Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Hjälp med fjäderberäkning.
4231 besök totalt
Hobbymas
Dalarna
Här sen Apr 2013
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Hej,
Håller på att bygga mig en busbil för att kunna svänga med på både gata & lite bana & har nu kommit till hjulupphängningen fram.

Ska till å beställa fjädrar men blir inte klok på vilka jag ska ha
Har läst på en massa trådar här i forumet om hur man räknar ut vilken hårdhet man ska ha men mina mattekunskaper räcker inte för att greja dom uträkningarna...
Finns det någon vänlig själ här som skulle kunna hjälpa mig med räknandet?

Framvagnen är dubla A-armar med Coilover.

Jag har lite mått & vikter färdiga.
Vikt per hjul fram: 300kg. (Däck, fälg & broms väger 23kg/sida)
Vinkel på dämparen 35grader
A=210mm
B=465mm



Bilen kommer att vara gatreggad & ska gå att använda på gatan men även för lite "aktivare" körning.

Jag försökte räkna efter några amerikanska tabeller & kom då fram till 145N/mm men av nån anledning får jag känslan av att det blir lite väl mjukt med tanke på den långa hävarmen som blir mellan hjul & dämpare... :/

Tack på förhand!

_________________
Jonas Andersson
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



Jag kan försöka räkna lite.
Jag tror dock att ditt MR(Förhållande mellan A och B) är lite suboptimalt. Kan bli svårt med dämpare, gissar jag.

f=(k*1000/m)^0,5/2/pi

f=egenfrekvensen i Hz
m=den fjädrade vikten i kg
k=hjulkonstanten i N/mm



MR=0,45²
Fjäder 145N/mm=1450N/m

k=(fjäderkonstant*MR²)*sin(55) (Jag antar att din vinkel är från vertikalplanet)
k=(1450*0.45²)*sin(55)=240

Hörnvikt fram=300
ofjädrad vikt=23kg
300-23 = 277kg

f=(240*1000/277)^0,5/2/pi

Detta ger en egenfrekvens på 1,7 vilket kanske passar på en busbil. Lite hårt på en bil bara för gatan, men mjukt om det bara ska gå på bana.

Jag kan ha räknat fel då jag har påsklov, men det borde stämma...

_________________
Citera
Hobbymas
Dalarna
Här sen Apr 2013
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Hej igen.

Bygger inte din uträkning på att jag vet fjäderkonstanten, eller är det jag som missförstår?

Det är just fjäderkonstnaten som jag inte vet.
145N som jag skrev tidigare är taget från en amerikansk tabell där man leta upp bilens vikt & typ av hjulupphängning & där dom två raderna sen korsade varandra så såg man vilken fjäderhårdhet man behövde.
Tyckte den "uträkningen" va väldigt gissande & att 145N lät lite lågt.. Anledningen till att jag tycker det verkar lågt är att om jag haft dämparn monterad lodrätt precis vid hjulet (så nära 1:1 det går) så hade jag behövt en ~102N fjäder bara för att lyfta bilens vikt. (coilovern komprimeras 27mm från max utdragen tills när bilen står i körhöjd. Glömde nämna det i går )
Lägger man till den ökade hävarmen & vinkeln på coilovern från 1:1 samt lod till den verkliga förutsättningen så tycker jag att endast en ökning av fjäderhårdheten från 102N till 145N verkar lite liten.
Eller är jag helt ute å snurrar bland råsa små måln nu?

_________________
Jonas Andersson
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



Hobbymas skrev:
Hej igen.

Bygger inte din uträkning på att jag vet fjäderkonstanten, eller är det jag som missförstår?

Det är just fjäderkonstnaten som jag inte vet.
145N som jag skrev tidigare är taget från en amerikansk tabell där man leta upp bilens vikt & typ av hjulupphängning & där dom två raderna sen korsade varandra så såg man vilken fjäderhårdhet man behövde.
Tyckte den "uträkningen" va väldigt gissande & att 145N lät lite lågt.. Anledningen till att jag tycker det verkar lågt är att om jag haft dämparn monterad lodrätt precis vid hjulet (så nära 1:1 det går) så hade jag behövt en ~102N fjäder bara för att lyfta bilens vikt. (coilovern komprimeras 27mm från max utdragen tills när bilen står i körhöjd. Glömde nämna det i går )
Lägger man till den ökade hävarmen & vinkeln på coilovern från 1:1 samt lod till den verkliga förutsättningen så tycker jag att endast en ökning av fjäderhårdheten från 102N till 145N verkar lite liten.
Eller är jag helt ute å snurrar bland råsa små måln nu?

Jo, så är det. Vid given fjäderkonstant räknade jag ut egenfrekvensen.
Mellan tumme och pekfinger, så kan man säga att en egenfrekvens på ca 2 passar en bil åt trackday-hållet. 3 en ren banbil, typ.

Jo, det är sant att hjulet fjädras in en del. Men, det blir väl så. Man kan ju inte ställa Ride-Height med fjäderhårdhet.

Vad är det för bil du har? Bakhjulsdriven? Vad är det för bakvagn? Varför sitter dämparen så långt in fram?
Fjäderhårdhet bak? Det är ju rätt viktigt att veta sånt innan man bestämmer fjäderhårdhet fram...

_________________
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Hjälp med fjäderberäkning.
4231 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande