Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech blindtarmsljuddämpning | 6 besök senaste veckan (17854 totalt) |
Många nyare fordon har ju en blindtarm för att dämpa vissa frekvenser/varvtal gissar jag.
Är detta något som går att dimensionera för toppvarv och klara de ljudkrav som idag finns, och hur räknar man på detta? _________________ Roland Johansson |
||||
Det du beskriver låter som en helmholtz resonator för att störa ut en viss frekvens.
dB filter fungerar så att vissa frekvenser väger mer vid mätningarna så med ett ljudspektrum (går att göra väldigt enkelt med en mikrofon och exempelvis gratisprogrammet Audacity) kan du identifiera vilka kritiska frekvenser du har vid det varvtalet ljudmätningarna görs på. http://en.wikipedia.org/wiki/Helmhol http://en.wikipedia.org/wiki/Weighti http://audacity.sourceforge.net _________________ Christian Bylund Bylund Automotive AB Svensktillverkade bromsbänkar. |
||||
Helmholtz resonator fungerar bra för att dämpa specifika frekvenser exempelvis vid sk. "drone", problemet är att de inte har så brett arbetsområde.
Googla på "sidebranch resonator" och du kommer att finna formler osv. _________________ Torbjörn Blomfeldt |
||||
Jag tycker det här dokumentet är bra eftersom det ger en känsla för hur olika principer funkar
http://naca.central.cranfield.ac.uk/ Sen att räkna på det...jag tror det är effektivare välja någon lösning och experimentera med dimensionerna Har klippt ut lite bilder (teorin/uppmätningarna nedan är med rumstemp på luften och inte med riktiga avgaser så frekvenserna är inte direkt översättbara till avgassystem) _________________ Johan Lekås |
||||
http://en.wikipedia.org/wiki/Helmhol _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Jo det går alldeles utmärkt. Om man bortser från faktorer som vikt, utrymme och avgasmottryck kan man göra ett avgassystem som fungerar över hela registret bestående av flera resonatorer. I det fallet vore det dock kanske att föredra användandet av kvartsvågs resonatorer och dra nytta av dämpningen för de högre ordningarnas frekvenser. Finns nån ljuddämpare som kallas Corsa om jag inte missminner mej som fungerar på liknande sätt.
_________________ Torbjörn Blomfeldt |
||||
Ett första enkelt test på rejsbussen ger att en 3" cirka 55cm lång med en 4" ände på cirka 35cm tar bort ALLT lågfrekvent brum utom däcksljud och insugsljud. Helt plötsligt blir insugsljudet som aldrig tidigare hörts störande... Har gjort en fläns mot avgasröret så ska nog prova med lite fler längder, diametrar och varianter. Tidigare kunde man på natten höra bussen cirka 1.5 till 1km bort, från det lågfrekventa. Nu hör man den inte förrän den är 20-40meter bort som tidigast. _________________ Roland Johansson |
||||
En bekant till mig säljer blindtarmar:
http://www.youtube.com/watch?feature _________________ Anders Hansson |
||||
|
||||
Tja, jag kan nog enkelt åstadkomma en skiss om det behövs. 100mm rör ut från turbon, övergång till 90mm rör. totallängd från impeller cirka 200mm flexrör 90mm totallängd cirka 300mm 90mm rör in till ljuddämpare, totallängd cirka 2000mm På detta rör sitter blindtarmen, gjord i 76mm rör cirka 450mm och sedan 100mm rör i cirka 330mm längd. Ljuddämpare är diameter 300mm och längd cirka 900mm och därefter cirka 1800mm 90mm rör ut i friska luften. Kan ta en enkel bild som visar den intressanta delen i alla fall. Nu kanske det behöver skalas om lite för mindre bilar men att principen fungerar var ju skoj i sig. _________________ Roland Johansson |
||||
Innan det blir så tyst får vi nog fräscha upp tätlisterna runt dörren så de sluter tätt, och lägga dit lite mer ljuddämpningsmatta ovanpå de främre hjulhusen. Från luftburken är det ett 250mm rör som är cirka 3 meter långt, borde gå att sätta dit någon eller några tarmar. Men det var mer direkt turbosug som hördes. Kanske ska kolla så luftburken inte ramlat bort eller något annat dumt _________________ Roland Johansson |
||||
Heh, jag tror jag hade något av motsatsen i min Camaro. Vi byggde ihop ett system med headers som möttes i en lång fet rak pipa under bilen som blev som något slags resonanslåda eller baselement. Det ekade mot asfalten så det kändes i röven.
Dovt brakande på tomgång, elaka rosslande resonanser på högvarv. Skrämde skiten ur folk, trots att motorn var en trött gammal sak och att decibelnivån egentligen inte var så värst hög. Men när jag startade den i parkeringshuset gick larmen på bilarna intill. Den lät extra grym när jag hade dragit åt en avgasventilslyftare för mycket så att det i praktiken var en V7. Lät som en gammal F1-bil från urtiden. Det var budgetsmide på en billig bil bara för skojs skull. Jag tänker vara litet mer omsorgsfull med nästa objekt. _________________ Michail Stockfelt |
||||
Precis nu så klarnade det varför Micran har en jättelång blindtarm på insuget på bilen.
Detta måste provas mera. Jag avskyr när bilar bara dånar |
||||
Det går ju ta allt detta ett steg till, så som Lexus gjorde på LFA.
Precis som en blindtarm kan ta bort frekvenser, kan t ex en viss längd och dimension på rör ut från en kammare till fria luften förstärka andra frekvenser. Läste för ett par år sedan om en kille i USA med en Honda NSX som gjorde ett avgassystem utan ljuddämpare, han använde 3" rör och gjorde en blindtarm, sen gjorde han den sista biten av systemet till en kammare i 3" som han drog 4st 1.25" avgaspipor ut ur. Dessa var alla olika längd. Resultatet blev en NSX utan drönande som vid normal körning inte lät mer än vilken annan NSX med "sportsystem" men som vid fullgas acceleration mer påminde om en M3 E46 med Gruppe-M system Som sagt, helt utan ljuddämpare! Det tog en del testande för honom, men det går leka mycket om man bara vill Tänk er avgassystemet som en orgelpipa, bara fantasin sätter gränsen för vilken ton du ska få ut _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Tror jag har lyckats med nån form av blindtarmsljuddämpning. Min bil låter lite trots 2.5" system med endast en liten dämpare i tunneln. Det mest intressanta är att trots mitt spjäll som bör skapa en bypass på sista ljuddämparen så är skillnaden väldigt liten mellan öppet och stängt spjäll. Tror förklaringen är blindtarmen som finns både med öppet och stängt spjäll.
Det som är intressant är att Micke Fredriksson har gjort nått liknande. Dvs ett 80cm långt rör med bra resultat. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Bakre ljuddämpare Höjd: 135 mm Bredd:210 mm Längd: 400 mm, total längd är det dubbla dvs drygt 800mm. Dämpare i kardantunneln Diameter: 100 mm Längd: 400 mm _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||
Racetech blindtarmsljuddämpning | 6 besök senaste veckan (17854 totalt) |