Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 205 T16 tribute replica
1, 2, 3, 4   >>
33 besök senaste veckan (5447 totalt)
Berglundracing
Munkaljungby
Här sen Feb 2024
Inlägg: 26


Trådstartare
Tänkte lägga upp en tråd om mitt grupp B rallyprojekt.
Känner att det behövs en motvikt till alla Audi S1 replicor som produceras,
Är ändå såklart ett fan till dessa brutala iconer men känner att 205 T16 som slog Audi både i märkes och förar VM 1985-86 innan klassen lades ner behöver få lite mer cred.
Lite mer krångligt med 205'an som har tvärställd motor bakom passageraren och i form av transaxellåda som skickar kraften fram resp, bakåt.
Jag har valt en lätt trimmad VAG 1.8T och Audi 01E låda samt syncro slutväxel/diff fram och bak från 90-tals golf 2..
Har kollat lite på orginaldelar men det finns inte en chans att lägga dom pengarna på detta budgetbygge och att ens hitta vad som användes på 80-talet. Där är det mycket enklare att välja Audispåret.
Med detta sagt så är det inte tänkt som en 100% replica, men det skall se ut som en orginalare utifrån och inne i kupe'n. I övrigt så gott det går men ekonomin får styra valen av prylar. Kommer bl.a. använda hjulupphängning från Subaru GC8 som jag har liggandes.

Det som focus ligger på nu är hur drivlinan skall kunna fungera på tillfredsställande sätt. Har bollat lite med Sellholm, Unic och Bakaxeldelar om hur det borde byggas men tror det är oprövad mark.
Bilen skall användas som grus/is/banbil på leknivå.
Vet att det finns kunniga på detta forum som kanske kan komma med lite idéer . Min första tanke var att köra med Spole/svetsad mellandiff i 01e lådan och någon form av diffbroms bak samt inledningsvis öppen diff fram.
Angående mellandiffen så tror jag med min ringa erfarenhet att den inte kan vara öppen så det varierar med drivning fram och bak. Vet inte hur det kommer hålla heller om det diffas? Har tänkt runt 350hk inledningsvis med denna setup.





_________________
Thomas Berglund
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41496

Forumägare
Forumägare


_________________
Magnus Thomé
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 265



Det här är ballt på RIKTIGT!

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 565



Häftigt med grupp B bil.
Men jag förstår inte hur du tänkt med drivlinan. Ska du ha tvärställd (som grupp b bilen) motor med den växellådan? Och ta ut kraften ur lådan som normalt driver framhjulen? Och sen växla ner ytterligare med en fram och bakdiff? Kommer inte gå fort framåt. Och svårt att tro att en differential som är tänkt att fördela kraften mellan 2 hjul, höger, vänster håller för att fördela all kraft mellan fram och bak istället. Men jag kanske har fattat fel hur du tänkt placera drivlinan.
Mittmotor och 4-hjulsdrift,ja enklast måste ju vara att använda drivlina från en bil som har detta. Audi R8 mm.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3056



Tog denna bild på Peugeotmuseet i sommras, fanns en del kul där, helt klart klurig layout men uppenbarligen snabbast:) För dom som undrar hur det var tänkt från början, kul projekt du har på gång iaf!



_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Berglundracing
Munkaljungby
Här sen Feb 2024
Inlägg: 26


Trådstartare
Höll på att gå i den fällan då jag tänkte använda subaru diffen.
Syncron har förhållandet 20/21.
Tror även volvo har motsvarande 1:1 men är inte säker.
Audilådan hoppas jag kommer att hålla då den används flitigt med V8 mittmotorbyggen men på det sätt jag kommer använda den är det lite oprövad tror jag. Har blivit rekommenderad att inte gå över 350hk. Det var också maxuttag på Golf G60 rally som bakdiffen användes på.

_________________
Thomas Berglund
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2147



Wohoo! Heja!!
Några fler bilder från museet i höstas:


















_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 256



Fasiken vad grymt!

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Fredrik J
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 58



Roligt bygge! Jag har massvis med delar till 205 GTI, inte för att GTI:n egentligen delar speciellt mycket med T16 men kanske finns något du kan behöva.

_________________
Fredrik Johansson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18583



Det var inte riktigt det jag förväntade mig när jag läste titeln på tråden.

Sjukt ball!

Är det din 606:a?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Berglundracing
Munkaljungby
Här sen Feb 2024
Inlägg: 26


Trådstartare
MaZ skrev:
Det var inte riktigt det jag förväntade mig när jag läste titeln på tråden.

Sjukt ball!

Är det din 606:a?

Är det segelbåten dom heter 606?
Det är inte min. Den är flyttad

_________________
Thomas Berglund
Citera
MattiasH
Skellefteå
Här sen Nov 2007
Inlägg: 641



Ballt Projekt!
Drivlinan borde absolut gå få ihop som du tänkt, har du typ en diesellåda som är högt växlad tillsammans med högt (numeriskt lågt) växlade diffklumpar så borde totalutväxlingen kunna bli lagom sportig?

VAG's haldexklumpar är annars typ 1,5:1 eller nåt liknande i utväxling, då kan du göra en handbromsrelease av ena också

_________________
Mattias Holmgren
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18583



Exakt.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Berglundracing
Munkaljungby
Här sen Feb 2024
Inlägg: 26


Trådstartare
Fredrik J skrev:
Roligt bygge! Jag har massvis med delar till 205 GTI, inte för att GTI:n egentligen delar speciellt mycket med T16 men kanske finns något du kan behöva.


Lyktor fram och bak skulle behövas och rutan fram ifall den skulle spricka när den tas ur inför blästringen. thumbs up

Fick tag i karossen på Götene bildemontering och är helt rostfri vilket sparat massor av tid och humör .Mycket detaljer saknades men jag behövde som sagt inte så mycket då få delar är lika

_________________
Thomas Berglund
Citera
Berglundracing
Munkaljungby
Här sen Feb 2024
Inlägg: 26


Trådstartare
Har också varit på Peugeotmuseet för två sommrar sedan bara för att ta lite mått och se bilen live för första gången. Kom dit en söndag och personalen var helt motsträviga till att låta mig öppna upp bilen och mäta samt ta bilder. Efter ett samtal till verkstadsansvarige fick jag tillträde med helgpersonalens hökögon i nacken

_________________
Thomas Berglund
Citera
Berglundracing
Munkaljungby
Här sen Feb 2024
Inlägg: 26


Trådstartare
MattiasH skrev:
Ballt Projekt!
Drivlinan borde absolut gå få ihop som du tänkt, har du typ en diesellåda som är högt växlad tillsammans med högt (numeriskt lågt) växlade diffklumpar så borde totalutväxlingen kunna bli lagom sportig?

VAG's haldexklumpar är annars typ 1,5:1 eller nåt liknande i utväxling, då kan du göra en handbromsrelease av ena också


Har redan införskaffat hela drivlinan. Det kommer i första utgåvan bli syncro diffarna. Finns ju frihjul på dessa som styrs med vacum tror jag. Har tagit bort detta men kanske ska fundera på en brakereleasr så det inte blir som på Audi S1 som inte gick att ställa upp om jag inte minns fel.

Kontaktade Kenneth Hansen som är återförsäljare för Sadev bara för att kolla läget vad det kostar att gå all in.......55000euro för translåda samt 2 slutväxlar

_________________
Thomas Berglund
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Blir inte motorpaketet väldigt långt med en 1.8t och 01E låda? Nog hade en haldex lösning eller en rakställd motor med fergusson system (typ BMW IX) känts mer görbart men får det bara plats är de ju bara att testa

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 350



Låter som du borde ha en quaife (torsen-diff) som mellandiff. Den kommer tillåta skillnadsvarvtal mellan de två utgående axlarna men skicka moment dit det behövs, enkelt sagt.
Dock gillar inte torsen hjullyft men det lär inte vara några problem här.
Vid hjullyft så beter den sig som en öppen diff, det har hänt ett par gånger när man går över krön vid lätt sväng och bra med gas.

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Fredrik J
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 58



Berglundracing skrev:
Fredrik J skrev:
Roligt bygge! Jag har massvis med delar till 205 GTI, inte för att GTI:n egentligen delar speciellt mycket med T16 men kanske finns något du kan behöva.


Lyktor fram och bak skulle behövas och rutan fram ifall den skulle spricka när den tas ur inför blästringen. thumbs up

Fick tag i karossen på Götene bildemontering och är helt rostfri vilket sparat massor av tid och humör .Mycket detaljer saknades men jag behövde som sagt inte så mycket då få delar är lika


Allt sånt finns thumbs up

Långt fram i projektet men ska du köra den vit med dekaler likt rallyversionen?
Det hade ju varit fränt att göra den så mycket det går utvändigt så den ser ut som gatversionen i gråmetallic (även om jag har för mig att någon enstaka gatbil också blev vit)

_________________
Fredrik Johansson
Citera
Berglundracing
Munkaljungby
Här sen Feb 2024
Inlägg: 26


Trådstartare
Kanon att du har prylar! Återkommer om detta när det passar.

Den ska bli exakt som orginalet. Förutom.....
Har fått tag på en grp N Öhlinsfjäding från 90 talets rally Imprezor så det kömmer stå Öhlins istället för Bilstein på sidan. Vore kul om man kunde få lite uppskattning från de andra sponsorerna från 80-talet.
Shell, SKF, Michelin mm

Timo Salonen vann svenska rally toch jag hade hoppats på att dom hade en sån klassisk arrangörsdekal på dörren men det satt bara en fyra på dörren. Så det får bli utrymme på dörren för någon hugad sponsor istället

_________________
Thomas Berglund
Citera
Berglundracing
Munkaljungby
Här sen Feb 2024
Inlägg: 26


Trådstartare
Alex H skrev:
Låter som du borde ha en quaife (torsen-diff) som mellandiff. Den kommer tillåta skillnadsvarvtal mellan de två utgående axlarna men skicka moment dit det behövs, enkelt sagt.
Dock gillar inte torsen hjullyft men det lär inte vara några problem här.
Vid hjullyft så beter den sig som en öppen diff, det har hänt ett par gånger när man går över krön vid lätt sväng och bra med gas.



Det var Bakaxeldelars förslag också. Hur tror du den uppträder med svetsad mellandiff. Ser framför mig en strid ström sv pengarsom rinner iväg till 3 torsendiffar. Eller så är det mellandiffen jag satsar på först för att få grejorna att hålla. När ekonomi finns komplettera med torsen bak och sist till fram om det behovs.

_________________
Thomas Berglund
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 205 T16 tribute replica
1, 2, 3, 4   >>
33 besök senaste veckan (5447 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande