
http://s954.photobucket.com/user/Axblom/media/soften_enginmount_zpsojm . . . .

Mina främre hjulspindlar frästes av på anläggningsytan för styrarmen, totalt 5.5mm.
Nu kan jag ha 2.3 grader camber fram eller aningen mer.

http://s954.photobucket.com/user/Axblom/media/spindlar_frasta_3mm_zpst . . . .

Mer nästa gång. :-)

Och när jag kommer ikapp till jag började använda imgur
så blir der bättre bilder igen.

Med vänlig hälsning, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857


Trådstartare
Lite uppdatering vad som hände vintern 15/16 (klippt från ett annat forum)
Målet har varit att fixa en del problem som varit och fixa lite små halvdanna lösningar
och at försöka få mer grepp i bakvagnen där jag känner att jag behöver mer grepp.

Min tidigare krympslang lösning som spacer visade sig vara ännu värre än vad jag först trodde.
Kontigt nog hade jag inga problem med värmen när jag körde, däremot när jag stod still i depån. Antagligen ökar trycket så pass vid högre varv så det "övervinner hålet".



Gillade inte riktigt hur nära grenrörer sitter mitt bagage utrymme så försöker göra så mycket som möjligt för at hålla nere värmen. Köpte 2 burkar värme coating, har 1.5 kvar. Ska bli intressant och se om det blir mycket skillnad.


Så här ser mitt rostfria avgas system ut efter 1 säsong. Man ser tydlig skillnad mellan Simons kvalitet och Kina
rostfritt. Så här åkte det på lite zink och värmefärg.


Förutom skärmbreddningen och hjulupphängningen för att öka bakvagnsgreppet så är det aldrig dumt att ta bort lite ofjädrad vikt. Det är samma skiva som sitter på Saab 9-3 fram, 288mm så den är inte gjord för Lotus
smala svep yta för belägget.

-700 gram per skiva bak. :-) gratis är gott.

13mm tjockare än de jag hade förra året för att matcha skärmbreddningen. =ET23


Med vänlig hälsning, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster -03 Honda K24 seqshift supercharged
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 18, 19, 20   >>
13 besök senaste veckan (144324 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande