Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster -03 Honda K24 seqshift supercharged
<<   1, 2, 3 ... , 18, 19, 20   >>
54 besök senaste veckan (144372 totalt)
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857


Trådstartare
Spridarna har varit hos BJP spridar service för att se om dom var den bidragande anledningen
till mitt motor haveri.
Men dom kom tillbaka utan anmärkningar. Så det var bra antar jag. :-)



Nya kolvar droppade in förra veckan med och är iväg lämnade för att borrningen i blocket ska bli så rätt som möjligt.
1 tiondel i spel mellan kolv och cylinder.

Made in Japan.


Nu hoppas jag verkligen att det fortsätter i denna positiva riktning och att jag får köra "problemfritt" 2024 :-)

/ Per

_________________
Per Axblom
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857


Trådstartare
Hej, jag har en fråga.

Mina nya pinnbultar är lite kortare än dom gammla, och när jag skruvar på muttern
så är det bara ca 7.5-8 varv gängor innan muttern är låst.

Är det tillräckligt?

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
peterb
Kungsör
Här sen Apr 2006
Inlägg: 26



Aerodynamic skrev:


Made in Japan.
https://i.imgur.com/qmuAFcN.jpg


Hej Per!

Menar du att Wiseco-kolvarna faktiskt är gjorda i Japan!?

Blev det standardimension, eller måttbeställning?

Mvh Peter

_________________
Peter Boström
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857


Trådstartare
peterb skrev:
Aerodynamic skrev:


Made in Japan.
https://i.imgur.com/qmuAFcN.jpg


Hej Per!

Menar du att Wiseco-kolvarna faktiskt är gjorda i Japan!?

Blev det standardimension, eller måttbeställning?

Mvh Peter


Hej Peter.
Det var en miss från min sida, kolvarna är jag osäkra på vart dom är gjorda.
Wiseco verkar vara amerikanskt.
Men inte dessa


Vad är det man brukar säga, det är kolvringarna som gör en bra kolv!
Eller kanske inte :-)

Japanskt känns lite mer exklusivt än Amerikanskt

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857


Trådstartare
Ett litet projekt jag har kollat på från och till att få dit större bromsar i fram.
Mina Saab 308mm skivor tar in luft från " fel håll" för att kunna kylas effektivt på ett bra sätt.
Nästan alla skivor tar luften innifrån bilen medans Saab skivan tar utifrån fälgen.
Och jag ville veta vilken storlek på skivan
jag kan få under både orginal broms ok och mina 16" framfälgar.

Nuvarande Setup med 308 Saab skivor ihop med 11mm radiala spacers för att flytta ut bromsoken.


Fick mäta på oken samt glapp mellan ok och skiva för att ta fram radien.
Jag googlade men var inte säker på den infon jag hittade.


Jag kom fram till att vill man ha hela belägget innanför skivan samt tillräckligt med avstånd mellan OK och skiva så är
en 320mm skiva möjlig att få dit. Större skiva går såklart med då radien menllan insidan på OKet och skivans radie börjar skilja väldigt mycket
så blir det svårt att få hela belägget på skivans sliyta.

Så efter CAD studie fick man testa lite praktiskt.
3D printern fick jobba en stund och så fick jag denna.

Ihop med 17.5mm distanser så stämmde Real life mätningen stämde hyfsat mot CADn





Och fälgarna skulle nog inte uppskatta mycket mer än 320mm skivor heller.
Nu vet jag vad för skivor jag kan köra med OEM OK och kan köpa större bromsok senare om jag vill.

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857


Trådstartare
Jag behöver lite hjälp av proffsen.
Han som renoverar mitt block (Ej honda specialist) kommenterade mina kolvbultar, han tyckte dom såg tunna ut
och dom är fasade in ändarna. 5115 material och har 3.5mm väggtjocklek samt väger 73 gram.

De kolvultarna jag fått tips om är (Wiseco) S734(thicker wall 9310 material) would be a safer option I think.(then I am sure it will be good/hold, less pin flex etc). 116grams.

Frågan är tycker ni dessa behövs, sökfunktionerna på de hemsidorna jag kollat suger,.
Jag tänker det borde finnas något mitt emellan alternativ som inte är så tungt?

Jag har inte tänkt att varva jätte mycket, Max effekt vid 7600 varv. och 370 hk, i framtiden kanske man kan få upp en bit över 400.
Känns som varvet borde ha mer påverkan än laddtrycket?


imgur funkade inte just nu så inga blder.

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Det är väl i stort sett bara vikten och varvtalet som påverkar kolvbulten mest, inte effekuttaget?


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Det är väl i stort sett bara vikten och varvtalet som påverkar kolvbulten mest, inte effekuttaget?



intressant, tack så mycket. Den var lätt förklarande.
Frågan är fortfarande vad för marginal man har på medföljande kolvbult.

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Aerodynamic skrev:
Niklas Falk skrev:
Det är väl i stort sett bara vikten och varvtalet som påverkar kolvbulten mest, inte effekuttaget?
[youtube]https://youtu.be/wINb9Ab3xzY[/youtube ]


intressant, tack så mycket. Den var lätt förklarande.
Frågan är fortfarande vad för marginal man har på medföljande kolvbult.

Mvh, Per
Min tanke är att du kan använda all internetkunskap om K24 angående Kolvbultar vid samma kolv, eftersom det inte verkar spela nån roll vilket sätt man skapar effekten. Om en lösning dessutom överlever länge om varvstopp "används" så borde det finnas marginal (för just det fallet).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857


Trådstartare
Bra tänkt, httar tyvärr inte mycket info om detta.
Men fortsätter att utforska. :-)

Niklas Falk skrev:
Aerodynamic skrev:
Niklas Falk skrev:
Det är väl i stort sett bara vikten och varvtalet som påverkar kolvbulten mest, inte effekuttaget?
[youtube]https://youtu.be/wINb9Ab3xzY[/youtube ]


intressant, tack så mycket. Den var lätt förklarande.
Frågan är fortfarande vad för marginal man har på medföljande kolvbult.

Mvh, Per
Min tanke är att du kan använda all internetkunskap om K24 angående Kolvbultar vid samma kolv, eftersom det inte verkar spela nån roll vilket sätt man skapar effekten. Om en lösning dessutom överlever länge om varvstopp "används" så borde det finnas marginal (för just det fallet).

_________________
Per Axblom
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857


Trådstartare
Jag kör vidare med de kolvbultarna som följde med.

Tidigare har jag skrivit att jag tänkte dra vattenkylning till oljetråget men när jag kollade skillnaden på Thermal conductivity mellan alu och stål, så kanske det inte är så bra ide då jag tänkte bygga om mitt tråg i stål.
Så ett nytt liknande 19 raders oljekyl som jag har och AN10 slangar kanske är en enklare lösnng.

När jag köpte motorn 2009 så sa "dom" att man inte behöver oljesprut munstycken under kolvarna. Så min motor eller block är från en snik modell.

Jag tänkte installera nya på det blocket jag har.
Och har jag läst att det finns en del personer som efter installerat oljesprut munstycken,
men någon informaton med kordinater eller liknande hittar jag inte på nätet.

Så igår tog jag lite bilder och försökte få ur lite vnklar.
Resten får jag mäta när jag fått hem delarna och det sista när det sitter fräsen.



Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 362



Avancerat 👍👏👏👏

_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857


Trådstartare
Var idag änligen ute och mätte på slangarna tll mitt oljekyl, ID på 9,9mm
Går man tlll AN 10 så är det runt 11.5mm vilket är en area ökning på 67%



Sen tog jag in och rengjorde min oljetermostat adapter.
Passade även på och koll om den fungerade som den skulle.
Så tog en bild när den var på rumstemp
och en när den låg på 3d printerbädden på 97grader C 25 minuter.

Före


Efter


Jag tog tushpännan och gjorde en svart markering för att lättare se.
Jag ser inte att den har rört sig alls.
Slits thermostaterna?
Ska plocka isär thermostat delen morgon och se om det ligger skräp där eller om något annat ser konstigt ut.

_________________
Per Axblom
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 316



Aerodynamic skrev:
Jag kör vidare med de kolvbultarna som följde med.

Tidigare har jag skrivit att jag tänkte dra vattenkylning till oljetråget men när jag kollade skillnaden på Thermal conductivity mellan alu och stål, så kanske det inte är så bra ide då jag tänkte bygga om mitt tråg i stål.
Så ett nytt liknande 19 raders oljekyl som jag har och AN10 slangar kanske är en enklare lösnng.

När jag köpte motorn 2009 så sa "dom" att man inte behöver oljesprut munstycken under kolvarna. Så min motor eller block är från en snik modell.

Jag tänkte installera nya på det blocket jag har.
Och har jag läst att det finns en del personer som efter installerat oljesprut munstycken,
men någon informaton med kordinater eller liknande hittar jag inte på nätet.

