Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster -03 Honda K24 seqshift supercharged
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 18, 19, 20   >>
47 besök senaste veckan (144225 totalt)
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856


Trådstartare
Hej Jacob, men du har aldrig provat ett sådan här sequentiellt spak ställ?
Ska jag ändå ändra så kan jag lika gärna lägg några fler tusenlappar på detta spakställ och då får jag med nya
vajrar m.m.

Mvh, Per

JBT skrev:
Aerodynamic skrev:
Jag är riktigt dålig på att växla, därför undviker jag helst att växla om
jag kan när jag kör på bana, Kinnekulle är bekväm då jag klara mig ganska bra på 4an och 5an.
Men vid några tillfälllen har det ändå hänt att jag fått i 3an när jag ska växlan till 5an
och även 6an när man ska till 4an (inte så farligt kanske) men störigt när man ligger på ett snabbt varv.

Så nu funderar jag seriöst på att skaffa ett sequentiellt spakställ till bilen och hoppas
det kommer underlätta livet när jag kör på bana.

Är det någon som har erfarenhet och kan dela med sig av det?



Mvh, Per


Jag skulle nog fokuserat på spakstället, vajrar och framförallt länkaget på lådan så du inte får in fel växel.
K20 lådan i sig är ju bland dom bättre och exaktare lådorna att växla. Lotus spakställ och vissa konverterings länkage är ju inte de bästa. Mitt länkage var ganska kasst när jag köpte bilen. Har fixat till det så det är OK genom att minska toleranserna i länkaget och fräscha vajrar.

Om jag ska bygga om det så hade jag använt spakstället från en 2008 Elise och sedan byggt eller köpt en arm som flyttar infästningen av ena vajern från höger till vänster på lådan. Då blir man av med allt länkage och endast vajrar mellan spakställ och låda.
Atlernativt om man blir rik så hade jag köpt en seklåda.

_________________
Per Axblom
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 431



Har inte provat SQS. Har fått för mig att SQS shifter ger mest nytta om man har dogbox.
Med tanke på att du ska åka kompressor så kommer du mest troligt att behöva byta 3:an och 4:an i lådan till starkare drev (jag rensade 4:an efter två säsonger). Då är nog skillnaden upp till en Quaife seklåda inte så stor eftersom en SQS kit kostar väl en 20-30 000kr och starkare drev kosta runt 25 000kr

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
tommy karlsson
Bengtsfors
Här sen Feb 2008
Inlägg: 251



Utväxlingar Honda låda
När du ändå är i växellådstankar vill jag tipsa om att med lite
plock med original utväxlingar så går det att fixa en trevlig låda för svenska banor
jag bifogar en spec.
vi körde med 205/45-17
MVH Tommy



_________________
Tommy Karlsson
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621



Aerodynamic skrev:
Confirmed, Det var fina ord Dan.
Jo det är ju inte billigt, men det kanske är en billig försäkring ändå för motorn.
Jag har ju mitt varvstopp relativt lågt satt nu så det är nog därför motorn klarar en fel växling.
Sen är det ju roligt med.

Kan du växla "långsamt" med detta spakställ för att skona växellådan om du vill?
Känner du att växellådan fortfarande mår bra?

Jodå, man kan växla långsamt. Det som sker är ju att stället omvandlar linjjär rörelse till H-ställsrörelse i vajrarna, drar du långsammare blir växlingen lånmgsammare.
Jag har inte märkt någon skillnad i lådan, tror inte att den blir värre behandlad av SQS-ställ än en normalklantig spakdragare.

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856


Trådstartare
i96danma skrev:
Aerodynamic skrev:
Confirmed, Det var fina ord Dan.
Jo det är ju inte billigt, men det kanske är en billig försäkring ändå för motorn.
Jag har ju mitt varvstopp relativt lågt satt nu så det är nog därför motorn klarar en fel växling.
Sen är det ju roligt med.

Kan du växla "långsamt" med detta spakställ för att skona växellådan om du vill?
Känner du att växellådan fortfarande mår bra?

Jodå, man kan växla långsamt. Det som sker är ju att stället omvandlar linjjär rörelse till H-ställsrörelse i vajrarna, drar du långsammare blir växlingen lånmgsammare.
Jag har inte märkt någon skillnad i lådan, tror inte att den blir värre behandlad av SQS-ställ än en normalklantig spakdragare.
"

Perfekt Dan.

Tack.

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856


Trådstartare
tommy karlsson skrev:
Utväxlingar Honda låda
När du ändå är i växellådstankar vill jag tipsa om att med lite
plock med original utväxlingar så går det att fixa en trevlig låda för svenska banor
jag bifogar en spec.
vi körde med 205/45-17
MVH Tommy




Det här var ju intressant, kanske blir till nästa vinter.
Kan man då tex bara byta 2an, 3an och 5an

Vad kör du för bil?

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
tommy karlsson
Bengtsfors
Här sen Feb 2008
Inlägg: 251



det är bara 4*ans drev som sitter fast på axeln dom andra går att byta, det är oiginal civic utväxling på 4'e drevet.
det intressanta är ju att " trycka " ihop utväxlingarna så att det blir så många användbara växlar som möjligt.
vi använder tex 3-6 på gelleråsen med denna uppsättning, original så är det bara 3-5
Bilen, det är en Elise S1 med K20 som vi har kört i NSHC långlopp.
MVH Tommy

_________________
Tommy Karlsson
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856


Trådstartare
tommy karlsson skrev:
det är bara 4*ans drev som sitter fast på axeln dom andra går att byta, det är oiginal civic utväxling på 4'e drevet.
det intressanta är ju att " trycka " ihop utväxlingarna så att det blir så många användbara växlar som möjligt.
vi använder tex 3-6 på gelleråsen med denna uppsättning, original så är det bara 3-5
Bilen, det är en Elise S1 med K20 som vi har kört i NSHC långlopp.
MVH Tommy


205 som bakdäck? Hur mycket effekt?.
Det låter intressant, återkommer om det.

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
tommy karlsson
Bengtsfors
Här sen Feb 2008
Inlägg: 251



Ja så var reglementet, det var även gatdäck TW200
effekt ca 240 hp K20 med annat insug och avgas, samt Hondata mappad av Malkolm.
1.13.8 som snabbast på gelleråsen.
reglementet ser lite annorlunda ut nu då R däck är tillåtna. så vi får se när varvrekordet i NSHC slås.

MVH Tommy

_________________
Tommy Karlsson
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 431



tommy karlsson skrev:
det är bara 4*ans drev som sitter fast på axeln dom andra går att byta, det är oiginal civic utväxling på 4'e drevet.
det intressanta är ju att " trycka " ihop utväxlingarna så att det blir så många användbara växlar som möjligt.
vi använder tex 3-6 på gelleråsen med denna uppsättning, original så är det bara 3-5
Bilen, det är en Elise S1 med K20 som vi har kört i NSHC långlopp.
MVH Tommy


Fyran är två lösa drev. Är bara ettan och tvåan som sitter fast på ingående axel.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856


Trådstartare
tommy karlsson skrev:
Ja så var reglementet, det var även gatdäck TW200
effekt ca 240 hp K20 med annat insug och avgas, samt Hondata mappad av Malkolm.
1.13.8 som snabbast på gelleråsen.
reglementet ser lite annorlunda ut nu då R däck är tillåtna. så vi får se när varvrekordet i NSHC slås.

MVH Tommy


Snyggt 1.13.8 på smala gatdäck är riktigt bra.

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856


Trådstartare
Det senaste har jag försökt få till ett fäste för kompressorn och trodde jag var klar. Med kompressorn monterad horisontellt
och eftersom man kan rotera tryckdelen 60 grader
Jag hade fel. 60 grader är ganska mycket och det var antingen för mycket eller för lite


Jag tänkte att jag får modifiera bakluckan lite, men vil helst inte göra det. Det är så
mycket som tar tid i garaget ändå.

Någon timme i CADden och några timmar i 3d printern
och nu ser det bättre ut.
Och jag kan stänga huven (tror jag) :-)


Hoppas bara det går fritt förbi fuelrailen.


Kompressor huset lutar 13 grader på bilden jämfört med markplanet. Så det är innanför max / min på +/- 15 grader som rekommenderas av Rotrex.



Jag skrev ut denna i går kväll. Lutar kompressorn 14 grader och lyfter upp den 2 mm för lite extra marginal
mot fuelrailen.

Hoppas det här är den sista varianten. Då blir det några justeringar av designen innan den körs i fräsen.


Jag fick också den här lilla saken igår. :-)


Jag inser att min bil är riktigt liten innuti
Men på något sätt ska den in.


Sen funderar jag på att köra på OneYets lösning med en Saab(95) (ryser)
luftbox för att minska insugsljud.

Mvh
Per

_________________
Per Axblom
Citera
Evilution
Borlänge
Här sen Jun 2008
Inlägg: 226



Är det bara jag som inte ser bilderna?
Kan inte öppna dom alls

Det kan ju iofs vara att jag sitter på en företagsdator...

_________________
Mvh/Magnus Persson ***Opel Speedster***

Stötdämparverkstan www.sdv.se l R-däck.se l STACC-racing.com
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621



Aerodynamic skrev:
Jag fick också den här lilla saken igår. :-)

Yay - kul! Ser ut att bli fler frästa delar inom kort för att få den på plats...

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856


Trådstartare
Evilution skrev:
Är det bara jag som inte ser bilderna?
Kan inte öppna dom alls

Det kan ju iofs vara att jag sitter på en företagsdator...


Fortfarande inte?

, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856


Trådstartare
i96danma skrev:
Aerodynamic skrev:
Jag fick också den här lilla saken igår. :-)

Yay - kul! Ser ut att bli fler frästa delar inom kort för att få den på plats...


Frästa delar för att få SQS spakstället på plats eller hur menar du? Helst inte
men kompressorn kanske.

Har du el inkopplat till ditt spakställ?

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Evilution
Borlänge
Här sen Jun 2008
Inlägg: 226



Aerodynamic skrev:
Evilution skrev:
Är det bara jag som inte ser bilderna?
Kan inte öppna dom alls

Det kan ju iofs vara att jag sitter på en företagsdator...


Fortfarande inte?

, Per


Näää

Men det är antagligen bara här det är fel... Verkar ju inte vara några problem för andra.

_________________
Mvh/Magnus Persson ***Opel Speedster***

Stötdämparverkstan www.sdv.se l R-däck.se l STACC-racing.com
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856


Trådstartare
Det blev inte den sista printen.
2 printer senare och den 3dje i morgon.
Jag har tänkt om angående rem spännaren och när jaga skulle få dit slang böjen
så gick det inte, en ny platta ritades och nu fick den plats. Men behöver flytta 3mm till.
Sen har jag även ritat och trimmat in ett stag från insuget som stabiliserar det här fästet ännu mer.



Ritade upp denna och testade.

Någon som vet vad det är?

Håller på med med mina sidointag lite igen med och skrev ut en liten test print.
I cura valde jag "shell" 0mm och med 15% infill får jag då det här finflätade mönstret.

Efteråt penslade jag det med polyester 1 gång (hittills)
Försöket var mer för att sen om polyestern kom in emellan PLAt
och det gör det och det verkar fästa bra,

Tänkte testa med lite mer infill för att att ett mer finmaskigt nät.
Fågan är om jag tjänar något på detta?
Det bör klara värme och påfrestningar bättre?!



Jag funderar på att byta ut den sista 2.5" kröken till en 3"
och ta bort megaphonen. Vet ändå inte om systemet funkar som det är tänkt när jag har kröken.
Från börjar gick megaphonen rakt åt vänster i bild med ett 60mm rör.
Om jag tar bort megaphonen så får jag mer plats för en flex slang och eventuellt få dit en extra ljuddämpare

Vad tror ni?

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Evilution skrev:
Aerodynamic skrev:
Evilution skrev:
Är det bara jag som inte ser bilderna?
Kan inte öppna dom alls

Det kan ju iofs vara att jag sitter på en företagsdator...


Fortfarande inte?

, Per


Näää

Men det är antagligen bara här det är fel... Verkar ju inte vara några problem för andra.



Varför inte ladda upp bilderna hit till Rejsa istället?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Evilution skrev:
Aerodynamic skrev:
Evilution skrev:
Är det bara jag som inte ser bilderna?
Kan inte öppna dom alls

Det kan ju iofs vara att jag sitter på en företagsdator...


Fortfarande inte?

, Per


Näää

Men det är antagligen bara här det är fel... Verkar ju inte vara några problem för andra.


Jo det kan jag kanske göra. Har i för sig samma bilder på flera forum och inte tänkte på det innan.
Men ska kolla på hur man gör det.

Mvh, Per


Varför inte ladda upp bilderna hit till Rejsa istället?

_________________
Per Axblom
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856


Trådstartare
Det går framåt i garaget

Jag har bytt koppling. Jag trodde det skulle vara enklare att låta motorn sitta kvar och lossa bara växellådan.
Men jag är osäker på att det var det bästa. Får se hur jag gör nästa gång.
En Clutchmaster fx400 tror jag den heter, hoppas det blir bra


Jag tänkte att jag skulle passa på att kolla om jag har en Diff i, ingen LSD visste jag men kanske en Quaif.
Läste någonstans att är det hål rak igenom så är det troligtvis en Quaif diff

Jag är positiv och säker på att jag ser lite ljus där. :-)

Det måste finnas lite ljus, jag är säker på att jag kan se igenom där.


Jag köpte en Forge FMDB008 BOV och fick den från Polen 25,5 timmar efter att jag beställt den med DHL.

Men vilken av fjädrarna ska jag använda. Den som redan är installerad eller någon av de två i paketet?
Ingenstans kan jag hitta informationen om hårdhet på fjädrarna och de känns ungefär samma?
Ovanpå det är det ett vakumöppning? Behöver jag ansluta detta till något?

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster -03 Honda K24 seqshift supercharged
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 18, 19, 20   >>
47 besök senaste veckan (144225 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande