Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Speedster -03 Honda K24 seqshift supercharged | << 1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 18, 19, 20 >> 26 besök senaste veckan (144316 totalt) |
Hej Rejsianer.
Jag behöver eran hjälp med placering av oljekyl. Jag har monterat en intercooler likt Speedster turbo framför höger bakhjul. Och hade tänkt sätta oljekylet bakom intercoolern. Problemet är att det är fruktansvärt trångt där och det är stor risk att sakerna krockar med varandra när det rör på sig och att det är så trångt att flödet blir lidande ändå. En idea att sätta kylet brevid intercoolern och förlita sig på en fläkt. En annan ide, där det finns mer plats är över växellådan. Där är det enkelt att få plats och göra bra fästen för kylet. Och i så fall få dit en kylfläkt. Som på bilden, fast lite närmre växellådan då En annan fråga är placering av kylet om det sitter högre än anslutningarna på motorn. Kommer Oljan då rinna tillbaka in i motorn, då måste oljekylet fyllas på nytt varje gång man startar motorn. Eller räcker det att vända anslutningarna uppåt? Jag vill även undvika att sätta kylet på vänstra sida för där ska luftfilter och rotrex kyl sitta samt att oljeslangarna skulle bli väldigt långa då, över 1.5 meter. Köpte mig även ett par nya mätare, då mina gammla slutat att fungera. Tackar för all hjälp. Mvh, Per _________________ Per Axblom |
||
Det enklaste är nog att montera en laminova oljekylare mellan motorpaketet och torpedväggen/tanken. Många på Seloc som har den lösningen. Ett annat alternativ som är mycket krångligare är att göra som lotus gjorde original och montera oljekylarna i fram framför framhjulen och dra slang i trösklarna.
Jag hade dock satt oljekylaren där du nu har intercoolern. Sedan hade jag monterat en stor vatten intercooler ovanför växellådan och vattenkylaren fram. Mest för att jag inte tror du kommer få tillräckligt med kylkapacitet i den intercoolern som sitter där nu. _________________ Jacob Blomqvist Honda SC CC Elise S2 |
||
Lite tråkigt, då jag har precis satt intercoolern där. Det jag var orolig för var om slangarna blir alldeles för långa och att jag tappar oljetryck i motorn. Är inte detta något problem kan jag sätta oljekylet framför vänster bakhjul. Mvh, Per _________________ Per Axblom |
||
Jag skulle inte vara orolig för att tappa tryck, möjligen kan du tappa flöde om du har för klena slangar. Jag har AN10 eller AN12.
Kan du få dit oljekyl och luftfilter på vänster sida så är det en enkel lösning. Jag har min luftburk i vänster "side pod" så där är det fullt på min bil. Är ju det enda bra stället att ta kall luft ifrån i bak. _________________ Jacob Blomqvist Honda SC CC Elise S2 |
||
Standard på Z22SE-kompressorbyggen med "GM-kompressorn" är att köra laddluft genom laminova (eftersom de redan sitter så fint i insuget) och sedan ha vattenkylare fram tillsammans med vanliga kylaren. Bra flöde och möjlighet till stor kylare där. Oljekylare används sällan/aldrig.
_________________ Joakim Danielsson Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor |
||
Hur är det med oljekylarens höjd placering? Om kylet placeras högt, räcker det med att vända anslutningarna uppåt för att inte oljan ska rinna tillbaka? Eller sitter det någon backventil vid oljefintret? Mvh, Per _________________ Per Axblom |
||
Oljekylsfunderingarna är lösta. kommer mer info om det så fort jag fått alla delar.
Nu är det intercoolern jag funderar på som för övrigt har fått byta sida. Nöjd och glad men tunnelglasögonen på och precis fått i ordning på rören i rätt höjd och bra position och allt. Endast punktade och ihop tejpade dock. Så kom jag på att Röret jag dragit nedåt kanske är bättre att dra uppåt. Fördelen är lättåtkomligare enklare att dra slangar och rör, mer service vänligt helt enket. Nackdelen att det kanske flödar sämre? Vad skulle ni gjort? Har nog nästan bestämt mig för att dra röret uppåt. Rören nedåt positionerade och "klara" Sä här tänkte jag dra upp röret på baksidan av intercoolern. Mvh, Per _________________ Per Axblom |
||
Uppdateringar i garaget.
Fick denna lilla IAT hållaren tillverkad. Tack Björn. Tycker att jag får lite mycket vibrationr in i kupen, (Långslagig 4 cylindrig motor utan balans axlar) Så ett 6mm brett spår i halva djupet är fräst, förhoppningen att det tar bort en del små vibrationer men förhindrar motorn att röra sig mycket. Förra sommaren köpte jag en EP3 remskiva av Honda kändisen M Vinikka, för att få ned laddtrycket lite. Målade till den och bytte den. Efter rådfrågande av Anton som ska mappa bilen så byttes tillbaka till K24 remhjulet. Ganska enkelt att byta och fick möjlighet att putsa upp det. :-) Nu har jag bestämt hur kylarna ska placeras. 2 oljekylare i höger fack. och ICn i det vänstra. Men är detta rätt? Mvh, Per _________________ Per Axblom |
||
Så det fick bli, Båda rören kommer upp ovantill. Jag hoppas inte flödet kommer begränsas för mycket genom intercoolern.
En uppånedvänd Speedster turbo intercooler flyttad från höger till vänster sida. Jag fick hjälp med svetsande av en kompis. Är super nöjd. IAT svetsad med. Och nn liten 1/2 velocity stack Våren är redan här, panik panik. :-) , Per _________________ Per Axblom |
||
Intercoolern har nu aldrig mindre än ID 54mm u rören, mot 38mm orginal.
Det här var det mest avancerade jag gjorde förra helgen 2st trästickor. :-) Jag håller på och mäter in växellänkaget på växellådan så på 3dje försöket blev det så här, den högra stickan är på växellådan och den vänstra på växellänkaget. Efter att jag gjort denna lilla adapter plåt. För att justera slaglängden i länkaget så att det passar växel länkaget. Grenröret har blivit modifierat den sista biten från 2.5" till 3" Fick hjälp att svetsa ihop det på jobbet ihop med lite andra prylar. Någon som vet hur hårt man ska dra ihop det 2 grenrörsbitarna? Och lite andra prylar. Remmen var för kort tyvärr. :-( Innan grenröret monterades tillbaka så inskaffade en ny grenrörspackning Samt så såg jag att det droppade olja från oljevåfflan. Som tur var hade jag en packning liggandes till oljevåfflan. _________________ Per Axblom |
||
Har fått mina stolsfästen pulverlackade och tänkte sätta ihop stolen.
Men då visar det sig att skruvarna till bälteslåset och beslag är för korta. Hittade en lämplig skruv i gömmorna på jobbet som en kompis hjälpte mig att svarva till. Det blev finnemang Denna var till låset. Fick sätta dit en längret skruv till beslaget med. Efter lite fix så var stolen monterad och klar på riktigt. Inte bara nästan Nu har jag fått bort ytterligare några kilo. Jag sitter någon cm längre ned. Och förhoppningsvis sitter jag stadigt så jag inte behöver hålla mig krampaktigt i ratten på kinnekulle ring för att sitta still. Lite kvälls mek. Mvh, Per _________________ Per Axblom |
||
Garage update.
Förra året upplevde jag ett klonkande på höger fram. Först trodde jag hjulupphängningen satt löst men sen märkte jag att det var bromsbeläggen som rörde på sig fram och tillbaka. Jag såg inte vad som var fel och tänkte att jag löser det till vintern. Så förra veckan kollade jag på det igen och upptäckte att denna brickan saknade. Om jag glömt att montera den eller om den ramlat loss det vet jag inte men en ny dök upp i brevlådan i går från eliseshop. Beställdes i måndags så det var snabbt. Nu kan jag förhoppningsvis fortsätta med min CL5 i fram som jag är nöjd med. Jag försöker göra nyttoprint med min 3d printer och inte massa små figurer. Så passade på att få ditt mitt broms kylnings duct. Passformen blev toppen men inte själva utskriften, jobbar på at få till inställningarna med PETG. Men fullt styrutslag. Lite mer 3d print till inkapslingen av intercoolern. Har en uppdatering klar, men tänker att jag nöjjer mig så länge. . Mina spridare fick jag dit med. 1000cc med nya kontakter som jag klämde dit. Gummi är bra. :-) Har fått hem drivrem i rätt längd och växelvajrarna till nya spakstället kom i veckan med. Samt en 8mm vacum slang till bränsle regulatorn och BOV Ihop med Växelvajrarna kom ett länge efterlängtat del. Jo när jag fick mitt växellänkage så tyckte jag att det kändes lite klumpigt. Det var långt och brett där växelvajrarna sitter fast och dom som känner till Lotus bilarna vet hur trånga dom är innuti. Så jag frågade SQS om dom vill ta fram ett nytt fäste ocj jag erbjöd mig att CADda detta åt dom/mig själv. Och............. volla Nu har jag massor med delar hemma så bara börja jobba. Mvh, Per _________________ Per Axblom |
||
Om 2-3 veckor kanske? Hur går det för dig? Jag väntar på 3 ganska viktiga saker. Kompressor fäste (Vågar inte köra med mitt i plast :-) ) Nu bränsletank med kraftigare bränsle pump. Och ett nytt handbroms cluster. SQS växelfästet är 15mm smalare och ca 30-35mm kortare än den gamla modellen Mvh, Per _________________ Per Axblom |
||
Det senaste har det jobbats en del på oljekyl.
Jag visste inte riktigt hur jag skulle få till det med oljekylen. Jag har ju fått tänka om några ggr och nu sitter intercoolern på vänster sida och oljekylet hamnade ungefär där det satt innan fast denna gången hoppas jag det kommer kyla bättre. Både tryckrören och oljeslangarna blir kortare så här. Är väldigt nöjd med resultatet med tanke på att jag inte behövde köpa några nya delar och jag tror inte jag skulle kunna ha fått det så mycket bättre även om jag köpt nya kyl. Jag ville inte sätta det ena kylet framför det andra för då kommer det ena värma det andra, utan vill sätta dom brevid varandra för maximera kylarean, men det fick inte plats, Så då tänkte jag att sätta dom i en vinkel kanske inte är så dummt. Återigen lite nyttoprint med 3d skrivaren och gjorde en undre avskärmningskåpa. Och sedan en övre avskärmnings kåpa' Blir nog hyfsat bra, finns lite förbättrings potential men det får duga så länge. Sen så behöver jag få inte lite kylluft med. och jag har jobbat på dessa ett tag nu och snart börjar dom blir klara. 3d printern har fått jobba igen. :-) , Per _________________ Per Axblom |
||
Jobbar på.
Håller på med tryckrören. Kommer göra om lite men det tar sig. Notera den 3d printade hållaren för röret med luftfiltret på. :-) Sen försöker jag på till ett handbroms cluster och få det prydligt ihop med växellänkaget. Det ska inte vara 3d printat. Men lite prototyper som är 3d printade är aldrig fel. Försöker att få det att gå fritt under bälteslåset i främsta stols läget. Så justerat några gånger till. Har mätt upp golvet i bilen och gjort 3d underlag. Det verkar stämma riktigt bra. I ikväll börjades det gå i metall. Mvh, Per _________________ Per Axblom |
||
Jag vinklar spakstället 6 grader för att få bättre vinkel på vajrarna samt att det blir snyggare ihop med handbroms delen. Kulans höjd i CADen stämmer med verkligheten, men det ser långt ut mest för att jag inte ritat med det som sitter i mellan. Vill du ha absolut höjden från golvet? Annars kan jag skicka en bild i morgon vart det kommer?! Mvh, Per _________________ Per Axblom |
||
Våra race- och banåkarbilar Opel Speedster -03 Honda K24 seqshift supercharged | << 1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 18, 19, 20 >> 26 besök senaste veckan (144316 totalt) |