Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster -03 Honda K24 seqshift supercharged
<<   1, 2, 3 ... 16, 17, 18, 19, 20   >>
32 besök senaste veckan (144311 totalt)
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856


Trådstartare
GustafB skrev:
Den lilla skillnaden mellan 16 och 17,4 mm är inga problem. Eventuellt behöver du värma slangen lite grann och sedan trycka på.


Ok tack, får testa. Det är ingen risk att slangarna spricker?

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856


Trådstartare
Köpte nytt filament från Addnorth, Easyflex, ville testa det då jag inte hade någon större framgång med mitt gammla TPU filament
antagligen pga att det var gammalt och det här är nytt.

Känns bra att skydda lite olika öppningar så det inte kommer in små möss, spindlar eller annat skit när man har det öppnat.
Här är prints med det nya filamentet.


Här är prints med det gammla, tror det sugit in en del fukt, så nästa investering blir en Drybox.


Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3056



Jag köpte en bärtork för att torka fuktiga rullar, funkar utmärkt:)men med egenprintad tunna att lägga rullarna i.


_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856


Trådstartare
Cédric skrev:
Jag köpte en bärtork för att torka fuktiga rullar, funkar utmärkt:)men med egenprintad tunna att lägga rullarna i.



Najs, tack det var ett bra tips, och du är nöjd?
Har du STP fil med för tunnan? Eller vad CADdar du i? Jag gillar inte STL filer. :-)

Mvh Per

_________________
Per Axblom
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856


Trådstartare
Hej igen
tänkte förstärka min subframe.
Där som bilden visar med rött.



Jag vill göra något som går att ta loss enkelt för att enkelt komma åt at meka eller om man behöver lyfta i å ur motorn.

Jag funderar på om man ska svetsa dit 2 öron i var ände och sätta något uniball stag.

Eller om man ska dra it 3st nitmuttrar i var ände och bocka till någon plåt som man skruvar fast
med en vinkel. Det här känns som den bästa lösningen, men frågan är om nitmuttrar håller?
Eller om man ska svetsa fast någong förstärkningsplåt med muttrar i?

Och sedan något liknande på andra sidan.

Någon som har erfarenhet av liknande?
Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2166



varför?? och i sådant fall varför inte så det knyter ihop både h och v sida..
"poppnuts" /nitmutter är väl bra.. enkelt och hållbart om man använder rätt dim till ändamålet..
finns ju olika för olika material tjocklek.. nu är det väl aluminium i vilket du vill fästa en förstärkning??finns ju alu nitar så slipper man bygga batteri.. ..

_________________
Michael Thulesius
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3056



Aerodynamic skrev:
Cédric skrev:
Jag köpte en bärtork för att torka fuktiga rullar, funkar utmärkt:)men med egenprintad tunna att lägga rullarna i.



Najs, tack det var ett bra tips, och du är nöjd?
Har du STP fil med för tunnan? Eller vad CADdar du i? Jag gillar inte STL filer. :-)

Mvh Per


Funkar bra för min användning, får in 2 rullar i taget. Cadar i catia oftast, stp är väl åtminstone bättre än stl, dom är ju inte roliga att jobba med som sagt. Tunnan är i 3 delar som är limmade pga storleken, hade tänkt göra en lite förstärkt lösning som slutdesign, men den temporära vill inte gå i bitar så den får hänga med

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856


Trådstartare
Cédric skrev:
Aerodynamic skrev:
Cédric skrev:
Jag köpte en bärtork för att torka fuktiga rullar, funkar utmärkt:)men med egenprintad tunna att lägga rullarna i.



Najs, tack det var ett bra tips, och du är nöjd?
Har du STP fil med för tunnan? Eller vad CADdar du i? Jag gillar inte STL filer. :-)

Mvh Per


Funkar bra för min användning, får in 2 rullar i taget. Cadar i catia oftast, stp är väl åtminstone bättre än stl, dom är ju inte roliga att jobba med som sagt. Tunnan är i 3 delar som är limmade pga storleken, hade tänkt göra en lite förstärkt lösning som slutdesign, men den temporära vill inte gå i bitar så den får hänga med


Jag kör med Catia, R21 visserligen. :-)

_________________
Per Axblom
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856


Trådstartare
Michael Th skrev:
varför?? och i sådant fall varför inte så det knyter ihop både h och v sida..
"poppnuts" /nitmutter är väl bra.. enkelt och hållbart om man använder rätt dim till ändamålet..
finns ju olika för olika material tjocklek.. nu är det väl aluminium i vilket du vill fästa en förstärkning??finns ju alu nitar så slipper man bygga batteri.. ..


Subframen är i stål så det blir Stål nitmuttrar. Du tänker ett stag som går från stötdämpare till stötdämpare?
Det sitter en motor ivägen där. Det här är mer för att förhindra "sneställning" av subframen.
Tänkte göra liknande på andra sidan med, fast det blir ett mindre förstärknings stag.

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10612



Aerodynamic skrev:
Michael Th skrev:
varför?? och i sådant fall varför inte så det knyter ihop både h och v sida..
"poppnuts" /nitmutter är väl bra.. enkelt och hållbart om man använder rätt dim till ändamålet..
finns ju olika för olika material tjocklek.. nu är det väl aluminium i vilket du vill fästa en förstärkning??finns ju alu nitar så slipper man bygga batteri.. ..


Subframen är i stål så det blir Stål nitmuttrar. Du tänker ett stag som går från stötdämpare till stötdämpare?
Det sitter en motor ivägen där. Det här är mer för att förhindra "sneställning" av subframen.
Tänkte göra liknande på andra sidan med, fast det blir ett mindre förstärknings stag.

Mvh, Per


Jag är också lite inne på "varför"- spåret.
Det känns rent spontant som att det vore bättre att förstyva mellan hjulen på bilen än bakom bakaxeln. Och det mest effektiva vore kanske att jobba på störtbågen. Sätta grövre bakåtsträvor, gärna med kryss, och komplettera med bur framåt.

Men jag har iofs snackat en gång med en amerikan som byggde om Eliser med kompressormarmtade Honda-motorer. Han tänkte bygga egen rambalk bak. Triangulerad rör-ram, var hans plan. Han tyckte plåtbalken var onödigt tung. Plåtbalken ser iofs lite "billig" ut. Den går nog att optimera i styvhet/kilo.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 432



Jag har förstärkt min subframe då den börjat spricka. Men jag förstärkte i botten där den är svag och sprickorna hade uppkommit. Vad jag har förstått så är speedster/ toyota elise subframe ändå svagare i botten än subframe för en elise med rover motor.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856


Trådstartare
JBT skrev:
Jag har förstärkt min subframe då den börjat spricka. Men jag förstärkte i botten där den är svag och sprickorna hade uppkommit. Vad jag har förstått så är speedster/ toyota elise subframe ändå svagare i botten än subframe för en elise med rover motor.


Sant att den är svag i botten , men där är det redan förstärkt.
Antar att du tänker på ett sådant här stag eller liknande



Bur hade varit det bästa och kanske är något inför nästa vinter.
Ska jag bygga om med kryssade stag därbak får jag bygga om till cupe med.

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 432



Jag plåtade på subframe med domex 650 plåt hela nedre delen. Sedan satte jag en balk under avgassystemet så båda benen av subframe:n är sammanbundna. Helst skulle man vilja ha ett x under motorn.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856


Trådstartare
Så motorn isär plockad och lager är inspekterade
Och det var ingen rolig syn, men jag är hoppfull ändå att det blir bra.









Ramlagerna ser ganska bra ut, antagligen lite skit som kommit emellan.
Så dom blir nya.

Lagrerna till vevstakarna såg inte så bra ut, antagligen lite tajt spel.
Så nya lager beställda med mer spel.

Det jag inte förstår är dock hur axial lagrerna kan var slitna? Det finns väll bara 1 storlek?

Till det lite roligare.
1 st VXLlåda


Som denna ska in i.

En quaife diff, samma som sitter i Ariel Atom


Väntar på Hondabond så ska växellådan ihop.

Sen började på en sak för att se till att mitt oljeflöde ska bli bättre.
En början


Lite på G, får hoppas jag får ihop detta hyffsat snabbt.

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Axiallager kan tex bli slitna av att starta motorn med kopplingen nedtryckt så lagret är belastat innan det finns oljetryck.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19467



GustafB skrev:
Axiallager kan tex bli slitna av att starta motorn med kopplingen nedtryckt så lagret är belastat innan det finns oljetryck.
Kombinera med "manlig" tryckplatta så blir det inte bättre.

Men nåt kan ju vara olämpligt på annat vis också, detta är väl inte efter så värst många timmar?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 432



Clockwise motion tråg och överfyllning av tråget var min lösning på snurrade vevlager.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856


Trådstartare
GustafB skrev:
Axiallager kan tex bli slitna av att starta motorn med kopplingen nedtryckt så lagret är belastat innan det finns oljetryck.


Yes, ska försöka tänka på detta i fortsättningen.

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856


Trådstartare
JBT skrev:
Clockwise motion tråg och överfyllning av tråget var min lösning på snurrade vevlager.


Mitt tråg är ju stål och clockwise är för aluminium. Ska se vad man kan hitta på.

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Otto Leffler
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 246



Jag har också clockwise tråget och det verkar funka bra för mig också

_________________
Otto Leffler
Lotus Elise S2 K20
Instagram: elisek20turbo
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856


Trådstartare
Fick lite leverans i veckan.


Så fick dra mig ut i garaget.

Å sen vips så satt den ihop.



ungefär 1 kg mer väger denna diffen mot orginal.

Sen har jag handlat ren låda spårviddsökare med.


samt lite olja och glykol


Tänkte oljaa är bra att ha i motorn, endast för startupp å rengöring.

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster -03 Honda K24 seqshift supercharged
<<   1, 2, 3 ... 16, 17, 18, 19, 20   >>
32 besök senaste veckan (144311 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande