Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Sänkning vs Krängning..
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (12954 totalt)
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609


Trådstartare
Har läst en teori nånstans om att vissa bilar med (McPehrson framvagn) kunde börja kränga MER vid sänkning. Man inbillar sig ofta motsatsen...

Detta oönskade fenomen uppkommer genom att undre bärarmarnas vinkel ändras vid sänkning så att rollcentrat sänks MER än tyngdpunkten. Detta får till följd att hävarmen som vrider bilen runt rollningsaxeln blir längre och bilen kränger mer. Hojta om jag är otydlig här då det är svårt att förklara detta i ren text.

1. Verkar detta stämma?!

2. Man (Läs Jag) får för sig att rollcentra skall ligga lågt, men det innebär också en längre hävarm från bilens tyngdpunkt = mer krängning?! Bör man således inte sänka rollcentra mer än man sänker tyngdpunkten så att avståndet mellan dessa inte ökar, eller det är av mindre betydelse så att andra fördelar uppväger denna nackdel?!

3. Kommer säkert sen..

AL, Håkan, Daniel, m fl vad säger ni??

_________________
Rikard Ahlin
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Hmmmmm...........jag funderar

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Rikard skrev:

1. Verkar detta stämma?!

2. Man (Läs Jag) får för sig att rollcentra skall ligga lågt, men det innebär också en längre hävarm från bilens tyngdpunkt = mer krängning?! Bör man således inte sänka rollcentra mer än man sänker tyngdpunkten så att avståndet mellan dessa inte ökar, eller det är av mindre betydelse så att andra fördelar uppväger denna nackdel?!



Jo det stämmer.............och jag får äta upp mina tidigare teorier om McPerson.. .....Det kan tillochmed hända att rollcentra hamnar under marknivån

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



Upplys en okunnig Alla dessa termer, vad är "rollcentra" i mer alldagligt tal, kan ni förklara så man kan följa diskusionerna här på forumet..

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



BMW-relaterat exempel , nåväl principen gäller för alla MacPherson framvagnar.

På en del bilar med bilar med MacPherson framvagn är undre bärarmen skruvad mot fjäderbenet (tex M3E30) och då man kan tillverka en distans mellan bärarm och fjäderben och på så sätt justera vinkeln på undre bärarmen.

Effekten på rollcentrum kan man tänka sig ganska tydligt mha bilden, se länk. http://www.e30m3performance.com/myths/Weight_Transfer/weight_transfer2.htm

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609


Trådstartare
Japp, men detta kan ju i vissa fall (beroende på konstruktion) avhjälpas genom att HÖJA rollcentra med distanser mellan fjäderben/bärarm så att denna inte pekar så mycket uppåt i yttre änden. Ger dessutom minskad/ingen Camberloss by bump som diskuterades tidigare.

Å andra sidan känns det inte rätt att HÖJA rollcentrat?! thumbs down , men vad är alternativet??

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609


Trådstartare
"När bilen kränger så gör den det kring en punkt i framvagnen och en i bakvagnen. Detta är främre och bakre rollcentra, och kan vara en punkt i chassiet eller ligga "i luften". Rollcentra bestäms av typ av hjulupphängning och vinklar på bärarmar, fjäderben osv beroende på typ av konstruktion.

Dra en linje genom främre och bakre rollcentra och du har fått ut det som kallas rollningsaxel. Runt denna "roterar" bilen vid krängning.

Rollcentra bör ligga lågt och någorlunda lika högt fram och bak för att bl a undvika att något av innerhjulen lyfter från marken vid hård kurvtagning."

Detta skrev jag för ett par veckor sen som förklaring i en annan tråd. Hoppas du blir klokare.

Hjälper jättegärna till, men glöm inte att använda sökfunktionen nu när forumet börjar bli lite "inkört".

_________________
Rikard Ahlin
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Rikard skrev:
att HÖJA rollcentra med distanser mellan fjäderben/bärarm så att denna inte pekar så mycket uppåt i yttre änden. Ger dessutom minskad/ingen Camberloss by bump som diskuterades tidigare.

Å andra sidan känns det inte rätt att HÖJA rollcentrat?! thumbs down , men vad är alternativet??


Nej, men du höjer ,eller snarare återställer rollcentrat, efter en snäkning av bilen..........då är det ju lysande att göra det med en distans mellan bärarm och fjäderben.....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609


Trådstartare
Jag funderade på det också, men en generell slutsats kan ju vara att rollcentra bör vara lågt, men att det också kan ha sina nackdelar att sänka rollcentra! Många, inkl mig själv för en kort tid sedan, tror nog att det bara är av godo att sänka bilen, men så är inte alltid är fallet!

Värt att tänka på så att man inte blir en när man tror att man skall

_________________
Rikard Ahlin
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Det bästa är att alltid rita upp det på papper........sedan får man sitta och fjädra fixa.....så man ser vad som händer

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



Man bör väl få ner "CG" bilens tyngd center ner mot rollcenter, fast bärarmarna måste luta neråt /utåt så inte stötdämparna får ta sidkrafterna istället för bärarmarna. Det är väl endast viktförskjutningnen som skall skapa krängning, men om man vinklar NER bärarmarna mer "extremt MKT" så rollcenter kommer på ovansidan bilens tyngd center, borde väl bilen i princip få en motsatt krängnning "extremfall "

Har jag helt fel tankebanor?

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Mr ABARTH skrev:
men om man vinklar NER bärarmarna mer "extremt MKT" så rollcenter kommer på ovansidan bilens tyngd center, borde väl bilen i princip få en motsatt krängnning "extremfall "


Som att köra båt.............

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



Precis!! Vad tror du om resten. Hur vet man vilket avstånd som är idealist mellan "CG" bilens tyngd center och rollcenter??

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609


Trådstartare
Som en spontan reaktion så borde de vara samma, dvs noll, eller?!

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Borde man inte kunna höja infästningspunkterna för bärarmarna och uppnå samma effekt som genom att sänka spindelleden?

Varför det skulle ge minskad krängning kan jag fortfarande inte fatta.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Micke Holmström skrev:
Borde man inte kunna höja infästningspunkterna för bärarmarna och uppnå samma effekt som genom att sänka spindelleden?



Jo.......det stämmer........

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



För att spinna vidare på samma tema så måste det finnas någon nackdel med att sänka spindelleden och höja infästningarna för annars skulle ju alla bilfabrikanter ha bilar som inte krängde.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Micke Holmström skrev:
annars skulle ju alla bilfabrikanter ha bilar som inte krängde.


Bil fabrikanter bygger in dåligt uppförande i sina bilar....så att de ska säga till innan det släpper.

Det var aktuelt för några år sedan......när någon kvaddade sin BMW för femtielfte gången... ......Försäkringsbolaget satte sig på tvären.......och BMW-kvaddaren gick ut i tidningarna och skyllde på bilens kunstruktion.

"Problemet" var att BMW går jävligt fort, även när det svänger.......beter man sig dumt då, blir det buckligt......

En bilfabrikant som bygger bilar som inte har den väghålningen......slipper sådana anklagelser.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



Micke Holmström skrev:
Borde man inte kunna höja infästningspunkterna för bärarmarna och uppnå samma effekt som genom att sänka spindelleden?

Varför det skulle ge minskad krängning kan jag fortfarande inte fatta.



Jag håller med, någon större skilnad kan det ju inte göra??? Eller någon alls!!? Förklara varför isf.

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



Har någon en bra skiss på hur man tar fram rollcenter på en framvagn med dubbla triangellänkar "A-armar"??
Skissen på fjäderbens framvagnen var helt kannon!

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609


Trådstartare
Skissa upp en framvagn med dubbla Triangellänkar. Dra linjer genom länkarmarna som tillslut korsar varandra. Där har du dina "Instantaneous Center", dvs de punkter kring vilka hjulen roterar vid fjädringsrörelse. Dra nu nya linjer från dina "IC" och genom centrum på däckens anliggningsyta mot marken. Där dessa linjer korsas, Voilá, har du ditt rollcentra.

Hoppas att du blev klokare, annars får du fråga!

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Sparade trådar/FAQ
Sänkning vs Krängning..
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (12954 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande