Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Speedster -03 Honda K24 seqshift supercharged | << 1, 2, 3 ... 14, 15, 16 ... 18, 19, 20 >> 16 besök senaste veckan (144332 totalt) |
_________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||
Så, var i garaget och smed ihop det så jag kunde göra en provmontering. Får snygga till det vid senare tillfälle. Men det kändes bra verkade som talmetern visat rätt när jag mätt. Torrkörde lite och det känns oxå bra. Mvh, Per _________________ Per Axblom |
||
I tisdags var en kompis här med sin Speedster.
Han har lite värmeproblem på den så vi testade att montera sidoscoopen som jag äntligen blivit klar med. Dessa kommer direkt ur printern så dom är inte lackade. Det får göras vid ett senare tillfälle Men jag är nöjd, passformen är bra, dom sitter fast bra i hög fart :-) , Och värmeproblemen verkar ha blivit mindre, men mer testning kommer att göras. Sen har jag samlat lite delar i veckan med så i helgen ska det pusslas. Distanser och alu paneler för handbroms ställ. I morgon ska dom lackas. Mvh, Per _________________ Per Axblom |
||
Nu har jag kommit lite längre med mitt handbroms cluster. Det är egentligen färdigt men
det ska kopplas in lite mätare så kablarna ska paketeras lite snyggare sen när allt är kopplat å klart. Ritade ett fäste för mina 3 mätare i stället för 2 som jag hade tidigare Det blev inte så bra då mätaren längst till vänster inte kommer synas när man kör samt att risk att den tar i benet. Sen tyckte herr mappare att jag ska skaffa en bättre bredbandslambda. Så du var jag tvungen att få in en 4fr mätare och det är väldigt trångt i våra bilar. Men jag tror det här kan bli bra till slut. Ett om designat shiftlight fäste med plats för växlel indikator plats brist igen. Orginal backspegeln är så stor så den tog jag bort kort efter jag köpte bilen och en mindre backspegel med sugpropp beställdes, men den ramlar ner lite då och då. Så ett nytt fäste printades så den kan monteras med dubbelhäftande tejp i stället. så nu kan jag inte få loss den i stället. :-) I helgen som var dök ett ganska viktigt fäste för detta projekt upp. Mitt alu fäste för min kompressor. Det känns betydligt mer robust än mitt 3d printade. :-) Lite test montering Efter lite fixande så passade det perfekt. :-) Nu hoppas jag mina 90mm långa M6 skruv kommer snart. Hade beställt 80mm men dom verkar bara ha 5mm i gänga i alu vilket känns lite klent. 90mm får jag kapa några mm. Men bättre det, blir nojjig när jag ska dra hårt i Alu, har hänt för många ggr att det blivit gängpaj. Mer nästa gång. Mvh, Per _________________ Per Axblom |
||
Nu har jag kommit lite längre med mitt handbroms cluster. Det är egentligen färdigt men
det ska kopplas in lite mätare så kablarna ska paketeras lite snyggare sen när allt är kopplat å klart. Ritade ett fäste för mina 3 mätare i stället för 2 som jag hade tidigare Det blev inte så bra då mätaren längst till vänster inte kommer synas när man kör samt att risk att den tar i benet. Sen tyckte herr mappare att jag ska skaffa en bättre bredbandslambda. Så du var jag tvungen att få in en 4fr mätare och det är väldigt trångt i våra bilar. Men jag tror det här kan bli bra till slut. Ett om designat shiftlight fäste med plats för växlel indikator plats brist igen. Orginal backspegeln är så stor så den tog jag bort kort efter jag köpte bilen och en mindre backspegel med sugpropp beställdes, men den ramlar ner lite då och då. Så ett nytt fäste printades så den kan monteras med dubbelhäftande tejp i stället. så nu kan jag inte få loss den i stället. :-) I helgen som var dök ett ganska viktigt fäste för detta projekt upp. Mitt alu fäste för min kompressor. Det känns betydligt mer robust än mitt 3d printade. :-) Lite test montering Efter lite fixande så passade det perfekt. :-) Nu hoppas jag mina 90mm långa M6 skruv kommer snart. Hade beställt 80mm men dom verkar bara ha 5mm i gänga i alu vilket känns lite klent. 90mm får jag kapa några mm. Men bättre det, blir nojjig när jag ska dra hårt i Alu, har hänt för många ggr att det blivit gängpaj. Mer nästa gång. Mvh, Per _________________ Per Axblom |
||
Tack tack Dan. Jo då jag hoppas och tror jag kommer ut i år. Men det blir nog inte mycket mer än lite provkörning för att se att allt funkar bra å så. Målet får bli att stå startklar i April nästa år i stället. Fick mina skruvar till kompressorn i går som är lite längre så nu sitter den fast i sitt fäste. Jag har uppenbarligen underskattat mängden jobb på allt det är som blev i år. Men men, snart snart är jag ute. Mvh, Per _________________ Per Axblom |
||
Nu är hjulupphängningen ihop satt igen.
Det här är de främre fästena för de undre bärarmarna i bak som jag har förstärkt. Jag hade tänkt att byta tank men så blev inte fallet detta gång. så i stället för att lossa tanken. Fick jag kapa upp runt service luckan för bränslepumpen för att kunna byta den utan att lossa hela tanken. Vi får se när det nya tanken kommer. Har jobbar en del med inredningen med. Det blev en 3dje variant av mätar hållare, nytt handbroms cluster och nytt spakställ. Nu börjar det närma sig på riktigt. :-) Mvh, Per _________________ Per Axblom |
||
Jag menar plåtfästena som man bultar i chassit. Tänkte bara eftersom du skrev att du hade förstärkt dom.
Jag har inte haft några problem med dom. Däremot har jag fått förstärka subframen då den spruckit. Dock på grund av att bakre motorfästet sitter i den. _________________ Jacob Blomqvist Honda SC CC Elise S2 |
||
Jaha, så klart började tänka på främre hjulupphängningen. :-) Nej dom har aldrig gått av. Jag tycker det känns som det bör gå att klämma ur mer väghållning ur en Lotus Och fick lite anonyma tips på Seloc om att förstärka upp dessa. Det högra fästet kunde gjorts bredare, men jag valde att göra dom symmetriska." Dom ser underdimmensionerade ut orginal, nu lite bättre. Mvh, Per _________________ Per Axblom |
||
Nu så.
Det är dags att komma ut. Jo hon är startad och provkörd. Det började inte så bra med att mina nya mätare inte fungerade. Kliade mig själv i skallen, rotade bland kablarna ett tag för att efter några timmar så kom jag på att säkringen kanske borde sättas i. I med säkringen och vips så fungerade dom. Dags för provkörning. När jag provkör så märker jag att broms servot inte fungerar, jag har ju aldrig tidigare grejjat med överladd så detta är nytt för mig och funderar på om jag kopplat rätt. Funderar på om vacuum ventilen sitter på rätt håll och enligt internet så skulle den göra det. Börjar leta efter läckor kopplar loss å testar å grejjar men hittar inget. Kanske backventilen har fastnat helt. Tar loss den och blåser i den och känner efter rätt riktning, den verkar fungera. sätter tillbaka den efter hur den öppnar när jag blåser i den och jämför med bilden jag tagit tidigare, den sitter inte på samma håll längre. Starta och nu fungerar broms servot. Yay nu verkar det fungera. :-) Men inte riktigt, PÅ tomgång när motorn blir varm så pendlar tomgången lite med lambda värdet pendlar massor mellan 12 till 17. Men detta ska jag kolla på på måndag, så hoppas det löser sig. Sen bär det nog snart av till mappning. Då får vi hoppas att det kommer en del effekt. :-) Någon mer här som funderat över milkostnaden på era bilar? Fram till i onsdags så är den kalkylerade milkostnaden i år på min bil endast 1.3 miljoner sek. i onsdags efter ytterligare 150 meter körning så sjönk den till endast 900 000 sek. :-) Men nu till ett annat problem som jag funderat på i många år och jag behöver eran hjälp. Hon har aldrig fått något namn. Min förra civic fick heta Isabell, men jag har aldrig hittat något fint. Min fru tycker Ellionor, men det finns en viss annan bil som har det namnet. Men så häromdagen så kom ett namn till mig, Mathilda. Funkar det, vad tycker ni? Där emellan så frågade en kompis om jag kunde göra ett sido scoop som tog in lite mer luft till hans speedster. Så här är PA Motorsport side scoop. :-) Mvh, Per _________________ Per Axblom |
||
Uppdatering, efter lite konsulterande med mapparen
så vill han att mitt tomgång problem ska åtgärdas innan mappning och det förstår jag mycket väl. Jag kännde hur orken gick ur mig och att lösa det skulle eventuellt ta tid och säsongen snart över. Så med andra sysslor att göra på listan innan året slut så tog jag beslutet att hon får ställas ut för förvaring en tid. Några sista bilder innan hon ställdes ut för ett annat tillfälligt garage projekt. Tight runt växlings vajrarna blev det även om fästet smalnades av en hel del. ca 5mm på var sida Lite tur ska man ha. både tight runt kompressorn och luftfiltret men det funkar med ytterligare justering så. På återseende Mvh, Per _________________ Per Axblom |
||
Förstärkte fästena för dom ser klena ut och jag vill inte att dom ska röra på sig när jag kör. Hittade denna bilden, hoppas det är ok att jag lånar den. Detta från en exige V6, dom ser rejält mycket stöddigare än på speedstern tex. Så något rätt måste jag gjort. :-) Mvh, Per _________________ Per Axblom |
||
Då är man tillbaka, lite sent men något ska kunna räddas av denna säsongen.
Hela vintern och mycket mer gick åt att fixa kompisens bil. Bilen var krockad och omlackad och skulle sättas ihop igen. Men när den skulle sättas ihop så passades det på att servas och en del delar behövde lagas. Nya delar behövde tillverkas, Nya uppdaterings prylar monterats mm. Men sedan några veckor tillbaka så sitter den ihop. Det blev bra till slut Min bil är framplockad, staketet är byggt för att den nya vovven inte ska springa iväg. Så nu har jag börjat fixa lite med min bil. Under vintern har jag ändå samlat lite delar som ska monteras. En del saker får vänta tills kommande vinter. Sådn där tomgångsventil vändare för att få lite space mot torpedväggen. Nya spacer plattor så jag kan få den lite bredare i fram med. 10mm. En ny backlucka med, så jag kan få i lite mer saker i skuffen. :-) . Js- tuning levererade en lite större katt med. Nåja, allting kanske inte går att montera snabbt. En Quaife diff Än så länge har jag bara hunnit med att montera tomgångsventils vändare. Och Tomgången är stabil nu, efter att jag rengjort och smörjt upp tomgångsmotorn. Innan jag vände tomgångsmotorn så trycktes kontakt stycket mot torped väggen vilket kan (kanske) skapa glapp kontakt till tomgångsventilen. Mvh, Per _________________ Per Axblom |
||
Så nu har jag varit hos Js tuningan. Det gick inte som jag tänkte.
Allt gick bra till en början men sen så räckte inte bränslet till när det skulle dras på. Så åtgärder är planerade. Nytt SPD bränslefilter är in handlat för minska restriction i bränsle systemet samt att e 85 säkra https://www.speeding.nu/p/branslesys En större / bättre bränslepump. Den jag har nu ska dra 13 amp vid 43 psi, men den drar bara 9.6 amp. Så antingen är det något fel eller så har jag inte fått rätt pump. Samt en mindre remskiva på veven, en kortare rem är beställd. Innan mappningen så gjorde en ny mätar panel som skruvas fast då den gammla inte ville sitta kvar. Och version sjuttioelva av min backspegel arm. Denna limmar inte fast backspegeln utan skruvas och går att justera. Jag funderar på att göra en ny center panel i vinter. Jag har en Tunerview 2 nu och den har ju 80tals gräns snitt. Jag vill ha en skärm med modernare gräns snitt. Mvh, Per _________________ Per Axblom |
||
Jag hade ett effekt mål med bilen och det nåddes med råge. och har en mindre skiva till veven liggandes och den kommer inte göra en jätteskillnad. Motorn kommer ge mer än jag tänkt mig samt lite längre i från max varv av kompressorn. Jag får möjligheten att lära mig köra bilen, mindre risk för värme problem coh mindre risk att jag knäcker vxl lådan. Sen kan man alltid byta tillbaka till den större remskivan senare. :-) Mvh, Per _________________ Per Axblom |
||
Våra race- och banåkarbilar Opel Speedster -03 Honda K24 seqshift supercharged | << 1, 2, 3 ... 14, 15, 16 ... 18, 19, 20 >> 16 besök senaste veckan (144332 totalt) |