Så igår tog jag lite bilder och försökte få ur lite vnklar.
Resten får jag mäta när jag fått hem delarna och det sista när det sitter fräsen.

Mvh, Per


Hej, här har du en länk till en som monterat kolvkylning. Inte samma motor, jag hittade detta när jag letat info runt den motor jag tänker använda. Ganska bra beskrivet i alla fall.

https://www.chamberofunderstanding.co.uk/tag/engine-removal/

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857


Trådstartare
Efter mer försök och ställde 3d printerns bädd till 110 grader och efter en halvtimme
så rörde sig termostaten.

Men jag nöjer mig inte med en termostat som reglerar på 30 minuter.
Mn fru blev jätteglad när jag tog fram grill termometern och en kastrull. :-)


Men det fungerade e bättre än 3d printer bädden.
Den börjar röra sig vid 80 grader vid 86 grader var den helt stäng, Om det berodde på
temp ökningen eller tiden vet jag inte.

Hastigheten är x2
https://i.imgur.com/d4bXEWY.mp4
Den öppnar sig igen vid ca 70 grader.

Det är inte mycket som flödar igenom när den är öppen, känns som 75% fortfarande flödar igenom kylet. och 99% när den är stängd.

Tänkte porta den lite innan jag anänder den igen

Tänkte beställa slangar, kopplingar och ett nytt kyl på Speeding i helgen.
Mocal Thermostaten har 1/2 BSP gänga

Någon som vet vad som behövs och vilken slang man ska ha?

_________________
Per Axblom
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857


Trådstartare
Hej, jag behöver eran hjälp, jag fick en ide.
Jag ska beställa en ny oljepump (ingrn torrsump i år) till motorn jag
håller på och bygger ihop och vanligtvis brukar man ta den pumpen som
sitter i den civic Type R som såldes i Sverige.

Det finns en annan civic type R (FD2) som har en oljepump som suger 10mm djupare.
"Samma" pump fast med ett annat sug munstycke..

Min tanke är att göra tråget djupare lokalt vid pumpens sugdel i bilen ländriktning och skära ut "lokalt" i alu panelen på undersidan. Det finns djupare tråg för denna pumpen , Men då måste jag lyfta motorn ytterlgare eller såga ut ett stoort hål under och det vill jag inte.

När jag först kom på iden så verkade det vettigt men jag börjar tveka mer och mer.

Se sketchen nedan, tråget ska kompleteras med bafflar likt Clockwise motion

Bilden ska föresälla om man ser framifrån eller bakifrån bilen


Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1759



De brukar väl köra portade s2000 pumpar på K motorn har jag för mig?

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
De brukar väl köra portade s2000 pumpar på K motorn har jag för mig?


Tror det gjordes mer förr, pumpen som sådan är det inget fel på, men det är ju inte en torrsump, tyvärr.
Det är ganska lätt att porta dessa så att dom flödar mer speciellt på högre varvtal.
Och även schimsa en fjäder i pumparna för högre tryck.

Det jag försöker uppnå med det här är att se till att pumpen har olja att suga även
när man tar kurvor med hög G kraft.

_________________
Per Axblom
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 433



Har du plats neråt för att bygga tråget djupare? På min bil så är ju tråget redan så långt ner att jag inte skulle vilja ha det ändå lägre.

Jag har aldrig tappat oljetrycket sedan jag bytte till clockwise motion baffle.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857


Trådstartare
JBT skrev:
Har du plats neråt för att bygga tråget djupare? På min bil så är ju tråget redan så långt ner att jag inte skulle vilja ha det ändå lägre.

Jag har aldrig tappat oljetrycket sedan jag bytte till clockwise motion baffle.


Jag tänkte om jag gör en lokal nedsänkning i tråget och sågar ut för den i panelen på undersidan.

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857


Trådstartare
JBT skrev:
Har du plats neråt för att bygga tråget djupare? På min bil så är ju tråget redan så långt ner att jag inte skulle vilja ha det ändå lägre.

Jag har aldrig tappat oljetrycket sedan jag bytte till clockwise motion baffle.


Det blr en EP3 pump och tråg med clockwise baffle, Har (tror jag) köpt ett alu tråg och clockwise baffle. Sen ska oljan stoppas från att åka upp vid oljepumpen.

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster -03 Honda K24 seqshift supercharged
<<   1, 2, 3 ... , 18, 19, 20   >>
54 besök senaste veckan (144372 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande