Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster -03 Honda K24 seqshift supercharged
<<   1, 2, 3 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20   >>
32 besök senaste veckan (144311 totalt)
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 884



Hur mycket bromsades maskinen till i bänken?

_________________
Magnus Falk
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621



Vilket monster du bygger, Per! Känns som du behöver den där diffen... Gillade den till min Boxster i a f.

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856


Trådstartare
i96danma skrev:
Vilket monster du bygger, Per! Känns som du behöver den där diffen... Gillade den till min Boxster i a f.


Tack Dan, allt jag försöker med är att hålla jämna steg med dig. :-)

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Tygesign
Södertälje
Här sen Jun 2006
Inlägg: 25



I vår vill vi se denna på banorna. Kämpa på nu
[/img]

_________________
Jonas Tygesen
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856


Trådstartare
Handlat saker på Biltema för att koppla ett nytt bränslerelä med tjockare och kortare kablar till bränslepumpen.
Men har inte bestämt ännu om jag ska koppla via "Safety cut off switch" eller inte. Det blir enklare att intekoppla in den.
Men sammtidigt är det ju bra om det bryter om jag skulle hamna upp å nedpå eller så.

En ny Bensinsintank med en ny DW300 pump är på ingång med så jag säkrar upp bensintillförseln.
Ska svetsa in en dräneringsplug i denna-

Under tiden så har jag fixat så det nya bränsle filtret med ska passa mot OEM ledningarna på ett tillfredställande sätt.



En version av bromskylning för Elise ligger i printern.


Pappersmallar är inte så dummt heller.
Så man slpper köra up kilovis man material i onödan.

Den ska höjjas ca 15 mm jämfört med det som är på bilden och andra små justeringar.




Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856


Trådstartare
Tygesign skrev:
I vår vill vi se denna på banorna. Kämpa på nu
[/img]


Om chefen inte vill ayy vi ska flytta igen eller att jag fårför mycket nya dumma ideer
och Murphy håller sig borta
så så fort jag blivit av med bacillerna jag bär på ge allt för att komma ut i god tid till våren.

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Jocke_D
Örebro
Här sen Sep 2014
Inlägg: 173



Jaja, blah blah, Svara nu på frågan om vad bänkningen gav!

F.ö blir det skitbra Per.
Hoppas få ut min bil på nån bana kommande säsong. Det var för länge sen nu.

_________________
Joakim Danielsson
Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621



Jocke_D skrev:
Jaja, blah blah, Svara nu på frågan om vad bänkningen gav!


Jocke be telling the truth här - lyssna på honom!

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 349



Ja hur länge ska man behöva vänta egentligen?

_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856


Trådstartare
Bänkningen är ju inte klar än, men siffrorna håller jag för mig själv :-)

Men Tack ändå. :-)

Jocke_D skrev:
Jaja, blah blah, Svara nu på frågan om vad bänkningen gav!

F.ö blir det skitbra Per.
Hoppas få ut min bil på nån bana kommande säsong. Det var för länge sen nu.

_________________
Per Axblom
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856


Trådstartare
När Pappersmallarna är klara tänkte jag att det ska se ut något sådant här.



Köpte en catch tank, men var inte nöjd med den så jag köpte en till jag inte var nöjd med :-)
Men den går enklare att modifiera.


Det har dykt upp en sak jag väntat på länge, för den som väntar på något gott
väntar alltid för länge.
En ny bensintank från Spitfire Engineering Designs med en uppgraderad bränsle pump och bränslepumps armatur. :-)
Sitter en DW 300 pump i den nya tanken så nu hoppas jag att bränsle tillförseln kommer räcka.
Denna tanken är i Alu i stället för stål som OEM tanken är så den sparar ca 4kg i vikt.
Den rymmer ca 10 liter mer bränsle och har bättre bafflar med trappdoor samt nogrannare mätning av bränslemängden.
Många förrdelar när man kör på bana med en alldeles för baktung bil.




Rätt eller fel, men jag lät svetsa i en dränerings nippel i tanken med, tänkte att det
kan vara bra då jag planerar att köra E85. Så man kan köra igenom lite bensin innan vintern å så.


Tänkte dra ny el till pumpen med tjockare kablar och matning från start motorn och letar efter nya stift till den här kontakten.
Någon som vet vad de är för stift och vart jag får tag på nya?






Köpte en sådan här med, hörde att det kan vara bra att blanda i när man
kör E85


Något mer man bör tänka på när man kör E85?

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1063



Bänkningen är ju inte klar än, men siffrorna håller jag för mig själv :-)

Men Tack ändå. :-)

Jag tror iaf att nu har du mer än mina 211hk.

Håller tummarna att bilen är körklar 1/4

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13235



Interessant med tanken, är det en 70 liters? (Har inte koll på original)

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856


Trådstartare
Tord skrev:
Interessant med tanken, är det en 70 liters? (Har inte koll på original)


Orginal tanken är på 39 liter, denna är på 49-50 liter, kommer nog uppdatering så den blir lite större.

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856


Trådstartare
chrix74 skrev:
Bänkningen är ju inte klar än, men siffrorna håller jag för mig själv :-)

Men Tack ändå. :-)

Jag tror iaf att nu har du mer än mina 211hk.

Håller tummarna att bilen är körklar 1/4


Fast din bil har missuppfattat hur mycket 211 hk är och tror att det är typ 250hk. :-)

Mvh., Per

_________________
Per Axblom
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13235



Aerodynamic skrev:
Tord skrev:
Interessant med tanken, är det en 70 liters? (Har inte koll på original)


Orginal tanken är på 39 liter, denna är på 49-50 liter, kommer nog uppdatering så den blir lite större.

Mvh, Per


Aha, tack. Jag har kikat på denna 70 liters: https://www.elise-spares.com/index.php?route=product/product&produ . . . .

Har en 2 delad fuelcell nu med utgånget datum sen länge, men den tar 120 liter, fast en ny sån kostar lite mkt...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1063



Aerodynamic skrev:
chrix74 skrev:
Bänkningen är ju inte klar än, men siffrorna håller jag för mig själv :-)

Men Tack ändå. :-)

Jag tror iaf att nu har du mer än mina 211hk.

Håller tummarna att bilen är körklar 1/4


Fast din bil har missuppfattat hur mycket 211 hk är och tror att det är typ 250hk. :-)

Mvh., Per


Känns mer som 190hk

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621



Aerodynamic skrev:
Många förrdelar när man kör på bana med en alldeles för baktung bil.

Många fördelar när man kör på bana med en alldeles för framlätt bil.

Fixade det åt dig! thumbs up

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856


Trådstartare
chrix74 skrev:
Aerodynamic skrev:
chrix74 skrev:
Bänkningen är ju inte klar än, men siffrorna håller jag för mig själv :-)

Men Tack ändå. :-)

Jag tror iaf att nu har du mer än mina 211hk.

Håller tummarna att bilen är körklar 1/4


Fast din bil har missuppfattat hur mycket 211 hk är och tror att det är typ 250hk. :-)

Mvh., Per


Känns mer som 190hk


Inte för oss andra.

_________________
Per Axblom
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856


Trådstartare
Jag har inte haft mycket energi de senaste 2 månaderna över för bilen
Men idag hände det något.


Energin är inte tillbaka till fullo ännu, men får man hjälp att meka blir det roligare. En kompis var här och vi jobbade på ganska bra tycker jag.
Motorn är ur. :-)

Nu ska den undersökas och fixas så den blir i toppskick till våren.
Oljeförsörjningen ska byggas om till mer orginal likt utförande. Så motorfästena behöver justeras även dom.

Någon som kan säga vad detta måttet är ungefär med ett K20 eller K24 orginal motorfäste


Funderar på att köpa ett sådant här
är K24 fästet lägre än K20 fästet?


Sen så är det lite oljigt här
Någon som vet varför? För mig jag läst något om att oljepumpen drar med sig massor med olja upp
på bankörning tex?


Sen nästa sak som jag ska ge en snyggare lösning på.
Det här röret är ca 17.4mm i diameter.'
Men DO88 tex har 16 och 19 slang. Någon som har en ide på hur det kan lösas?


Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Den lilla skillnaden mellan 16 och 17,4 mm är inga problem. Eventuellt behöver du värma slangen lite grann och sedan trycka på.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster -03 Honda K24 seqshift supercharged
<<   1, 2, 3 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20   >>
32 besök senaste veckan (144311 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande