Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Passionerat intresse
1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (41922 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
En underbar klassiker :-) Hittat den i textformat nu tack vare Martin M...

-----------------------------------------------------------------------------------------------

På mitt jobb har vi en kille med en lite speciell hobby. Det syns inte på honom och han är trevlig å så men han är intresserad av spisar och matlagning. Jag tänkte att han måste kunna hjälpa mig med synpunkter när jag skall ha en ny spis till nya huset som familjen skall flytta in i.

Han är med i en klubb för personer som älskar gamla italienska spisar som de kokar esspresso på. Han är väldigt bestämd i hur spisen skall vara. Det skall vara en 60 - 70 talsmodell och inget annat. Och på den spisen kokar han bara Espresso. Inget annat.

om han tillexempel kommer hem en vanlig kväll efter jobbet och är hungrig. Ni vet så där när man bara vill steka upp lite korv och koka lite snabbt pulvermos, då använder han en risig Elektrohelios spis . Den har ett flottigt fönster till ugnen och ett av reglagen till elplattorna är saknas. Jag frågar varför den är så ful, han som är intresserad av spisar. - Äh det är ju bara en bruksspis, urskuldar han sig med en axelryckning. Kom med här skall du få se.

Snabbt för han in en i ett rum bakom köket. Där står hans stolthet. En riktig fyrlågig gasspis från 1969. Hela spisen glänser som om den vore ny. Till den han har ett speciellt förkläde att ta på sig med sitt namn broderat på bröstet. Han tar på sig förklädet och en stor, 1 meter hög vit nystruken kockmössa och börjar förklara.

- Härunder har jag gasflaskorna, ja jag kör bara på italiensk restaurantpropanol som vi specialimporterar genom Klubben, den sotar inte lika jävlig som det här klafset från Primus som en del idioter kör på. Ja det är ju dom här special brännmunstycken som kräver specialgasen. Han lyfter på ett av locken och visar de små titan munstyckena som sitter i ett säreget mönster under locket. - Vi i klubben var nere i labbet på Volvoflygmotor precis innan dom flyttade från Köping och fick köra en hel helg i deras strömningskammare gratis.

- Kan du tänka dig, vi har kört med sju-lågigt som det skall vara original i alla år, men så kommer Jerry med en sex lågig variant som är mer fyra plus två liksom istället, för tre plus tre som det var förut och som inte funkade. Ja herregud sån skillnad det blev sen vi byggde om konfigurationen och ökade flödet i kombination med minskad diameter.

- Sen har vi det där med titanmunstyckena, Vi hittade munstyckskillen på internet nere i England. Egentligen är det backventiler till eldskastare som är ihopbyggda med spridarna från en jetturbin. Värmetalet är 5330, det är 220 % mer än vad originalet ger.

Jag fattar inte ett dyft vad han snackar om men han går på för fullt.

ovanför spisen hänger en konstig kastrull som ser ut som en hembrännare fast helt i glas med fyra olika mätare på. - Det är kokkärlet. Den som vi skall koka espresson med, säger han när han ser min frågande uppsyn. - Vi tar väl en liten skvätt så du får se, plirar han illmarigt under den stora kockmössan mot mig medans han omsorgsfullt spänner fast glasbehållaren på spisen. Han häller i vatten, avjoniserat skall det vara å sen det specialmalda espressopulvret som han köper av en firma i Uppsala.

Nu tänder han den blanka gasspisen med en 120 cm lång tändsticka. - Skitsvårt att få tag i cederträ med korta fibrer, annars reagerar fosforn med titanet, säger han med brydd min. Han börjar värma på kärlet med två små lågor tända. - Förvärmning för att inte spräcka glaset direkt, det här är bara varmkörningslågorna.

Hans ögon tindrar av upphetsning. Så ger han mig ett par skyddsglasögon och hörselskydd samtidigt som han sätter två små esspressokoppar under glasröret. - Ta på dig skydden för snart jävlar skall du få se på grejer.

Han böjer sig ned mot gastuberna och slår på tre olika gröna kranar och kollar alla fyra instrumenten på glaskastrullen. Han stannar upp vid en av mätarna, luktar sen lite vid slutröret och nickar. Allt verkar OK. En blick på mig för att kolla att jag har skyddsglasögonen på mig och hörselskydden på plats,.

Så vrider han på det stora röda runda reglaget fram på den fina blanka italienska gasspisen. Ett fullständigt avgrundsvrål fyller rummet som börjar vibrera. I samma ögonblick fylls lokalen med en vit rök som gör att man inte ser något. En skarp lukt av bränt kaffe slår upp i näsan så att jag knappt kan andas. Vrålet förbyts efter några sekunder i ett vilt fräsande som övergår i ett illtjutande. Efter någon minut skingras röken och tjutet avtar.

Där står min bekant med de två kopparna fyllda av brun vätska som ryker. - 1.04.61 skriker han illröd och svettig. Den nystrukna vita kockmössan hänger brunfläckig på sned. På det vita förklädet hänger klumpar av espressosump som också täcker större delen av den tidigare så blanka spisen.

Vimmelkantig går jag fram till honom och frågar om jag kan få smaka espresson han har gjort. Han tittar häpet på mig som om jag vore korkad, - Den innehåller arsenik för att inte klegga igen mätmunstyckena, I den klassen jag kör i går inte espresson att dricka. Den skall bara uppfylla värdena i reglementet liksom. Vi kokar ju på tid. Inte för att dricka.

- Det finns en annan sektion inom klubben som kokar så god espresso som möjligt på sina spisar. Men dom kör nästan helt original och det tar ju tio femton sekunder längre tid. En del av dem bjuder hem folk och kokar pasta på spisen också men det är ju helfjantigt.

Ja sen har vi de inom klubben som kör på de modernare Elspisarna. Dom började dyka upp för några år sedan men det är ju inte samma sak. Nu förtiden tillverkas ju inte ens gasspisarna längre så nu får de med elspis vara med i klubben också. Det pågår en debatt om vad som är det riktiga. På kontinenten tävlar man bara med Elspisar numera och de kokar visst snabbare än allt annat
, men han fnyser bara åt sånt prat

Jag funderar på om jag verkligen har hamnat hos rätt person. Jag ville ha hjälp med att veta om jag skulle beställa en Elektroheliosspis med grillugn eller om jag skulle ta en vanlig Huskvarna och en micro till mitt nya villakök.

..... men Åke vad tycker du? Du som kan lite om bilar det måste ju ändå vara lite skillnad på om jag skall ta Mondeon eller Passaten som tjänstebil. Vilken tror du är bäst?

Jag kväver en gäspning och frågar om han tittat på nya Skoda octavian och förstår varför han inte vill åka med i min sänkta trimmade Bertone igen, nu när jag fått på Yokohama däcken som håller i nåt så fördjävligt bra.

Vi har alltför olika synsätt när det gäller bilar och vad man skall ha dem till.

/Åke Nyberg

_________________
Magnus Thomé
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545




_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Jim Profit
STHLM
Här sen Nov 2003
Inlägg: 179



Den var väl nyss publicerad här?...

_________________
Jimmy Pedersen
Citera
theseal
GBG
Här sen Jul 2003
Inlägg: 97



ALFA ROMEo FOREVER!!!! kan vara så att vi alfaåkare är dom som är mest "skadade" Garvade så jag grät.

_________________
Niclas Dahlgren
Alfa Romeo Alfetta 1.8 Allegerita
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jim Profit skrev:
Den var väl nyss publicerad här?...
Jepp. Som inscannade bilder. Inte så stora. Men sen var det en site som länkade till just den tråden och trafiken 10-dubblades och sänkte linan hit. Så jag var tvungen o plocka bort den. Men sen dök textverisonen upp och då la jag upp det här igen :-)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Jag började bli misstänksamm när jag komm till stycket där han köpte ett speciellt kaffe. Det stämde inte med nånting. Ligger mann i mellanskiktet av espressodrickarna så beställer man specialmalt kaffe. Men det här verkade herrejössess special, och i sådana kretsar MALER man kaffet själv för fräschet och utmalningsgrad. Så jag började undra vad jag hade missat. Men så var ju inte specialet för att det skulle drickas heller.

Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Jim Profit
STHLM
Här sen Nov 2003
Inlägg: 179



Magnus Thomé skrev:
Jim Profit skrev:
Den var väl nyss publicerad här?...
Jepp. Som inscannade bilder. Inte så stora. Men sen var det en site som länkade till just den tråden och trafiken 10-dubblades och sänkte linan hit. Så jag var tvungen o plocka bort den. Men sen dök textverisonen upp och då la jag upp det här igen :-)

oki, missade vad du skrivit ovanför texten..

_________________
Jimmy Pedersen
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Göran Malmberg skrev:
och i sådana kretsar MALER man kaffet själv för fräschet och utmalningsgrad.


Maler inte ALLA sina bönor? Att rosta bönor själv hör däremot till överkursen.

F.ö. har Åkes Bertone ett synnerligen upphetsande förgasarljud (som andra trimmade nordfyror)

(För alla icke-alfisti: nordfyra=Alfas klassiska twincamfyra)

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Torkel Börjeson
Värmdö
Här sen Nov 2002
Inlägg: 99



Magnus Thomé skrev:
Jim Profit skrev:
Den var väl nyss publicerad här?...
Jepp. Som inscannade bilder. Inte så stora. Men sen var det en site som länkade till just den tråden och trafiken 10-dubblades och sänkte linan hit. Så jag var tvungen o plocka bort den. Men sen dök textverisonen upp och då la jag upp det här igen :-)

He he, drygt 11300 klick på ursprungslänken, förstår att det märktes! Undrade själv varifrån alla besökare kom till min site eftersom den tråden pekade tillbaka till buzz... Listigt Magnus!
Under rubriken "Bisarrt" hittar man länken:
http://buzz.bazooka.se/Default.aspx?olderBuzzID=14392&buzzType=0

_________________
Torkel Börjeson
www.tracktimer.com - Programvara för racing
Citera
MathiasLBR
Säve
Här sen Dec 2002
Inlägg: 458





Det är inte utan att man kan dra vissa paraleller till sitt eget bilintresse thumbs up

_________________
/Mathias Cardevik

3:a BMW Cup Modifierad 2013 & 2015 samt Standard 2011 & 2012
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Hehe Åke är en rolig prick. Som den skadade individ man är kan jag berätta att jag diskade 2 kamkåpor samt ett plenum i diskhon igår. Hängdes sedan upp på handukstorkaren i duschen.


_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Dendär har jag letat efter! thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Den fick jag av en kollega för ett år sedan.. vet inte varför jag fick den men nu pryder den iaf arbetsplatsen..

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Jerkan
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 577



Underbart
och polarna klagar på mig som har två kaffekvarnar, en bryggare plus en
retaurangespressomaskin...

_________________
/Jerry Svensson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Det är intressant hur olika människor reagerar när de läser den.


- Är man galen biltok så känner man igen sig (tyvärr? ) i MÅNGA detaljer.

- Är man inte biltok men känner en sådan så fattar man också vad artikeln handlar om.

- Är man inte biltok och inte känner någon heller så verkar en del tro att den handlar om att brygga espresso....


och jag håller med Johann som vid något tillfälle tyckte att den passade in på extrema hifi-nördar osså

_________________
Magnus Thomé
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Magnus Thomé skrev:
Det är intressant hur olika människor reagerar när de läser den.


- Är man galen biltok så känner man igen sig (tyvärr? ) i MÅNGA detaljer.

- Är man inte biltok men känner en sådan så fattar man också vad artikeln handlar om.

- Är man inte biltok och inte känner någon heller så verkar en del tro att den handlar om att brygga espresso....


och jag håller med Johann som vid något tillfälle tyckte att den passade in på extrema hifi-nördar osså


Hmmm, jag känner en flugfiskare. Hans spö kostar 500000:-! Det är i sexkantsprofil tillverkat för hand genom att hyvla meterlånga bitar i trämaterial i tårtbitsform, och limma ihop. Det blir sex bitar som längst ute i spetsen är någon mm i dia. Om inte spänsten är den rätta så gungar flugan fel över vattnet. Vidare tillverkas flugorna för hand i ett handfat med spegel i för att flugan ska ses hur den blir från under vattnet. O.s.v.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Göran Malmberg skrev:
Hmmm, jag känner en flugfiskare. Hans spö kostar 500000:-! Det är i sexkantsprofil tillverkat för hand genom att hyvla meterlånga bitar i trämaterial i tårtbitsform, och limma ihop.


Aha, split-cane. Bambu. Dessutom ska man sickla spöt varje år lacka om sägs det.
Mitt flugspö kostade inte ens 500:-

En av mina kollegor tycker att det är normalt att köpa för 50 000:-.
Han har ingen förståelse för att att lägga ut 20 000:- på ett par rekorderliga stötdämpare.
Vi lever i skilda världar. Det är inte ens lönt att försöka förklara varför vissa av oss gärna
sätter sig i bilen och drar ner till Ringen för några varv.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019



Kunta skrev:
Hehe Åke är en rolig prick. Som den skadade individ man är kan jag berätta att jag diskade 2 kamkåpor samt ett plenum i diskhon igår. Hängdes sedan upp på handukstorkaren i duschen.



...nä nu ska jag bräcka dig!!

Tills för ett tag sen (då jag upptäckt det här med att samla i kartong) hade jag vid min säng, och inom räckhåll i liggande ställning, följande: 4 st 2.25-tumsfjädrar, 3 m PTFE-slang med dito nipplar, 3st Weberinsug samt 2 Wilwood HC + bromsvåg!! Fjädrarna fick stanna i rummet för min sambo tyckte att de var fina ljusstakar! Vidare har det legat 2 st (i badkaret avfettade) främre bärarmar på toalettgolvet i ett antal veckor. I kemikalieskåpet i tvättstugan ligger en Dr Shrick-kam samt en oljekylare till Saab. Lutad mot en av köksväggarna står en 13-tums Revolutionfälg och på frysboxen står ett par demonterade bromsok!!
I lillbyron för vantar och mössor i hallen ligger ett par justerbara topplagringar.

Sen så har jag en kompis som i dagsläget har en isärplockad motorcykel på parketten i vardagsrummet i lägenheten.

Det ni!!

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Namndispens

Habbe , så underbart

Det är nog flera som önskar att de kunde göra likadant.
Min första bil (barracuda -65) köptes av min kompis som monterade ned den i atomer o la upp delarna på vinden under vintern - karossen lackades då om.
Detta upprepades!!!

Visst är det kul med en "ny bil" till våren! thumbs up
Man blir tårögd av all denna hängivenhet

När folk skakar på huvudet åt mig så tänker jag; det finns de som är tokigare - haha

_________________
Jan Å
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12838



vet en kille som renoverade hela sin chevelle 72a uppe i lägenheten!

ja, alltså inte karossen (däremot framskärmarna) eller ramen... men jag vill minnas att han tom hade uppe bakaxeln...
Slipade framskärmarna på balkongen... renoverade det mesta i köket...

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Habbe skrev:
...Tills för ett tag sen (då jag upptäckt det här med att samla i kartong) hade jag vid min säng, och inom räckhåll i liggande ställning, följande: 4 st 2.25-tumsfjädrar, 3 m PTFE-slang med dito nipplar, 3st Weberinsug samt 2 Wilwood HC + bromsvåg!! Fjädrarna fick stanna i rummet för min sambo tyckte att de var fina ljusstakar! Vidare har det legat 2 st (i badkaret avfettade) främre bärarmar på toalettgolvet i ett antal veckor. I kemikalieskåpet i tvättstugan ligger en Dr Shrick-kam samt en oljekylare till Saab. Lutad mot en av köksväggarna står en 13-tums Revolutionfälg och på frysboxen står ett par demonterade bromsok!!
I lillbyron för vantar och mössor i hallen ligger ett par justerbara topplagringar.

Sen så har jag en kompis som i dagsläget har en isärplockad motorcykel på parketten i vardagsrummet i lägenheten.

Det ni!!


och du har en flickvän/fru som bor i samma lägenhet?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
Passionerat intresse
1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (41922 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande