Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Köpråd budgetbanbil! | 1, 2 >> 5053 besök totalt |
Vill inte skriva första banbil, men det är 13 år sedan jag sist körde bana med en chippad NG900 med Lesjöforsfjädrar. Så det är ganska antikt jämfört med vad folk gör idag.
Har mindre tid idag, med familj, jobb, hus och alla andra hobbies. Har mest tittat på Miata NB, då får man en glassbil som även svänger i standardutförande, bättre väghållning så verkar den leverera mycket skoj, plus att man kan ta med grabben när han blir äldre. Och det är cab!!! Men så upptäckte jag BMW's coupéer från mitten 90 och framåt, 325 varianten var ju jäkligt het när man fyllt körkort och nu är dom dirt cheap, är inte främmande för att laga lite rost vid behov. Ford Sierra är ju ingen skönhet men nästan gratis, och det finns ju Cosworthdelar som hjälper till med det visuella och väghållning. Vill ha en problemfri bil (rost är inget problem) som * Ser ok ut * Bakhjulsdriven * Vänsterstyrd * Hyffsad väghållning som standard Då det kommer bli mer gatbil än banbil, men några träffar per år räknar jag med att hinna med. Så vad finns det för andra bilar jag missar, och vilka missar ska jag undvika (kanske att en 323 är bättre än 325:a p.g.a etc etc). Budget då, hittar jag en bil som är som jag vill ha den så 50k (Miatan kostar mer), annars så allt från 3-20 k men med förutsättningen att den behöver mer eller mindre kärlek. _________________ Mathias Petersson |
||||||||
Låter som du har bra koll! Glöm inte att räkna med driftkostnader och försäkringar.
Jag vet inte mycket om bmw bilarna, så jag säger inget om dem. Miatorna krarar iaf att köra bana och är kul i orginalutförande. Billiga i försäkring, dom är vanligtvis väl omhändertagna, går oftast inte vintertid alls, och bor i garage. Lycka till i jakten! Fast högerstyrd är billigare |
||||||||
Hmm, inte för att jag vet om jag kommer ta ut min M3 cab nåt på bana, men jag har hardtop till den, får jag köra dom vanliga passen då? _________________ Anders Törnqvist |
||||||||
Nej inte som det sett ut iaf. Ställ gärna frågan i forumet för säkerhets skull: https://rejsa.nu/forum/viewforum.php Kan ju vara nya regler för E9x plåtcab. _________________ Magnus Thomé |
||||||||
Tack för snabbt svar, det är ju en gammal E36 så nån plåtcab är det ej, tar o frågar om jag känner att suget att åka bana blir mer allvarligt, har bara testat en gång på Mantorp _________________ Anders Törnqvist |
||||||||
jo du får väl köra med ex e36 cab om du har BMW Original hardtop och BMW Original nackskydd med aktivt utfällbart rullningsskydd, jag vill minnas att det står ngt i den stilen på bmwsc..men det kanske inte gäller längre? _________________ Pelle Persson |
||||||||
_________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n |
||||||||
Isf ber jag jättemycket om ursäkt till att ha spridit desinformation _________________ Magnus Thomé |
||||||||
Varför inte en Kadett C, Ascona/Manta A/B eller liknande, med en vass 16V+R25/28 får du en välbalanserad bil snäppet under 1' kg för små pengar
Dom här kanske ligger över din budget, men det går att bygga något liknande själv (annars är säljaren trevlig och seriös ) http://www.opelsportclub.com/forums/showthread.php?t=79434 http://www.opelsportclub.com/forums/showthread.php?t=79435 Mitt senaste budgetbygge var en KP61 Starlet med 3T-C hemi och T50 ...bara 2 fel, något framtung, och försök hitta en vettig kaross idag... _________________ Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter |
||||||||
Kanske, miatan var egentligen mer tänkt som finbil med ambitioner, NA är i mitt tycke ingen skönhet med pop-up ljusen (varken upp- eller nedfällda)
Gammeloplar är vackra, men fortfarande Oplar. Det är säkert genetisk eller så kan man söka för det, men det blir ingen Opel. Hade det varit en gammal Mazda 929 eller Escort, så hade jag plundrat spargrisen.
Är det bara en myt, eller är det dyrt att åka/skruva Porsche? _________________ Mathias Petersson |
||||||||
Lite dyrare är det kanske, men ska man köpa "race prylar" så kostar det lika mycket till oavsett bilmärke. Det finns mest kvalitetsprylar och inte så mycket lågbudget grejer till Porsche, så där går kostnaden upp lite. En 944 turbo (951 på fikonspråk) kan man hitta från 50 (ibland billigare än så) och upp till 100. Dom får man ut 250-300hk rätt så enkelt och driftsäkert, vill man upp högre (och driftsäkert) blir det dyrt. Just turbon är en väldigt trevlig bil om den ska användas som lite bruksbil också. Tex denna gjorde mig sugen på en igen: http://www.944sverige.com/forum/view Men det är ju gamla bilar och behöver säkert lite uppfräschning i hjulupphägningar. Sen hittar du rätt många Porsche Boxster runt 100 på blocket, kompetenta bilar helt original, lite klen motor kanske på de tidiga 2.5l (204 hk). Kan du hämta en i Tyskland/Italien så kommer du ned i pris lite. Kan du ta en högerstyrd från England är de nästan gratis... _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||||
E36 328 är nog en bra grund att bygga på. Men är inte helt lätt att hitta en fin. Porsche 944, Volvo 940 turbo, Mercedes 190 2.5 16v. Fast jag hade nog inte snöat in så mycket på just bakhjulsdrivet, finns många GTI bilar i prisklassen som går riktigt fint på bana, typ Clio Sport etc.
Vill man bygga banbil på budget är det nog smartast att köpa en bil med hyffsat kraftfull motor ifrån start. En lätt bil underlättar då det ger lägre driftskostnader. Vilken bil är inte så kritiskt, det går att få de flesta bilar att gå riktigt fint på bana om man byter fjädrar, dämpare ev kränghämmare och justerar till hjulvinklarna. Däremot är det kul att inte ha för lite effekt i det läget då jag personligen inte trycker att det är roligt att köra en bil med bra bromsar, väghållning men med en riktigt slö motor. Köp den bil som du tycker om, det är bara då det är värt att lägga ner tid och pengar på den. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||||||
Jag leker lite med alfor hitta en iordningord 75a eller en 156 V6 mad lite bättre fjäder och dämpare kan jag rekomenderar.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||||
Jag leker lite med alfor hitta en iordningord 75a eller en 156 V6 mad lite bättre fjäder och dämpare kan jag rekomenderar.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||||
Den såg riktigt fin ut, helt klart värt att fundera på. Om man ska leta högerstyrt i England, vart tittar man då? Vilka sidor...
Rätta mig om jag har fel: Alfor är underbara, när dom fungerar. Däremellan är det inte lika roligt/billigt? Varpå frågan bör ställas, är det bara elektronik som strular på dessa, eller är det även mekanik? _________________ Mathias Petersson |
||||||||
Det där med elfel i Alfor är den mest seglivade myten jag känner till. Ingen av mina Alfor harhaft mer elfel än mina icke-Alfor. Speciellt inte gamla bakhjulsdrivna. De elfel som jag har haft har i 100% berott på klåpiga tidigare ägare.
Sen är det inte mycket till elsystem på de bakhjulsdrivna bilarna heller. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||
Håller med, skulle snarare säga att Alfa inte bara är bättre än sitt rykte utan även bättre än många andra! Min förra Alfa 155 -92 kan ha haft det snyggaste och bäst uppmärkta elsystem jag sett i en produktionsbil _________________ /Kristian Elisson |
||||||||
Pistonheads.co.uk Autotrader.co.uk ebay.co.uk Finns säkert fler. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||||
Allmänt banåkaforum Köpråd budgetbanbil! | 1, 2 >> 5053 besök totalt |