Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325ti Compact E46 -02 - SÅLD
<<   1, 2, 3   >>
11 besök senaste veckan (41810 totalt)
Totti
Mjölby
Här sen Maj 2007
Inlägg: 214


Trådstartare
Det var ett par veckor sedan jag uppdaterade något här men det betyder inte att det inte har hänt något med bilen.
Coiloversen monterades utan några problem och efter lite justerande så har jag i dagsläget 2,6 grader camber fram och så mycket caster som jag kan få till ihop med den cambern. Toe vinklarna ändrade jag inget på utöver den ändring som kom automatiskt i och med camber-ändringen. Kändes onödigt att lägga för mycket krut på dem innan jag bytt bussningar. Men vinklarna är närmare noll nu än innan iaf.

Bak så justerade jag inget på hjulvinklarna, utan planen är att justera dem i samband med att jag byter bussningar. Camber är i nuläget ca 1,3 grader.

Camber-vinklarna har jag mätt med ett digitalt vattenpass med vinkelmätning så de siffrorna är nog ganska så pålitliga. För att hålla lite koll på toe-vinklarna före och efter så användes plankor, snöre och talmeter. Så där finns lite större felmarginal. Kan ev. bli att lämna in bilen på hjulinställning efter bussningsbyte för att få mer exakt koll på toe.

Det har även blivit ett oljebyte och i samband med det en välbehövlig rengöring av ventilkåpan.





Före


Efter

_________________
Andreas Källström

Brukis: BMW X3 20d Xdrive f25
Tidigare: BMW 325ti Compact E46
Tidigare: Renault Clio 2,0 Sport
Tidigare: Mazda MX-5 1,6 NA
Citera
Totti
Mjölby
Här sen Maj 2007
Inlägg: 214


Trådstartare
Det blev banpremiär på Mantorp Park förra helgen. Ringrostig förare och en ny bil gjorde att de var många nya intryck att ta in och det finns mycket att fila på, men totalt sett så var det en toppendag och jag är mycket nöjd med bilen! thumbs up
Bilen känns ganska välbalanserad och upplevs varken som över- eller understyrd. Var lite orolig ett tag att jag skulle förstört den fina originalbalansen i och med bytet av fjädrar och dämpare, men jag kan konstatera att så är inte fallet!

En sak som bekymrade mig lite under dagen var att ABS:en fick jobba väldigt mycket. Framförallt i inbromsningen inför svängen före strippen och inbromsningen till F2-kurvan. Före strippen kan jag förstå för där svänger det under inbromsningen, men före F2-kurvan tycker jag att jag har bilen helt rakt när jag bromsar men ändå så griper ABS:en in genom nästan hela inbromsningen. Det konstiga är att det känns som att det är framhjulen som ABS:en griper in på hela tiden!
ABS:en grep in ibland under de andra inbromsningarna också, men bara lite kort. Under de två nämnda inbromsningarna så grep den in i stort sett under hela inbromsningen.
-Någon som kan komma på någon logisk förklaring till detta?
-Är ABS:en extra känslig på E46:orna?
-Kan det ha något med hjulvinklarna att göra?

Jag körde med nya EBC Yellowstuff belägg runtom och ny racing bromsvätska. Jag upplevde ingen matning av bromsarna ö.h.t. under dagen.

Jag led även lite av att det inre drivhjulet ville spinna ut ur de långsammare böjarna hela tiden, men det har ju sin naturliga förklaring



_________________
Andreas Källström

Brukis: BMW X3 20d Xdrive f25
Tidigare: BMW 325ti Compact E46
Tidigare: Renault Clio 2,0 Sport
Tidigare: Mazda MX-5 1,6 NA
Citera
Totti
Mjölby
Här sen Maj 2007
Inlägg: 214


Trådstartare
Jag filmade det sista passet för dagen.

Dagens snabbaste varv. 01:42 237 enligt GPS pucken (5Hz).

http://www.youtube.com/watch?v=fcuSzgp9zrU&feature=youtu.be

Hela sista passet för den som orkar. Började köra på 3:e växeln istället för 2:an i de långsamma böjarna på slutet för att slippa hjulspinn. Kommer nog att köra så i fortsättningen på Mantorp. Jag tror att det kommer att gå snabbare om jag får fila lite på det.

http://www.youtube.com/watch?v=xMQ8Di4DA0w

_________________
Andreas Källström

Brukis: BMW X3 20d Xdrive f25
Tidigare: BMW 325ti Compact E46
Tidigare: Renault Clio 2,0 Sport
Tidigare: Mazda MX-5 1,6 NA
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678



Bra spårval du har thumbs up
Nu är det bara till att gasa mer

Ang ABS så blir det så tyvärr, därför vill man inte ha ABS helt enkelt.

Jag körde också på Mantorp med min compakt helt orörd, org belägg och gatdäck och det går att åka förvånandsvärt fort faktiskt. Hade samma ABS fenomen, du får det på alla standadbilar när det är lite attack och bilen börjar rolla.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Minns inte att min ABS jobbar sådär förtvivlat någonstans och skulle inte vilja vara utan den, däremot så händer det ofta att ABS:en jobbar för mig när det är flong nya belägg, det är kanske så att det behöver jobbas in lite fö det brkar släppa efter ett tag.Förvisso har i helt olika bilar.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Totti
Mjölby
Här sen Maj 2007
Inlägg: 214


Trådstartare
Tack, Patrik. Jag får skaffa tyngre gasfot till nästa gång då

Får se om jag får leva med pumpande ABS eller om det blir som Johan säger, att det försvinner när beläggen har slitits in.

_________________
Andreas Källström

Brukis: BMW X3 20d Xdrive f25
Tidigare: BMW 325ti Compact E46
Tidigare: Renault Clio 2,0 Sport
Tidigare: Mazda MX-5 1,6 NA
Citera
Totti
Mjölby
Här sen Maj 2007
Inlägg: 214


Trådstartare
Nicke o skrev:
Jag är nyfiken på att höra hur dina däck fungerar. Berätta gärna efter att du kört första gången!


Nu har däcken fått bekänna färg för första gången under en heldag på Mantorp Park. Blev fyra pass om 20 min vardera under dagen. Jag körde med ca 2,6 grader camber fram och ca 1,3 grader bak. Det var torrt på banan hela tiden och tempen låg väl mellan 14-18 °C under dagen.
Däcken i fråga är Kumho Ecsta XS KU36. 225/45-17" fram och 235/45-17" bak

Beteende:
Mitt första intryck av däcken på bana var att de inte var "gatdäcks-hala" ens när de var kalla. Självklart så behöver de ett par varvs uppvärmning och när de är uppe i temp så bjuder de på riktigt bra grepp. De känns ganska pålitliga och bjöd egentligen inte på några obehagliga överraskningar under dagen. De få gånger som det blev lite dramatiskt så upplevdes det mer som att däcken "tuggade" än att de "kasade", vilket jag bedömmer som väldigt r-däcks-likt beteende. (Mina referenser är Yokohama A048 och Toyo R888, båda på en Miata).
Det där sista lilla supergreppet som man får med ett rent r-däck saknas så klart, men det är inte långt därifrån.

Däcktryck:
Det är svårt att veta vad man ska lika på för tryck med ett ganska så oprövat däck. Jag försökte ligga på 2,5 bar varmtryck hela tiden. Efter första passet hade jag 3,0 bar varmtryck så då släppte jag ut 0,5 direkt och sedan lite efter varje pass för att ligga på 2,5. De två sista varven på tredje passet tyckte jag att bakänden började kännas lite sladdrig så då släppte jag ur till 2,3-2,4 bar bak. Men jag skulle nog egentligen tryckt i 0,1-0,2 bar istället för de blev sladdriga i slutet av sista passet också.
Framdäcken märkte jag aldrig några tendenser till överhettning eller liknande på.

Vet dock inte om det är rätt att försöka ligga på 2,5 bar för att få ut max grepp ur däcket. Någon med erfarenhet av däcket eller liknande däck får gärna ge sin syn på saken

Slitage:
Såg ut som att jag lyckades använda i stort sett hela slitbanan på framdäcken. Men inget jätteslitage noterat, så håller nog många liknande bandagar till. Jag ska försöka komma ihåg att ta kort på däcken efter nästa bankörning.

Sammanfattningasvis så är jag jättenöjd med däcken så här långt. Känns inte som att däcken är någon stor begränsning för att åka fortare med min bil än så länge. Är betydligt mer likt ett r-däck än ett gatdäck. thumbs up

_________________
Andreas Källström

Brukis: BMW X3 20d Xdrive f25
Tidigare: BMW 325ti Compact E46
Tidigare: Renault Clio 2,0 Sport
Tidigare: Mazda MX-5 1,6 NA
Citera
Totti
Mjölby
Här sen Maj 2007
Inlägg: 214


Trådstartare
Nästa söndag (7 juli) på Mantorp Park så blir det min andra bankörning för året och första gången som jag kör på en BMWSC-träff, det ska bli riktigt kul!

Jag har gjort lite uppdateringar på bilen som det ska bli spännande att få se resultatet av.
Här kommer lite bilder på det som har gjorts på bilen. (Mobilkamerabilder därav lite varierande kvalite)

Byte av bakre länkarmsbussning, fram. Gick smidigt att ta bort den gamla bussning från länkarmen m.h.a. av en avdragare


En liten press i garaget är alltid bra att ha! Pressade ur den gamla bussning ur bussningshållaren och pressade sedan i den nya bussning. Den nya krävde dock inte så mycket kraft.


Färdigmonterad Powerflexbussning! Gick lätt att trä på länkarmen med handkraft.


Ett öppet luftfilter har hittat in under huven!


Tog upp ett hål i stötfångaren under dimlljuset för få lite in lite mer luft i motorrummet.


Byte av främre länkarmsbussning, bak. Så här såg originalbussningen ut. Borrade flera små hål i gummit för att få spänningarna att släppa i den och sen så gick den att banka ut.


Färdigmonterad Powerflexbussning! Borde bli stor skillnad mot den som satt där innan.

_________________
Andreas Källström

Brukis: BMW X3 20d Xdrive f25
Tidigare: BMW 325ti Compact E46
Tidigare: Renault Clio 2,0 Sport
Tidigare: Mazda MX-5 1,6 NA
Citera
Totti
Mjölby
Här sen Maj 2007
Inlägg: 214


Trådstartare
Jag har kört på BMW Sport Clubs senaste banträffar på Mantorp Park och nu senast på Ring Knutstorp. Jag hade lite problem med fästet bak på Mantorp så till Knutstorp justerade cambervinklarna bak till max vad som går original, ca 1,9 grader.

Det var första gången jag körde på Knutstorp och det var en otroligt rolig bana. Inte helt lätt att hitta runt snabbt på, men är ändå helt klart min nya favoritbana!
Bakvagnen kändes mycket stabilare än på Mantorp så jag tror att cambervinklarna bak blev ganska bra.
Är väldigt nöjd med bilen just nu efter Knutstorp - Den tog mig från Mjölby till Knutstorp ganska bekvämt tidigt på söndagsmorgonen och fungerar sedan jättebra och är skitkul hela dagen på banan och sedan transporterar den mig bekvämt hem igen! Och det ända jag gör med bilen när jag kommer till banan är att justera lufttrycket i däcken och ställer upp hårdheten på dämparna! thumbs up

Börjar bli sugen på riktiga r-däck nu, men det får nog vänta tills i vår....

Här kommer lite film från Ring knutstorp:

http://youtu.be/1M_P74bO2NY?t=3s

_________________
Andreas Källström

Brukis: BMW X3 20d Xdrive f25
Tidigare: BMW 325ti Compact E46
Tidigare: Renault Clio 2,0 Sport
Tidigare: Mazda MX-5 1,6 NA
Citera
Totti
Mjölby
Här sen Maj 2007
Inlägg: 214


Trådstartare
Har inte uppdaterat här på ett tag, men det har inte hänt så mycket av rejsa-värde med bilen heller.
Avslutade förra säsongen med två körningar på Sviestad och sedan så ställdes bilen in för vintervila i garaget. Sedan dess så har det mest varit lite förebyggande underhåll mot ev. rost och bättring av små lackblessyrer m.m.

Nu har det dock blivit dags att sätta fart med vårrustningen. Följande saker ligger i garaget och väntar på montering:

Det blir riktiga R-däck i sommar! Toyo R888 225/45-17" fram och 235/40-17" bak.



Men började med ett kylarbyte igår:

Gamla Kylaren. Ett under att den inte har läckt något.





Bromsarna fram ska uppgraderas genom sprillans nya hålborrade skivor från Zimmermann och bromsok avsedda för BMW 330 E46, men de delarna har inte landat i garaget än. Ska även bli lite bromskylning som är under konstruktion i mitt huvud för tillfället.

_________________
Andreas Källström

Brukis: BMW X3 20d Xdrive f25
Tidigare: BMW 325ti Compact E46
Tidigare: Renault Clio 2,0 Sport
Tidigare: Mazda MX-5 1,6 NA
Citera
Totti
Mjölby
Här sen Maj 2007
Inlägg: 214


Trådstartare



Rosten satt ganska så hårt, men efter en omgång med en trycklufstdriven huggmejsel så gav den med sig ganska lätt. Kan rekommenderas! thumbs up



Lite färg piggar alltid upp! Ser inte riktigt lika smurfblå ut i verkligheten dock.
Sen blir det dit med nya packningar och glidpinnar före montering på bilen igen.

_________________
Andreas Källström

Brukis: BMW X3 20d Xdrive f25
Tidigare: BMW 325ti Compact E46
Tidigare: Renault Clio 2,0 Sport
Tidigare: Mazda MX-5 1,6 NA
Citera
Totti
Mjölby
Här sen Maj 2007
Inlägg: 214


Trådstartare
Fick hem några lådor med stoppsaker idag!
Någon som sitter på okhållare från en 330?

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Andreas Källström

Brukis: BMW X3 20d Xdrive f25
Tidigare: BMW 325ti Compact E46
Tidigare: Renault Clio 2,0 Sport
Tidigare: Mazda MX-5 1,6 NA
Citera
Totti
Mjölby
Här sen Maj 2007
Inlägg: 214


Trådstartare
Fick efter mycket om och men tag på okhållare från en 330 så att jag kunde färdigställa min bromsuppgradering fram. Efter ett litet missöde vid demonteringen av de gamla delarna så blev det stålomspunna slangar runt om med. thumbs up

Jag har tillsammans med mina två bröder införskaffat en 3D-skrivare under vintern så jag testade att skriva ut "slangstosar" till bromskylningsslangen i materialet PLA. Passformen blev faktiskt över förväntan. thumbs up
Placeringen av luftintaget till bromskylningen är kanske inte optimal, men jag hoppas att luftsuget från centrum på bromsskivan ska räcka till. Annars så funderar jag på att ändra utformningen på stosarna lite för att styra in luften bättre.





Går att skriva ut i färgglad plast också!







_________________
Andreas Källström

Brukis: BMW X3 20d Xdrive f25
Tidigare: BMW 325ti Compact E46
Tidigare: Renault Clio 2,0 Sport
Tidigare: Mazda MX-5 1,6 NA
Citera
Totti
Mjölby
Här sen Maj 2007
Inlägg: 214


Trådstartare
Var länge sedan jag skrev något här, men det betyder inte att det inte har hänt något med bilen!

Banpremiären för året blev på Mantorp Park med BMWSC. Den dagen blev ett kvitto på att allt fungerade som tänkt efter vinterns mekande. Dock så var bilen fortfarande lite studsig och nervös i baken trots riktiga R-däck.

Så efter premiärkörningen införskaffades ny 2,5" racefjädrar bak med fjäderkonstant 125 N/mm ifrån XYZ. D2 kunde tydligen inte erbjuda något mjukare än det jag hade innan
Införskaffade också en Sparco Sprint V "sitta stil stol", 8 mm spacers bak och sen så skickades bilen på en riktig hjulinställning.

Efter dessa uppgraderingar så har tre träffar avverkats. Gelleråsen och Superstage med BMWCS och en måndagskörning på Mantorp Park. Jag kunde redan på Gelleråsen konstatera att de nya fjädrarna bak gjorde susen ihop med hjulinställningen. Bilen känns mer följsam nu och uppför sig mycket lugnare när man pressar den och så är det aningen mer understyrd än överstyrd numera - i det här fallet är det positivt! thumbs up




Stolen monterades på Sparcos modellanpassade underrede för BMW E46. Blev riktigt bra till slut, men var förvånansvärt dålig passform både mot bilen och mot stolen.


_________________
Andreas Källström

Brukis: BMW X3 20d Xdrive f25
Tidigare: BMW 325ti Compact E46
Tidigare: Renault Clio 2,0 Sport
Tidigare: Mazda MX-5 1,6 NA
Citera
Totti
Mjölby
Här sen Maj 2007
Inlägg: 214


Trådstartare
Film från Gelleråsen:

http://youtu.be/MGksFzr9sHY

Film från Mantorp Park:

https://www.youtube.com/watch?v=0OU5U9Za8-E

_________________
Andreas Källström

Brukis: BMW X3 20d Xdrive f25
Tidigare: BMW 325ti Compact E46
Tidigare: Renault Clio 2,0 Sport
Tidigare: Mazda MX-5 1,6 NA
Citera
Totti
Mjölby
Här sen Maj 2007
Inlägg: 214


Trådstartare
Protokoll från hjulinställningen.
Säkert inte optimalt på något sätt, men det känns riktigt bra och följsamt på bana. Kan kanske vara något att utgå ifrån om man har en liknande bil och ska köra på R-däck.



Synpunkter på om några vinklar borde vara annorlunda är alltid välkommet!

_________________
Andreas Källström

Brukis: BMW X3 20d Xdrive f25
Tidigare: BMW 325ti Compact E46
Tidigare: Renault Clio 2,0 Sport
Tidigare: Mazda MX-5 1,6 NA
Citera
Totti
Mjölby
Här sen Maj 2007
Inlägg: 214


Trådstartare

_________________
Andreas Källström

Brukis: BMW X3 20d Xdrive f25
Tidigare: BMW 325ti Compact E46
Tidigare: Renault Clio 2,0 Sport
Tidigare: Mazda MX-5 1,6 NA
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1310



thumbs up
Kan du inte fota av hela artikelln och lägga in den så högupplöst som möjligt så man kan läsa den i sin helhet Missade numret..

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Totti
Mjölby
Här sen Maj 2007
Inlägg: 214


Trådstartare
frapp skrev:
thumbs up
Kan du inte fota av hela artikelln och lägga in den så högupplöst som möjligt så man kan läsa den i sin helhet Missade numret..


Jag ska ordna det åt dig. Skicka ett pm med din mailadress så skannar jag av den och skickar till dig.
Gratulerar till den framgångsrika debuten i Cupen på Knutstorp förresten!

_________________
Andreas Källström

Brukis: BMW X3 20d Xdrive f25
Tidigare: BMW 325ti Compact E46
Tidigare: Renault Clio 2,0 Sport
Tidigare: Mazda MX-5 1,6 NA
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678




_________________
Patrik Skoog
Citera
Totti
Mjölby
Här sen Maj 2007
Inlägg: 214


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:
Hej, vill du ha en ny 25117508252 gratis?
http://www.etk.cc/bmw/SV/search/selectGroup/47656/25_0375/25117508252


Tja!
Gratis är ju alltid gott, men det sitter redan en likadan arm på min, enligt BMW etk, så jag vet inte vad jag skulle få för användning av den?
Jag skulle iofs vilja ha lite distinktare känsla, men jag antar att det är lagringarna som har glapat upp sig och inte själva armen?

_________________
Andreas Källström

Brukis: BMW X3 20d Xdrive f25
Tidigare: BMW 325ti Compact E46
Tidigare: Renault Clio 2,0 Sport
Tidigare: Mazda MX-5 1,6 NA
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325ti Compact E46 -02 - SÅLD
<<   1, 2, 3   >>
11 besök senaste veckan (41810 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande