Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
bra "rejsa" bil för inkompetent nybörjare?
1, 2, 3, 4   >>
18815 besök totalt
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087


Trådstartare
Efter att ha virrat runt på era forum några veckor tänkte jag fråga ER vad ni skulle rekomendera för trevlig bil att inleda sin karriär i konbanor, på banträffar och förhoppningsvis nürnburgring. Jag tänkte nämligen investera i en bil som fungerar bra i dessa grenar, samt tar sig fram och tillbaks till skolan utan att falla i bitar. Jag har tills nu kört runt i en volvo 740, som jag eventuellt kan behålla som vinterbil. Jag hade tänkt lägga ca 140-160.000 på bilen, gärna något mindre så jag har råd med R-däck och annat som kan behövas. Vad säger ni?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Jag är ju märkesentusiast (se annan tråd om det...)

Så bland olika Porschemodeller skulle jag nog säga en 944 turbo, för dom pengarna kan man oxo få en 968 men då blir det inte mycket över till R-däck. 944 S2 vore oxo möjligt, men kanske lite lite pulver (211 hk).

Fina 911:or 78-83 och en del 84-89 för dom pengarna oxo, men samma förbehåll som för 968.

Sen finns det ju en massa andra fabrikat oxo, som säkert igentligen är smartare val än en Porsche

_________________
Pär Hylander
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689



Porsche 944 för en dryg hundring kanske? Då har du pengar över till tuning, däck och reparationer.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



Har du några krav på drivningen, fram, bak eller på alla hjulen? Detta har ju viss inverkan på ens förslag.

Nu lär vi här på forumet mer eller mindre glatt "glömma" ditt svar på denna fråga och ändå föreslå det vi tycker kan vara bra.

Vill du inte begränsa dig så ingnorera min fråga.

Av för mig naturliga skäl kommer jag genast att tänka på M3E36 och M3E30 (mer pengar till däck osv.). Skall fundera vidare...det finns ju fler märken och modeller

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087


Trådstartare
Snabba svar, man tackar!

944 verkar het, får provköra en sådan så fort vädret tillåter! 211 hästar räcker nog gott för mig, jag provade en impreza GT för några dagar sedan och den accade något så fruktansvärt så... angående 911or från sent 70 tidigt 80 tal så får det nog vara, att åka till skolan vare dag i en sådan är väl ingen hit? Sen verkar de väldigt svårkörda... kanske inte bra för en ovan förare som mig (ca 3 månader gammalt körkort)

Drivningen, nej det kvittar verkligen. Imprezan jag provade var ju trevlig då AWD är fint på vintern, då kan jag även sälja volvon och få loss lite pengar på så sätt. Jag har hittis kört mest FWD, då jag dels övningskört i FWD bilar, samt lånar mossans alfa 147 när den är ledig

Tack igen

edit: drivningsfrågan

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17349



oavsett vad du köper för bil så tycker nog jag det är lämpligt att ha en annan bil för vardagliga transporter. Man kan bli lite trött på sig själv när man kommer hem och inser att man nog inte har däck att åka på till jobbet eller kanske saknar ena hörnet av bilen.

En 944 eller en M3 är precis som de övriga sagt bra bilar för att ha kul med. Se till att ha en skvätt pengar kvar till däck och bromsar. Oavsett vad som sitter på från början så lär det ju gå åt.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5119



Köp en lite billigare bil, lägg sedan 20'-25' på väghållning/bromsar, kanske en bur för säkerheten. Du har nu en bil du kan 'lära' dig köra i. Skulle den bli lite för illa åtgången, köp en likadan kaross och flytta över godiset.

och en hel del kronor kvar, till bränsle och kanske en förarkurs!

_________________
Roland Johansson
Citera
Tim
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 569



jag har länge varit sugen på en 200sx... men nu är det ju så att jag också måste ha något att dra skotern med på vintern så den lämpar sig ju inge vidare för det! plus att jag har inte plats med 2 bilar...

funderar på ett par bilar:
omega 3000 24v, sierra cosworth, audi s4, subaru impreza iofs så är det rätt stora prisskillnader mellan dom!

_________________
Tim Kjellsson
Uppsala
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



Rolle Scirocco skrev:
Köp en lite billigare bil, lägg sedan 20'-25' på väghållning/bromsar, kanske en bur för säkerheten. Du har nu en bil du kan 'lära' dig köra i. Skulle den bli lite för illa åtgången, köp en likadan kaross och flytta över godiset.

och en hel del kronor kvar, till bränsle och kanske en förarkurs!


Nä nä nä, luras inte....

Köp en 944 turbo eller S2. Uppdatera bromsar och väghållning behöver
du inte fundera på, det har Porsche redan fixat åt dig. thumbs up Köp en så fräsch
bil du kan hitta och åk så mycket du kan på banmöten och slalom.

Bilarna är byggda för att användas på det här viset och det finns ingen anledning
att köpa något annat än det bästa exemplaret du kan hitta.

_________________
--
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



Fyhr skrev:
Jag hade tänkt lägga ca 140-160.000 på bilen, gärna något mindre så jag har råd med R-däck och annat som kan behövas. Vad säger ni?


Vad kan du tänka dig för driftskostnader/månad? Försäkring, service och bensin ska betalas.

Mitt tips är att köpa en lite billigare bil till å börja med.

BMW 02
BMW e30
Alfa gör flera trevliga bilar, 75, alfetta, sud
Golf MK1
Kadett GSI

_________________
/Anders C
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Mäkinen skrev:
oavsett vad du köper för bil så tycker nog jag det är lämpligt att ha en annan bil för vardagliga transporter. Man kan bli lite trött på sig själv när man kommer hem och inser att man nog inte har däck att åka på till jobbet eller kanske saknar ena hörnet av bilen.



Helt rätt thumbs up

Det går inflation i upplevelsen om man bruks-åker med skojbilen, dvs det är inte lika roligt efter ett tag.

Sen kan man göra som Rolle skriver oxo, fast det kan göras med en Porsche 924 eller äldre 944:a, en del grejor på 924 kommer från VW vilket är bra för reservdelspriser osv.

Du vet väl att motorn är fram och växellådan bak på en 924/944, dvs dom har tyngdpunkten ovanligt nära mitten av bilen thumbs up

oj, nu kanske jag är märkesentusiast i överkant...

EDIT: Håller med Anders C oxo, en BMW E30 hade nog inte varit fel! (jag börjar nog bli påverkad av bmw-entusiasterna verkar det som

_________________
Pär Hylander
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Jag tror oxå att du kommer att känna dig nöjd men 211hk. Jag tycker att det räcker mer än tillräckligt!
Trots allt så handlar det ju om att man måste få ner den kraft man har i backen oxå! o klarar man inte det då spelar det ingen roll om man har 300+!
Här har du en tråd med lite tankar kring Porsche.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=856

Tycker själv att det är den bästa investering jag gjort! thumbs up

MVH
Fredrik

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Är det ingen som funderat på Pontiac Fiero.........liten kul bil.......och vi har två....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



De två första bilar som poppade upp var 944 s2 och bmw m3e30.

Då har du en jättebrabanbil med fina grundförusättningar, samt bra andrahandsvärde och pengar över att köpa slitdelar, serva och köpa tillbehör för.

och som FredrikÅ säger, köp bara ett så fint exemplar du kan hitta med fullständig historik.

mvh
Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Anders Lundgren
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 165



En Civic VTi -92 är ett mkt bra alternativ.

Dubbla triangellänkar (stor potential), lätt, enorm kvalitet, snabb kortlagig växellåda, högvarvig (8000rpm) 160hk motor, FWD (bra för nybörjare), vridstyv, bensinsnål, billig försäkring, etc.

Ett mkt fint exemplar kostar ca 60k. Lägg till lätt fälgar (Lenso VPD), R-däck, dämpare med justerbar hårdhet, ITR krängare 22mm bak (org 15mm), Red dot skivor och belägg och en sjysst stol så har du en mkt kompetent och rolig bil som både kan änvändas som "daily driver" och till bankörningar till en driftkostnad och pris som är svårt att slå.

_________________
"Racing improves the breed" - Soichiro Honda
Civic 1.6VTEC -91 SS 1.26.29
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



En Alfa 75 är både billig och kul.
Dessutom har de en aktiv klubb med mkt banmöten.

Annars tycker jag även alla andra förslag är bra.
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Anders Lundgren skrev:
En Civic VTi -92 är ett mkt bra alternativ.



Hahaha, min märkesfixering lös igenom i mitt föregående förslag. Detta trots att jag så sent som igår kväll tänkte på att just denna bil skulle kunna bli en trevlig banracer.

När denna kärra kom provkörde jag den och tyckte den var så kul att jag åkte 2 ggr till och provkörde. Handlaren bara skrattade åt mitt intresse....

mvh
Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087


Trådstartare
Angående driftskostnader så är det ju lite svårt att säga, men inte mer än en liter milen vid "vanlig" körning alltså, landsväg rusningstid (nej inga vilda omkörningar) relativt konstant hastighet. Servicekostnader har jag ingen vidare koll på för att vara ärlig, jag kan inte göra mycket meck själv (har garage men saknar kunskap och tid). Att köpa en bil i prisläget runt golf 1, alfa 75 och dylikt förstår jag inte riktigt, jag hade inte tänkt bygga en banracer att tävla med utan köpa en bil som går ganska fint original, eventuellt byta dämpare/fjädrar och bromsar och givetvis däck efter behov. Bur kunde ju kännas tryggt att ha, vad kostar det att bygga en? den i bilsports projektkadett gick visst på 20'... Men, för att försöka göra det lite tydligare, jag hade inte planerat att skaffa en bil för 20' och modifiera den för fem gånger så mycket. Visst den är väldigt snabb i superstage, men min smålänska hälft sätter stopp på något sätt. Porsche 944 turbo / s2 kan jag förstå, s2 hittar man väl fina för runt 100' turbo något över, då har man lite slantar kvar att lägga där de passar. Jag hade från början planerat en "nyare" bil som exempelvis impreza eller Integra Type-R, då jag (även om det må vara idioti) tror att de är billigare att hålla än exempelvis en 944 turbo. Integran verkar väldigt trevlig i driftskostnader så som bensin och service, men jag är tveksam då det verkar finnas begränsad kunnskap om modellen här i sverige. Porscharna verkar även de trevliga, men jag får ganska stort motstånd av finansiärerna (mina föräldrar) som tror att en 944 kostar lika mycket i driftskostnader varje år som de kostar i inköp. Att köpa en civic VTi -92 tycker jag känns konstigt om man kunde hittat en IT-R -98 som passade i budgeten...

Att köra en bil på banträffar/konbana och en annan till skolan verkar visserligen smart, men det lämnar mig med ett fruktansvärt dilemma, säg att jag köper en 944 s2 till banträffarna och kör volvon till skolan. Då har jag 140' bil stående i garaget 90% av tiden jag sitter i en bil, antar att det är den fåfänga fjortisen i mig men, varför köra volvo när man har en porsche?

Tack återigen för alla era svar hoppas det blir fler

PS angående fiero, har inte den urusel väghållning?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Fyhr skrev:
Att köra en bil på banträffar/konbana och en annan till skolan verkar visserligen smart, men det lämnar mig med ett fruktansvärt dilemma, säg att jag köper en 944 s2 till banträffarna och kör volvon till skolan. Då har jag 140' bil stående i garaget 90% av tiden jag sitter i en bil, antar att det är den fåfänga fjortisen i mig men, varför köra volvo när man har en porsche?


Jag håller helt med dig där.

Nu när det är lite klarare vad du är ute efter så verkar en nyare 944, E30 M3 eller en E36 M3 lämpligare.

Ett tips bara, det är vare sig trevligt eller smart att kritisera de som ger en tips, iaf inte om man vill ha hjälp även i fortsättningen.
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087


Trådstartare
ni får ursäkta så mycket, jag är ung och har mycket att lära!

Givetvis borde jag kritisera mig själv för att utelämnat några viktiga detaljer i den första posten, alla ni som känner er träffade snälla försök ha överseende med detta. Hoppas ni inte blir arga eller upprörda, jag vill verkligen inte bli ovän med någon på detta forum innan min tionde post!
Ta förresten aldrig något jag skriver utan en nypa salt, här hemma flödar ironin ständigt och det är svårt att visa den inte allt för alvarliga inställningen över internet ibland, jag försöker placera smileys här och var som små markeringar men det är inte helt lätt endå. Ta mig på lagom stort allvar och kom ihåg att jag inte vill bli ovän med någon.

johann, tack för påpeket, jag ska försöka bättra mig

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

M3 E36 är ju en fantastisk bil som funkar både på bana, slalom och till vardags, fråga mig, jag vet Men jag undrar vad det är för skick på de äldre 3.0'orna som ligger i det här prisspannet vi pratar om? Finns det riktigt fina ex? Nån som vet?

Däremot så lär du kunna få en ooootroligt fin M3 E30 om du kan hitta någon sådan till salu.

En Subaru tycket jag låter som en kul ide! Kanske en som fått lite chassieuppgraderingar o så på sig redan så den funkar på bana Kan inte prisbilden men en sån hade ju du redan kikat på så...

Integra type R låter som en utmärkt ide! Får se om "Typ-R Johan" dyker upp här i tråden, han har precis sålt sin. Utmärkt ide att lära sig lite bankörning i en bil som inte är för alltför stark. Med mycket pulver så kan man slarva sig igenom kurvorna och få det att gå hyffsat fort ändå.... fråga mig hur jag vet, hehe!

Kanske inte en banbil i allas ögon men jag hade en Golf VR6 syncro tidigare. En mycket snäll o välbalanserad bil på bana. Den släpper inte bak plötsligt som vanliga VR6'or. Och har den bara shyssta däck o ett bra tillbehörschassie så kan man ha fruktansvärt skoj med den. Dessutom en kanonbil i slalom!! Jag vann en hel del med den...

Vad ligger en begagnad Mini Cooper på annars? Är ju bara på med bra däck o ut i slalomen thumbs up Den funkar kanon där! Det vet "Johan CooperS" (han byter upp sig precis som du kan se av hans namn )

Undrar hur en Peugeot 206 GTI funkar på bana om man uppgraderar den lite i chassie o så? Nån som vet? Annars finns ju sexväxlade 167-hästars 306 GTI med lagom många år på nacken! Borde vara en bra bil om man ser över chassie o däck också?

om man tittar på lite äldre bilar och kan tänka sig att skruva lite grann o så så tror jag Nissan 200SX är ett mycket bra utgångsmaterial. Roliga med den är ju att den är bakhjulsdriven! Men skruva var iof kanske inte riktigt som du tänkt dig....

-----

Vad du än köper, se till att satsa på däcken!!! och se till att chassiet är i trim, dvs friska bra dämpare, friska bussningar och att alla hjulvinklar är som de ska vara osv!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Sparade trådar/FAQ
bra "rejsa" bil för inkompetent nybörjare?
1, 2, 3, 4   >>
18815 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande