Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster -03 Honda K24 seqshift supercharged
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 18, 19, 20   >>
52 besök senaste veckan (144230 totalt)
tommy karlsson
Bengtsfors
Här sen Feb 2008
Inlägg: 251



Hastighetsgivaren på Växellådan kan orsaka flera olika fel beroende på hur du har ställt in det i hondata
även glapp i anslutningen till tomgångsmotorn ger den effekten du beskriver (kontakten kommer gärna i kläm mot torpedväggen i lotus installationer.

MVh Tommy

_________________
Tommy Karlsson
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856


Trådstartare
tommy karlsson skrev:
Hastighetsgivaren på Växellådan kan orsaka flera olika fel beroende på hur du har ställt in det i hondata
även glapp i anslutningen till tomgångsmotorn ger den effekten du beskriver (kontakten kommer gärna i kläm mot torpedväggen i lotus installationer.

MVh Tommy


Ok, det var intressant, absolut så sitter kontakten ganska inklämmd, finns det någon annan kontakt att byta ut mot som tar mindre plats?

Vad för inställningar finns det att välja på på angående hastighetsgivaren?

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856


Trådstartare
Hej, har en garage fråga. I garaget sitter nya EU taklamps uttag.
Hade till en början tänkt att ha lysrörsarmaturer men de brukar ha så gammaldags upphängningsanordning och
vill inte hålla på och ändra så jag funderar på 4a st sådana här i ett 40kvm garage med vita väggar och tak (på insidan). :-)



Tror ni det blir för mörkt? Det blir ändå 20st lampor totalt med fördelen att det går att rikta varje lampa.

, Per

_________________
Per Axblom
Citera
MattiasGBG
Göteborg
Här sen Maj 2009
Inlägg: 150



Aerodynamic skrev:
Hej, har en garage fråga. I garaget sitter nya EU taklamps uttag.
Hade till en början tänkt att ha lysrörsarmaturer men de brukar ha så gammaldags upphängningsanordning och
vill inte hålla på och ändra så jag funderar på 4a st sådana här i ett 40kvm garage med vita väggar och tak (på insidan). :-)



Tror ni det blir för mörkt? Det blir ändå 20st lampor totalt med fördelen att det går att rikta varje lampa.

, Per


Kolla på LED lysrör eller LED-armatur på tex jula. Bra ljus och väger inget i jämförelse med traditionella. De mindre jag satte upp monterade jag med tejp.

_________________
Mattias Svensson

Bilbygget:
http://www.instagram.com/speedsterv6
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856


Trådstartare
Sitter sådana här uttag i taket nu.
Och de Ikea lamporna jag visade passar snyggt över dessa, enkelt att montera inga special lösningar.



, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Jag skulle hellre ha lysrör för ett helt homogent ljus. Med spottar blir det irriterande skuggor om man inte har jättemånga och jämnt fördelat.
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621



Instämmer. Finns schyssta LED-armaturer på Jula till bra pris.

En annan fråga: har du bra kontakt med någon vattenskärare? Har också vingstöttor som jag vill skära ut, har haft lite svårt att få tag på någon som vill göra jobbet.

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856


Trådstartare
I maj, tror jag det var beställde jag denna.
Har länge suttit i en stol som inte gett bra sidostöd
och fåt hålla mig i ratten å spjärna med benen för att inte åka omkring som en vante i bilen.
I augusti någon gång så kom den.


Nyinflyttad som jag är så har bilen inte blivit direkt högt prioriterad i år.
Så det tog lite tid att få i den.
Men en liten provkörning fick jag till ändå.

Hoppas nu den ger mig bra sido stöd.
Det kanske är på tiden att installera mitt 6 pungts bälte. :-)

Lysrör blev det i taket.
Har gjort i ordning mig en arbetsbänk (inte helt klar) införskaffat en luft luft värmen pump
och laggt timmar på att organisera, så nu vet jag vart det mesta är.

Och så tänkte jag få dit en ordentlig fläkt denna gången, så man inte behöver känna avgas lukt i flera
dagar efter man backat in bilen.


Det sitter redan 2 ventiler i garaget men dom verkar inte göra något alls.

Här är hon, lite ledsen att bli nedsövd för några månade för lite uppgraderingar.



God Hjul till er alla.
Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856


Trådstartare
Sen för ett par veckor sedan så köpt jag ett iinsug, PRC tror jag det heter.
Jag tänkte att det ska ge mig lite mer plats, men vi får se när jag lyfter av clamen.


_________________
Per Axblom
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856


Trådstartare
Nu är det dags att börja igen på något som skulle gjorts för 2 år sedan men som fick läggas
på hyllan pga 2 flytter.
Så förra veckan så var jag och hämtade lite saker från svärmors vind.

Så i eftermiddag tänkte jag att det ska påbörjas med bilen.

Hittade det här






Och den här



En Rotrex C30-94 som jag köpt en 115mm remskiva till för att starta lite försiktigt.
Jag ska försöka få till en så jag får bra kylning för både luft och olja i till nästa år.

Frågan är vad det gör på effekten att byta från ett RBC till ett PRC?
Kanske kan jag sätta kompressorn över/framför oljetråget, men om inte tänkte jag sätta den ovanför insuget

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856


Trådstartare
Dubbelpost

_________________
Per Axblom
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856


Trådstartare
Nu behöver jag eran hjälp.
Det är så att jag aldrig tidigare jobbat med överladd tidigare så detta blir ganska nytt för mig.

Till en början tänkte jag sätta Kompressorn före Spjällhuset med en intercooler och en Blow of valve i mellan.
Men så fick jag tipset av en på nätet att i stället sätta Spjällhuset före Kompressorn likt så det brukar se ut på Jacksson kompressorn när den är inbyggd i insuget.
Fördelen med detta skulle vara jämnare kraft flöde på mellangas och enklare installation.

Vad tror ni.

Alternativ 1 eller 2?


Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856


Trådstartare
Nu har jag grejat vidare med både bil och garage.
Sen vi flyttade så har jag fått ett mindre garage än tidigare så får försöka vara kreativ
och få undan en del saker.

Så fick upp lite krokar för clamen och en slags hylla för hardtoppen där jag hoppas det gör minst skada för att kunna fortsätta inreda garaget.



Tror jag kommer köra kompressorn som man brukar med en dumpventil.

Sen funderar jag på avgassystemet ihop med kompressor.
Idag med ca 220hk så låter den 92db på Kinnekulle ring.
Med kompressor och ca 350k.
Vad kan man förvänta sig?
Kommer ljudnivån höjas mycket?

Funderar i så fall på att kapa bort megafonen och montera en till ljuddämpare.
Eller kanske en krök på slutröret riktade ner i marken räcker?



Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Alt 1 hade jag kört på!

Den kommer låta lite till, svårt att sia om, kanske 3 db till!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 838



Alt 2 har jag själv kört och sett på många byggen men då brukar det finns en bypass förbi kompressorn på låglast. Detta har flera fördelar som mindre värme och motorn är som en vanlig sugmotor när bypassen är aktiv.

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856


Trådstartare
Jag funderade på det med ljudnivån
Om jag har ökar effekten med 60% ökar ljudnivån lika mycket då? ungefär
För en 100% ökningen av ljudet är 3db?

Avgassystemet är 3" hela vägen.

Jag hittade detta i en gammal Rotrex beskrivning. (se nedan)
Men dom har tagit bort alternativ 2.
Har pratat med dom och får inget tydligt svar förutom att jag kan få tomgångsproblem.
sen läste jag någonstans att när det blir undertryck för att spjället är stängt
så kan det suga olja genom någon packning i kompressorn med alternativ 2, men det är
inget jag fått bekräftat.



Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856


Trådstartare
Jag är riktigt dålig på att växla, därför undviker jag helst att växla om
jag kan när jag kör på bana, Kinnekulle är bekväm då jag klara mig ganska bra på 4an och 5an.
Men vid några tillfälllen har det ändå hänt att jag fått i 3an när jag ska växlan till 5an
och även 6an när man ska till 4an (inte så farligt kanske) men störigt när man ligger på ett snabbt varv.

Så nu funderar jag seriöst på att skaffa ett sequentiellt spakställ till bilen och hoppas
det kommer underlätta livet när jag kör på bana.

Är det någon som har erfarenhet och kan dela med sig av det?



Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Theo
Uppsala
Här sen Apr 2007
Inlägg: 438



Jag har ett SQS seq spakställ och deras dogbox drevsats i min Golf TDI och det funkar fint. Jag tycker visserligen att det är lättare och råka växla ner en växel för mycket med ett sånt här spakställ än att få i fel växel med en H låda

Ang. SQS så har deras spakställ ganska bra finnish men dom skickar väl inte med dom modernaste instruktionerna och tillbehören, typ växelindikator och dess kontakter känns mer tidigt 2000tal än supermodernt. Men jag vet att dom sålt över 1000 spakställ så det i sig är ett säkert kort.
Hur det funkar ihop med "vanlig" växellåda vet jag dock inte.
Dom är inte jättebra på engelska heller, lite knackig mailkontakt har jag haft med dem.

_________________
Theo Tibblin
Kör: Saker GT - 07 ,VW Golf V TDI Cup - 06, Audi A3 1,9 TDI Q - 02, Porsche 992 GTS - 23.
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621



Jag har ju ett, som du vet. Är nöjd med det, mest för känslans skull då jag tycker Porsche-stället funkar helt OK i grunden. Känslan är dock top notch med en mycket mekanisk och tillfredsställande "klonk".

Jag har den stora displayen - vet inte om det gör nån skillnad för risken med felväxling men jag har aldrig (famous last växellåds-words...) växlat fel...

Till syvende og sidst handlar det nog om vad man tycker att det kan vara värt. Om vi hamnar på Gelleråsen tillsammans i sommar och du ännu inte gjort slag i saken kan du prova min och se vad du tycker.

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 431



Aerodynamic skrev:
Jag är riktigt dålig på att växla, därför undviker jag helst att växla om
jag kan när jag kör på bana, Kinnekulle är bekväm då jag klara mig ganska bra på 4an och 5an.
Men vid några tillfälllen har det ändå hänt att jag fått i 3an när jag ska växlan till 5an
och även 6an när man ska till 4an (inte så farligt kanske) men störigt när man ligger på ett snabbt varv.

Så nu funderar jag seriöst på att skaffa ett sequentiellt spakställ till bilen och hoppas
det kommer underlätta livet när jag kör på bana.

Är det någon som har erfarenhet och kan dela med sig av det?



Mvh, Per


Jag skulle nog fokuserat på spakstället, vajrar och framförallt länkaget på lådan så du inte får in fel växel.
K20 lådan i sig är ju bland dom bättre och exaktare lådorna att växla. Lotus spakställ och vissa konverterings länkage är ju inte de bästa. Mitt länkage var ganska kasst när jag köpte bilen. Har fixat till det så det är OK genom att minska toleranserna i länkaget och fräscha vajrar.

Om jag ska bygga om det så hade jag använt spakstället från en 2008 Elise och sedan byggt eller köpt en arm som flyttar infästningen av ena vajern från höger till vänster på lådan. Då blir man av med allt länkage och endast vajrar mellan spakställ och låda.
Atlernativt om man blir rik så hade jag köpt en seklåda.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856


Trådstartare
Confirmed, Det var fina ord Dan.
Jo det är ju inte billigt, men det kanske är en billig försäkring ändå för motorn.
Jag har ju mitt varvstopp relativt lågt satt nu så det är nog därför motorn klarar en fel växling.
Sen är det ju roligt med.

Kan du växla "långsamt" med detta spakställ för att skona växellådan om du vill?
Känner du att växellådan fortfarande mår bra?

Mvh, Per

i96danma skrev:
Jag har ju ett, som du vet. Är nöjd med det, mest för känslans skull då jag tycker Porsche-stället funkar helt OK i grunden. Känslan är dock top notch med en mycket mekanisk och tillfredsställande "klonk".

Jag har den stora displayen - vet inte om det gör nån skillnad för risken med felväxling men jag har aldrig (famous last växellåds-words...) växlat fel...

Till syvende og sidst handlar det nog om vad man tycker att det kan vara värt. Om vi hamnar på Gelleråsen tillsammans i sommar och du ännu inte gjort slag i saken kan du prova min och se vad du tycker.

_________________
Per Axblom
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster -03 Honda K24 seqshift supercharged
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 18, 19, 20   >>
52 besök senaste veckan (144230 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande