Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
blindtarmsljuddämpning
8 besök senaste veckan (17841 totalt)
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5115


Trådstartare
Många nyare fordon har ju en blindtarm för att dämpa vissa frekvenser/varvtal gissar jag.

Är detta något som går att dimensionera för toppvarv och klara de ljudkrav som idag finns, och hur räknar man på detta?

_________________
Roland Johansson
Citera
Alpina
Huskvarna
Här sen Dec 2004
Inlägg: 122



Det du beskriver låter som en helmholtz resonator för att störa ut en viss frekvens.

dB filter fungerar så att vissa frekvenser väger mer vid mätningarna så med ett ljudspektrum (går att göra väldigt enkelt med en mikrofon och exempelvis gratisprogrammet Audacity) kan du identifiera vilka kritiska frekvenser du har vid det varvtalet ljudmätningarna görs på.

http://en.wikipedia.org/wiki/Helmholtz_resonance
http://en.wikipedia.org/wiki/Weighting_filter
http://audacity.sourceforge.net

_________________
Christian Bylund
Bylund Automotive AB
Svensktillverkade bromsbänkar.
Citera
composite wizard
Vasa Finland
Här sen Aug 2006
Inlägg: 69



Helmholtz resonator fungerar bra för att dämpa specifika frekvenser exempelvis vid sk. "drone", problemet är att de inte har så brett arbetsområde.

Googla på "sidebranch resonator" och du kommer att finna formler osv.

_________________
Torbjörn Blomfeldt
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269



Jag tycker det här dokumentet är bra eftersom det ger en känsla för hur olika principer funkar
http://naca.central.cranfield.ac.uk/reports/1954/naca-report-1192.pdf

Sen att räkna på det...jag tror det är effektivare välja någon lösning och experimentera med dimensionerna
Har klippt ut lite bilder (teorin/uppmätningarna nedan är med rumstemp på luften och inte med riktiga avgaser så frekvenserna är inte direkt översättbara till avgassystem)








_________________
Johan Lekås
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Rolle Scirocco skrev:
...hur räknar man på detta?


http://en.wikipedia.org/wiki/Helmholtz_resonance

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004
Inlägg: 460



Kan man, om det ens kan uppstå jobbig resonans vid två olika frekvenser, använda två olika kammare för att störa ut båda dessa eller kommer det bli nåt tok?

_________________
Nicklas Jäderlund
Citera
composite wizard
Vasa Finland
Här sen Aug 2006
Inlägg: 69



Jo det går alldeles utmärkt. Om man bortser från faktorer som vikt, utrymme och avgasmottryck kan man göra ett avgassystem som fungerar över hela registret bestående av flera resonatorer. I det fallet vore det dock kanske att föredra användandet av kvartsvågs resonatorer och dra nytta av dämpningen för de högre ordningarnas frekvenser. Finns nån ljuddämpare som kallas Corsa om jag inte missminner mej som fungerar på liknande sätt.

_________________
Torbjörn Blomfeldt
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5115


Trådstartare
Alpina skrev:
Det du beskriver låter som en helmholtz resonator för att störa ut en viss frekvens.

dB filter fungerar så att vissa frekvenser väger mer vid mätningarna så med ett ljudspektrum (går att göra väldigt enkelt med en mikrofon och exempelvis gratisprogrammet Audacity) kan du identifiera vilka kritiska frekvenser du har vid det varvtalet ljudmätningarna görs på.

http://en.wikipedia.org/wiki/Helmholtz_resonance
http://en.wikipedia.org/wiki/Weighting_filter
http://audacity.sourceforge.net


Ett första enkelt test på rejsbussen ger att en 3" cirka 55cm lång med en 4" ände på cirka 35cm tar bort ALLT lågfrekvent brum utom däcksljud och insugsljud. Helt plötsligt blir insugsljudet som aldrig tidigare hörts störande...

Har gjort en fläns mot avgasröret så ska nog prova med lite fler längder, diametrar och varianter.

Tidigare kunde man på natten höra bussen cirka 1.5 till 1km bort, från det lågfrekventa. Nu hör man den inte förrän den är 20-40meter bort som tidigast.

_________________
Roland Johansson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Det är ju fan grymt!

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Har du någon enkel skiss på det systemet med övriga komponenter inritade Rolle?

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136




_________________
Anders Hansson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Rolle Scirocco skrev:
... Helt plötsligt blir insugsljudet som aldrig tidigare hörts störande...
Har du plats för en blindtarm där med så kan det ju bli så tyst att du börjar höra fågelkvitter och dina egna hjärtslag

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5115


Trådstartare
Guson skrev:
Har du någon enkel skiss på det systemet med övriga komponenter inritade Rolle?

Guson


Tja, jag kan nog enkelt åstadkomma en skiss om det behövs.



100mm rör ut från turbon, övergång till 90mm rör. totallängd från impeller cirka 200mm

flexrör 90mm totallängd cirka 300mm

90mm rör in till ljuddämpare, totallängd cirka 2000mm
På detta rör sitter blindtarmen, gjord i 76mm rör cirka 450mm och sedan 100mm rör i cirka 330mm längd.

Ljuddämpare är diameter 300mm och längd cirka 900mm och därefter cirka 1800mm 90mm rör ut i friska luften.


Kan ta en enkel bild som visar den intressanta delen i alla fall.




Nu kanske det behöver skalas om lite för mindre bilar men att principen fungerar var ju skoj i sig.

_________________
Roland Johansson
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5115


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Rolle Scirocco skrev:
... Helt plötsligt blir insugsljudet som aldrig tidigare hörts störande...
Har du plats för en blindtarm där med så kan det ju bli så tyst att du börjar höra fågelkvitter och dina egna hjärtslag



Innan det blir så tyst får vi nog fräscha upp tätlisterna runt dörren så de sluter tätt, och lägga dit lite mer ljuddämpningsmatta ovanpå de främre hjulhusen.


Från luftburken är det ett 250mm rör som är cirka 3 meter långt, borde gå att sätta dit någon eller några tarmar. Men det var mer direkt turbosug som hördes. Kanske ska kolla så luftburken inte ramlat bort eller något annat dumt

_________________
Roland Johansson
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Tack för beskrivningen Rolle! Det räcker bra för mig.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Derp
Gävle
Här sen Sep 2013
Inlägg: 11



Heh, jag tror jag hade något av motsatsen i min Camaro. Vi byggde ihop ett system med headers som möttes i en lång fet rak pipa under bilen som blev som något slags resonanslåda eller baselement. Det ekade mot asfalten så det kändes i röven.

Dovt brakande på tomgång, elaka rosslande resonanser på högvarv. Skrämde skiten ur folk, trots att motorn var en trött gammal sak och att decibelnivån egentligen inte var så värst hög. Men när jag startade den i parkeringshuset gick larmen på bilarna intill.

Den lät extra grym när jag hade dragit åt en avgasventilslyftare för mycket så att det i praktiken var en V7. Lät som en gammal F1-bil från urtiden.

Det var budgetsmide på en billig bil bara för skojs skull. Jag tänker vara litet mer omsorgsfull med nästa objekt.

_________________
Michail Stockfelt
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043



Vad kallas det som sitter på Pagani Huayra? Inga ljuddämpare, bara resonans förstärkare.



_________________
bmw bmwsson
Citera
McRae
HQ
Här sen Maj 2004
Inlägg: 457



Esa skrev:
Vad kallas det som sitter på Pagani Huayra?


Pure sex, kallas det.

_________________
Rɑnɑld MɑcLeɑn
------------------

Speed costs money, how fast you wanna go?
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15488



Precis nu så klarnade det varför Micran har en jättelång blindtarm på insuget på bilen.

Detta måste provas mera.
Jag avskyr när bilar bara dånar

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Det går ju ta allt detta ett steg till, så som Lexus gjorde på LFA.

Precis som en blindtarm kan ta bort frekvenser, kan t ex en viss längd och dimension på rör ut från en kammare till fria luften förstärka andra frekvenser.

Läste för ett par år sedan om en kille i USA med en Honda NSX som gjorde ett avgassystem utan ljuddämpare, han använde 3" rör och gjorde en blindtarm, sen gjorde han den sista biten av systemet till en kammare i 3" som han drog 4st 1.25" avgaspipor ut ur. Dessa var alla olika längd.

Resultatet blev en NSX utan drönande som vid normal körning inte lät mer än vilken annan NSX med "sportsystem" men som vid fullgas acceleration mer påminde om en M3 E46 med Gruppe-M system Som sagt, helt utan ljuddämpare!

Det tog en del testande för honom, men det går leka mycket om man bara vill Tänk er avgassystemet som en orgelpipa, bara fantasin sätter gränsen för vilken ton du ska få ut

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2901



Tror jag har lyckats med nån form av blindtarmsljuddämpning. Min bil låter lite trots 2.5" system med endast en liten dämpare i tunneln. Det mest intressanta är att trots mitt spjäll som bör skapa en bypass på sista ljuddämparen så är skillnaden väldigt liten mellan öppet och stängt spjäll. Tror förklaringen är blindtarmen som finns både med öppet och stängt spjäll.

Det som är intressant är att Micke Fredriksson har gjort nått liknande. Dvs ett 80cm långt rör med bra resultat.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=101028&postdays=0&posto . . . .

Bakre ljuddämpare
Höjd: 135 mm
Bredd:210 mm
Längd: 400 mm, total längd är det dubbla dvs drygt 800mm.

Dämpare i kardantunneln
Diameter: 100 mm
Längd: 400 mm






_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Racetech
blindtarmsljuddämpning
8 besök senaste veckan (17841 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande