Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Köpråd budgetbanbil!
1, 2   >>
5053 besök totalt
RealElwood
Trollhättan
Här sen Dec 2007
Inlägg: 23


Trådstartare
Vill inte skriva första banbil, men det är 13 år sedan jag sist körde bana med en chippad NG900 med Lesjöforsfjädrar. Så det är ganska antikt jämfört med vad folk gör idag.

Har mindre tid idag, med familj, jobb, hus och alla andra hobbies.

Har mest tittat på Miata NB, då får man en glassbil som även svänger i standardutförande, bättre väghållning så verkar den leverera mycket skoj, plus att man kan ta med grabben när han blir äldre. Och det är cab!!!

Men så upptäckte jag BMW's coupéer från mitten 90 och framåt, 325 varianten var ju jäkligt het när man fyllt körkort och nu är dom dirt cheap, är inte främmande för att laga lite rost vid behov.

Ford Sierra är ju ingen skönhet men nästan gratis, och det finns ju Cosworthdelar som hjälper till med det visuella och väghållning.

Vill ha en problemfri bil (rost är inget problem) som
* Ser ok ut
* Bakhjulsdriven
* Vänsterstyrd
* Hyffsad väghållning som standard

Då det kommer bli mer gatbil än banbil, men några träffar per år räknar jag med att hinna med.

Så vad finns det för andra bilar jag missar, och vilka missar ska jag undvika (kanske att en 323 är bättre än 325:a p.g.a etc etc).

Budget då, hittar jag en bil som är som jag vill ha den så 50k (Miatan kostar mer), annars så allt från 3-20 k men med förutsättningen att den behöver mer eller mindre kärlek.

_________________
Mathias Petersson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Bra-o-veta är att på BMW-klubbens banträffar får du inte köra cabbe på de vanliga banåkarpassen. Inte för att du nämnde någon BMW-cabbe men som sagt bra-o-veta thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Låter som du har bra koll! Glöm inte att räkna med driftkostnader och försäkringar.

Jag vet inte mycket om bmw bilarna, så jag säger inget om dem.
Miatorna krarar iaf att köra bana och är kul i orginalutförande. Billiga i försäkring, dom är vanligtvis väl omhändertagna, går oftast inte vintertid alls, och bor i garage.

Lycka till i jakten!

Fast högerstyrd är billigare

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
dersan
Fors
Här sen Sep 2008
Inlägg: 63



Magnus Thomé skrev:
Bra-o-veta är att på BMW-klubbens banträffar får du inte köra cabbe på de vanliga banåkarpassen. Inte för att du nämnde någon BMW-cabbe men som sagt bra-o-veta thumbs up


Hmm, inte för att jag vet om jag kommer ta ut min M3 cab nåt på bana, men jag har hardtop till den, får jag köra dom vanliga passen då?

_________________
Anders Törnqvist
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

dersan skrev:
Magnus Thomé skrev:
Bra-o-veta är att på BMW-klubbens banträffar får du inte köra cabbe på de vanliga banåkarpassen. Inte för att du nämnde någon BMW-cabbe men som sagt bra-o-veta thumbs up


Hmm, inte för att jag vet om jag kommer ta ut min M3 cab nåt på bana, men jag har hardtop till den, får jag köra dom vanliga passen då?

Nej inte som det sett ut iaf.

Ställ gärna frågan i forumet för säkerhets skull: https://rejsa.nu/forum/viewforum.php?f=57

Kan ju vara nya regler för E9x plåtcab.

_________________
Magnus Thomé
Citera
dersan
Fors
Här sen Sep 2008
Inlägg: 63



Magnus Thomé skrev:
dersan skrev:
Magnus Thomé skrev:
Bra-o-veta är att på BMW-klubbens banträffar får du inte köra cabbe på de vanliga banåkarpassen. Inte för att du nämnde någon BMW-cabbe men som sagt bra-o-veta thumbs up


Hmm, inte för att jag vet om jag kommer ta ut min M3 cab nåt på bana, men jag har hardtop till den, får jag köra dom vanliga passen då?

Nej inte som det sett ut iaf.

Ställ gärna frågan i forumet för säkerhets skull: https://rejsa.nu/forum/viewforum.php?f=57

Kan ju vara nya regler för E9x plåtcab.


Tack för snabbt svar, det är ju en gammal E36 så nån plåtcab är det ej, tar o frågar om jag känner att suget att åka bana blir mer allvarligt, har bara testat en gång på Mantorp

_________________
Anders Törnqvist
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Gammel-Miator är inget alternativ? Då kommer du långt med dina 50k

_________________
/Kristian Elisson
Citera
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002
Inlägg: 794



Magnus Thomé skrev:
dersan skrev:
Magnus Thomé skrev:
Bra-o-veta är att på BMW-klubbens banträffar får du inte köra cabbe på de vanliga banåkarpassen. Inte för att du nämnde någon BMW-cabbe men som sagt bra-o-veta thumbs up


Hmm, inte för att jag vet om jag kommer ta ut min M3 cab nåt på bana, men jag har hardtop till den, får jag köra dom vanliga passen då?

Nej inte som det sett ut iaf.

Ställ gärna frågan i forumet för säkerhets skull: https://rejsa.nu/forum/viewforum.php?f=57

Kan ju vara nya regler för E9x plåtcab.

jo du får väl köra med ex e36 cab om du har BMW Original hardtop och BMW Original nackskydd med aktivt utfällbart rullningsskydd, jag vill minnas att det står ngt i den stilen på bmwsc..men det kanske inte gäller längre?

_________________
Pelle Persson
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=87005

Om du kan leva med högerstyrd.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101



Porsche 944 kan du få för 30', bra grund med potential.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Pelle Persson skrev:
Magnus Thomé skrev:
dersan skrev:
Magnus Thomé skrev:
Bra-o-veta är att på BMW-klubbens banträffar får du inte köra cabbe på de vanliga banåkarpassen. Inte för att du nämnde någon BMW-cabbe men som sagt bra-o-veta thumbs up


Hmm, inte för att jag vet om jag kommer ta ut min M3 cab nåt på bana, men jag har hardtop till den, får jag köra dom vanliga passen då?

Nej inte som det sett ut iaf.

Ställ gärna frågan i forumet för säkerhets skull: https://rejsa.nu/forum/viewforum.php?f=57

Kan ju vara nya regler för E9x plåtcab.

jo du får väl köra med ex e36 cab om du har BMW Original hardtop och BMW Original nackskydd med aktivt utfällbart rullningsskydd, jag vill minnas att det står ngt i den stilen på bmwsc..men det kanske inte gäller längre?


Isf ber jag jättemycket om ursäkt till att ha spridit desinformation

_________________
Magnus Thomé
Citera
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1020



Varför inte en Kadett C, Ascona/Manta A/B eller liknande, med en vass 16V+R25/28 får du en välbalanserad bil snäppet under 1' kg för små pengar

Dom här kanske ligger över din budget, men det går att bygga något liknande själv (annars är säljaren trevlig och seriös thumbs up )

http://www.opelsportclub.com/forums/showthread.php?t=79434

http://www.opelsportclub.com/forums/showthread.php?t=79435

Mitt senaste budgetbygge var en KP61 Starlet med 3T-C hemi och T50 ...bara 2 fel, något framtung, och försök hitta en vettig kaross idag...

_________________
Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter
Citera
RealElwood
Trollhättan
Här sen Dec 2007
Inlägg: 23


Trådstartare
Kristian Larsson skrev:
Gammel-Miator är inget alternativ? Då kommer du långt med dina 50k


Kanske, miatan var egentligen mer tänkt som finbil med ambitioner, NA är i mitt tycke ingen skönhet med pop-up ljusen (varken upp- eller nedfällda)

Citat:
Varför inte en Kadett C, Ascona/Manta A/B eller liknande, med en vass 16V+R25/28 får du en välbalanserad bil snäppet under 1' kg för små pengar

Dom här kanske ligger över din budget, men det går att bygga något liknande själv (annars är säljaren trevlig och seriös thumbs up )

http://www.opelsportclub.com/forums/showthread.php?t=79434

http://www.opelsportclub.com/forums/showthread.php?t=79435

Mitt senaste budgetbygge var en KP61 Starlet med 3T-C hemi och T50 ...bara 2 fel, något framtung, och försök hitta en vettig kaross idag...


Gammeloplar är vackra, men fortfarande Oplar. Det är säkert genetisk eller så kan man söka för det, men det blir ingen Opel. Hade det varit en gammal Mazda 929 eller Escort, så hade jag plundrat spargrisen.


Citat:
Porsche 944 kan du få för 30', bra grund med potential.


Är det bara en myt, eller är det dyrt att åka/skruva Porsche?

_________________
Mathias Petersson
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2239



RealElwood skrev:

Citat:
Porsche 944 kan du få för 30', bra grund med potential.


Är det bara en myt, eller är det dyrt att åka/skruva Porsche?


Lite dyrare är det kanske, men ska man köpa "race prylar" så kostar det lika mycket till oavsett bilmärke. Det finns mest kvalitetsprylar och inte så mycket lågbudget grejer till Porsche, så där går kostnaden upp lite.

En 944 turbo (951 på fikonspråk) kan man hitta från 50 (ibland billigare än så) och upp till 100. Dom får man ut 250-300hk rätt så enkelt och driftsäkert, vill man upp högre (och driftsäkert) blir det dyrt.
Just turbon är en väldigt trevlig bil om den ska användas som lite bruksbil också.
Tex denna gjorde mig sugen på en igen:
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=27631
Men det är ju gamla bilar och behöver säkert lite uppfräschning i hjulupphägningar.

Sen hittar du rätt många Porsche Boxster runt 100 på blocket, kompetenta bilar helt original, lite klen motor kanske på de tidiga 2.5l (204 hk).
Kan du hämta en i Tyskland/Italien så kommer du ned i pris lite. Kan du ta en högerstyrd från England är de nästan gratis...

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2904



E36 328 är nog en bra grund att bygga på. Men är inte helt lätt att hitta en fin. Porsche 944, Volvo 940 turbo, Mercedes 190 2.5 16v. Fast jag hade nog inte snöat in så mycket på just bakhjulsdrivet, finns många GTI bilar i prisklassen som går riktigt fint på bana, typ Clio Sport etc.

Vill man bygga banbil på budget är det nog smartast att köpa en bil med hyffsat kraftfull motor ifrån start. En lätt bil underlättar då det ger lägre driftskostnader.

Vilken bil är inte så kritiskt, det går att få de flesta bilar att gå riktigt fint på bana om man byter fjädrar, dämpare ev kränghämmare och justerar till hjulvinklarna. Däremot är det kul att inte ha för lite effekt i det läget då jag personligen inte trycker att det är roligt att köra en bil med bra bromsar, väghållning men med en riktigt slö motor.

Köp den bil som du tycker om, det är bara då det är värt att lägga ner tid och pengar på den.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Jag leker lite med alfor hitta en iordningord 75a eller en 156 V6 mad lite bättre fjäder och dämpare kan jag rekomenderar.
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Jag leker lite med alfor hitta en iordningord 75a eller en 156 V6 mad lite bättre fjäder och dämpare kan jag rekomenderar.
Citera
RealElwood
Trollhättan
Här sen Dec 2007
Inlägg: 23


Trådstartare
safe skrev:
RealElwood skrev:

Citat:
Porsche 944 kan du få för 30', bra grund med potential.


Är det bara en myt, eller är det dyrt att åka/skruva Porsche?


Lite dyrare är det kanske, men ska man köpa "race prylar" så kostar det lika mycket till oavsett bilmärke. Det finns mest kvalitetsprylar och inte så mycket lågbudget grejer till Porsche, så där går kostnaden upp lite.

En 944 turbo (951 på fikonspråk) kan man hitta från 50 (ibland billigare än så) och upp till 100. Dom får man ut 250-300hk rätt så enkelt och driftsäkert, vill man upp högre (och driftsäkert) blir det dyrt.
Just turbon är en väldigt trevlig bil om den ska användas som lite bruksbil också.
Tex denna gjorde mig sugen på en igen:
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=27631
Men det är ju gamla bilar och behöver säkert lite uppfräschning i hjulupphägningar.

Sen hittar du rätt många Porsche Boxster runt 100 på blocket, kompetenta bilar helt original, lite klen motor kanske på de tidiga 2.5l (204 hk).
Kan du hämta en i Tyskland/Italien så kommer du ned i pris lite. Kan du ta en högerstyrd från England är de nästan gratis...


Den såg riktigt fin ut, helt klart värt att fundera på. Om man ska leta högerstyrt i England, vart tittar man då? Vilka sidor...

Citat:
Jag leker lite med alfor hitta en iordningord 75a eller en 156 V6 mad lite bättre fjäder och dämpare kan jag rekomenderar.


Rätta mig om jag har fel:
Alfor är underbara, när dom fungerar. Däremellan är det inte lika roligt/billigt? Varpå frågan bör ställas, är det bara elektronik som strular på dessa, eller är det även mekanik?

_________________
Mathias Petersson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



Det där med elfel i Alfor är den mest seglivade myten jag känner till. Ingen av mina Alfor harhaft mer elfel än mina icke-Alfor. Speciellt inte gamla bakhjulsdrivna. De elfel som jag har haft har i 100% berott på klåpiga tidigare ägare.
Sen är det inte mycket till elsystem på de bakhjulsdrivna bilarna heller.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

MaZ skrev:
Det där med elfel i Alfor är den mest seglivade myten jag känner till. Ingen av mina Alfor harhaft mer elfel än mina icke-Alfor. Speciellt inte gamla bakhjulsdrivna. De elfel som jag har haft har i 100% berott på klåpiga tidigare ägare.
Sen är det inte mycket till elsystem på de bakhjulsdrivna bilarna heller.

Håller med, skulle snarare säga att Alfa inte bara är bättre än sitt rykte utan även bättre än många andra! Min förra Alfa 155 -92 kan ha haft det snyggaste och bäst uppmärkta elsystem jag sett i en produktionsbil thumbs up

_________________
/Kristian Elisson
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2239



RealElwood skrev:

Den såg riktigt fin ut, helt klart värt att fundera på. Om man ska leta högerstyrt i England, vart tittar man då? Vilka sidor...



Pistonheads.co.uk
Autotrader.co.uk
ebay.co.uk

Finns säkert fler.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Allmänt banåkaforum
Köpråd budgetbanbil!
1, 2   >>
5053 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande